Cum se înființează o școală nouă – procedura a fost pusă în dezbatere de Ministerul Educației / Primarii și persoanele juridice trebuie să încheie contracte cu ARACIP și să achite costurile pentru evaluarea externă

Foto: © David Wood | Dreamstime.com

Primarii și persoanele juridice doritoare să înființeze o școală trebuie să încheie contracte de prestări servicii cu ARACIP și să achite costurile aferente evaluării externe, care este necesară pentru obținerea autorizației de funcționare provizorie, potrivit proiectului de procedură de înființare a școlilor, pus în dezbatere publică pe 14 august de Ministerul Educației. Prevederile sunt, în mare parte, cele stabilite în baza legii 1/2011, care au fost preluate în legea 198/2023, urmând ca proiectul propus să stabilească detaliile.

Potrivit proiectului, înființarea unei școli se realizează în 2 etape: cea de autorizare de funcționare provizorie, urmată de cea de acreditare.

„Autorizaţia de funcţionare provizorie/acreditarea se acordă prin ordin al ministrului educaţiei, la propunerea Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), cu respectarea prevederilor art. 16 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare”, se arată în articolul 1, alineatul 3.

Autorizația de funcționare provizorie, adică ordinul de ministru emis, oferă unității de învățământ nou înființate atribuții restrânse. Acestea sunt, conform articolului 2, alineatul 2, următoarele:

„a) gestionează personalul (organizează activitatea, angajează);
b) încheie contracte de finanțare în urma admiterii unor proiecte;
c) au dreptul de a face înscrieri și de a desfășura proces de învățământ;
d) au dreptul de a emite și gestiona documente școlare”.

Procedura de autorizare de funcționare provizorie, prevăzută în ordonanța de urgență (OUG) 75/2005 privind asigurarea calității educației și modificată prin legea 87/2006, lăsa școlilor care aveau autorizație de funcționare provizorie și dreptul de a participa la programe naționale și internaționale (articolul 31).

În baza acestui ordin, noile școli pot obține codul de identificare fiscală, ștampila cu stema României și denumirea Ministerului Educației și cont la Trezoreria Statului sau la bancă, în cazul școlilor private.

Școlile primesc drepturi depline în momentul în care obțin acreditarea, se mai explică în continuare. Din acel moment, unitățile pot emite acte de studii recunoscute de minister.

Procedura de înființare a unei școli de stat:

Pentru înființarea noii unități școlare și obținerea autorizației de funcționare provizorie, este nevoie ca autoritățile administrației publice locale să ceară avizul de oportunitate al inspectoratului școlar.

Următorul pas este întocmirea unei comisii care să realizeze un raport de evaluare internă. Comisia este formată din 3 membri, stabiliți de inspectoratul școlar: „un inspector școlar, un director al unei unități de învățământ preuniversitar de nivelul celei care se dorește a fi înființată, un reprezentant al primăriei”.

În legea anterioară, responsabilitatea de a elabora raportul de evaluare internă, pentru fiecare nivel de învățământ, tip de program de studiu și de calificare, revenea furnizorului de educație.

În continuare, inspectoratul școlar trebuie să transmită o serie de documente către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP):

„a) cererea de declanșare a procedurii de evaluare externă în vederea acordării autorizației de funcționare provizorie, completată de către autoritatea administrației publice solicitantă;
b) hotărârea Consiliului Local cu privire la intenția de înființare a unei noi unități de învățământ preuniversitar;
c) raportul de evaluare internă, care cuprinde: fișa-tip, actele privind persoana juridică iniţiatoare (actele care atestă dobândirea personalităţii juridice; actul constitutiv şi statutul de organizare şi funcţionare ale persoanei juridice; certificatul de înregistrare fiscală a persoanei juridice), documente manageriale de prognoză (planul de dezvoltare instituţională/planul de acţiune al şcolii), oferta educaţională, modelul de contract educaţional particularizat, proiectul de regulament propriu de organizare şi funcţionare al unităţii de învăţământ”.

Pentru evaluarea externă, întreprinsă de o comisie numită de ARACIP, primarul va trebui să încheie cu ARACIP un contract de prestări servicii pentru desfășurarea activităților de evaluare. Plata serviciilor va fi achitată în maxim 5 zile de la încheierea contractului.

Necesitatea încheierii unui contract cu ARACIP este o noutate, această prevedere neexistând în legile aflate în vigoare până la momentul adoptării noii proceduri.

Procedura de înființare a unei școli particulare:

Raportul de evaluare internă este elaborat de persoana juridică inițiatoare. Potrivit articolului 10, actele pe care trebuie să le trimită împreună cu acest raport către ARACIP sunt:

„a) cererea de declanşare a procedurii de evaluare externă în vederea acordării autorizației de funcţionare provizorie, completată de către persoana juridică inițiatoare, împreună cu avizul de oportunitate al inspectoratului școlar;

b) hotărârea persoanei juridice private privind intenţia de înfiinţare a unei unităţi de
învăţământ, adoptată/aprobată conform statutului propriu;

c) fișa-tip, actele privind persoana juridică iniţiatoare (actele care atestă dobândirea
personalităţii juridice; actul constitutiv şi statutul de organizare şi funcţionare ale persoanei
juridice; certificatul de înregistrare fiscală a persoanei juridice), documente manageriale de
prognoză (planul de dezvoltare instituţională/planul de acţiune al şcolii), oferta educaţională,
modelul de contract educaţional particularizat, proiectul de regulament propriu de organizare
şi funcţionare al unităţii de învăţământ”.

În continuare, persoana juridică trebuie să încheie un contract de prestări servicii pentru realizarea evaluării externe de către ARACIP și să achite costurile aferente acesteia.

Procedura de evaluare externă este, pentru viitoarele școli particulare, aceeași care se aplică și pentru cele de stat și care a fost detaliată anterior în articol.

Instituțiile de învățământ superior pot propune înființarea unor școli. Pentru aceasta, universitatea trebuie să primească acordul din partea senatului universitar și să se consulte cu inspectoratul școlar din județul în care ar urma să fie înființată școala respectivă.

Unitățile de învățământ preuniversitar care pot fi fondate la sugestia universităților sunt enumerate în articolul 4:

„a) pentru învăţământul antepreşcolar şi preşcolar, unităţi fără personalitate juridică, în structura instituţiilor de învăţământ superior;
b) pentru învăţământul primar, gimnazial şi liceal, unităţi cu personalitate juridică, în subordinea instituţiilor de învăţământ superior;
c) pentru învăţământul postliceal, colegii terţiare nonuniversitare, fără personalitate juridică, în structura instituţiilor de învăţământ superior”.

În ceea ce privește școlile cu predare în limbile minorităților naționale pot fi înființate de „autorități ale administrației publice locale/județene, culte recunoscute de lege, persoane juridice de drept privat”, sau prin ordin al ministrului Educației”.

DOCUMENT – Procedura de înființare a unor noi școli:

Foto: © David Wood | Dreamstime.com /  Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version