Cum recunoști analfabetul funcțional? Profesorul Paul Cernat: Din modul în care folosește cuvinte pe care nu le înțelege, iar asta putem să vedem și în mediul politic / Limba literară cultă a devenit una dintre cele mai grele limbi străine

90.671 de vizualizări
analfabetism functional
Foto: © Sorin Chitu | Dreamstime.com
„Ne confruntăm cu o creștere a analfabetismului funcțional, ceea ce se numește foarte pedant în mediile pedagogice iliterație, ești iliterat. Precaritatea vocabularului, felul în care folosește cuvinte pe care nu le înțelege și asta putem să vedem și în mediul politic și oameni care folosesc greșit cuvinte” sunt manifestări prin care putem recunoaște un analfabet funcțional, a susținut Paul Cernat, profesor la Facultatea de Litere a Universității din București (FL-UB) și critic literar, în cadrul unui interviu cu Damian Anfile la Muzeul Național al Literaturii Române (MNLR). 

Limba literară cultă a devenit una dintre cele mai grele limbi străine, a adăugat acesta. 

Această realitate „se vede în calitatea lucrărilor scrise, a textelor pe care pe care le scriu nu numai oamenii tineri, oamenii de toate vârstele, în ziua de astăzi. Să faci un rezumat concentrat, elocvent, limpede e un sport foarte dificil”, a declarat Paul Cernat.

Astfel că, „a învăța să înveți este sau ar ar trebui să fie principala sarcină a învățământului de pretutindeni”, a spus profesorul. 

Intervenția despre analfabetismul funcțional:

Paul Cernat: Acum nu ne confruntăm neapărat cu revenire a analfabetismului hard, ci cu o creștere a analfabetismului funcțional, ceea ce se numește foarte pedant în mediile pedagogice iliterație, ești iliterat. 

Moderator: Cum ați traduce asta în manifestări? Cum recunoști analfabetul funcțional?

Paul Cernat: Precaritatea vocabularului, felul în care folosește cuvinte pe care nu le înțelege și asta putem să vedem și în mediul politic și oameni care folosesc greșit cuvinte, la care, ca să preiau iarăși un clișeu corporatist, nu au fost expuși. Chiar și folosirea limbajului corporate care este noua limbă de lemn sau de plexiglas, este tot un simptom. Aceasta se învață mult mai repede. E o oportunitate în carieră. Limba literară cultă a devenit una dintre cele mai grele limbi străine. Aceasta este realitatea și vedem lucrul ăsta în calitatea lucrărilor scrise, a textelor pe care pe care le scriu nu numai oamenii tineri, oamenii de toate vârstele, în ziua de astăzi.

Până la urmă, mă gândesc uneori că un bun examen de învățare a limbii literare ar putea să înceapă cu o postare de facebook. Scrieți o postare lizibilă, o postare într-un limbaj firesc și corect gramatical. Dar facebook-ul este deja old fashion, suntem în civilizația a imaginii la cub, post Instagram aș zice chiar, Tiktok. Deci, Facebook-ul este pentru boomeri. Ar mai fi Twitter-ul. Un tweet inteligent. Nu e chiar așa de ușor. Foarte greu de făcut este rezumatul unei cărți. Asta și pentru oameni calificați. 

Să faci un rezumat concentrat, elocvent, limpede e un sport foarte dificil. Pentru asta trebuie să ai o viziune de ansamblu asupra a ceea ce rezumi, să înțelegi, să ai un limbaj.

A fost o perioadă anii 90, începutul anilor 2000, când pe piața muncii absolvenții de litere aveau un atu mai ales în advertising, în publicitate, știau să inventeze un slogan, știau să ajungă la mințile și inimile publicului pe căi imaginative. Aici se mai poate lucra. Ceea ce constatăm, ca fenomen general de data aceasta, este un fel de standardizare a minților. Oamenii nu mai știu să caute nici pe internet. Ai enorm de multă informație disponibilă, ca niciodată în istoria omenirii, dar nu mai ai instrumentele, skills cu care s-o prelucrezi, pentru că nu mai formație, ai informații. Degeaba ai informație ocean, nu gârlă, ocean, dacă nu mai ai instrumentele ca să o prelucrezi, s-o selectezi, s-o valorifici într-un mod competent. Instrumentele acestea se învață foarte greu.

A învăța să înveți este sau ar ar trebui să fie principala sarcină a învățământului de pretutindeni, dar vedem că e dificil”.

Foto: © Sorin Chitu | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Profesorul și criticul literar Paul Cernat: Autorii din programa școlară sunt detestați din cauza modului în care sunt abordați și a cerințelor la evaluare. Elevii devin imuni la literatură
Profesorul Paul Cernat: Birocrația didactică alienează. Oameni care intră cu entuziasm în educație ajung să fie distruși de sistem până la urmă, distruși intelectual

16 comments
  1. Din nefericire, situatia e f veche! Un exemplu: in 2000, la o sedinta de sfarsit de trimestru cu parintii, (clasa a VI-a) diriginta (profesoara de lb romana) acuza lipsa de interes/pregatire a elevilor si se vaita cat trebuie sa munceasca dumneaei ca sa obtina rezultate. Am rugat-o sa ne recomande o lista de lecturi particulare adecvate varstei si programei, mai ales pt ca lansase anterior un atac impotriva fiicei mele, din cauza ca dezvaluise ca a citit “Cocosatul de la Notre Dame ” a lui Victor Hugo, gasit in biblioteca de acasa. A luat foc, motivand ca nu are voie sa impuna teme suplimentare pentru acasa. Am precizat ca solicitarea este pentru o RECOMANDARE, pentru cei care vor sa citeasca pe vacanta, considerand ca ar fi util ca elevii sa fie( oarecum) familiarizati cu scriitorii care urmau sa fie studiati in clasa urmatoare. Nu am primit aceasta lista si, in plus, au urmat doi ani de hartuire a fiicei mele, incat aceasta imi cerea sa o mut la alta scoala. Chiar am ajuns sa mearga bunica la sedintele ulterioare, pentru ca ma interpela mereu, ironic si provocator, in conditiile in care eu alesesem metoda ” tacerea e de aur”.

  2. Mi se pare ciudat ca un profesor universitar de limbă română, să folosească cuvinte englezești- barbarisme, nu neologisme, pentru a fi în stare să se exprime. Mă zgârie la ureche cuvintele astea: skill, corporate, old fashion, etc. Poate e vina jurnalistului, că nu le-a pus în ghilimele? Dar și așa mă deranjează că pierdem cuvinte românești în vorbirea curentă, pe motiv că nu ar fi suficient de cuprinzătoare. Dacă nici profesorii nu le mai folosesc, ce pretenții să mai avem la învățăcei?

  3. Cineva mai sus spunea, că lectura de vacanță cu rezumatul respectiv și(adaug eu) mica lectură de sfârșit de săptămână, are o foarte mare importanță pentru un elev. In plus, înainte în programa școlară, in clasele primare, erau orele de lectură, care au avut o mare influență asupra elevilor, dezvoltând dorința de a citi și implicit învățarea corectă și sensul cuvintelor. Acum, telefoanele au distrus această dorință. Curiozitatea copiilor(exemplul meu) nu se mai îndreaptă spre cărți, pentru informație, ci spre telefon, fiind înlocuită cu jocurile acelea din care niciodată nu vor învăța cu adevărat să vorbească sau să scrie corect.

    1. Doamnă, puneți virgula unde trebuie! Corect este așa: “Cineva, mai sus, spunea că lectura de vacanță… etc.“ Cu respect!🙏

  4. Analfabet functional nu există e o inepție la moda azi folosită des tocmai de cei care nu stăpânesc bine limba română și gramatica ei ,deci puneți mâna pe Abecedar și învățați buchiile si deveniți Alfabetizați Funcționali in societate, că vă va prinde bine și poate luați și Bacul !

    1. Nici dumneata nu știi să folosești semnele de punctuație, n’est-ce pas?! 😉 Corect este așa: “Analfabet funcțional nu există; e o inepție -la modă în zilele noastre- folosită des tocmai… ș.a.m.d.”

  5. Trăitori și truditori in filologie.Citesc multe articole ,multe dintre ele fiind interesante dar exact acolo unde nu te aștepți lipsește cate un și,sau ,mai ,decât ,încă,totuși,pentru,etc care strica armonia articolului și l fac mai greu inteligibil.Intreb și eu că Dancila: oare pentru că de ce?dar ,însă, totuși nu se putea verifica textul articolului înainte de a fi publicat? Oamenii votează buni comunicatori care emit zilnic aberații ca GEORGESCU..Când ii vezi pe unii calum îl laudă pe Georgescu ( indiferent ce aberații zilnice scoate acesta pe gura ) parca ți vine sa racnesti o lozinca din primul deceniu postrevoluționar ( adaptata la persoana lui Georgescu): tov Georgescu te iubim ,că ca tine nu găsim..

  6. A învăța să înveți…A spus-o și marele Iorga.
    Nu e nimeni interesat de așa ceva de ceva mai multa vreme, din cei care ar trebui și ar fi trebuit să implementeze acest lucru la baza educației românești. Păcat și dureros să vezi cum arată astăzi săraca Românie educată.

    1. Apreciez încercarea dumneavoastră de a trezi – în rândul românilor de toate vârstele – dorința de a învăța și a se educa!🙏 Totuși, pe lângă faptul că formularea conține o aliterație – care nu prea e indicată, mai ales în comunicarea scrisă, fiindcă nu sună bine – după primul “ceva” trebuie să apară, în mod imperios necesar, o virgulă. Suntem oameni educați, așa că nu ne supărăm, nu-i așa?! 😁👍🙏

  7. D-le profesor. Cu multi ani in urma (eu am 84) mi se folosea expresia ,,analfabet funcțional,, dar era o zicala ,,imbracate cum ți-e vorba și vorbește cum ți-e portul,, Acum e altfel?

    1. Are dreptate dl profesor, dar pana când n o sa se revina la vechea metoda de invatare a gramaticii limbii romane si obligativitatea lecturilor de vacanta dupa care trebuia sa se faca rezumate, n o sa mai avem elevi si oameni care sa foloseasca limba romana la fel de bine ca cei din generatiile obligate sa invete!!! Mi se pare ca e prea putin ceea ce se preda la literatura si gramatica s a pervertit in expresii pe care nici profesorii nu le mai inteleg. Daca profesorii nu pot preda corect, nu putem avea pretentia ca elevii sa stie ce au de invatat!

      1. Din nefericire, situatia e f veche! Un exemplu: in 2000, la o sedinta de sfarsit de trimestru cu parintii, (clasa a VI-a) diriginta (profesoara de lb romana) acuza lipsa de interes/pregatire a elevilor si se vaita cat trebuie sa munceasca dumneaei ca sa obtina rezultate. Am rugat-o sa ne recomande o lista de lecturi particulare adecvate varstei si programei, mai ales pt ca lansase anterior un atac impotriva fiicei mele, din cauza ca dezvaluise ca a citit “Cocosatul de la Notre Dame ” a lui Victor Hugo, gasit in biblioteca de acasa. A luat foc, motivand ca nu are voie sa impuna teme suplimentare pentru acasa. Am precizat ca solicitarea este pentru o RECOMANDARE, pentru cei care vor sa citeasca pe vacanta, considerand ca ar fi util ca elevii sa fie( oarecum) familiarizati cu scriitorii care urmau sa fie studiati in clasa urmatoare. Nu am primit aceasta lista si, in plus, au urmat doi ani de hartuire a fiicei mele, incat aceasta imi cerea sa o mut la alta scoala. Chiar am ajuns sa mearga bunica la sedintele ulterioare, pentru ca ma interpela mereu, ironic si provocator, in conditiile in care eu alesesem metoda ” tacerea e de aur”.

  8. Cu regret domnule profesor dar viață obligă omul să se adapteze, adică să faci ce trebuie ca să traiești civilizat. Dacă știi să faci, să produci ceva util societății, de care oamenii să aibă nevoie, atunci devii util și remunerat pe măsură.
    Restul sunt romantisme…. dicționare sunt pe orice telefon.
    Apoi știința și diviziunea munciii este avansată, marketingul nu-l fac filologii….

    1. Dinu, cultura nu a facut rău nimanui în carieră şi în general în viață!
      Când ai cultură, atunci informatia, gârlâ sau ocean sau pârâiaş, e înteleasă şi iți mai face câte un “rid” pe creier, se mai sedimentează astfel încât la nevoie te ajuta să şi creezi nu doar să reproduci stâlcit ce ti se cere la muncă!
      Poate uneori coatele ascuțite şi obrazul gros îți aduc mai multi bani dar până la urma cultura asociată cu stiința şi înnobilată de caracter ajunge mai departe, trăieste mai frumos şi creşte oameni.

    2. învățământul așa cum este gândit și aplicat azi produce o generație de inadaptați ce nu pot produce nimic util de care societatea să aibă nevoie. ,,Adaptații” sunt doar niste trișori adică descurcăreții fără viitor. A fi civilizat rezultă din educație și cultură; nimeni nu poate fi ,,remunerat” altfel decât conform cu gradul de educație și prin științele aplicate dobândite pt. meseriile viitorului. Cât despre diviziunea muncii și marketing mai rămâne de vorbit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Lucrul la noile planuri-cadru de liceu este greu, procedurile și legislația sunt stufoase, spune Alexandru Nicolae, profesor și cercetător lingvist, membru în grupul de lucru: Nu poți să faci mai repede, așa e cadrul nostru legislativ

Lucrul la noile planuri-cadru de liceu este greu, pentru că procedurile și legislația sunt stufoase, spune Alexandru Nicolae, profesor și cercetător lingvist, membru în grupul de lucru pentru limba și…
Vezi articolul