“La Harvard, cu toții suntem pregătiți să muncim din greu și să avem visuri mărețe. Așa că nu vă fie frică, Implicați-vă în politică, în numele unor schimbări superioare de care avem cu toții nevoie în aceste vremuri extrem de provocatoare”, i-a îndemnat președintele Republicii Moldova, Maia Sandu, pe absolvenții Școlii Kennedy de politici publice a Universității Harvard, în cadrul unei ceremonii desfășurate miercuri. În discursul ei, Sandu – care a obținut masterul în politici publice la această instituție americană, în 2010 – a prezentat propria sa evoluție, de la activist anticorupție la șef de stat și a spus audienței că “politica înseamnă impact major, real, imediat și de lungă durată”. Ea a povestit și despre măsurile pe care, ca fost ministru, le-a luat împotriva corupției în educație: “După ce șocul inițial a trecut (…) Educația sinceră și câștigată a început să devină mai apreciată”
- Potrivit unei prezentări a Școlii Kennedy, Sandu s-a adresat unui număr de 609 absolvenți, provenind din 37 de state americane și 86 de țări, în prima astfel de ceremonie desfășurată cu prezență fizică de la declanșarea pandemiei. Ea a fost prezentată publicului de către Decanul Doug Elmendorf, care a descris-o drept o dovadă a “calității de lider public eficient și cu principii, un model pentru noi toți”.
Președintele Republicii Moldova a descris cum a asumat postul de ministru al Educației și propria perspectivă asupra luptei corupției în acest sector, luptă care a produs un șoc: “După ce șocul inițial a trecut, tot mai multe voci ne-au susținut. Educația sinceră și câștigată a început să devină mai apreciată.” Maia Sandu, despre lupta împotriva corupției în învățământ, ce implica “părinți, profesori, elevi și chiar oameni de la minister”:
- “Parcursul meu după Harvard Kennedy School a fost destul de intens. După doi ani în calitate de consilier al unuia dintre directorii executivi ai Băncii Mondiale, am primit o ofertă neașteptată de la Guvernul Republicii Moldova – să mă întorc acasă și să devin ministru al Educației.
- A fi ministru al Educației în Moldova s-a dovedit a fi o adevărată provocare profesională, dar și personală. Primul meu an ca ministru a fost, probabil, cea mai dificilă perioadă din întreaga mea viață profesională de până acum. Instituțiile Moldovei erau slabe, cu puține reguli și puține procese clar stabilite. A trebuit să setez o viziune și un proces pentru reforme, în timp ce nu exista o birocrație funcțională, adică profesionistă și onestă – o problema-cheie a Moldovei, cu care ne confruntăm și acum. (…)
- Un punct culminant din acele zile, pe care vreau să-l împărtășesc cu voi, a fost lupta împotriva corupției în educație. Trișarea la examenele de absolvire a liceului era aproape un sport național. Oamenii plăteau pentru note bune. O rețea de corupție a implicat părinți, profesori, elevi și chiar oameni de la minister. Am oprit-o brusc și a funcționat. Am oprit orice înșelăciune, uneori într-un mod aspru. Rezultate? Dramă națională, o furtună politică și un parlament care complotează ca să te dea afară. De ce? Rata studenților care au promovat examenele de absolvire la nivel național a scăzut de la 95% la 59%. A fost foarte dureros, dar știam că este ceea ce trebuie de făcut. Fără o bună educație, o țară nu are viitor; iar realizările educaționale trebuie câștigate, nu cumpărate! Altfel, predăm corupția în școli.
- După ce șocul inițial a trecut, tot mai multe voci ne-au susținut. Educația sinceră și câștigată a început să devină mai apreciată. În doar doi ani de mandat, am redus la jumătate mita și plățile informale plătite în sectorul educației. Aceasta a fost doar una dintre numeroasele reforme pe care le-am proiectat și implementat în cei trei ani de mandat, dar a fost cea mai memorabilă. Efectele sale durează până astăzi. Din această experiență am înțeles că am reușit și pentru că nu am făcut compromisuri în lupta împotriva corupției. Această experiență a devenit coloana vertebrală a ceea ce am continuat să facem în viitor.”
Maia Sandu a folosit această ocazie pentru a repeta criticile sale cu privire la invazia rusă în Ucraina și la tentativele Rusiei de a delimita “sfere de influență în secolul al 21-lea”, despre modul cum Republica Moldova a primit peste 100.000 de refugiați din Ucraina și despre aspirațiile europene ale Chișinăului, care rămân “principalul nostru proiect național”.
Ea a descris cariera sa după absolvirea Școlii Kennedy, începând cu lucrul la Banca Mondială, continuând cu diverse activități publice și poziții oficiale în Moldova, până la cea de președinte. Ea a arătat că nu a dorit să devină politician, dar că acest lucru a fost necesar la un moment dat:
- “Nu am intenționat niciodată să devin politician. Nici nu știam cum să fac acest lucru (…) Îmi dau seama că aici, la Școala Kennedy a Universității Harvard, precum și în alte locuri, mulți manageri și lideri bine educați și eficienți spun că preferă să stea departe de politică. Oamenii nu vor să se amestece în politică. Și au am crezut la fel. Până la un moment dat. Până când am decis că nu doresc să trăiesc într-o țară condusă de oameni corupți.”
- “Cred că aceștia nu ne-au considerat o amenințare la adresa domniei lor, ne priveau ca pe un grup de tocilari incapabili să amenințe regimul lor corupt, începători care se joacă de-a politica și pleacă sub presiunea unui guvern care poate copleși pe oricine. Dar s-au înșelat”.
- “Avem nevoie de mai mulți lideri noi în politică. Avem nevoie de oameni cu integritate în politică. În toate țările și organizațiile internaționale care conturează viitorul lumii noastre”.
Concluzia discursului ei: “Dacă doriți să trăiți într-o lume mai bună – și sunt sigură că doriți – vă îndemn să vă implicați în clădirea ei, în numele poporului vostru, pentru generațiile viitoare!”