Ministerul Educației a lansat în consultare publică metodologiile privind înființarea și organizarea programelor de studii universitare de licență „Educație timpurie” și „Pedagogia învățământului primar”. Pe lângă disciplinele consacrate, viitorii profesori vor studia materii precum: Neuroştiinţa educaţiei; Joc şi învăţare în copilăria timpurie; Comunicarea şi colaborarea cu familia sau Medii virtuale de învăţare.
- Programele asigură credite pentru practica pedagogică, care trebuie să se desfășoare în unitățile de învățământ cu particularități diferite, inclusiv un număr ridicat de antepreșcolari/preșcolari/elevi în risc de excluziune școlară.
Programul „Educație timpurie”
Planul-cadru este structurat pe următoarele domenii, conform proiectului de metodologie:
a) Elemente fundamentale de cunoaștere a domeniului educației timpurii;
b) Curriculum, didactici și practică pedagogică în domeniul educației timpurii;
c) Elemente de cercetare în științele educației.
Structura planului-cadru de învățământ al programului de studii universitare de licență „Educație timpurie”:
Tematica recomandată aferentă disciplinelor cuprinse în planul-cadru se poate vedea mai jos:
- Pe lângă disciplinele consacrate, viitorii profesori pentru educaţie timpurie vor studia: Neuroştiinţa educaţiei; Joc şi învăţare în copilăria timpurie; Dezvoltarea limbajului, a comunicării, a premiselor citirii şi scrierii la copilul mic; Comunicarea şi colaborarea cu familia.
Examenul de licență constă în susținerea a două probe:
- un examen scris
- susținerea unei lucrări de licență de tip cercetare-acțiune în domeniul educației timpurii.
Absolvenților care finalizează programul de studii universitare de licență „Educație
timpurie” li se consideră îndeplinită condiția de studiu pentru ocuparea funcției didactice de profesor pentru educație timpurie.
Programul „Pedagogia învățământului primar”
Planul-cadru este structurat pe următoarele domenii, conform proiectului de metodologie:
a) Elemente fundamentale de cunoaștere a domeniului Pedagogia învățământului primar;
b) Aprofundarea didacticii și a practicii pedagogice în domeniul pedagogiei
învățământului primar;
c) Elemente de cercetare, analiză și management al grupelor de elevi.
Disciplinele pot fi organizate modular, astfel încât să faciliteze participarea la stagii de
practică comasată sau la stagii în străinătate, prin programe de mobilitate.
Structura planului-cadru de învățământ al programului de studii universitare de licență „Pedagogia învățământului primar” o puteți consulta mai jos:
Tematica recomandată aferentă disciplinelor cuprinse în planul-cadru:
- Pe lângă disciplinele consacrate, viitorii profesori pentru învăţământ primar vor studia: Educaţie ŞTIAM (ştiinţe, tehnologie, inginerie, artă şi matematică); Pedagogie digitală; Medii virtuale de învăţare; Managementul clasei şi dezvoltarea abilităţilor socio-emoţionale; Management personal, reflexivitate şi dezvoltare continuă în profesia didactică.
Practica pedagogică se va desfășura după un program similar pentru ambele programe de licență:
„Practica pedagogică include module compacte de cel puțin 1 săptămână de practică pe semestru în anul I, cel puțin 2 săptămâni de practică pe semestru în anul II, cel puțin 3 săptămâni de practică pe semestru în anul III”, este precizat în ambele proiecte de metodologie.
„Pedagogia învățământului primar” și „Educație timpurie” sunt două noi specializări înființate și introduse în Nomenclatorul domeniilor și al specializărilor/programelor de studii universitare pentru anul universitar 2024-2025. Acestea vin în completarea celor existente deja în cadrul domeniului Științe ale educației, ce cuprinde și „Pedagogia învățământului primar și preșcolar”.
Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
1 comment
neuro știința spune că mediile virtuale , tehnologia și tot ce este nenatural , modifica dezvoltarea armonioasa a copilului. cu cât mai devreme cu atât mai rău. lucrurile acestea se cunosc de cel puțin 10 ani in lumea științifică occidentală..
vedeți va rog opinia unui specialist in neuroștiințe:
https://www.scena9.ro/article/dementa-digitala-manfred-spitzer-interviu