Autoritățile din învățământul european, în special din țările din Vest, grav afectate de pandemia Covid-19, lucrează intens la planificarea pentru redeschiderea școlilor din toamnă. În România, oficialii produc confuzie maximă cu recomandări drastice și complicate, care surprind decidenții din educație deși “nu mai sunt de actualitate”, iar acum se lucrează la “scenarii” în care este important și ce se întâmplă în străinătate. Ce se întâmplă, prin urmare, în alte țări? Pe alocuri deja s-au luat decizii, au fost publicate recomandări și/sau au fost testate diverse opțiuni pentru ca școala să intre într-o nouă fază, după improvizațiile la distanță din ultimele luni. Nicio soluție nu e ignorată – de la orele în aer liber, la folosirea corturilor de festival și a unităților mobile pentru mărirea spațiului, până la reluarea școlii în condiții normale.
Diversele țări iau decizii la nivel național și local în condițiile în care cele mai importante recomandări și instrucțiuni întârzie să fie actualizate, în funcție de rezultatele celor mai recente cercetări științifice. Astfel:
- Ultimele instrucțiuni ale Organizației Mondiale a Sănătății, cu privire la lucrurile pe care școlile ar trebui să le aibă în vedere pentru redeschidere, sunt vechi de mai bine de o lună și jumătate.
- În SUA, recomandările Centrelor pentru Controlul și Prevenirea Bolilor sunt și ele vechi de peste de o lună. Ele pleacă de la principiul că riscurile cele mai scăzute sunt cele asociate învățământului online, iar cele mai mari riscuri apar atunci când clasele își reiau activitatea normală, fără distanțare și cu toți elevii prezenți.
Modelul Germania-Franța-Marea Britanie
Dacă în SUA reluarea școlii în condiții normale e considerată a fi cea mai riscantă, în context pandemic, Germania, Franța și Anglia au în vedere și, după caz, aplică deja exact această opțiune. În toate cele trei țări, Covid-19 a produs ravagii, dar în prezent se simte o stabilizare. Chiar și în SUA unele state iau în calcul redeschiderea “normală” (detalii mai jos).
Dincolo de considerentele medicale, Germania și Franța se bazează pe experiența acumulată după reluarea treptată a școlii, începând din mai. Aceasta s-a petrecut în condiții de distanțare (număr limitat de elevi care veneau prin rotație, distanță de 2 metri între elevi la clasă etc.) și opțional, iar reacțiile negative au fost mai degrabă sociale, decât medicale: nu s-a înregistrat nicio creștere semnificativă a numărului de cazuri Covid-19, dar părinții și mulți profesori au protestat, la început, față de confuzia măsurilor și față de expunerea copiilor la riscul îmbolnăvirii.
În Anglia, dorința de a relua școala în condiții cât mai normale (distanță fizică între elevi mult diminuată, mărirea “bulelor” sociale în cadrul școlii) face parte dintr-o reacție a guvernului la eșecul avut când a decis să reia școala treptat, în condiții de distanțare socială, la începutul lunii iunie.
Între timp, în Franța, școlile s-au deschis complet, cu prezență obligatorie, săptămâna aceasta. Conform Euronews, măsura a fost luată în condițiile în care numărul de noi infecții, în această țară, s-a menținut la 450 pe zi, comparativ cu un vârf de 7.500 la apogeul epidemiei. Acum, în școli, nu mai există o limită pentru numărul de elevi, iar distanța fizică între aceștia a fost redusă la 1 metru și e valabilă pentru școlile primare.
La Londra, potrivit Schools Week, premierul Boris Johnson a declarat marți, în Camera Comunelor, că școlile vor relua activitatea în prezența tuturor elevilor, din septembrie, el insistând ca elevii să se întoarcă la școală pentru că “este sigur”. El a făcut declarația într-un discurs în care a anunțat și reducerea distanței fizice obligatorii la 1 metru. Chiar și așa, mulți reprezentanți ai școlilor se plâng, potrivit sursei citate, că e “fantezie pură” să crezi că distanța socială de 1 metru va permite reluarea normală a activității în școli.
În context, un grup de circa 1.500 de medici pediatri i-au transmis premierului Johnson o scrisoare deschisă în care îl îndeamnă să redeschidă școlile ca prioritate națională, argumentând că lipsa școlii propriu-zise este dezastruoasă pentru bunăstarea, sănătatea mentală și pregătirea copiilor.
- Discursul lui Johnson s-a suprapus cu o serie de articole prin care premierul britanic era acuzat de răspândirea de informații false, care să acopere ratarea redeschiderii școlilor. El afirmase, pe 10 iunie, după 10 zile de la redeschidere, că 90% dintre școlile care furnizează informații anunțaseră reluarea activității la clasă, pe când procentul real ar fi fost de 69%, conform Yahoo! News.
Corturi de festival, domuri geodezice, module mobile – soluții alternative sau temporare pentru distanțare la școală
Deocamdată, școlile din Anglia au redeschis în condiții grele la începutul lunii, condiții care le-au forțat să caute tot felul de soluții pentru a asigura regulile de distanțare socială de până acum. Iar în celelalte teritorii britanice, școala este administrată separat, în timp ce deciziile se iau separat de Londra – deci și soluțiile pot fi diferite.
The Sun relata, recent, despre o școală primară care a încercat să asigure distanțarea între clase apelând la corturi folosite în festivaluri. Un astfel de cort, de 6/18 metri, a început să fie folosit și pe post de clasă, și de cantină, în efortul de a delimita grupul de elevi care îl folosește de restul elevilor din școală. Potrivit celor care au conceput cortul, o astfel de structură, instalată pe locul de joacă al școlii, poate primi cu până la 25% mai mulți elevi decât o clasă normală, în condiții de distanțare.
În Scoția, autoritățile au elaborat și publicat, la sfârșitul lunii mai, propriul ghid pentru redeschiderea școlilor, care acolo ar trebui să aibă loc în august.
Potrivit acestui ghid, citat de BBC, școlilor li se recomandă să apeleze, după posibilități, la soluții creative, pentru a respecta regulile de distanțare. Printre acestea – să folosească, pe post de clasă, unități de tip dom geodezic, clase mobile (containere/module) sau chiar să țină orele în aer liber, folosind între altele tuneluri de tip seră, din polietilenă. Școlile sunt îndemnate, de asemenea, să apeleze la diverse spații publice pentru a-și extinde clasele – inclusiv spații ale consiliilor locale, biblioteci, case de cultură.
Tot aici, autoritățile locale au discutat, potrivit BBC, posibilitatea ca școlile să se redeschidă în formatul unor “săptămâni de două zile”: școlile să se redeschidă pentru jumătate dintre elevi lunea și marțea, apoi să fie dezinfectate miercurea, urmând ca cealaltă jumătate să vină la școală joia și vinerea, restul orelor urmând să fie online/la distanță.
Spania: relaxare moderată pentru reluarea școlii
În Spania, țară de asemenea grav afectată de pandemie, guvernul a anunțat luna aceasta o serie de noi măsuri pentru redeschiderea școlilor, în septembrie, conform El Pais. Acestea prevăd o relaxare precaută a măsurilor de distanțare socială. Distanța fizică cerută în noile reguli de prevenție este redusă la 1,5 metri.
La grădiniță și în școala primară, la programul școlar pot participa până la 20 de copii, deși numărul “ideal” rămâne cel din recomandările anterioare – 15. În aceste clase mici, nu se aplică limitele de distanță fizică, dar grupele trebuie delimitate, așa încât să nu intre în contact una cu alta.
Copiilor din clasele 4-5 li se va cere să poarte mască, iar dacă acest lucru nu e posibil, să respecte distanța de 1,5 metri. Sunt recomandate, de asemenea, cât mai multe activități în aer liber.
Italia: în căutarea unor soluții. Testul orelor în aer liber
În Italia, autoritățile sunt așteptate să anunțe ce măsuri anume vor lua pentru redeschiderea școlilor. Până atunci, diverse instituții de învățământ încearcă tot felul de soluții, iar elementele-cheie care trebuie respectate au fost anunțate la sfârșitul lunii mai de comitetul științific care consiliază guvernul în privința pandemiei.
Potrivit acestora, este de așteptat să fie respectată o distanță fizică de cel puțin un metru între elevi. Aceasta va presupune reorganizarea spațiului în clase, laboratoare, amfiteatre sau săli de lectură. La sala de sport, trebuie respectată o distanță de 2 metri între elevi. Fiecare școală va trebui să-și reorganizeze singură spațiile disponibile, iar dacă are nevoie de spații suplimentare trebuie să apeleze la autoritățle locale.
Una dintre soluțiile avute în vedere și testate de multe instituții, mai ales de grădinițe, este folosirea spațiului exterior pentru desfășurarea orelor, notează TheLocal.it într-un amplu material pe această temă.
SUA: Soluții diferite de la stat la stat
În SUA, altă țară puternic lovită de pandemie, cele mai recente recomandări pentru redeschiderea școlilor vin din partea unei mari asociații a directorilor de instituții de învățământ, AASA. Dar, aici, într-un an electoral ce dezbină profund societatea și autoritatea politică și într-un sistem de organizare în care educația nu este administrată la nivel federal, ci la nivelul statal sau local, fiecare stat american decide pe cont propriu cum va proceda.
NBC News a publicat, joi, o sinteză a acestor măsuri, arătând cât de greu este procesul de redeschidere a școlilor în acest sistem. Sursa îl citează pe Dan Domenech, directorul AASA, potrivit căruia, în medie, pentru la toamnă este favorizat un model hibrid în care școala față în față este combinată cu predarea la distanță. Aceasta ar însemna ca școlile să primească doar câte 25% dintre elevii lor, pentru a putea respecta regulile de distanțare, în unele cazuri mergându-se până la 50%.
Dar există diferențe majore, potrivit sursei citate:
- Școlile din Virginia au anunțat că vor decide ce vor face în funcție de evoluția epidemiei, dar că preferă modelul hibrid, ceea ce a declanșat proteste din partea părinților, într-un comitat, ei dorind mai multă școală față în față.
- În Minnesota, oficialitățile au anunțat că, dacă situația se va stabiliza, școlile se vor redeschide fără măsuri de distanțare.
- Texasul dorește ca școlile să se redeschidă la capacitate maximă chiar dacă va exista o creștere abuptă a numărului de cazuri de Covid-19.
- În Carolina de Nord, autoritățile au în vedere un sistem complicat în care elevii să vină la școală jumătate din zi, iar cealaltă jumătate să învețe de acasă, proces care să alterneze zilnic sau săptămânal.
Concluzia aceluiași Domenech, citat de NBC News: “Nu prea e timp de planificare, mai ales când nu știi pentru ce trebuie să planifici”.