Dan Cristea, profesor universitar, despre profesorii de informatică din școli: Am constatat cât de prost e predată informatica. Cred că în liceu și gimnaziu se duc cei care nu prea sunt primiți în firme

16.759 de vizualizări
„Țin minte niște experiențe foarte neplăcute în comisii de grad, la liceu. Am constatat cât de prost e predată informatica”, a declarat la Digi24 profesorul universitar Dan Cristea, de la Facultatea de Informatică a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Acesta a explicat faptul că profesorii „le predă (n.red. elevilor) un algoritm și elevul învață pe de rost niște linii de program”, iar după părerea sa în învățământ ajung să predea informatica „cu precădere cei care nu prea sunt primiți în firme”.
  • Dan Cristea este profesor universitar, doctor inginer în calculatoare, profesor la Universitatea „Al. I. Cuza” din Iași, Facultatea de Informatică și cercetător științific gradul I la Institutul de Informatică Teoretică. Din anul 2015 este membru corespondent al Academiei Române.

Moderator: Rectorul Universității Babeș Bolyai de la Cluj-Napoca, domnul profesor Daniel David, ne spunea tot în această emisiune că în primordiala ar fi reformarea sistemului universitar care pregătește dascăli, pentru că doar așa niște dascăli pregătiți cum trebuie ar putea, în momentul în care ajung în fața elevilor, studenților, să le insufle valorile despre care și dumneavoastră vorbiți…

Dan Cristea: Da, eu țin minte niște experiențe foarte neplăcute când am fost de câteva ori în comisii de grad, la liceu. Ne mai trimite facultatea. Și acolo, sigur că în examen vin profesori de informatică, am constatat cât de prost e predată informatica la nivelul liceului. Adică total neatractiv.

Și asta văd la fiica cea mare a mea care a făcut liceul de informatică și după aceea s-a făcut doctoriță.  A plecat de acolo ca împușcată, din școala de informatică ieșeană.

De ce se întâmpla asta? Pentru că profesorii, mulți dintre ei, nu au talent didactic. Da, le predă un algoritm și elevul învață pe de rost niște linii de program, în loc să aplice esența, modul, ce e acolo… Îi rugam să schimbe numele unei variabile și se încurcau, nu mai înțelegeau nimic de acolo pentru că ei au fotografiat schema respectivă și o reproduceau.

Sunt niște chestii care țin de transferul cunoștințelor și nu de esența lucrurilor. De ce se întâmpla asta? Poate pentru că nu punem accent suficient pe pregătirea profesorilor, așa cum ziceți. De exemplu, în informatică, eu cred că în învățământul liceal sau gimnazial, după ce iese un absolvent de informatică, se duc (n.red. să fie profesori) cu precădere cei care nu prea sunt primiți în firme.

Asta e senzația mea, în loc să se ducă cei care… Poate că greșesc, nu am făcut o statistică, dar bănuiesc că printre ei ar trebui să fie și cei care au dorul de carte, să le placă se predea efectiv și să fie încurajați cumva. Și sigur că se predau materii cum ar fi pedagogia, dar nu știu ce înseamnă asta și dacă chiar atinge filonul ăsta, esența talentului de profesor…”, a spus Dan Cristea.

Foto: Dan Cristea/captura Digi24.ro


22 comments
  1. Pe mine facultatea nu prea m-a invatat, am invatat multe ore la biblioteca fara ca profesorii universitari sa fie interesati de calitatea cunostintelor studentului.Am facut si masterul tot prin forte proprii.

  2. Nu ar trebui sa existe noțiunea de profesor, ci doar noțiunea de elev, cu diferite niveluri de experienta…
    Persoanele care învață toată viata, cu drag, pentru evoluție în înțelegere, sunt cei de la care s-ar putea, teoretic, învăța. Dar, oare, știm ce inseamna Învățarea?
    Reproducerea unor noțiuni, fără adaptare la contextul persoanei, anunță coruptia!!! la nivelul acelei persoane…
    Sunt persoane cu o mare capacitate de preluare a datelor, dar cu slaba capacitate de personalizare, de adaptare, de prelucrare și utilizare creativa, de adevărată însușire, a acestora.
    Exista foarte multa îngâmfare, valorizare făcută după cartoane (diplome, grade, masterate, doctorate,…) și rezultate la examene.
    O persoana valoroasa nu se ascunde după diplome sau functie, ea își poate proba “live” valoarea reala. O astfel de persoana nu se jenează de ceea ce nu știe, pentru ca știe ca poate învăța!
    În scoli exista mult prea multa preprocesare (play-back) și mult prea putina învățare prin descoperire (play-live) .
    Poate ca separarea actului de evaluare de acela de coaching, de construire, ar putea aduce o schimbare. Ar trebui sa avem instrumente de examinare foarte evoluate, bazate și asistate de inteligenta artificiala, care ar putea deveni un adevărat prieten în procesul de coaching.
    Dar, nu cred ca suntem pregătiți sa acceptam un sistem de evaluare foarte evoluat pentru ca ar ieși la suprafata multe greșeli, iar îngâmfarea și îngâmfați, care suntem, nu putem accepta sa ne “scape din mana” starea actuala de fapt (și aparent de drept…) …
    Pe scurt, de vina ne este deci îngâmfarea și mândria nemăsurate pe care le avem prea multe persoane insuficient evoluate…

  3. Eu predau Fizica si credeți-ma ca tot incerc sa-i fac pe elevi sa inteleaga si sa gandeasca. Le explic, le prezint material didactic, experimente, dar mult prea putini ma urmaresc si prea multi fac zgomot ca prostii si imi compromit eforturile. Unii chiar asta cer: sa le dau ceva de memorat sau sa faca ‘proiecte’ (adica sa copieze documente de pe internet), fiindca altceva nu-s in stare sa faca si nu inteleg nimic din ce predau, cu toate ca ma straduiesc sa explic bine si unii chiar ma apreciaza pentru cât de bine explic.
    Ce fac alti profesori de Fizica? Cica nu merge decat sa le dictezi într-una toata ora notite ca sa fie liniste si ca sa demonstrezi ca ti-ai tinut ora, iar prostii le memorează si asta-i tot, ca altceva nu-s in stare. Ce experimente? E prea mare efortul si nu-i apreciat.
    Asa ca nu ma surprinde ca si la Informatica se intampla ceva similar: doar puțini elevi au minte care le merge, inteleg si le place sa faca programe. Restul nu-s in stare si ce faci cu ei? Dacă-i soliciti se revolta si vin parintii la școala sa faca scandal, ca ce ai cu ei…

  4. Sunt profesori de TIC la invatamantul gimnazial ,care nu stiu sa insereze antet si subsol ,sa puna formule la tabele din Excell.Elevi care au terminat 12 clase ,iar pentru a se inscrie la examenul de bacalaureat ,nu stiau sa transmita un e- mail ,au avut la inv.gimnazial ,4 ani o 1 ora pe saptamana,iar la inv.liceal cu alte specializari( nu informatica) ,alte 1-2 ore pe saptamana timp de 4 ani.Iar, la cei cu specialitate informatica ,multi dintre ei stiu sa transmita e mailuri.Asta este nivelul profesorilor,invatatori si educatoare in tara asta Apropo,salariile nu sunt bune,dar daca te uiti pe tabelele cu venituri brute afisate la avizier si site scoala ,cf legii 153/2017pentru cat de neimplicati si iresponsabili sunteti,in mod normal 4-5 luni pe an nu faceti nimic,,,stati ” 16-18 ore pe saptamana,cei mai multi cu elevii.
    Sunt convins ,ca o iesiti in ,,apararea,, dumneavoastr,ca de ce nu venim si noi ceilalti in sistem,dar daca ati fii toti reevalauati ,cu examene cu camere de supraveghere,mai vedem.PS ,cadre didactice care au grad I ,lucreaza in sistem de 15,20,si 25 ani si care au note de 3,4,si 5 la titularizare.Stiu cadre care au fost titulare si au dat demisia si au revenit in sistem si nu obtin la titularizare nota 5 de cativa ani buni.Vivat, invatamantul din Romania si vivat profesori pentru invatamant prescolar,primar ,gimnazial si invatamant superior.

  5. Am mai auzit astfel de nemulțumiri li din partea altor profesori universitari și la alte discipline, că elevii din liceu nu sunt pregătiți pentru a face față la facultate. Oare cine își bagă nasul când e vorba de crearea programelor școlare, habar nu au ce se întâmplă în învățământul preuniversitar.
    Au stricat așa de mult programa de matematică în ultimii 30 de ani, că 90% dintre elevi aleg profilul real pentru că ”e mai bun”, fără a conștientiza că abilitățile lor nu le recomandă acest lucru.
    O altă perspectivă este faptul că mulți tineri aleg ca facultate IT, informatică automatizări etc. numai pentru că știu că se plătește bine în domeniile respective.
    Așa că ”domnule academician” luați-o mai fin cu acuzele.

  6. Si alte posibile cauze de analizat as propune:
    – profesori titulari cu studii postuniversitare de informatica, pot sa se plimbe prin sistem pe unda verde, desi sunt titulari pe chimie, matematica, fizica s.a.m.d. , desi au facut un curs postuniversitar sau un master scurt pentru a preda informatica fara a mai da titularizare.
    – profesori care nu doresc sa faca elevii mai destepti decat ei,
    – profesori care stiu pentru ei dar nu stiu sa faca clara logica si elevilor,
    – elevi care descopera in liceu ca nu au rabdare cu informatica, ce necesita logica algoritmica,
    – sistemul isi pastreaza oamenii fideli nu cei de valoare,
    – materia nu are actualizare si profesorii nu au cursuri noi de specialitate actualizate,
    – metodica informaticii nu inseamna doar utilizarea unor softuri, dispozitive…ci inseamna o bucurie a intelegerii.

    1. Doamna, daca sunteti profesoara, va puteti declara multumita. Si va felicit: sigur aveti elevi mai destepti decat dumneavoastra. Puteti, de asemenea, propune ca, la anul, unul din subiectele de la titularizarea la info sa fie “bucuria intelegerii”. Adaugati “nazuinta stradaniei” si “patosul muncii”.
      Semneaza “un fidel de valoare”.

    2. Sunt de acord.
      Personal am dubla specializare (informatica postuniversitar) dar am dat concurs SI PE disciplina Informatica, titularizandu-ma cu nota maxima.
      Daca dorim invatamant de calitate trebuie sa renuntam la trecerea titularilor pe a doua specializare fara concurs. Altfel este ca si cum ai invatat engleza si predai franceza (tot limba straina) / ai invatat sa canti si predai pictura (tot arta) / esti campion la sarituri cu prajina si predai inot (tot sport).

  7. Invatamantul e unul din putinele locuri in care se intra pe baza de concurs. La firme, criteriile sunt de multe ori subiective si netransparente. Asadar, profesorii nu sunt cei mai slab pregatiti dintre informaticieni. Dar recunosc ca informatica e predata prost, pentru ca profesorii sunt obligati sa lucreze dupa o programa de secol XX. In primul rand ar trebui actualizata programa.

  8. Mare dreptate aveti! Liceul de informatica din Iasi a devenit o mare dezamagire pentru multi copii! Si fiica mea a facut liceul acolo: a conspectat la matematica la greu( Ignes- cica profesoara! Distrugaroare de destine!), la fizica primea o nota pe semestru pe caietul de notite( ca la semianalfabeti), chimie a facut din cand in cand, la romana a avut 4 profesoare in patru ani, la informatica-dezinteres total, iar la celelate discipline multa superficialitate, ca, vezi Doamne, nu le trebuie! Si asa, a plecat din liceul mult clamat cu o spoiala de cunostinte, cu un suflet distrus, demoralizata, dezamagita! Patru ani din viata pierduti: nici matematica si informatica, nici cultura generala, de educatie sau pregatire pentru viata, nici vorba! Destine frante, suflete mutilate, liceul-“cimitir al vietii mele”!
    Pacat! Acolo erau odata profesori de elita si scoala era scoala! Un reper pentru invatamantul iesean a devenit un loc in care e bine sa te gandesti de multe ori inante de a-i incredinta destinul formarii intelectuale si profesionale al unui tanar!

  9. A spune ca se duc in scoli doar cei neprimiti in firme e ca si cum ai spune ca se fac profesori doar absolventii de litere care nu s-au putut face traducatori sau ca ajung profesori la sat doar cei care nu sunt destul de buni sa predea la oras. Niste idei preconcepute de universitar ingamfat de peste 70 de ani, care crede ca universul se invarte in jurul facultatilor. Stiu persoane cu note foarte mari la titularizare, chiar si cu 10 si care au ales sa mearga la sat pentru ca: nu sunt posturi si iubeau aceasta profesie, sau pentru ca aveau domiciliul in acel sat sau pentru ca aveau o familie, soti in acel sat. Stiu absolventi de informatica ce s-au facut profesori pentru ca au alte prioritati decat sa fie sclavii unei multinationale in IT sau pasionati de predare. Deci domnul din interviu este cu viziuni inguste. Si tot ce ii pot spune este ca daca nu esti sclavetele unor firme mari nu inseamna neaparat ca esti slab pregatit in domeniul tau, ci ca ai facut o alta alegere, un alt drum, ai alte prioritati. Din mainile unui profesor de informatica de gimnaziu poate iesi viitorul absolvent de Automatica si calculatoare care sa lucreze pentru Microsoft. Nu uitati asta.

  10. Profesorul creator de profesori își deplânge rezultatul muncii, convins fiind că el a făcut totul cum trebuie, singurii vinovații fiind profesorii pe care i-a livrat.
    Este trist dar și mai trist este faptul că este o realitatea care a dus, pas cu pas, la prăbușirea sistemului educativ din România.
    Universitățile au reușit să compromită aproape iremediabil activitatea de formare a pedagogilor la toate nivelurile de învățământ. programele de formare a acestora fiind lipsite de strategii adecvate selectării și formării de DASCĂLI. Un foarte bun teoretician dintr-un anumit domeniu nu este de cele mai multe ori și un „om chemat” să fie și dascăl, cineva capabil să aprindă scânteia curiozității și drăgostirii elevilor față de o anumită disciplină de studiu.

  11. Mi se pare mie sau “eminentele” din universitar/academicieni au inceput sa dea lectii pe unde apuca astora mai amarati si nepriceputi, palmasilor? Chiar asa? Si-a dat seama, la o inspectie de grad, la o ora, ca profesorul total netalentat dpdv didactic preda si elevii invata pe de rost?
    PS. N-am avut rabdare sa vad emisiunea, dar daca extrasele din raspunsurile publicate in articol sunt reale, pai atunci domnule profesor doctor inginer academician (unde am mai auzit asta??), limba romana ne doare.
    PS2. Cat despre jignirea adusa tuturor colegilor de info, la gramada (prosti care nu-s buni de firme IT), ar merita niste raspunsuri mai colorate.

  12. Dacă așa ,,le predă” si el studenților e clar.
    De la un profesor univ. așteptam cifre, statistici, sondaje.
    Cand colo ce sa vezi el se bazează pe experiența subiectivă a fiicei sale.
    A! Si in gimnaziu nu se învață informatică ( banuiesc ca de fapt se referă la programare) ci TIC.

  13. La aceasta concluzie am ajuns si noi in urma cu cativa ani cand am observat ca absolventii de liceu cu specializarea matematica informatica de nivel mediu nu sunt in stare sa deriveze, sa integreze, avand probleme serioase la implementarea unui simplu algoritm de sortare. In aceste conditii cum se poate preda intr-o astfel de grupa unde studentii trebuie sa aprofundeze ecuatiile cu derivate partiale? De notat faptul ca degradarea sistemului de invatamant din licee s-a agravat din ce in ce mai rau in ultimii ani, ajungand intr-un punct critic inca de acum 5 ani. Sunt semne ca mai este loc de cadere, inca nu am ajuns la limita de jos. Cat timp salariile din invatamant sunt minime vor ajunge profesori de informatica tot felul de persoane multi absolventi de facultati private care nu reusesc sa se angajeze intr-o companie IT.

    1. Noi? Pluralul maiestatii? Domnule, cred, prof univ, nu stiu cum e cu matematica la dvs, dar cu limba romana pare a fi o problema, daca “situatia s-a agravat din ce in ce mai rau”.
      In alta ordine de idei, cred ca alegeti varianta cea mai simpla: aruncatul vinei pe ala de dinainte. Daca e zero barat si nu stie, invatati-l. Abia atunci ati simti ca interveniti in drumul lui. Asa, un “ba, esti prost” putem toti. Cum ar fi liceul sa dea vina pe gimnaziu, asta pe scoala primara, asta pe gradinita, care are ce are cu cresa..Chiar vreti sa vorbim de cata scoala se face in facultati? Chiar vreti sa ne amintim ce fel de profesori am avut si noi la randul nostru si ca a trebuit sa invatam meseria la locul faptei pentru ca ce am invatat la facultate s-a dovedit a fi egal cu – 1?
      Putina prudenta nu v-ar strica. V-ar “imbunatati in bine” imaginea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Studenți și absolvenți de la Jurnalism care și-au manifestat sprijinul pentru profesorul acuzat de comportament abuziv sunt indicați drept autori generici ai unei “anchete” anonime ce încalcă regulile minime din jurnalism / Textul îl apără pe respectivul profesor și acuză alte “interese”

O “anchetă” fără autori declarați, prezentată drept “scrisoare deschisă” și atribuită unui grup de câteva zeci de studenți și alte sute de absolvenți ai Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării…
Vezi articolul