Cum putem regândi temele pentru acasă. Brian Gravel, pedagog american: Să schimbăm discuția de la “dacă să le dăm teme” la “ce le-am putea cere să exploreze acasă”

2.217 vizualizări
Temele pentru acasă
Foto: Pexels.com
Când ar trebui să primească copiii teme? Primesc suficiente teme? Primesc prea multe teme? Care este scopul temelor? Brian Gravel, profesor de științele educației la Școala de Arte și Științe a Universității Tufts din statul american Massachusetts, pune sub semnul întrebării rolul temelor pentru acasă, așa cum există în prezent, și își imaginează o modalitate prin care acestea pot reda școlii o însemnătate mai mare pentru tineri, potrivit now.tufts.edu

„Cercetătorii au explorat diverse aspecte ale temelor de zeci de ani, punând întrebări despre eficiența lor în creșterea notelor la evaluări, dacă măsoară implicarea elevilor și dacă pot sprijini anumite obiective de învățare. În general, comunitatea educațională a demonstrat în mod constant că efectele pozitive ale temelor pentru acasă – în formele actuale – sunt, în cel mai bun caz, minime”, spune Brian Gravel, conform articolului de pe site-ul universității la care predă.

“Unii elevi de gimnaziu și liceu ar putea avea note mai mari la evaluări atunci când își fac temele. Dar nu putem găsi dovezi că sprijină învățarea în școala primară, unde avem dovezi ale impactului negativ: contribuie la epuizarea copiilor și la dezinteresul general pentru școală, reduc timpul de joacă“, punctează expertul din SUA.

„Nu cred că temele pentru acasă în forma actuală ar trebui să existe la nivel primar și sunt profund sceptic cu privire la utilitatea lor și la nivelurile de liceu și gimnaziu, [iar asta] este mai mult decât o opinie – este produsul studierii modului în care oamenii învață, experiența personală și citirea cercetărilor pe această temă (Vezi ce scrie Alfie Kohn despre teme)”, spune Brian Gravel.

„Tema pentru acasă tinde să fie locul în care ‘înfloresc’ cele mai plictisitoare tipuri de sarcini școlare: memorarea, repetiția, reproducerea. Dacă credem că educația îi poate face pe elevi să fie critici cu lumea în care trăiesc, să aibă idei și să construiască conexiuni, atunci trebuie să regândim temele pentru acasă”, propune profesorul american. 

Cum să se schimbe problema temelor pentru acasă încât să fie atractive

„Am putea schimba conversația de la dacă temele „funcționează” sau dacă elevilor ar trebui să li se dea teme, spre ceea ce ar putea fi temele. Asta pentru că, deși le putem elimina din școlile primare (și ar trebui), probabil nu vor dispărea. Ar trebui să punem întrebări precum „De ce teme pentru acasă?”, „Ce le-am putea cere elevilor să exploreze acasă?”, „Cum ar putea fi acasă un loc pentru a explora în continuare idei, istorii și relații care apar în conversațiile de la școală?”. Sau – iată o idee radicală – am putea să-i întrebăm chiar pe elevi ce fel de temă pentru acasă ar fi captivantă și semnificativă pentru ei”, mai spune Brian Gravel, potrivit sursei citate.

„Tema pentru acasă ar putea invita elevii să continue să gândească, să reflecteze și să construiască relații între experiențele din școală și din alte locuri din viața lor. De fapt, elevii fac deja acest lucru – dând sens lucrurilor pe care le întâlnesc la școală. Temele ar putea fi o modalitate prin care elevii își aduc poveștile, istoriile, culturile și identitățile în spațiul de clasă pentru a-și sprijini învățarea și participarea”, susține Brian Gravel.


5 comments
    1. cCel mai simplu pentru copii și părinți ar fi să dispară școala. Așa dispar vacanțele, temele pentru vacanțe și chiar temele de zi cu zi! Vezi ce simplu este?

  1. Am încercat varianta asta și am descoperit că interesul general pentru școală nu scade atunci când le dau teme, ci atunci când le dau mult prea puține sau deloc. Fără teme acasă uită tot de la o săptămână la alta și își încing telefoanele pe jocuri, pe Instagram și pe TikTok. Nici temele prea multe nu sunt bune. Să nu uităm că sunt copii. Cele mai mari probleme ale copiilor nu țin de școala, ci de alte belele. Luate pe rând și în ordine, ele sunt: părinții (sau familiile), anturajele proaste și accesul nelimitat la o groază de porcării online. Elevii mei au lucrat pentru Boovie vreo 3 săptămâni și au dat gata cu stoicism mai multe sticle de vodkă, bere cu nemiluita, o groază de energizante, rulate fără număr și 2 programări pentru întreruperi de sarcină la 2 săptămâni după excursia din Focșani. Abia atunci am înțeles de ce le-a plăcut așa de tare tema cu filmul. De curând, mi-au povestit unii părinți ce s-a întâmplat cu adevărat acum cateva luni, și m-am luat cu mâinile de păr.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Premiul Nobel pentru Fizică 2024 – acordat lui John Hopfield și Geoffrey Hinton „pentru descoperirile și invențiile fundamentale care permit învățarea automată”, „esențiale pentru dezvoltarea modelelor de inteligență artificială”

Cercetătorii John Hopfield și Geoffrey Hinton au primit premiul Nobel pentru Fizică 2024, „pentru descoperirile și invențiile fundamentale care permit învățarea automată cu ajutorul rețelelor neuronale artificiale”, anunță Academia Regală…
Vezi articolul

Radu Szekely, consilierul ministrului Educației: ”Poate măsura justă ar fi fost (…) să fie suspendați toți profesorii nevaccinați” / Explică faptul că decizia nu putea fi luată de minister, ci doar de parlament

Consilierul ministrului Educației, Radu Szekely, susține că o eventuală măsură prin care cadrele didactice ar fi fost obligate să se vaccineze, pentru a putea profesa, nu este la îndemâna ministerului,…
Vezi articolul

Cazul învățătorului de la Iași, consilier județean PNL: Inspectoratul Școlar trimite audit managerial la școala unde predă acesta, acuzat că a bătut o elevă de a II-a și că își terorizează clasa. ISJ acuză școala de „tendința de ignorare a gravității faptelor prezumate”

„I.S.J. Iași a demarat o acțiune de audit managerial la Școala „M . Codreanu”, în conformitate cu atribuțiile ce ne revin”, se arată într-un răspuns al Inspectoratului Școlar Iași transmis…
Vezi articolul

DOCUMENT România este singura țară din UE care impune obligativitatea măștii la orele de educație fizică în toată țara și la toate clasele, indiferent dacă orele sunt afară sau în sală. Analiza cerută de la Bruxelles de Ministerul Educației

România este singura țară din Uniunea Europeană care a impus la nivel național obligativitatea purtării măștii la orele de educație fizică și sport, fără a introduce excepții care să ia…
Vezi articolul