Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, dreptul la produse de igienă în școli, consiliere pentru elevii exmatriculați – printre propunerile Consiliului Național al Elevilor pentru Statutul Elevului

3.945 de vizualizări
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
Introducerea curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, drepturi și și măsuri de sprijin pentru elevii cu cerințe educaționale speciale și pentru cei cu boli cronice, dreptul la produse de igienă în școli sau dreptul la consiliere și activități remediale pentru elevii suspendați sau exmatriculați se numără printre propunerile Consiliului Național al Elevilor pentru noua formă a Statutului Elevilor. Propunerile au fost concepute ca urmare a schimbărilor produse de noua Lege a învățământului preuniversitar și au fost înaintate Ministerului Educației, anunță CNE într-un comunicat emis joi.

CNE prezintă integral propunerile sale într-o versiune proprie de Statut al Elevilor. Organizația scoate în evidență, în comunicatul menționat, principalele sale propuneri:

Principalele propuneri pentru noul act normativ sunt: 

  • „Introducerea curriculumului la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ) care garantează o libertate mai mare în a alege materiile opționale studiate la clasă, inclusiv în sistem modular sau prin intermediul unor grupe de studiu constituite la nivelul unității de învățământ preuniversitar. Elevii au dreptul de a alege cel puțin una din trei opțiuni anual pentru disciplinele opționale pe care le studiază.”
  • „Acordarea sprijinului pentru elevii cu cerințe educaționale speciale (CES). În funcție de nevoile preșcolarilor și elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES), aceștia au dreptul la un sistem de sprijin, organizat pe patru niveluri, care vizează adaptări curriculare și suport educațional. Aceștia benefiază de materiale școlare adaptate nevoilor specifice și pot susține examenele naționale, având subiecte adaptate cerințelor lor, în vederea accesibilității sporite;”
  • „Introducerea dreptului de a beneficia de produse de igienă: hârtie igienică, săpun, produse de igienă feminină etc., în mod gratuit, dar și a obligativității unităților de învățământ preuniversitar de a își desfășura activitatea în spații care respectă normele de igienă școlară, de protecție a muncii, de protecție civilă și de pază contra incendiilor sau a dezastrelor naturale;”
  • „Introducerea dreptului pentru cei cu boli cronice, boli maligne sau alte afecțiuni care necesită spitalizare, izolare sau recuperare și/sau tratament/monitorizare, de a beneficia de procese individualizate de învățare în unitatea sanitară în care aceștia sunt în tratament, în monitorizare medicală sau la recuperare, în baza programului „Școala din spital”. Acești elevi beneficiază de sprijin și pot accesa orele de curs în sistem online, după caz;”
  • „Introducerea dreptului de a avea acces gratuit la baza materială a unității de învățământ (ex. un cabinet medical și un cabinet stomatologic, o bibliotecă, un teren de sport, grupuri sanitare și laboratoare de științe, arte, cabinete pentru terapii specifice, consiliere școlară, accesul la internet și rețea WI-FI securizată etc.);”
  • „Introducerea obligației ca elevii care au fost sancționați cu suspendare sau exmatriculare cu drept de reînscriere, conform legii, ca urmare a săvârșirii unor acte de violență, să beneficieze de consiliere, intervenție psihologică și psihoterapie, precum și de activități remediale, în mod gratuit și obligatoriu în timpul programului programului școlar. Acestea se desfășoară în timpul programului în care ar fi trebuit să aibă loc cursurile. Suspendarea și exmatricularea fac parte din corelările cu prevederile LÎP, fiind deja cuprinse în actele normative superioare în vigoare.”
Propunerile CNE, integral:

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


32 comments
  1. Dl Rfunny,
    Nu aveti haz deloc! De fapt e clar ca sunteti in “club” cu Oanam si nu stiu la ce va referiti cand ma acuzati de … problemele din invatamant.
    Cred ca nici dv nu stiti exact la ce va referiti.

    Testele PISA sunt …altceva decat se face in invatamantul RO!

    E pacat ca va alaturati celor invrajbiti impotriva profesorilor, a invatamantului si (astfel) a societati romanesti!! Se vrea asta – invrajbirea oamenilor, a categoriilor sociale intre ele (nu ati inteles? Sau va convine?)

    Altfel va doresc un an luminos si luminat, poate veti reusi sa intelegeti ca invatamantul romanesc e distrus sistematic de cei care nu vor performanta in Romani(C)a si care fie v-au convins si pe dv, fie v-au asimilat…??

    Pacat!! Poate incercati sa vedeti care e “inamicul”…tuturor. (daca nu cumva sunteti in tabara aceea!)

  2. Ce tare!
    Ei nu stiu bine care e diferenta intre abilitati, competente, aptitudini si deprinderi, dar vor sa faca Curriculum!!!
    Pfff!
    Pai sa vina cu proiectul realizat de clasa lor sau de echipa de elevi desemnata de ei, cu 70 de teme structurate tematic, caci de planul de lectie ma ocup eu, sa vina cu propuneri de studii de caz si de exercitii … ca nu avem nimic impotriva!

  3. Nu înțeleg de ce există atât de multe comentarii irelevante și negative cu privire la alegerea opționalelor de către elevi . Doamnelor și domnilor , credeți că le știți pe toate ? Sunteți judecători ai lumii ? Sunteți niște genii excepționale ? Nu prea cred . Cu judecata cu care judecați, chiar voi o să fiți judecați într-o bună zi ! Părerea mea este că unii dintre voi nu înțelegeți absolut nimic și nu aveți minime cunoștințe . În acest articol se propun anumite reglementări. Una dintre ele este aceea ca ,, elevii să își poată alege singuri opționalele ,, . Propunerea este una foarte bună având în vedere că ei sunt parte a actului educațional și au dreptul să își stabilească singuri traiectoria educațională și intelectuală . Au dreptul să aleagă ce li se potrivește și ce nu li se potrivește , exact cum voi cei care comentați aveți dreptul să alegeți ceea ce mâncați . E un drept democratic și tot nu înțeleg reacțiile primitive și animalice ale unora . Iar mitul ăsta are spune că ,, elevul trebuie să le știe pe toate și să ai aibă cel puțin nota 10 , poate chiar obligatoriu nota 10 ,, este o minciună ideologizată de doi bani care este perpetuată de oameni fără perspective realiste și intelectuale . Elevul are dreptul să se specializeze pe un domeniu și să obțină orice notă conform cu capacitățile sale de învățare și cu obiectivele sale . Nu înseamnă că un elev este slab dacă nu are nota 10 la unele materii . Dreptul la specializare este un drept de bază al democrației iar în școlile și liceele din occident se pune accent pe studiul unui număr foarte restrâns de materii . Să nu se mai aducă în discuție argumentele înșelătoare ale unor persoane care deformează percepția despre învățământul occidental pentru a-și susține argumentele rigide și mincinoase. Am fost în multe țări occidentale și am văzut cum se desfășoară lucrurile și de asemenea cunosc multe persoane care locuiesc în aceste țări și care mi-au confirmat că în occident elevii și studenții au mult mai multă libertate și autonomie comparativ cu România, iar sistemele lor de învățământ sunt mult mai tolerante și mult mai ușor de parcurs comparativ cu cel din România . Sistemul de învățământ românesc este unul de origine comunistă / totalitară și este predestinat distrugerii totale și eșecului datorită refuzului de a adopta sistemul reformat occidental . Nu mai mințiți și nu mai deformați adevărul ! Nu aveți respect pentru demnitatea umană și aveți mentalități din epoca de piatră ! Susțin dreptul la specializare și eliminarea materiilor inutile !

    1. Draga L,
      Daca va impuneti acest punct de vedere, veti vedea cum toti copiii (si parintii) vor alege doar sport, desen, muzica …
      In fond nu le trebuie mate, romana, istorie, geografie …ca sa puna stampila pe buletinul de vot, nu-i asa!?

      Altfel …”democratia” pt elevi fata de profesori e o gaselnita paguboasa si total nepotrivita in scoala, in relatia elev-profesor. E o chestiune prea mult vanturata in situatii si sensuri total gresite. Ce are democratia a face cu ceea ce stie si/sau e capabil un copil?!
      Conceptul de democratie pune o anume egalitate intre persoane, or intre elevi si profesori nu este egalitate nici la varsta, nici la experienta/profesiinalism/discernamant.

      Nu mai aruncati vorbe mari!

      La urma urmelor, in afara de invatamant, in nici un alt domeniu nu se mai da omului in cap cu ideea de “democratie”!
      Pacientul nu-si reclama democratia spunandu-i chirurgului cum sa taie; cofetarul nu-i impune arhitectului sau inginerului cum sa conceapa proiectul blocului de locuinte, nici muncitorului cum sa prepare asfaltul sau betonul si nici matematicianul nu-i spune brutarului cum se creste aluatul.

      Nu e in regula sa-si dea toti nepriceputii cu parerea legat de invatamant.

    2. Scurt pe doi: cine propune opționalele? Ce relevanță au ele pentru pregătirea fundamentală a elevului? Dacă eu propun ca opțional ceva cu tema ”Florile de vișin și albinele primăvara” la care toată lumea ia 10, cu CE îi ajută asta pe elevi? Dacă opționalul chiar le solicită ceva efort intelectual și nu oferă medii mari pe bandă rulantă, nu te teme, nu-l alege nimeni. Nu se omoară ei să facă prea mult efort în școală.

      >>Dreptul la specializare este un drept de bază al democrației

      DaF did I just read?!

    3. Să facem ca în Germanía, cu triere după gimnazíu, nu toata lumea la liceu … adică la liceu doar cei care ştiu să socotească.

  4. Care exmatriculați?

    Nu cred că a fost nimeni(și nici nu va fi) exmatriculat in acest an școlar.
    Nici măcar la tentativa de omor asupra pedagogului din liceu, biroul directorului.

    In traducere…
    Școala sa fie un fel de mall (comanzi ce vrei si primești gratuit) iar in cazul in care devii impertinent si distrugi ,,marfa” , primești consiliere gratuită, că ai fost traumatizat de tonul ridicat al profesorului…

    1. EXACT!
      In plus, pe langa ca nu exista elevi suspendati si nici exmatriculati, cum se tot gandesc la ore “remediale” (un nou cuvant adaugat la vocabularul “lemnos”)!?

      🤔… adica acei elevi care ajung vreodata (?) sa fie (ar fi trebuit sa fie) exmatriculati sau suspendati tocmai pt distrugerea orelor celorlalti copii, au dreptul sa fie iar la ore…??🤔 Ca sa faca iar ce stiu ei mai bine si le place – sa distruga iar orele tuturor, sa vorbeasca urat, sa mai distruga niste mobilier scolar si/sau sa se razbune pe profesori cu vreun cutit!?😢😔🙄 Se intelege ca trebuie sa recupereze si ei timpul pierdut!!😬🙃😂

  5. Așa cum se întâmplă în Marea Britanie, cu ajutorul psihologilor și al experților din educație, copilul trebuie să aibă dreptul de a-și alege ce materii să învețe și ce îi place să învețe, pentru că în sistemul de învățământ național, avem foarte multe materii inutile. Nu toți copiii sunt buni sau le plac științele exacte, așa că trebuie să li se permită să își aleagă materiile pe care doresc să le studieze, deoarece ei sunt beneficiarii educației.

    1. Coooo-rrrect. Să ”studieze” doar pauze, sport (pentru care să aibă scutire), desen și muzică (au n-au talent, să aibă media 10!, religie și atât.

      Aia le place, aia să studieze. Ce le trebuie să știe să dea restul? E nevoie și de troglodiți în societate. Altfel, cine să sape șanțuri și să măture strada?

      Țării cât mai mulți needucați, că și ei votează! /s

      1. Citesc comentariile profesoarelor și nu îmi vine să cred. Parcă urăsc elevii, parcă își urăsc meseria.
        Am făcut peste 20 de ani de școală și nu îmi amintesc că un profesor sau profesoara sa aibe un astfel de ton, o astfel de atitudine față de elevi. Eu învățăm foarte bine dar nu îmi amintesc că vre-un coleg sa fie umilit.
        Lucrez cu copiii și adolescenții. Ei respectă adulții dacă sunt respectați, încurajați. Doamnelor profesoare știu că nu este ușor de lucrat cu elevii obraznici dar nu proiectați frustrarea asupra tuturor elevilor. Va faceți rău și dumneavoastră și lor.

    2. Logica nu le place, desi ar trebui sa faca Logica din clasa I-a pana in clasa XII-a. La Muzica nu stiu sa urce de la do la sol. La Mate nu vor sa-si bata capul nici cu geometria, nici cu trigonometria, nici cu algebra. La Anatomie si la Biologie sunt prea multi termeni din greaca si latina, dar daca vrei sa introduci optionale de Limba greaca si de Limba latina incepand cu clasa a V-a pana la clasa a VIII-a … ar putea fi de acord … doar daca li se promite media 10, precum la Arte plastice, Religie si Muzica. Altfel, sa nu auda de Latina si de Greaca. Retorica, nu vor … desi toti doresc sa devina vedete media si sa aiba propriul talk show. Cu vrajeala de limba de cartier … fac fata la un chat (fie video, fie gpt), asa ca … ne e nevoie nici de Retorica. La Religie, teme precum Marea Schisma, Cruciadele, Pre-reformatorii, Protestantismul, Islamul si raspandirea islamului … sunt mult prea grele si vor sa ia 10 pentru simplul fapt ca recita Tatal nostru. Daca nu primssc 10 se retrag de la Religie, in semn de protest! Asa cum se retrag si de la sport. Am vazut cazuri de elevi ca bradul, participanti la turnee de karate, care erau scutiti de la Educatie fizica cu diagnostic “scolioza”. Pe medicii care falsifica diagnostice nu-i cauta nimeni de sanatate! Das ist nicht nur ein ethisches Problem! Es handelt sich um eine Strafrechtlage!
      Dupa ce ca nu contribuie nici cu hartie A4 pentru testele obligatorii … acum au pretentie ca profesorii sa le dea si produse de igiena personala! Ups!

      1. Cum adică profesorii le dau produse de igiena? Le dau din bugetul lor?
        Se pare ca, cadrele didactice cred ca instituția școală, e pe persoana fizica și ca orice întra și iese, trebuie acordul lor.
        Dar uita ca banii respectivi nu vin din cer, pur și simplu.
        Nu cred ca trebuie latina la pus gresie, și nici muzica pe șantier.
        Asa ca pentru mulți, nu le trebuie nici matematica de clasa a patra.
        Asa ca, mai ușor cu pianul pe scări.

        1. De al cui acord e nevoie atunci cand profesorii platesc din buzunarul lor markere, coli A4, imprimanta si tus, xerox si alte materiale didactice, precum si dispozitivele (laptop, telefon etc) de care au nevoie pt desfasurarea orelor?!

          Atentie, RedFany, ca v-a scapat pianul pe picioare.
          Ati lipsit de la optionalul de Logica si ati scris aici …fara legatura!

          1. Exista buget pentru fiecare copil pe an, de peste 400 de lei pentru hârtie, creta, etc.
            Asa ca nu încercați sa spuneți ca scoateți din buzunar nu știu ce.
            A, ca va-ți cumpărat laptop din banii dumneavoastră?
            Da ce, mie compania îmi cumpăra mașina pentru naveta?
            Sa ma scuzați, dar aveți naveta decontata.
            Încercați sa plecați din sistem la privat. Puteți?
            Nu, și niciodată nu veți putea munci la privat.
            Si știți de ce.
            Asa ca să se vadă rezultate pentru banii care ii luați, ca deocamdată stam extraordinar de rău la capitolul învățământ.
            Si asta din cauza voastră, nu a politicienilor, ca nu predau ei în clase.
            Si încă ceva, nici un cadru didactic nu ar trebui sa între cu laptopul în clase, sa puneți sa se uite la nu știu ce clipuri educationale în timpul orei.
            Dumneavoastră trebuie sa ii explicați, ca la clipuri se poate uita și acasă.

        2. Ce aveti cu latina?! Sa nu stie romanul ca latina a mama limbii ce-o vorbeste??

          Matematica🤔 (cel putin) de clasa a patra le trebuie macar pt a-si calcula bugetul personal, iar muzica pe santier …poate aduce mult spor!😍😂

          1. Da, draga redfany!

            Nu te supara pe acel “buget pt fiecare copil pe an”! O exista, dar eu nu am vazut profesor care sa beneficieze de asa ceva!

            Daca va e greu cu transportul si cu altele la privat, mergeti in invatamant – poate veti primi dv trotineta electrica si laptop, markere si alte din astea …daca tot stiti ca se dau la profi. Eu nu am auzit si nu am vazut decat profi care si le cumpara singuri ca sa-si poata tine orele in mod …DECENT!

            Altfel, cum zicea cineva pe aici, “better dead than red!”

        3. Pai daca nu vor sa isi ia produse de igiena din bursa … se intelege ca elevii vor ca pe langa bursa data de stat sa le dea si profesorii produse de igiena.
          Ca nu mai inteleg … ce fac ei cu bursa?
          Eu din bursa luam pasta de dinti Cristal, crema de ghete Guban, sapun Cheia, soda de rufe si Perlan alb, hartie igienica “doi ursuleti”, facuta la Busteni, vata hidrofila pentru evenimentul lunar, o calimara de cerneala si doua caiete studentesti. Atât, mă!

    3. dna Oana M,
      chiar asa? ” nu toti copiii […] le plac stiintele”
      S-ar zice ca nici dv nu v-a placut limba romana in scoala. Tocmai de aceea ar fi trebuit sa urmati si un optional de romana, pt lamuriri si consolidare in ale exprimarii corecte, desi probabil ca nu ati fi optat pt limba romana🤔🙄.
      Dar inteleg ca vreti sa plecati prin Marea Britanie. Aveti grija ca englezii nu va permit sa le stalciti limba, chiar daca, din politete, nu va vor spune asta in fata!

      1. Citește fraza de la cap la coadă și ce spune Redfany, chiar este foarte adevărat. Nu vă convine, haideți în privat, că aici nu închide nimeni ochii la greșelile și stupizeniile voastre, dar voi preferați sistemul de stat, că sunt locuri călduțe și nu vă dă nimeni afară, indiferent dacă faceți ceva sau nu. De obicei, nu prea faceți nimic, stați și o frecați la rece pe banii noștri, ai celor care muncesc în privat.

        1. Nu stiu cu cine vorbiti, dna OanaM!

          Un lucru este, insa, clar: aveti probleme mari cu profesorii (cu toata tagma!) si cu scoala (ca institutie in sine!). Poate v-a marcat ceva pe la scoala, in copilarie, dar …generalizarea absoluta (ca in mesajele dv) e, in principiu, ceva gresit din start.
          Si …atentie si la limbajul pe care-l folositi, pt ca nu sunteti aici nici prin mahala, nici pe la “toc-soul” lui madam budeanu!

          Ar mai fi si varianta ca va plateste cineva ca sa postati pe aici mesaje pline de ura si otrava la adresa tuturor profesorilor si a invatamantului!🤔🙄🙃
          Va plateste bine? Merita?!

          Sa stiti ca exista prin toate scolile profesori asa cum trebuie ei sa fie. Mi-e greu sa cred ca nu ati intalnit nici unul dintre acestia. Lasati prejudecatile deoparte, deschideti ochii si-i veti vedea!😍

          1. Doamna/domnu’ cezieazi se pare ca nu va convine.
            Nici mie, pentru ca se vad la rezultatele finale de sfârșit de an.
            Rezultate PISA, care nu mint.
            Nu va faceți treaba, iar voi o dați cotita ca pune cineva sa plătește cineva…
            Cine ar plătii și de ce?
            Pentru ca să arate problemele di învățământ?
            Tot dați în părinți, în copii, în politic, dar nu va uitați la voi.
            Sunteți niște mironosițe, care o dați nevinovate.
            Dar am o vorbă spusa de altfel unui cadru didactic.
            “sa fim ceea ce pare ca suntem”
            Când am spus lucrul acesta, care nu are nici un fel de jignire, sa supărat foarte.
            Chiar m-am bucurat.
            Ca tot spuneați ca trebuie sa mai facem româna, nu ne mai este de folos.
            Si trebuia făcută la timpul ei.
            De către voi care sunteți plătiți.
            Da poate sa uita cineva peste comentariile acestea, și le dau o idee.
            Profesorii la sfârșit de an, sa aibe salariul în funcție de rezultate, de punctajul oferit de părinți și elevi.
            Sa va vad eu atunci cum mergeți pe vârfuri sa rămâneți pe post.
            Dacă nu, căpșuni, sparanghel, etc. Se poate câștiga o pâine cinstita di altcumva.

  6. opțional la decizia elevului , tiktok , facebuc și insta.
    a ajuns elevul să și de-a cu părerea cum tre sa arate educație. el care are o vedere de ansamblu asupra vieții în general și a educației în special.
    vom fi o țară cu doua viteze : specialii și capsunarii.

      1. csf , autocorectul baga cratima unde vrea mușchii lui , după cum l-a gândit spitialistul în lingvistică computațională. toate bune !

      2. Ce sa-i faci?! (“s-au sai fac-i”?🤣😂)
        Limba romana (nu am diacritice!!😔) e o limba grea! Dar mai sunt si alte limbi dificile. Tocmai de aceea limba vorbita trebuie STUDIATA temeinic si e inadmisibil sa nu se scada nota la Evaluare/BAC pt greselile de scriere!!

        Ia uitati-va la examenele de limba din UK sau Franta, Germania, Spania …acolo nu se admite lipsa sau inversarea literelor, apostroful, liniuta sau tilda etc folosite gresit. Asta inseamna respect pt limba pe care o vorbesti.
        Limba este unul dintre elementele nationale definitorii. De aceea am avut/avem nevoie de alfabetul latin si de aceea atata vreme li s-a interzis celor din Republica Moldova limba romana si sceierea cu alfabetul latin.

        Prin “usurarea” examenului de limba romana (la Evaluarea din vara trecuta, de exemplu) eliminand normele scrierii corecte se distruge treptat limba romana (putem crede ca e prostie sau/si vanzare de neam si tara!)🤔😶

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

FSLI cere măsuri urgente ministerului Educației în cazul “șocant” de la Clejani, dar nu are nicio reacție la învățătoarea care a dat cu spray lacrimogen asupra a doi copii de 6 ani

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ solicită Ministerului Educației Naționale măsuri urgente privind creșterea numărului de psihologi școlari, dar și introducerea pazei și protecției în unitățile de învățământ din întreaga țară,…
Vezi articolul

Ce pot solicita de la școli părinții elevilor care învață în clădiri vechi, pentru a afla dacă sunt în siguranță copiii lor – sfaturi de la Federația Părinților și Aparținătorilor Legali și cinci asociații ale elevilor / Organizațiile condamnă „indolența repetată“ a autorităților după cazul Odorheiu Secuiesc

Federația Părinților și Aparținătorilor Legali (FEPAL) și Asociațiile Elevilor din Constanța, Timișoara, București și Ilfov, Vâlcea, Maramureș „condamnă ferm autoritățile publice locale și centrale pentru indolența repetată și și lipsa…
Vezi articolul