Cercetătorul Dacian Dolean, specialist în alfabetizarea timpurie: Revenirea la trimestre în loc de semestre este o falsă problemă / Creșterea numărului de zile de școlarizare ar avea un avantaj foarte mare pentru elevii din medii defavorizate

5.424 de vizualizări
Foto: World Vision România
“Discuția legată de revenirea la trimestre în loc de semestre este o falsă problemă a sistemului de educație din România. Aceste tipuri de schimbări nu sunt fundamentate științific”, a declarat pentru Edupedu.ro psihologul educațional Dacian Dolean, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii. “Nu am citit un studiu care să demonstreze că împărțirea anului școlar în trimestre are avantaje față de împărțirea în semestre”, a precizat acesta, într-o scurtă analiză a propunerilor lansate de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.

Director al unui proiect de cercetare care urmărește dezvoltarea alfabetizării copiilor din România, Dacian Dolean a afirmat pentru Edupedu.ro, referitor la propunerea ministrului Educației de prelungire a anului școlar, că “școlarizarea afectează diferit elevii din România, așa cum reiese din studiile noastre longitudinale (…). Rezultatele ne-au arătat că elevii care provin din medii sociale defavorizate beneficiază foarte mult de efectele școlarizării, deci în special pentru aceștia creșterea numărului de zile de școlarizare ar avea un avantaj foarte mare”.

Rep.: Renunțarea la semestre și revenirea la împărțirea în trimestre a anului școlar a fost anunțată ca idee de dezbatere de ministrul Educației. Care este opinia dvs. cu privire la revenirea la trimestre?
Dacian Dolean / Foto: Arhivă proprie

Dacian Dolean: Din punctul meu de vedere, discuția legată de revenirea la trimestre în loc de semestre este o falsă problemă a sistemului de educație din România. Aceste tipuri de schimbări nu sunt fundamentate științific (nu am citit un studiu care să demonstreze că împărțirea anului școlar în trimestre are avantaje față de împărțirea în semestre). În schimb, impredictibilitatea cronică și schimbările frecvente care au loc în sistemul educațional din România reprezintă un factor de risc foarte mare care poate afecta negativ rezultatele elevilor.

Rep.: Un argument invocat de ministru în favoarea trimestrelor îl reprezintă numărul crescut al tezelor școlare, al testelor, al evaluărilor din timpul anului școlar. Contează frecvența evaluării?

Dacian Dolean: Evaluarea performanțelor elevilor este esențială, în special evaluarea inițială (de la începutul anului școlar), care dacă este făcută corect informează profesorul referitor la nivelul la care se află elevii și îi ajută astfel să își adapteze conținutul materiei și strategiile folosite la nevoile elevilor. Pe lângă evaluarea inițială, e foarte importantă evaluarea formativă – aici avem în schimb foarte mult de lucru, pentru că nu avem o tradiție în pedagogia românească să înțelegem foarte bine cum să dezvoltăm instrumente eficiente de evaluare formativă. Deci, dacă aș îmbunătăți ceva la felul în care se evaluează elevii acum, ar fi dezvoltarea de instrumente de evaluare formative. Nu văd cum creșterea numărului de teze ar îmbunătăți calitatea învățământului.

Rep.: Prelungirea anului școlar a fost de asemenea avansată de ministrul Educației, în contextul în care România este în top 3 țări din Europa cu cel mai scurt an școlar. Contează numărul de zile de școală pe care copiii le urmează, în rezultatele obținute în final?

Dacian Dolean: Școlarizarea afectează diferit elevii din România, așa cum reiese din studiile noastre longitudinale (Dolean et al., 2019; Lervag et al., 2019). În eșantionul nostru am avut elevi care au avut absenteism cronic și am putut să măsurăm efectele școlarizării.

Rezultatele ne-au arătat că elevii care provin din medii sociale defavorizate beneficiază foarte mult de efectele școlarizării, deci în special pentru aceștia creșterea numărului de zile de școlarizare ar avea un avantaj foarte mare. Efectele școlarizării asupra elevilor din medii favorizate pot fi diferite, în funcție de calitatea educației pe care o primesc la școală. Dacă au o învățătoare dedicată, care știe ce face, efectele pot fi semnificative. Dacă elevii merg la școală și fac activități care doar îi țin ocupați, atunci efectele nu mai sunt atât de mari.

__________

Dacian Dolean este psiholog educațional, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii. Are o experiență de peste 20 de ani ca profesor de învățământ primar, gimnazial, liceal și universitar în România și în SUA. În prezent, este afiliat Universității Babeș-Bolyai ca director al unui proiect de cercetare care urmărește dezvoltarea alfabetizării copiilor din România, finanțat prin mecanismul EEA Grants (operator de program UEFISCDI).

  • Amintim că România este în top 3 țări cu cele mai puține zile de școală din Europa (în jur de 165 de zile de școală în România, față de 200 câte are Italia, de exemplu), iar ministrul Sorin Cîmpeanu a declarat în weekend că este gata să extindă perioada de cursuri a viitorului an școlar, iar marți a precizat că “eu personal nu am înțeles niciodată trecerea la semestre, nu spun că e rea, nu am înțeles-o eu, nu am înțeles ce avantaje are renunțarea la evaluări, în loc de trei, să ai două”.
Citește și:
Cîmpeanu: Eu personal nu am înțeles niciodată trecerea la semestre / Revenirea la anul școlar cu trei trimestre va fi lansată în dezbatere publică cel târziu la toamnă
Revenirea la structura cu trimestre, în loc de semestre și posibilitatea de a prelungi anul școlar încă din toamnă, dacă vor părinții, elevii și sindicatele – ipoteze enunțate de ministrul Educației / Nicio decizie argumentată pe baza științei sau a propunerii specialiștilor
GRAFIC România este în top 3 țări cu cele mai puține zile de școală. Câte zile de școală au statele din Europa
Limbajul și vocabularul folosite de un copil în primii ani de școală prezic cel mai bine capacitatea de a înțelege mai târziu un text citit – Studiu condus de un cercetător român de la Universitatea Babeș-Bolyai, publicat în prestigiosul jurnal specializat în alfabetizare al editurii Springer


3 comments
  1. Schimbati fondul revizuiti materiili schimbati modul de predare schimbati mentalitatea profesorului ca mariti degeaba nr de zile de scoala iar copii care sunt interesati sa invete ,invata oricum,dotati scoli profesionale,etc

  2. Medii defavorizate?Adică de la țară?Pai cum vin mucile câmpului acești copii lipsesc cu zilele.Scriem articole sa nu adormim punem câteva titluri pompoase la coada si gata expertul!
    Ca sa ajutati copii din mediile defavorizate se poate face un fel de școală după școală în vacanță ,prin corespondență ,cu caiete de lucru si fiecare copil isi poate trimite tema săptămânală prin poștă si primi raspunsurile si lecția următoare prin poștă. Fiecare elev sa isi poate alege una sau două materii la care vrea sa lucreze.Asta ar fi ideal pentru zonele defavorizate,izolate si accesibil pentru toți.

  3. Nu ai citit un studiu, dar ai avut la indemana dovada si mai buna a functionarii si anume faptul ca pana recent, cand scoala a drvenit o mascarada(Dupa ’95), trimestrele chiar au functionat, nu s-au inregistrat morti:) ,dar s-au inregistrat rezultate in educatie. Da-i prostului mai multa carte, ca oricum nu va sti ce sa faca cu ea. Da-i lenesului mai multe ore de scoala, ca oricum nu va conta. Astia din ziua de azi au lene sa se si scoale din pat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cercetătorul Dacian Dolean: În loc să se îngrijoreze că Liceele Pedagogice formează învățători, ARCE ar fi bine să învețe să facă cercetare avansată în științele educației

Am urmărit dezbaterea recentă referitorare la propunerea de desființare a specializării „învățător-educator” la liceele pedagogice, și comunicatul recent al Asociației Române de Cercetare în Educație (ARCE) referitor la această dezbatere.…
Vezi articolul

„Scandalul” subiectelor la evaluarea de la clasa a IV-a. Profesorul Dragoș Iliescu, expert OECD în testare educațională: Putem face un astfel de exercițiu de ”framing” cu orice text din manuale. Moromete abuzator, în scena iconică în care Paraschiv se frige cu fasolea fierbinte. La anul, la evaluarea de clasa a IV-a: Vine, vine, primăvara (dar, atenție, fără ruptul florilor!)

Subiectele la Limba română de la evaluarea națională la clasa a IV-a sunt sau nu adecvate scopului acestei testări de verificare a literației? Este textul propus copiilor traumatizant? Este lungimea…
Vezi articolul

Majorarea salariilor din Educație nu există în programul guvernului Ciolacu. În replică, Ligia Deca susține că „față de decembrie 2016, salariul brut al unui profesor s-a triplat” / Ministrul nu precizează că brutul a crescut mult mai rapid ca netul, în 2018, prin mutarea contribuțiilor angajatorului la angajat, sau că profesorii ar fi trebuit să aibă încă din ianuarie 2020 salariul primit abia în 2023

Ministrul Educației a declarat că salariul brut al unui profesor debutant s-a triplat, față de nivelul din decembrie 2016. Afirmația a fost făcută de Ligia Deca la audierile din Parlament,…
Vezi articolul

RANKING România își extinde prezența în clasamentul universităților după domenii de studiu Shanghai 2024, deși rămâne în afara clasamentului general Shanghai / Babeș-Bolyai – în top 100 la Matematică / Reviriment în domeniile Economie și Psihologie / Prezență minimă la Inginerie, nicio apariție la Educație, Științe politice sau Drept 

România își extinde prezența în clasamentul internațional Shanghai Ranking după domenii de studiu 2024, în condițiile în care, pentru al doilea an consecutiv, nu este reprezentată deloc în top 1000…
Vezi articolul

Este fraudă ca un copil să aibă 7-8 la clasă și 2 la examen, spune profesorul de Matematică Sorin Haiduc, după rezultatele de la Evaluarea Națională 2024 / Cătălin Zaman, profesor de Română: Cum a ajuns copilul acela în clasa a VIII-a să nu obțină o medie mai mare de 2? Ministerul a aruncat puțin sub preș ceea ce ar fi trebuit să scoată în evidență

Director al Colegiului Național „Preparandia – Dimitrie Ţichindeal” din Arad, profesorul de Matematică Sorin Haiduc, a făcut o analiză a rezultatelor de la școala sa și a celor de la…
Vezi articolul