Curriculum digital, personalizat, interdisciplinar, flexibil: care sunt plusurile și minusurile formelor recente de curriculum și cum pot fi ele combinate? – Raport OECD

1.885 de vizualizări
Foto: © Dmytro Zinkevych | Dreamstime.com
Principalele patru inovații relativ recente în dezvoltarea curriculumului școlar – curriculumul digital, cel personalizat, cel interdisciplinar și cel flexibil – sunt aplicate într-o măsură mai mică sau mai mare în țările lumii și de multe ori produc nu doar avantaje, ci și adâncesc diferențe existente între grupurile de elevi, contribuind la inechitate. Pentru aceasta, este nevoie ca ele să fie combinate într-o manieră care să elimine diferențele, arată Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) într-un nou raport, în care pune cap la cap plusurile și minusurile fiecăruia dintre aceste modele.

Documentul pleacă de la ideea că aceste concepte curriculare trebuie aplicate astfel încât niciun elev să nu rămână în urmă. Ele sunt aplicate și de țări care pun accent pe egalitate (tratament egal pentru toți copiii), și de cele interesate de echitate (ajutor suplimentar pentru elevii dezavantajați), și de cele unde incluziunea e o prioritate. Dar, în practică, de cele mai multe ori ele se lovesc de probleme ce adâncesc dezechilibrele pe care încearcă să le remedieze.

OECD propune o combinare a acestor sisteme, în funcție de nevoile elevilor, pornind de la avantajele și dezavantajele fiecăruia dintre aceste modele:

1. Curriculum digital

Acesta se referă la curriculum digitalizat cu scopul de a-i sprijini pe toți elevii în atingerea obiectivelor lor educaționale. El include conținut digital, forme organizaționale și tehnologii care să-l susțină.

Avantajele curriculumului digital în întărirea echității, potrivit OECD:

  • Permite elevilor să continue învățarea în afara școlii, în zone izolate sau rurale, dacă este asigurat accesul la dispozitive și conexiune de Internet
  • Permite elevilor să continue învățarea în timpul unor dezastre naturale sau în pandemie
  • Elimină unele bariere pentru elevii cu dizabilități
  • Îi poate motiva pe elevii care manifestă dezinteres față de învățare, prin jocuri sau instrumente interactive
  • Poate permite feedback specific acordat elevilor, prin instrumente de inteligență artificială, pentru a evalua personalizat progresul de învățare.
  • În cazul imigranților, îi ajută prin accesul la dicționare digitale și prin traduceri ale materialelor necesare învățării

Dezavantajele curriculumului digital:

  • Riscul formării unei false dihotomii între folosirea inteligenței artificiale și valorile intrinseci ale ființelor umane
  • Ignorarea altor nevoi, precum interacțiunea față în față cu profesorii și colegii, protejarea vieții private, protejarea sănătății (afectată prin timp de ecran prea îndelungat, activitate fizică redusă etc.)
  • Disparități în folosirea curriculumului digital prin acces diferențiat la software, dispozitive, conexiuni Internet, minimă alfabetizare digitală pentru elevi și profesori
  • Inegalități crescute în mediul de învățare la domiciliu, asociat cu diferențe crescute în rezultatele școlare ale elevilor
2. Curriculum personalizat

Un tip de curriculum mai vechi, dar care prinde elan în prezent, mulțumită dezvoltării curriculumului digital, are și el drept scop să sporească echitatea și nivelul de incluziune, adresându-se nevoilor individuale ale elevilor. Dar și în acest caz există probleme.

Avantajele curriculumului personalizat, potrivit OECD:

  • Poate transforma o structură curriculară liniară, ce vizează educație similară pentru toți elevii, într-una neliniară, diferențiată în funcție de elevi
  • Permite elevilor o putere mai mare de alegere în ceea ce privește conținutul și activitățile de învățare sau evaluare, le oferă posibilitatea să-și conștientizeze mai bine interesele personale și talentele

Dezavantajele curriculumului personalizat:

  • Menținerea rigorii și a coerenței, așa încât predarea personalizată să nu devină sursă de stigmatizare, este o provocare importantă
  • Asigurarea respectării standardelor naționale sau regionale, în cazul conținutului personalizat pentru diverse grupuri de elevi (elevi cu nevoi speciale, imigranți, elevi cu risc de abandon etc.)
  • Administrarea costurilor de implementare, sprijinirea profesorilor
3. Curriculum interdisciplinar și curriculum centrat pe competențe

Acestea pun accentul pe predare în afara granițelor stabilite de materii școlare și pe cunoașterea interdisciplinară. Ele vizează competențe generice, cum sunt gândirea critică sau creativitatea, ajutându-i pe elevi să devină cetățeni implicați, activi într-o lume globalizată. Unde există avantaje, există și dezavantaje.

Avantajele curriculumului interdisciplinar, potrivit raportului OECD:

  • Poate contribui la echitate prin furnizarea unor experiențe practice și cu un grad mai mare de implicare pentru elevi
  • Poate sprijini pregătirea elevilor pentru viața civică, pentru un stil de viață sănătos și pentru intrarea în câmpul muncii.
  • Învățarea integrată și cea bazată pe interogare/argumentare vin în beneficiul studenților vulnerabili, în special al celor din medii sărace.

Dezavantajele curriculumului interdisciplinar:

  • Riscă să inducă o falsă dihotomie între cunoașterea conținutului și competențe – trebuie să valorizeze dezvoltarea unor competențe în sensul larg, pentru domeniile acoperite.
  • Văzut ca măsură echitabilă ce vizează anumite grupuri de elevi, poate produce stigmatizare, ceea ce trebuie evitat.
  • Este esențială experiența și buna judecată a profesorilor în a determina ce tip de strategie de predare să folosească pentru diverse categorii de elevi.
  • Dacă nu este conceput în mod adecvat, poate determina supraîncărcarea curriculumului școlar.
4. Curriculumul flexibil

Acesta permite școlilor și profesorilor să ia decizii localizate privind curriculumul folosit, fie că este vorba despre conținut, despre evaluări, fie despre timpul și locul predării.

Avantajele curriculumului flexibil, potrivit raportului OECD:

  • Permite elevilor, asemenea curriculumului personalizat, să urmeze procesul de învățare în funcție de propriile nevoie
  • Flexibilitatea evaluărilor, precum și un timp și-un loc personalizat pentru învățare promit, atunci când sunt asociate unui curriculum digital, la creșterea accesului la învățare și îmbunătățirea calității învățării pentru toți elevii, indiferent unde se află.

Dezavantajele curriculumului flexibil:

  • Pe de altă parte, curriculumul flexibil poate avea efecte negative asupra performanței elevilor și pot duce la creșterea diferențelor între diferite grupuri.
  • Variațiile în aplicarea lui și variațiile cauzate de nivelul investițiilor în predare și în profesori pot duce la creșterea inechităților.
  • Pentru a ține sub control aceste riscuri, unele țări folosesc un astfel de curriculum doar pentru anumite grupuri de elevi.

Raportul analizează pe îndelete aceste tipuri de curriculum și opțiunile de combinare a lor, spre folosul creșterii echității și în interesul elevilor. Documentul complet poate fi consultat aici

Foto: © Dmytro Zinkevych | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cum a găsit Guvernul încă 700 de milioane de lei pentru salariile din Educație, după al treilea miting major de protest, în București, deși premierul și toți miniștrii implicați în negocieri mințeau public populația și profesorii spunând că nu sunt bani / Declarațiile integrale de la briefingul de presă cu Ligia Deca

Guvernul a mai găsit circa 700 de milioane de lei pentru a crește salariile cadrelor didactice și cadrelor didactice auxiliare, de la 1 iunie, cu câteva procente, conform declarațiilor făcute…
Vezi articolul

Masa promisă de președintele Iohannis în toate școlile din România a dispărut în proiectul legii Cîmpeanu, care prevede pentru următorii 10 ani tot liste de școli din pixul ministrului / Piedici în generalizarea after school-ului la stat

Masa diversificată în toate școlile din România și extinderea programelor de tip after-school în unitățile de învățământ de stat sunt obiective explicite ale proiectului președintelui Klaus Iohannis – “România educată”,…
Vezi articolul

Foarte puțini dintre copiii ucraineni merg la școală în România: raportul guvernamental privind refugiații enunță probleme și provocări, dar șchioapătă la capitolul soluții / Acțiunile României, raportate la modelul german

Numărul mic de copii ucraineni înscriși ca elevi sau audienți în școlile românești, comparativ cu totalul celor sosiți în țară, este una dintre principalele provocări enumerate în recentul raport dedicat…
Vezi articolul