Cursuri de dialect gratuite, pentru elevii aromâni din Albania, anunțate de trei profesori cercetători de la Institutul de Lingvistică al Academiei Române

466 de vizualizări
Foto: © I L | Dreamstime.com
Elevii aromâni din Albania pot participa la cursuri gratuite de dialect aromân, organizate de trei profesori cercetători de la Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti” al Academiei Române, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro.

Cursurile sunt însoțite de resurse elaborate de profesorii coordonatori și necesită, având în vedere nivelul de limbă scăzut al grupului țintă, crearea unui nou manual pentru însușirea unui nivel de limbă de bază, conform comunicatului.

Proiectul de învățare a dialectului de către elevii și studenții aromâni din Albania, care începe din această lună, prevede și crearea altor materiale în format electronic pentru sprijinirea românilor sud-dunăreni din țările balcanice și din România.

Redăm comunicatul integral mai jos:

Societatea de Cultură Macedo-Română realizează împreună cu Departamentul pentru Românii de Pretutindeni cursuri de predare a dialectului aromân în proiectul Carti tră învițare rămănește. Cursuri și manual de dialect aromân pentru elevii aromâni din Albania, în perioada iunie-noiembrie 2024.

Pentru susținerea procesului instructiv-educativ a elevilor și studenților aromâni din Albania este nevoie de manual de predare – învățare a dialectului aromân prin raportare la limba română literară, cu noțiuni adaptate nevoilor de vârstă ale elevilor, precum și la gradul de cunoaștere a dialectului de către elevii din grupul țintă.

Precizăm că manualele existente se adresează unui grup țintă cu nivel A1 – B2 de cunoaștere a dialectului. Dată fiind situația precară de cunoaștere a dialectului aromân la momentul actual de către copiii de vârstă școlară se impune elaborarea unui curs de învățare pentru nivelurile intermediare (vorbit, scris, citit, redactare și compoziție).

Pentru atingerea acestui scop este nevoie de un efort susținut desfășurat în timp, cel puțin câteva luni, pentru sintetizarea informațiilor și adaptarea la vârsta și nevoile copiilor. Tot în această perioadă vom intra în contact cu acești copii și cu profesorii de acolo, via online, vom preda lecțiile realizate în manual. Manualul astfel realizat va fi disponibil atât pe suport fizic, cât și electronic.

La acest nivel de vârstă este absolut necesar un manual pentru însușirea cunoștințelor. Strângerea materialelor, selectarea informațiilor și sintetizarea lor se va face de către cei trei specialiști implicați în proiect:

  • Academician Nicolae Saramandu, Academia Română, Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan –Al. Rosetti”/ Universitatea din Bucureşti,
  • Prof. univ. dr., CS I Manuela Nevaci, Academia Română, Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan –Al. Rosetti”/ Universitatea din Bucureşti
  • și CS III dr. Carmen Irina Floarea, Academia Română, Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan –Al. Rosetti”/ Universitatea Titu Maiorescu.

Vom folosi în procesul instructiv-educativ metode și tehnici moderne de predare: aparatură audio-video, metode activ participative și de stimulare a gândirii critice, conversația euristică, jocul de rol. Proiectul nostru urmărește, de asemenea, realizarea de materiale în format electronic pentru predarea cursului de dialect aromân, având în vedere promovarea păstrării identității lingvistice românești a românilor sud-dunăreni din țările balcanice și din România”.

Foto: © I L | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. O initiativa superba. Putini oameni stiu ce colosal e sa lupti pentru etnicii romani din alte tari care sunt privati de limba lor!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Educația media, extinsă în toate ciclurile și “transversal în discipline”? Ligia Deca: “obiective” de educație media în forma finală a raportului România Educată / Radu Szekely invocă planurile cadru și profilurile de competențe ale absolvenților, ca posibile ținte de extindere

Autoritățile vor să “generalizeze” educația media în școală, pentru că “în mod evident, competențele media sunt indispensabile”, au spus vineri reprezentanți ai Președinției și Ministerului Educației, în cadrul unei conferințe…
Vezi articolul

DOCUMENT Ministerul Educației a republicat Ghidul solicitantului din Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar. Școlile pot depune proiecte de maxim 300.000 de euro până pe 10 iulie

Ministerul Educației a republicat Ghidul solicitantului cu noul calendar în Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, PNRAS, runda a II-a. Cu o zi înainte…
Vezi articolul

Procurorul Marius Voineag, propus pentru șefia DNA, întrebat cum răspunde acuzației că ar fi blocat dosarul de plagiat al premierului Ciucă: “Nu am blocat niciun dosar, e în lucru la al doilea procuror, să sperăm că se vor pronunța în perioada imediat următoare”

Marius Voineag, propunerea ministrului Justiției, Cătălin Predoiu, pentru șefia DNA, a fost întrebat marți, la ieșirea de la interviul cu secția de procurori din CSM, cum răspunde la acuzația că…
Vezi articolul

O școală particulară pune la dispoziția tuturor școlilor din România, gratuit, materiale de comunicare și planificare a învățării la distanță, în contextul pandemiei de COVID-19

Școala internațională bilingvă, cu dublă acreditare, românească și britanică, Avenor College, pune la dispoziția celorlalte școli di nRomânia, private sau publice, atât materialele de comunicare cât și planul de gestionare…
Vezi articolul