Cutia-resursă pentru profesori și elevi, ghiduri de activități și o “hartă” de ajutor pentru cadrele didactice ca să creeze competențele specifice prin educația de mediu, elemente-cheie în proiectul „Verde pentru Generația Alpha” (P)

1.476 de vizualizări
Schimbările climatice sunt deja vizibile în viața de zi cu zi și contracararea efectelor acestora nu mai poate fi o discuție despre viitor. Pentru că este impetuos necesar să se facă educație pentru mediu în școlile din România, într-un mod consecvent și consistent, Teach for Romania, susținuți de Teach for All și Fundația OMV Petrom, au dezvoltat proiectul „Verde pentru Generația Alpha”.

Pe parcursul acestui prim an de existență, proiectul a devenit mai mult decât o inițiativă de educație de mediu, a devenit un angajament profund de a echipa profesorii și elevii din comunitățile vulnerabile cu informațiile, suportul metodic și resursele necesare pentru a se transforma în lideri ai schimbării.

Proiectul în Cifre „Verde pentru Generația Alpha”

Proiectul a avut un impact impresionant în primul an:

  • 109 școli și 17 grădinițe implicate
  • 2.900 de elevi participanți
Harta Competențelor

Punctul de plecare pentru un demers care și-a propus să se fundamenteze științific și să poată fi ulterior măsurat, a fost dezvoltarea unei hărți a competențelor de leadership pentru dezvoltare sustenabilă și combaterea schimbărilor climatice, acoperind toate ciclurile de învățare, de la grădiniță până la clasa a 8-a. Practic, specialiștii Teach for Romania au identificat ce anume ar trebui să știe și să interiorizeze în comportament elevii la finalul ciclului gimnazial, transformând apoi aceste informații și atitudini în competențe de dezvoltat. Elevii încep prin explorarea mediului înconjurător și manifestarea atitudinii de respect pentru mediu, în ciclurile preșcolar și primar, și ajung, spre finalul ciclului gimnazial, să propună soluții pentru problemele de mediu și să fie capabili să comunice public despre problemele identificate.

Ghiduri de Activități și Kit-uri pentru Clase

Și pentru a-i susține pe profesori în dezvoltarea acestor competențe, au fost create trei ghiduri cu activități practice, ușor de integrat atât în activitatea didactică, indiferent de materia predată. Mai mult, profesorii și alumnii Teach for Romania au primit la clase kit-uri educaționale conținând resurse variate, de la răsaduri și semințe la binocluri și instrumente de grădinărit. Cutia în care au primit materialele a fost ea însăși o resursă, ea putându-se transforma într-o mini-seră pentru micii ecologiști.

Curs video introductiv

Ghidurile, kit-urile și toate resursele dezvoltate s-au dovedit foarte utile pentru profesori care manifestau deja un interes pentru educația ecologică. Scopul proiectului însă este să convingă cât mai multe cadre didactice, indiferent de specialitate, să înceapă să facă activități de educație pentru mediu în clasele în care predau. Pentru a-i susține în începerea acestui demers, am dezvoltat un curs video introductiv pe platforma MENTO by Teach for Romania. În cadrul acestui curs, profesorii parteneri cu care am dezvoltat ghidurile, specialiștii colaboratori de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj, biologi de la Societatea Ornitologică Română și experți din alte ONG-uri, împreună cu vocile copiilor din comunitățile Teach for Romania, discută despre importanța educației pentru mediu și setează bazele pentru începerea predării acestei discipline în școli.

Ateliere pentru Elevi și Proiecte în Școli

Atelierele fizice pentru elevi au avut loc în școlile din județele Iași, Neamț, Vaslui și Galați, unde elevii au participat la sesiuni despre educația de mediu și au implementat proiecte locale pentru protejarea mediului. Proiectele au inclus activități de reciclare, crearea de grădini și campanii de conștientizare, implicând aproximativ 200 de elevi și profesori.

Unul dintre profesorii Teach for Romania a dezvoltat, în cadrul proiectului „Verde pentru Generația Alpha”, un joc pe tablă educativ, cu informații utile pentru elevi, transformând astfel experiența de învățare într-una distractivă și interesantă.

Planurile pentru următorii ani includ extinderea programului „Verde pentru Generația Alpha” prin dezvoltarea de resurse suplimentare pentru profesorii din sistemul educațional, continuând să demonstrăm cum se poate face educație de mediu integrat cu programa și cerințele sistemului de invatamant public, de la grădiniță până la finalul ciclului gimnazial, chiar și în școli publice vulnerabile. Mai mult, avem în plan lansarea unui podcast și a unui concurs adresat școlilor publice vulnerabile din România pentru formare și resurse.

„Verde pentru Generația Alpha” nu este doar un proiect educațional, ci un catalizator pentru schimbare. Echipa, elevii și profesorii implicați demonstrează că transformarea comunităților în armonie cu natura este posibilă prin educație, implicare și responsabilitate. Această inițiativă continuă să inspire și să motiveze, pregătind micii lideri ai marilor schimbări pentru a face față provocărilor viitorului.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Articol susținut de NextLab.Tech

Au început înscrierile pentru ediția 2023 a concursului de robotică școlară Nextlab.tech. Tradiționalul asistent virtual al concursului va fi integrat și cu ChatGPT. 600 de elevi vor primi kit-uri gratuite din partea sponsorului concursului – BCR

Pe 6 martie 2023 s-au deschis înscrierile la Concursul național de robotică Nextlab.tech ediția 2023, cea mai mare competiție de robotică școlară din România. Participarea este gratuită. Se pot înscrie…
Vezi articolul

„La nivel de sistem, foarte puțină valoare adăugată este produsă de școlile private”, iar școlile publice au rezultate mai bune în ansamblu – Andreas Schleicher, expert OCDE, pe baza rezultatelor testării internaționale PISA 2022

Școlile private produc „foarte puțină valoare adăugată” la nivel de sistem educațional, iar dacă sunt eliminate elementele socio-economice școlile publice au rezultate finale mai bune, a apreciat, în dezbaterea „PISA…
Vezi articolul

Anisie: Pregătim o Ordonanță de Urgență cu toate măsurile dacă situația epidemiologică impune desfășurarea în continuare a cursurilor în sistem online

Ministerul Educației pregătește o Ordonanță de urgență prin care se vor stabili măsurile pe care trebuie să le ia autoritățile când începe școala „dacă situația epidemiologică impune desfășurarea în continuare…
Vezi articolul