„Țin minte niște experiențe foarte neplăcute în comisii de grad, la liceu. Am constatat cât de prost e predată informatica”, a declarat la Digi24 profesorul universitar Dan Cristea, de la Facultatea de Informatică a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Acesta a explicat faptul că profesorii „le predă (n.red. elevilor) un algoritm și elevul învață pe de rost niște linii de program”, iar după părerea sa în învățământ ajung să predea informatica „cu precădere cei care nu prea sunt primiți în firme”.
- Dan Cristea este profesor universitar, doctor inginer în calculatoare, profesor la Universitatea „Al. I. Cuza” din Iași, Facultatea de Informatică și cercetător științific gradul I la Institutul de Informatică Teoretică. Din anul 2015 este membru corespondent al Academiei Române.
Moderator: Rectorul Universității Babeș Bolyai de la Cluj-Napoca, domnul profesor Daniel David, ne spunea tot în această emisiune că în primordiala ar fi reformarea sistemului universitar care pregătește dascăli, pentru că doar așa niște dascăli pregătiți cum trebuie ar putea, în momentul în care ajung în fața elevilor, studenților, să le insufle valorile despre care și dumneavoastră vorbiți…
Dan Cristea: Da, eu țin minte niște experiențe foarte neplăcute când am fost de câteva ori în comisii de grad, la liceu. Ne mai trimite facultatea. Și acolo, sigur că în examen vin profesori de informatică, am constatat cât de prost e predată informatica la nivelul liceului. Adică total neatractiv.
Și asta văd la fiica cea mare a mea care a făcut liceul de informatică și după aceea s-a făcut doctoriță. A plecat de acolo ca împușcată, din școala de informatică ieșeană.
De ce se întâmpla asta? Pentru că profesorii, mulți dintre ei, nu au talent didactic. Da, le predă un algoritm și elevul învață pe de rost niște linii de program, în loc să aplice esența, modul, ce e acolo… Îi rugam să schimbe numele unei variabile și se încurcau, nu mai înțelegeau nimic de acolo pentru că ei au fotografiat schema respectivă și o reproduceau.
Sunt niște chestii care țin de transferul cunoștințelor și nu de esența lucrurilor. De ce se întâmpla asta? Poate pentru că nu punem accent suficient pe pregătirea profesorilor, așa cum ziceți. De exemplu, în informatică, eu cred că în învățământul liceal sau gimnazial, după ce iese un absolvent de informatică, se duc (n.red. să fie profesori) cu precădere cei care nu prea sunt primiți în firme.
Asta e senzația mea, în loc să se ducă cei care… Poate că greșesc, nu am făcut o statistică, dar bănuiesc că printre ei ar trebui să fie și cei care au dorul de carte, să le placă se predea efectiv și să fie încurajați cumva. Și sigur că se predau materii cum ar fi pedagogia, dar nu știu ce înseamnă asta și dacă chiar atinge filonul ăsta, esența talentului de profesor…”, a spus Dan Cristea.
Foto: Dan Cristea/captura Digi24.ro