Subiectul al II-lea, punctul B, a stârnit cele mai mari discuții dintre subiectele date la Evaluarea Națională 2019, proba scrisă de Limba și Literatura română. Subiectul de creație avea ca rezolvare realizarea unei compuneri prin tehnica literară numită „povestirea în ramă”, potrivit profesorilor contactați de Edupedu.ro, deși cerința nu conținea în mod explicit acest termen. Conform baremului de notare și punctare, publicat de Ministerul Educației, acest subiect are 12 puncte.
Cerința Subiectului II, punctul B a fost următoarea:
„Redactează o naraţiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută acasă sau la şcoală, în timpul unei activităţi de lectură. 12 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor;
– să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
– să ai un conţinut adecvat cerinţei;
– să respecţi precizarea privind numărul de cuvinte.”
Baremul de corectare arată cum se vor acorda punctajele pentru acest subiect:
Jumătate din punctajul acordat acestui subiect se va da pentru „relatarea unei întâmplări: respectarea succesiunii logice a faptelor” – 6 puncte. Dacă va fi respectată parţial succesiunea logică a faptelor, se dau 4 puncte; iar dacă nu este respectată succesiunea logică a faptelor, 2 puncte.
Celelalte 6 puncte vor fi acordate în felul următor:
- câte 1 punct pentru precizarea fiecăruia dintre cele două elemente ale contextului spaţio-temporal 2 x 1 p. = 2 puncte
- adecvarea conţinutului la cerinţă: în totalitate – 2 puncte; parţial – 1 punct
- respectarea precizării privind numărul de cuvinte 2 puncte
Ce este povestirea în ramă
Povestirea în povestire, sau povestirea în ramă este o tehnică literară despre care elevii învață în clasa a VI-a și în clasa a VII-a, potrivit programei școlare. Povestirea în ramă aparține genului epic și este o narațiune în care se încadrează altă narațiune. De exemplu, povestiri în ramă sunt considerate Hanu-Ancuței, de Mihail Sadoveanu sau Florin scrie un roman, de Mircea Cărtărescu, ori celebra „O mie și una de nopți”, din literatura universală. Același procedeu este folosit și în Metamorfozele lui Ovidiu, Decameronul lui Boccaccio.
Povestea care este folosită ca ramă, povestea inițială, duce cititorii spre o altă poveste, una mai mică (sau mai multe) în interiorul acelei povești.
Citește și:
9 comments
Nici adulții nu au intuit tehnica în rama: https://romania.europalibera.org/a/cum-rezolv%C4%83-parlamentarii-un-subiect-de-la-evaluarea-na%C8%9Bional%C4%83-la-rom%C3%A2n%C4%83-liviu-pop-despre-berbecul-sup%C4%83rat-%C8%99i-col%C8%9B-alb-/30006018.html
Nu mai bateti campii cu povestirea in rama,…nu s-a cerut asa ceva! Nu mai influentati baremul de corectare si examinatorii. Daca cititi cu atentie cerinta, nu se solicita povestirea in rama ci doar o naratiune cu o intamplare in timpul unei activitati, in speta o lectura. Se pare ca aveti cunoscuti care ar fi redactat compunerea din aceasta perpectiva, pe care o tot vehiculati, ca sa puteti influenta corectarea in aceasta directie. TOTAL GRESIT SI NEDREPT!!!
Eu nu inteleg de unde si pana unde s-a ajuns la ideea ca trebuia folosita tehnica ” povestirea in rama”?
Cum si cine s-a gandit ca asta ar vrea sa spuna cerinta?
Si de cand cerintele ar fi formulate cu intentia de a ascunde ce se cere cu adevarat?
Cine a fost primul care a venit cu aceasta aberatie?
Si de fapt, care este parerea ministerului care a propus subiectele?
Redactia Edupedu isi aroga dreptul de a lansa un barem paralel, capabil sa influenteze profesori, parinti si copii ! Cine va da dreptul sa faceti acest lucru, sa interveniti in joc inainte de rezultat,cu posibilitatea de a afecta negativ mii sau zeci de mii de copii ! Va solicit sa publicati urgent un articol de corectare a situatiei, sau sa va asumati un numar de procese care va vor afecta ! Nu aveati dreptul sa veniti cu un asemenea articol, ati facut prostia, corectati-o !
Sper din suflet ca edupedu.ro sa publice si opiniile altor profesori de limba romana. S-a viralizat tampenia asta cat casa si mii de parinti si elevi sunt in vrie pe marginea ramei. Cerinta a fost simpla, baremul clarificator. De unde traznaia asta cu povestirea in rama? Trist, dar adevarat, un astfel de text chiar ii influenteaza pe profesorii corectori si deja multi profesori de romana sustin traznaia de teama de a nu parea ei cei prosti.
Nu se mentioneaza nicaieri, nici in cerinta, nici in barem, despre “povestirea in rama”. Mai mult, continutul propriu-zis nu se cere a fi despre lectura, sau despre ce se intampla intr-o scriere, ci este foarte clar: “o intamplare petrecuta, acasa sau la scoala, in timpul unei activitati de lectura”! Chiar si subpunctul al doilea al itemului extins face trimitere la aceasta interpretare: ” sa precizezi doua elemente ale contextului spatio-temporal” (ex: la scoala, in timpul orei de lectura). In consecinta: atata timp cat actiunea e plasata acasa ori la scoala si se petrece in timpul unei activitati de lectura, subiectul nu restrictioneaza tematic ori structural naratiunea. Daca o tineti cu “povestirea in rama”, veti avea parte de o avalansa de contestatii…
Daca creativitatea ar creste peste tot , ar fi pascuta si de gâște !
Un subiect banal !
O ”somitate” care preda toceala si memorarea va avea grija sa atraga atentia ca este o ”povestire in rama”, sa arate ca este destept si elevii meditati de el stiu tot ! Un PROFESOR adevarat invata elevii sa invete, le deschide mintea, le stimuleaza pasiunea pentru citit, pentru utilizarea corecta a limbii romane. Nu ii umple cu teorii absurde pentru un copil de generala ! In loc sa ii faca pe copii sa le placa lectura, sa li se dezvolte imaginatia, creativitatea si limbajul, unii profesori prefera sa indese teorie si formulari goale si inutile dezvoltarii mentale a copiilor ! Teoriile stiintifice de nivel inalt pot sa inceapa (incipient) la liceu si apoi sa fie studiate in universitate ! Nu au ce cauta in ciclul gimnazial !
Dinozaurii din invatamant trebuie eliminati, strica tot ce e mai bun in copii, mintea deschisa si creativitatea !