Cursurile de formare nu sunt, în sine, o soluție magică pentru problemele din sistemul de educație, iar procesul de schimbare a unor practici disfuncționale este unul de durată, cu multe suișuri și coborâșuri, spune cercetătorul Ciprian Fartușnic, coordonator al proiectului CRED în cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație, scrie Centrul de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE).
Ciprian Fartușnic a vorbit despre ideile preconcepute referitoare la formarea continuă și despre soluții care îi ajută în mod real pe profesori să își îmbunătățească activitatea la clasă, conform sursei menționat.
„De foarte multe ori ajungem să vorbim despre cursurile de formare pentru profesori ca despre o soluție salvatoare. Nu știu asta? Nu-i nimic, facem un curs de formare și totul se rezolvă. Nimic nu e mai complex în sistemul nostru de educație decât să faci un program de formare care să aibă cu adevărat impact, este o enormă responsabilitate, mai ales dacă e un program din fonduri publice. (…)”, a spus cercetătorul.
Ciprian Fartușnic a semnalat necesitatea de a îmbunătăți criteriile de acreditare a cursurilor de formare. „Dacă ne uităm la formarea continuă, chiar și în noua metodologie, din vara lui 2022, lipsește un aspect. Vii pe masă cu un program la acreditare, ai o zonă de justificare a nevoii acelui program, dar foarte puțin se solicită în dosarul de acreditare încotro te îndrepți și ce vrei să obții. Și, foarte important, măcar câteva elemente despre cum te-ai gândit tu să faci lucrul acela în mod concret, ca să verifici într-adevăr dacă ai fost pe drumul pe care ți l-ai propus”, conform acestuia.
În cadrul prezentării rezultatelor studiului de impact realizat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale pentru programul „Fizica Altfel”, Fartușnic a spus că 60% din profesorii care au venit pentru formare în programul CRED al Ministerului Educației nu au putut să identifice ce e obligatoriu și ce nu în programa școlară.
Potrivit educred.ro, sunt 47.662 de profesori care au beneficiat de cursuri de formare continuă în cadrul programului CRED. Având în vedere cele scrise mai sus, atunci 28.600 de cadre didactice nu au putut identifica ce este obligatoriu în programa școlară.