Elevii refugiați din Ucraina care învață în România ar avea de câștigat dacă ar trece la curriculumul aplicat în școlile românești, în locul programei aplicate în școlile ucrainene, a susținut, luni, o elevă ucraineană care a avut rolul de “ministru al Educației” într-un guvern al copiilor din Ucraina, participantă ca invitat la o “ședință de guvern al copiilor”. Această ședință a fost organizată luni dimineață, cu ocazia Zilei Internaționale a Drepturilor Copiilor. O altă elevă, reprezentând “ministerul Energiei” în guvernul ucrainean al copiilor, a cerut sprijin pentru familiile ucrainene în contextul problemelor majore de aprovizionare cu electricitate din țara sa, cauzate de războiul declanșat de Rusia.
- “Ședința de guvern susținută de copii”, organizată de Guvernul României în parteneriat cu UNICEF, a fost coordonată de Mădălina Turza, consilier de stat și coordonatorul strategic al asistenței umanitare din cadrul Departamentului pentru Responsabilitate Socială Comunitară și Grupuri Vulnerabile, care a asumat rolul de “prim ministru”. La “Ședința copiilor”, posturile miniștrilor au fost preluate de copii de diverse vârste.
Renata, fata care a preluat atribuțiile de “ministru al Educației” din Ucraina, a apelat la folosirea curriculumului românesc, ce oferă, în opinia sa, avantaje precum posibilitatea ca elevii să aleagă unele materii. Ea a făcut, totodată, un apel la burse școlare care să “motiveze” copiii.
Ce au spus cele două fete din Ucraina, participante la “Ședința copiilor”
Ministrul Educației Renata din Ucraina (transcriere după traducerea oficială din timpul evenimentului):
“În privința programei școlare din Ucraina propun decizia ca programa folosită de Școala nouă ucraineană să o schimbăm cu un curriculum românesc, cel folosit în școlile românești. De ce? Pentru că am avut ocazia să învăț trei ani în școala ucraineană, iar acum să schimb cu școala românească și pot să fac o comparație privind curriculumul din clasa a IV-a. Din aici am putut să trag o concluzie: programa școlară din școala ucraineană nu permite să extindă viziunea elevilor ucraineni și nici nu oferă o suficientă cantitate de informații, la fel ca în curriculumul românesc.
Mi se pare interesant că avem posibilitatea de a alege ce materii să studiem. Aș vrea să propun ca, în afara materiilor obligatorii – limba, literatura, matematica – elevii să aibă dreptul să aleagă o materie pe care să o studieze, deoarece consider că alegerea acestei materii în plus ar putea oferi o mai mare realizare copiilor, o posibilitate mai mare de a alege o profesie în viitor.
Motivarea elevilor: o posibilă soluție pentru a motiva elevii este metoda școlilor din România. Eu aș propune introducerea, după modelul școlilor românești, a burselor școlare, suportate de bugetul de stat. Atât pentru un copil, cât și pentru un adult posibilitatea de a câștiga bani prin propriile elevilor este o motivație în plus. Consider că a învăța, faptul că învăț – pentru copil e tot un fel de activitate – consider că trebuie plătit acest efort. Până la urmă statul va avea de câștigat pentru că până la urmă va avea parte de oameni educați. Propun cabinetului miniștrilor din Ucraina să analizeze într-o ședință de guvern aceste propuneri și să aprobe aceste modificări.”
Ministrul Energiei, Chira (transcriere după traducerea oficială din timpul evenimentului):
“Vreau să analizăm o singură problemă, dar este una dintre cele mai arzătoare. Cum să ajutăm ucrainenii, familiile ucrainene, copiilor ucraineni care au rămas fără energie electrică din cauza distrugerilor masive ale rețelelor de energie electrică. Cum să ajungem să contracarăm împreună acest “blackout” și toate consecințele catastrofale care, cu siguranță, se vor răsfrânge asupra fiecărui copil.
Principala problemă este că, din cauza distrugerilor masive a obiectivelor de producție și transport a energiei electrice din Ucraina, în acest moment stau fără energie electrică aproximativ 40% dintre consumatori. Aceasta înseamnă aproximativ 10 milioane de ucraineni. În anumite regiuni, energia electrică lipsește și mai multe zile la rând. Ministerul nostru a fost forțat să introducă anumite închideri a furnizării de energie electrică, planificată sau extraordinară, în întreaga țară. Când nu avem energie electrică, nu avem nici căldură. Când nu există căldură, e amenințată viața familiei și a copilului.
Energia electrică pentru ucraineni în sens direct, în momentul acesta, înseamnă viață. Pe 15 noiembrie, în condițiile unui blackout total, cardiologii de la centrul de cardiologie infantilă au făcut o operație chirurgicală pe cord pentru un copil. Ei sunt eroi.
Suntem siguri că viața va învinge moartea, iar lumina va învinge întunericul. Dar avem nevoie de mai mult ajutor. De aceea vreau să mă adresez partenerilor noștri din afară. Avem nevoie de echipamente pentru infrastructura energetică. Avem nevoie de generatoare. Vă rog să ne ajutați.”
Intervențiile celor două – de la min. 26.00 în înregistrarea evenimentului: