Psihologul educațional Dacian Dolean spune că temele au mai multe roluri, iar părinții trebuie să se implice în clasele primare, să lucreze împreună cu copilul. Însă în același timp, “tema trebuie să îl responsabilizeze pe copil, să nu stăm prea mult cu ei la teme, să înțelegem că și părintele are o viață,” spune cercetătorul Dacian Dolean, autor al singurului studiu experimental făcut în România în 2019, pe temele la clasele primare, în podcastul Cu Capul În Nori. Episodul poate fi ascultat la finalul articolului.
Dacian Dolean, cercetător și psiholog educațional, cu o experiență de peste 20 de ani ca profesor de învățământ primar, gimnazial, liceal și universitar în România și în SUA, spune că temele au mai multe roluri și enumeră și explică trei dintre ele: aceea de a stabili un diagnostic al copilului și al profesorului, de a consolida relația dintre școală și familie și de autoreglare a comportamentului copilului. El subliniază cât de importantă e legătura de colaborare dintre părinte și profesor pentru a îmbogăți competențele copiilor. “De exemplu, dacă părintele știe că copilul face adunarea din trei în trei la școală, ei pot să exerseze. Părintele poate să exerseze asta într-un weekend, în timp ce merg într-o excursie la munte, să zicem. Și atunci în situația aceasta, părintele poate să ajute copilul, deoarece știe ce se întâmplă la școală”.
- Ce sunt temele și de ce sunt necesare?
Dacian Dolean: Temele pentru acasă au mai multe funcții și putem să povestim mult despre ele, dar aș identifica câteva dintre acestea: în primul rând o temă bine scrisă ne poate ajuta să înțelegem care sunt limitele copilului, dar și ale profesorului.
O primă funcție a temelor pentru acasă este aceea de a stabili un diagnostic al copilului și al profesorului.
De exemplu, dacă copilul se încurcă sau nu se descurcă foarte bine la unele teme pentru acasă, acel părinte poate să înțeleagă cauza, motivul pentru care copilul său nu se descurcă efectuând temele pentru acasă. Dar în același timp, temele pentru acasă pot să fie un indicator al faptului că cerința în sine nu a fost foarte clar formulată și atunci acest lucru ridică un semn de întrebare. Acest lucru poate stabili un diagnostic al tipului de calitate al materialelor pe care profesorul le folosește la clasă sau există situații în care, de exemplu, copilul primește foarte multe teme pentru acasă fără niciun sens, fără o bază științifică. De exemplu, există situații în care unor copii de clasa a II-a li se cere să scrie de trei ori tabla înmulțirii de pe o zi pe alta. În cazul acesta, singura ta realizare ca și profesor e că poți să îl faci pe copil să urască școala. Și îmi spun realizare între ghilimele, iar acesta este un indicator al faptului, al felului în care profesorul vede școala sau rolul școlii și rolul părinților. Mai există profesori care nu dau temă pentru acasă pentru că ei cred că tema nu contează. Aici, de exemplu nu avem așa de multe situații în România, cât mai degrabă am văzut situații în Statele Unite în care am asistat la ședințe în care părinții copiilor cereau teme pentru acasă, iar profesoarele erau foarte relaxate și spuneau să nu-și facă probleme pentru că nu prea contează tema pentru acasă. Ei bine, aceasta arată o pregătire slabă în domeniul științelor educației.
Un alt rol este acela de comunicare, de a consolida relația dintre școală și familie.
Această comunicare este extrem de importantă pentru că rolul familiei și a școlii trebuie să se întrepătrundă. Ei trebuie să colaboreze pentru binele copilului și este spre binele tuturor ca cei doi factori să colaboreze cât mai bine pentru a îmbogăți competențele copiilor. De exemplu, dacă părintele știe că copilul face adunarea din trei în trei la școală, ei pot să exerseze. Părintele poate să exerseze asta într-un weekend, în timp ce merg într-o excursie la munte, să zicem. Și atunci în situația aceasta părintele poate să ajute copilul, deoarece știe ce se întâmplă la școală.
O altă funcție a temelor pentru acasă este aceea de autoreglare a comportamentului.
Să-l ajutăm pe copil să își formeze disciplină și responsabilitate, chiar dacă chiar dacă uneori în cazul acesta copilul desfășoară diferite activități acasă. Părintele va trebui să înțeleagă că profesorul nu poate să consolideze atât de mult cât este necesar unele competențe și atunci această consolidare trebuie să se facă și acasă. Când spun consolidarea cunoștințelor nu mă refer la faptul că părintele trebuie să predea tema. Rolul părintelui este acela de a a ajuta pe copil să exerseze temele pentru acasă. Așadar putem spune că este benefică implicarea părinților, însă trebuie să aibă o limită ce nu trebuie depășită
- Cumva ține și de încrederea pe care părintele o are în profesor?
Dacian Dolean: Această implicare ține de relația dintre părinte și profesor, cu siguranță, dar trebuie să avem grijă cât de mult este prea mult, practic despre asta vorbim. Deci temele pentru acasă au un rol, au roluri mai multe roluri foarte importante, însă dacă sunt supradimensionate, temele pentru acasă pot să aibă un efect mai puțin benefic.
- Și atunci cum sfătuiți părinții să se poziționeze când e vorba de teme?
Dacian Dolean: Dacă este cazul să-i predea părintele și părintele se simte confortabil să-i predea, atunci poate să o facă, dar e foarte bine să înțelegem că rolul temelor pentru un rol important al temelor pentru acasă este să-l ajute pe copil să își dezvolte aceste competențe de muncă independentă.
Părintele nu ar trebui să stea foarte mult lângă copil tot timpul pentru că trebuie să înțelegem că și părintele are o viață, deci părintele e bine să fie implicat în activitatea școlară a copilului, dar în același timp trebuie să-i dezvolte independența, iar temerile pentru acasă tocmai de asta sunt, ca să îi ajute pe copii să se descurce singuri. Temele nu ar trebui să-l facă pe copil săfacă niște activități pe care nu le-a învățat la școală. Înstudiile noastre am văzut că temele au avut un efect mult mai mic decât se înțelege, iar cea mai mare parte a învățării a avut loc în clasă. Asta este foarte important să se înțeleagă: cea mai mare parte a învățării a avut loc în clasă și nu acasă.
Acasă și-au consolidat niște cunoștințe și iarăși depinde cum sunt organizate, cum sunt construite temele pentru acasă. Noi (în studiu) le-am construit în așa fel încât să fie foarte ușor copilului să le facă, dându-le exemple prin care copilul să înțeleagă cum să efectueze acele exerciții. Deci rolul părintelui a fost minimal, doar acela de a supraveghea și de a-l ajuta pe copil dacă este cazul, punctual.
- Ecranele îi fac să își piardă din concentrare sau îi scot dintr-un anumit ritm? Care e motivul pentru care nu sunt recomandate înainte de teme?
Dacian Dolean: După o perioadă mai îndelungată pe calculator, în special pe video games, dar nu neapărat, orice activitate care presupune o recompensare imediată, instantanee și decizii de milisecunde pe care copiii trebuie să le ia după aceea, le este foarte greu să se liniștească și să lucreze o temă pentru acasă, care uneori le cere să gândească în profunzime. Deci acesta este motivul pentru care eu aș sugera să nu petreacă timpul pe ecrane imediat după școală.
Citește interviul integral pe Alexisme.ro
Interviul audio poate fi ascultat mai jos
Despre cercetătorul Dacian Dolean, este autorul primului studiu experimental implementat în România pentru a investiga utilitatea temelor în clasele primare. Concluziile studiului realizat pe 400 de elevi de clasa a II-a arată că majorarea volumului temei pentru casă în învățământul primar poate avea un efect pozitiv.