Dacă aș fi ministrul Educației, aş anula tot ce înseamnă hârtii la nivel de şcoală, spune președintele FSLI Simion Hăncescu: Astăzi, dacă vine un inspector să verifice o unitate de învăţământ, cere acele bibliorafturi, în loc să meargă la sala de clasă şi să vadă exact care e nivelul de pregătire al elevilor

20.709 vizualizări
Foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu
„Dacă eu aş fi ministrul Educaţiei, aş lua o decizie radicală, aş anula tot ce înseamnă hârtii la nivel de şcoală şi să vedem ce se întâmplă cu învăţământul”, a declarat Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI). Declarațiile au fost făcute la emisiunea Educația la putere de la TVR 2.
  • Edupedu.ro a scris că învățătorii sunt îngropați în hârtii, proceduri, comitete și comisii impuse și inventate de Ministerul Educației, inspectoratul școlar și direcțiunea școlii.

Aceasta a spus că, dacă hârtiile ar fi eliminate, profesorii s-ar canaliza doar pe ceea ce trebuie să facă la clasă: „Sunt convins că, încet-încet, am intra în normalitate şi ar fi mult mai eficientă activitatea dascălului la clasă, pentru că ar fi canalizat doar pe ceea ce trebuie să facă la clasă şi nu pe tot felul de documente.”

Liderul sindical a vorbit și despre situațiile în care se fac inspecții în școli și sunt cerute bibliorafturile, în loc ca inspectorii să meargă la clasă:

Astăzi, dacă vine un inspector să verifice o unitate de învăţământ, cere acele bibliorafturi, în loc să meargă la sala de clasă şi să vadă exact care e nivelul de pregătire al elevilor, cum stau lucrurile la nivel de clasă. Totul poate să fie foarte bine dacă stai bine la capitolul hârtii. Și trebuie să o spunem, sunt gradaţii de merit care se obţin pe baza multor documente, tot felul de cursuri, tot felul de astfel de rapoarte care trebuie depuse la dosar.

Redăm declarațiile lui Simion Hăncescu:

Moderatoare: Domnule profesor, domnule preşedinte, spuneţi-ne care este opinia la nivel sindical în legătură cu această birocratizare excesivă a activităţii profesorilor. Este ea excesivă sau nu?

Simion Hăncescu: Noi am tras demult un semnal de alarmă şi îmi amintesc că, de pe vremea ministrului Cîmpeanu, 2015, am încercat să facem o simplificare, pentru că depistasem în acei ani că erau la nivel de unităţi de învăţământ 40 de comisii. Acum, dacă ne uităm în documentele oficiale ale ministerului, ar trebui să fie 6 comisii la nivel de şcoală. Oricum, ideea de fond este, aşa cum s-a spus şi în studio, că, într-adevăr, profesorii astăzi sunt sufocaţi de prea multe hârtii. Şi eu sunt un profesor cu 40 de ani de activitate aproape.

Îmi amintesc că, în 1985, când am intrat în învăţământ, în biroul directorului era un singur registru, registru în care se treceau toate observaţiile în urma inspecţiilor pe care le făcea directorul. Astăzi, dacă intri în cabinetul unui director, vezi zeci de bibliorafturi, şi o spun cu toată răspunderea, cu foarte multe hârtii inutile. Toate aceste hârtii au fost făcute de către colegii noştri şi ceea ce este mai dureros este că cele mai multe dintre hârtii nu aduc plusvaloare la clasă. Sunt hârtii care se ard, se aruncă la coş după un anumit timp. Pentru a face acest acest hârtii, profesorul are nevoie de mult timp.

Şi vă spuneam, când eram profesor, mergeam acasă şi îmi adunam probleme, adunam din gazetele de fizică, din culegeri (adunam – n.red) probleme, îmi făceam o schiţă de plan pentru fiecare lecţie pe care o aveam a doua zi, mergeam în faţa colectivului de elevi foarte bine pregătit. Astăzi, din păcate, profesorii, repet, nici nu ar avea timpul suficient ca să facă tot ceea ce li se cere. Aşa cum apar în anumite în anumite studii, mai mult de jumătate din timpul pe care profesorul ar trebui să-l dedice clasei, îl dedică pentru hârtii. Pentru hârtii, repet, care nu au nicio relevanţă.

Moderatoare: E foarte importantă această comparaţie pe care o faceţi dumneavoastră prin prisma experienţei personale. Da, ați experimentat munca la catedră şi într-un regim mai restrictiv din foarte multe puncte de vedere. Păreau mai simple atunci lucrurile. Era mai multă încredere cumva în ceea ce se nota acolo în acel registru? Acum cum se explică multitudinea de bibliorafturi?

Simion Hăncescu: O spun cu iarăşi cu tristeţe. Astăzi, dacă vine un inspector să verifice o unitate de învăţământ, cere acele bibliorafturi, în loc să meargă la sala de clasă şi să vadă exact care e nivelul de pregătire al elevilor, cum stau lucrurile la nivel de clasă. Totul poate să fie foarte bine dacă stai bine la capitolul hârtii. Și trebuie să o spunem, sunt gradaţii de merit care se obţin pe baza multor documente, tot felul de cursuri, tot felul de astfel de rapoarte care trebuie depuse la dosar. La orice restrângere de activitate trebuie dosar, iarăşi hârtii, orice pretransfer.

Aş fi mai radical. Dacă eu aş fi ministrul Educaţiei, aş lua o decizie radicală, aş anula tot ce înseamnă hârtii la nivel de şcoală şi să vedem ce se întâmplă cu învăţământul. Sunt convins că, încet-încet, am intra în normalitate şi ar fi mult mai eficientă activitatea dascălului la clasă, pentru că ar fi canalizat doar pe ceea ce trebuie să facă la clasă şi nu pe tot felul de documente. Ba că este comisia pentru calitate, ba pentru sănătate, securitate, muncă, pentru tot felul şi aşa mai departe.

Să ne gândim la faptul că avem 2 medii, mediul rural și mediul urban. În mediul rural, în general, sunt puţini dascăli. Gândiţi-vă că un astfel de dascăl de la ţară face parte din foarte multe comisii. Dacă ne gândim la o şcoală mare, unde sunt 40-50 de profesori, poate că îşi mai împart sarcini, dar acolo săracii sunt efectiv sufocaţi de tot felul de rapoarte şi, aşa cum s-a comentat, suntem în anul 2024. (…)

Repet, actul didactic înseamnă cu totul altceva, înseamnă munca la clasă şi trebuie să găsim soluţii. Ministerul Educaţie are toate pârghiile de a interveni pentru a reduce drastic această birocraţie, care nu este altceva decât o pierdere de timp și este în detrimentul elevilor.

Informații de context

Ministra Educației, Ligia Deca, insistă că soluția pentru birocrația din școli este suplimentarea posturilor pentru personalul didactic auxiliar și administrativ, care să îi ajute pe profesori și pe directori să întocmească același număr mare de documente, potrivit declarațiilor date miercuri, la TVR Info.

Pe 18 octombrie, Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, că „nu o să putem renunța de tot la documente într-o școală”, „este iluzoriu”.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a spus, referitor la activitatea profesorilor, că „nu mai contează cât de bun ești în fața elevilor, contează cât de multe hârtii poți să aduni pentru a obține ceva în plus la salariu”.

Președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” (FSE-SH) lansează un apel puternic privind debirocratizarea meseriei de profesor. „Categoric vom face tot ceea ce depinde de noi și le transmitem colegilor noștri că vom susține ca și federații sindicale din învățământul preuniversitar ca actul educațional să fie debirocratizat”, a spus Marius Nistor miercuri, la Prima News.

Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – este apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze munca cadrelor didactice.

O directoare de școală a trimis adresa redactie@edupedu.ro o propunere ce vizează „nevoia unui post în plus in cadrul direcțiunii”:

„Ceea ce se vede foarte clar, din punctul meu de vedere, este nevoia unui post în plus in cadrul direcțiunii. Se pare ca acest Minister, care trimite aceste directive, are nevoie sa realizeze că un post în plus (= niște bani în plus alocați către educație…) ar ajuta procesul de predare și implicit întreg procesul educațional. O funcție intermediară între director, secretară și profesori, o funcție care să nu fie făcută de profesori în plus, deoarece secretarele sunt deja peste cap de hârtii”, se arată în propunerea cadrului didactic.

Amintim apelul lansat la începutul anului școlar de către cercetătoarea Thea Ionescu, coordonatoarea grupului Cogniţie Ancorată din Laboratorul de Psihologia Dezvoltării al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. „Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat”, a declarat aceasta, într-un amplu interviu acordat Edupedu.ro despre modul în care învață copiii și condițiile de lucru ale profesorilor de astăzi.

  • Vom publica articole detaliate cu toate tipurile de hârtii și documente care încarcă nefiresc și nepermis activitatea cadrului didactic. Facem un apel către cadrele didactice să ne scrie pe adresa redactie@edupedu.ro și în comentarii, mai jos, care sunt documentele și procedurile pe care le consideră inutile și fără de care ar funcționa mult mai bine ca profesori.
Citește și:
Ligia Deca despre birocrația din școli: Încercăm să simplificăm și să digitalizăm procesul de acordare a burselor. E adevărat că școlile au nevoie de mai mult personal de suport, de aceea am crescut numărul de posturi cu 7.800
Secretarul de stat Sorin Ion: Nu o să putem renunța de tot la documente într-o școală. Este iluzoriu
Reducerea birocrației a fost înțeleasă de către unii prin eliminarea dosarului cu șină, spune Sorin Hagiu, director de școală: Hârtiile din interiorul dosarului cu șină au rămas aceleași, adică eu nu mai cer acum hârtii în dosar cu șină, le cer într-o folie de plastic
Apel puternic al sindicatelor din Educație pentru debirocratizarea profesorilor / Marius Nistor: În această țară se merge pe un principiu – mortul se acoperă cu pământ, iar viii se acoperă cu hârtii. Avem nevoie de profesori dedicați elevilor, nu documentelor
Liderul sindical Marius Nistor: Nu mai contează cât de bun ești în fața elevilor, contează cât de multe hârtii poți să aduni pentru a obține ceva în plus la salariu. I-am transformat pe profesori în vânători de hârtii
O autonomie a școlilor cred că este singura soluție pentru a se evita birocrația. Să ieșim și să ne spunem punctul de vedere, spune directoarea adjunctă a Colegiului Național B.P. Hasdeu din Buzău, Anca Florea
Învățător, despre dosarele de burse: Sunt unele lucruri care ne solicită competențe juridice, pe care noi nu le avem. Pentru a le rezolva cu responsabilitate și a nu avea ulterior reclamații, trebuie să citim nenumărate documente oficiale, metodologii
Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze și să depolitizeze educația
Birocrația care sufocă școlile. Cu atât de multe responsabilități, nu ai când și cum să le faci pe toate, multe rămân doar pe hârtie, spune un director de școală / Lista documentelor de întocmit
Post nou în școli care să preia funcțiile administrative și birocratice – propunerea unei directoare de școală: Aceste misiuni birocratice date de Minister fac ca între director, secretară și profesori să se paseze sarcini nedorite
Învățătorii sunt îngropați în hârtii, proceduri, comitete și comisii impuse și inventate de Ministerul Educației, inspectoratul școlar și direcțiunea școlii: 60% din activitatea unui profesor pentru învățământul primar este marcată de sarcini birocratice
Învățător: Sunt foarte multe cazuri în care cadrele didactice plătesc cursurile de formare din banii proprii / Cheltuielile pentru formarea continuă a profesorilor, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite transferabile, sunt suportate de angajator, potrivit cadrului legal
Cercetătoarea Thea Ionescu: Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat

14 comments
    1. Cata Dreptate are Dl Prof.Pe timpuri, veneau in Control, ” BRIGAZI” de la Minister si Scopul lor,asistand la Ore, era benefic, intrucat puteau sa apreciezi, si modul de Predare al Dascalului, si Nivelul de pregatire al Elevilor, iar, anual, propunesu, si un ” TEST” edificator! Doamneee, ce Timpuri superbe, cand, si Profesorul, si Elevul, isi dadeau interesul ca, Scoala / CLASA lor ” sa iasa Bine”!!! Acum, ii ” sufoca” HARTIILE, pe bietii Profesori, neavand Timp si Interes, si pentru ELEVI! Pacat!!! Mare Pacat!

  1. “Ministra Educației, Ligia Deca, insistă că soluția pentru birocrația din școli este suplimentarea posturilor pentru personalul didactic auxiliar și administrativ, care să îi ajute pe profesori și pe directori să întocmească același număr mare de documente, potrivit declarațiilor date miercuri, la TVR Info”

    Cucoana asta vrea sa populeze invatamantul preuniversitar cu fel de fel de lipitori de afise, care evident ca vor avea salarii mai mari decat cadrele didactice.
    Invatamantul universitar este capusat de o masa uriasa de TESA, numit pompos personal didactic auxilar. In multe universitati numarul anagajitor TESA este de doua ori mai mare decat numarul cadrelor didactice, iar salariul unei secretare este mai mare decat al unui conferentiar universitar.

  2. Cum se face ca tot “bieții profesori” se vaită că au multe hârtoage de făcut?!?
    În unitățile de învățământ sunt secretari și contabili cărora nu le mai plânge nimeni de milă când trebuie să facă milioane de hartii pe care sa le și semneze pentru burse, tichete sociale, transferuri, înscrieri, abonamente, sume forfetare, raportări lunare și trimestriale, decontări navete, dări de seamă către ISJ, ANAF, etc. Și după participarea la grevă, ce s-a îmbunătățit pentru ei?!? 300 lei în plus net. Dar, da! Aveți dreptate! “Bieții profesori” sunt blocați în birocrație și suprasolicitati neuropsihic….

    1. Contabilii si secretariatul tace.
      Si acceptă mereu aceste aberații fără a fi vocali.

      Nu spune nimeni că nu sunt suprasolicitați.

  3. -renunțarea la toate acele procese verbale de scadere a notei la purtare, macar până la nota 8
    -bursele sociale si tehnologice sa fie condiționate si de note, nu doar de absente, pt.ca scoala nu face pomeni financiare, iar bursele pt. rezultate scolare sa nu scada sub 8
    -dosarele de bursa sa se incarce direct pe o platforma de catre parinti, iar verificarea lor sa se faca de de un serviciu externalizat, nu de profesorii care nici n-au studii juridice
    -deconatarea navetei elevilor ar trebui rezolvata direct de firmele de transport si primarii, nu de scoala
    -sa se revina la salariile de merit acordate anual de scoala si sa se renunte la acele gradatii de merit care se acorda pe baza unor domuri de hartii fara acoperire in rezultate adevarate cu elevii, de cele mai multe ori!

  4. Suntem digitalizați: scriem tabelele, procesele verbale etc. cu degetele, apoi imprimam și semnăm cu pixul, după care secretara scrie, tot cu pixul, numărul de inregistrare și, in cele din urmă, directorul stampilează și semnează cel puțin 100 de hârtii pe zi. Bravo Deca! Bravo Klaus!

  5. Pentru stabilirea gradației/ salariului de merit ar trebui să voteze consiliul profesoral și consiliul părinților- ei știu cel mai bine cum stau lucrurile!

  6. E aberant.
    Nu se pot anula toate.
    Nici nu trebuie. Ar fi haos absolut.

    Datele ar trebui să fie agregate in SIIR sau SIIR inlocuit cu o platformă avansată, prietenoasă, interconectată cu toate instituțiile cu nivele de acces.

    Chiar si profesorii sau părinții, elevii sa o poată interoga oricând.
    (Adeverințe, locuri vacante, transferuri, etc)
    Desigur asta ar lua mult din puterea directorilor si ISJ ului, poate de asta nici nu se vrea.

    Aș merge mai departe publicând instant si toate achizitiile pe fiecare școală, posturile vacante sau o estimare a timpului până se vacantează in funcție de vârsta personalului existent…dar cred ca e deja prea mult.

    Nu mai zic de celelalte instituții care si-ar putea extrage singure tabele, tabelașe, rapoarte etc

    Digitalizarea efectivă ar duce la dispariția a 90% din hârtii.
    Dar o digitalizare reală, eficientă, concretă.

    Apropo, in PNRR nu au fost prevăzuți bani pt softuri care ar permite digitalizarea, stocarea datelor, cloud educațional…

    Ca sa stim despre ce vorbim in realitate.

    PS
    E al doilea lider sindical care se preface interesat de subiect si care de fapt nu vine cu nicio solutie (proiect, propunerea legislativă, scrisoare deschisă, memorandum etc)

    Vorbe goale de campanie electorală.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sorin Ion, secretar de stat, despre profesorii corectori de la examenele naționale: Am recomandat folosirea, cu precădere, de evaluatori care au parcurs cursul CNPEE. Avem câteva mii de absolvenți. La vară va fi și mai pregnant

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, a spus că la simulările pentru examenele naționale ministerul a recomandat să fie folosiți “cu precădere” evaluatori care au fost instruiți în…
Vezi articolul

7.800 de noi posturi în Educație, cerute de inspectoratele școlare: profesori de sprijin pentru copiii cu CES, mediatori școlari pentru reducerea abandonului școlar, informaticieni în Smart Laburile PNRR din școli – proiect de HG / Două ISJ nu au cerut niciun post

Inspectoratele școlare au cerut Ministerului Educației să suplimenteze numărul de posturi didactice și didactice auxiliare din școli cu 7.800, potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern (HG) pus în consultare publică…
Vezi articolul

Universitățile românești, care de acum au responsabilitatea să verifice doctoratele, nu au raportat în doi ani niciun caz identificat de plagiat pentru 73.000 de teze scrise între 1990-2016 – oficiali din Ministerul Educației

Universitățile capătă, prin noua Lege 199/2023, rolul central în verificarea suspiciunilor de plagiat în tezele de doctorat pe care ele le acordă, o schimbare substanțială comparativ cu situația de până…
Vezi articolul

Studenţii solicită vouchere de 445 de euro pentru programul “calculatoare pentru elevi şi studenţi”, în loc de 200 cât valorează acum. ANOSR: Criteriile de eligibilitate şi birocraţia excesivă îi descurajează pe aplicanţi

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită actualizarea criteriilor de acordare a ajutorului financiar al programului național „Euro 200”, care presupune un sprijin pentru ca elevii şi studenţii…
Vezi articolul