Romu Vlădău este profesor de matematică la Liceul de Arte Dinu Lipatti din Pitești și după 32 de ani de predat clasic a făcut switch-ul la predarea exclusiv online, singura posibilă în perioada pandemiei. Îi anunță pe copii pe grupul de Whatsapp când începe ora, folosește Google Meet ca platformă de comunicare video și a realizat două lecții digitale pe editorul Livresq. Cum a aflat de soluțiile pe care le folosește acum, cât timp îi ia să conceapă o lecție digitală și cum se desfășoară concret orele online cu elevii săi? Romu Vlădău a povestit pe larg, pentru Edupedu.ro, cum construiește lecțiile online, dar și prin ce stări emoționale trec elevii săi de clasa a VIII-a, care se pregătesc numai la distanță pentru examenul de Evaluare Națională.
Copiii de clasa a VIII-a “sunt mai stresați, pentru că școala în sine, întâlnirea fizică cu colegii și profesorii era pentru ei și un suport, un sprijin emoțional. Ne auzeau mereu: o să facem, o să rezolvăm, uite aici se face. Acum, ei se simt un pic singuri. Chiar dacă discutăm noi online tot felul de exerciții cum se rezolvă, nu îl mai au pe părintele spiritual lângă el, nu se mai simt protejați, sub umbrela cuiva”, a declarat Romu Vlădău, pentru Edupedu.ro.
Rep: Cum ați început predarea exclusiv oline, după 30 de ani de experiență la clasă în sistemul clasic?
Romu Vlădău: Mie mi-a plăcut în general să cochetez cu informatica și cu aplicațiile, să încerc să le integrez cu matematica. Dar până acum nu am folosit 100% predarea online și am luat momentul ăsta ca o provocare. Este mult mai greu, clar. Probabil din cauză că nu suntem noi obișnuiți, pentru că nu avem nici deprinderile necesare, nici tehnologia care trebuie.
Rep: Cum se desfășoară, concret, lecțiile online?
Romu Vlădău: Am fost înscris la cursul acela, CRED, și m-a ajutat destul de mult, pentru că m-a pus un pic la zi cu variantele existente. Cel puțin am avut un acces la informație actualizată.
Am folosit Google Meet ca platformă de comunicare cu copiii – le transmiteam pe whatsapp informația despre momentul în care începe lecția. Este mai simplu prin planificarea pe google calendar, dar asta presupunea o bază de date cu mailurile fiecărui copil. Dar eu aveam un grup de whatsapp și atât. Prin urmare, aveam o sesiune video, trimiteam linkul și le dădeam copiilor.
Discutam cu copiii că facem la ora X lecția Y, ei se conectau și apoi începea lecția. Lecția în sine la început a fost un fel de comunicare video și cam atat. A fost un pic mai greu la început. Mi-am luat o cameră video ca să o fixez pe coala de hârtie, astfel încât să vadă ei ce scriu, pentru că nu am o tablă acasă. Mai greu este că ei nu pot să facă același lucru cu mine.
Comunicarea video este relativ bună, dar este incompletă.
Apoi am încercat să fac lecții pe care să le propun copiilor. Am aflat de platforma Livresq și am făcut două lecții interactive, pe care le-am dat copiilor.
Platforma Livresq îți permite să faci lecții cu tot felul de materiale: poți să inserezi documente, înregistrări audio sau video, poți să scrii tu, poți să pui chestionare, poți să pui etape ale lecției și să îl pui pe copil să facă un test – care îi dă mesajul: nu ai reușit, repetă testul! ai văzut filmulețul ăsta, treci mai departe! Deci o lecție ca și cum ai fi lângă elev, dar copilul este asistat de calculator.
Platforma aceasta este o variantă prin care poți să faci o lecție interactivă, fără să fie nevoie să ai tu foarte multe cunoștințe. Și îți construiești o galerie de lecții, pe care apoi le ai oricând la dispoziție.
Am văzut că satisfacția copiilor a fost destul de mare când am făcut lecția respectivă și m-a încurajat și platforma în sine, pentru că atunci când m-am împotmolit am primit ajutor de la administratorii ei.
Eu sunt destul de pretențios cu mine și ținând cont că nu am o experiență mare în domeniu, îmi ia mult timp să fac o lecție digitală. Prima oră pe care am făcut-o mi-a luat două zile. Următoarea oră pe care am revizuit-o mi-a luat mai mult de o săptămână. Probabil că urmatoarele lecții o să-mi ia mai puțin, dar e clar că pentru o oră de predare o lecție interactivă îți ia o zi, cu toată experiența pe care o ai. Până strângi materialele, până le selectezi pe cele care îți trebuie… Și atunci, ca să obții ceva cât de cât bun, îți ia cel puțin o zi.
Toți facem acum un efort. Dar eu consider că asta a fost un impuls să pornim pe o direcție de pe care nu mai avem cale de întoarcere și unde întâlnim interesele copiilor. Eu am constatat că lecțiile acestea interactive sunt mult mai atractive pentru copii, dar cred că acesta e doar un început. S-ar putea ca peste doi ani de zile să fie plictisitoare și acestea. Varianta optimă cred că ar fi – dar nu suntem pregătiți nici pentru lecțiile de acum – să îi învățăm sub formă de joc, pentru că orice copil se joacă mult pe telefon sau calculator și atunci ideea ar fi să joace și să învețe.
Este clar că va fi o industrie de acum încolo care se va dezvolta în ceea ce privește conținutul digital, iar punctul de pornire cred că este perioada aceasta, în care toată lumea încearcă, toată lume vrea să facă ceva și se strâng foarte multe date.
Există și la ora actuală destul de multe materiale pe internet pe care să le accesezi, dar ideal ar fi ca dacă toate aceste materiale ar fi ordonate: eu vreau să predau lecția X, intru într-un index și găsesc acolo 10 variante și începi să vizionezi. Pornind de la o astfel de galerie, e mult mai ușor apoi să adaptezi un conținut la specificul clasei, la nivelul clasei. Noi acum creăm toți de la zero, ceea ce este o muncă titanică.
Rep: De unde ați aflat dvs. de soluțiile pe care le folosiți acum în școala online?
Romu Vlădău: De Google Meet am aflat de la CRED și de Livresq tot de acolo și pur și simplu am experimentat. La Livresq mi-am făcut cont, iar dacă mergi pe secțiunea Academic – ai cont gratuit un an de zile cu posibilitate de prelungire, este o facilitate pentru profesori. Mi-am făcut contul și am început să lucrez.
Prin cursul CRED am aflat de un webinar și am participat la el, am văzut cum se face și am încercat. Am făcut o lecție mai mică, la care am lucrat 2 zile, am postat-o pe platforma Livresq în contul meu, am avut neclarități și cei de la platformă mi-au răspuns pe mail. La un moment dat nu mă descurcam și mi-au dat un sfat cum să mă ocup.
Date fiind simbolurile matematice care se scriu mult mai greu decât textul normal, mi-au zis că se scriau într-un editor universal text și nu îl pricepeam. Mi-a luat ceva timp ca să studiez cum se scrie, evident că am făcut erori, domnii m-au ajutat să repar greșelile, au fost extrem de receptivi și văzând că este o problemă cu limbajul acesta care nu este cunoscut foarte bine au modificat platforma, în sensul că au adaptat-o ca să nu mai folosească limbajul acela complicat, ci editorul matematic din word care era mult mai accesibil celor care îl foloseau, lucru care a ușurat foarte mult munca. I-am văzut foarte receptivi în a ne ajuta. Am văzut că pe platformă scrie că poate fi folosită de oameni fără cunoștinte informatice și chiar așa este.
Webinar Livresq – cum poate crea o lecție digitală orice profesor:
Webinar Google Meet – cum poți comunica cu elevii:
Edupedu.ro: De pe ce device-uri lucrează cei mai mulți copii?
Romu Vlădău: Telefonul este cel mai des folosit, iar pe locul doi ar fi laptopul. Tabletă nu prea știu să folosească cineva. Din punctul meu de vedere, ar fi ideal dacă fiecare copil și profesor ar avea o tabletă pe care să poată scrie de mână, să recunoască scrisul și să îl transmită mai departe, pentru că în felul ăsta s-ar rezolva și problema desenelor, a simbolurilor matematice, a sublinierilor de tot felul, tot ce ai fi putut să faci la tablă, să faci pe o tabletă.
Tabletele ar fi o investiție foarte bună, pentru că viitorul este și al învățământului online, indiferent dacă va mai fi situație de urgență sau nu.
Edupedu.ro: Mai vedeți septembrie fără tehnologie la ore, indiferent dacă vorbim de educație la școală sau acasă?
Romu Vlădău: Exclus! A fost punctul de plecare, împunsătura din spate să pornim la un drum pentru care nu eram pregătiți și pentru care poate nu aveam curajul suficient noi, în general, profesorii. Acum, unii vor încerca mai mult, unii încă și mai mult, alții mai puțin, dar cred că ușor-ușor toți vor încerca să predea și digital. Cred că ăsta e viitorul.
Iar efortul mare este acum, la început, când căutăm și creăm material. Dacă ai materialul gata făcut, e chiar o joacă. Deja tu ca profesor nu mai faci decât să cauți ceva în plus. Atunci poate că vom căuta în loc de lecție să punem și un joc, și un filmuleț în plus.
Dar acum suntem în perioada în care acumulăm foarte multă materie, foarte mult material și apoi, după acumulări cantitative, trebuie să vină salturi calitative.
Rep: Manualele digitale existente pe manuale.edu.ro sunt de ajutor?
Romu Vlădău: Nu la toate clasele există varianta digitală, iar acolo unde există, noi nu am fost foarte obișnuiți să le folosim.
Rep: Care au fost reacțiile elevilor, când ați început predarea online?
Romu Vlădău: Copiii au fost un pic mai receptivi, pentru că a fost altceva, în primul rând. Noutatea i-a atras. Apoi ei sunt obișnuiți să stea tot timpul pe laptop, pe telefon, așa că orele acestea au îmbinat ceva care lor le place, cu ceva ce trebuie să facă. Școala cu jocul.
Probabil că asociază și transferă din plăcerea mediului în care joacă de obicei și către lecțiile pe care le facem acum pe aceleași device-uri.
Dar randamentul este deocamdată mai mic. Sunt provocări, încercăm să compensăm lipsurile și să găsim soluții. Una este când copilul este lângă noi, alta e când este la distanță.
Rep: Cum îi simțiți pe copiii de clasa a VIII-a, care trebuie sa se pregătească exclusiv online pentru primul examen cu miză din viața lor școlară?
Romu Vlădău: Sunt un pic stresați. Generațiile anterioare erau stresate când venea efectiv examenul. Acum sunt mai stresați, pentru că școala în sine, întâlnirea fizică cu colegii și profesorii era pentru ei și un suport, un sprijin emoțional. Ne auzeau mereu: o să facem, o să rezolvăm, uite aici se face. Acum, ei se simt un pic singuri. Chiar dacă discutăm noi online tot felul de exerciții cum se rezolvă, nu îl mai au pe părintele spiritual lângă el, nu se mai simt protejați, sub umbrela cuiva.
E stresul un pic mai mare pentru ei, nu contează că materia s-a mai micșorat, vorbim de latura emoțională.
Îi simt, îi văd că sunt interesați să lucreze, mă întreabă: cum se face aici, aici? Poate înainte nici nu puneau atâtea întrebări. Se vede că sunt mult mai preocupați, și pentru că sunt mai stresați.
Rep: Cum este perioada aceasta pentru dumneavoastră, din punct de vedere emoțional? Ați trecut de la mediul clasei, pe care îl stăpâneați fără probleme de 32 de ani, la mediul online, mediu firesc al copiilor. V-a fost teamă, la început, să nu pierdeți tehnic legătura cu copiii?
Romu Vlădău: Eu m-am adaptat. Eu sunt destul de apropiat de copii și relația dintre profesor și elev, cel puțin la noi, la liceul de arte, e mult mai apropiată decât la o altă școală care nu este vocațională. Fiind o relație destul de apropiată între profesor și elev, atunci stresul acesta legat de: dacă nu mă descurc nu prea există. Ne-am ajutat noi, colegii, între noi, am vorbit despre platformele pe care le-am descoperit, ne-am trimis linkuri.
-
NOTĂ: Campania #solidaritateCOVIDedu este un proiect al Edupedu.ro susținut de Fundația eMAG
-
Stakeholderii care cred în educație și vor să se alăture inițiativei #solidaritateCOVIDedu sunt invitați să ne scrie pe comunicare@edupedu.ro
-
Conținutul editorial este dezvoltat de echipa Edupedu.ro și nu reflectă opiniile și viziunea sponsorilor noștri
Citește și:
-
Profesorii care au creat un motor de inteligența artificială pentru limba română, despre “următorul nivel” al predării digitale. “Adaptive learning va ușura foarte mult munca profesorilor și a părinților” – Răzvan Bologa, profesor la Cibernetică
-
BOOKMARK Toate resursele de învățare online și predare digitală, publicate până acum de Edupedu.ro, la un loc / Aplicații, platforme online, soluții software, teleșcoală, webinarii, tutoriale, programe de consiliere
-
Cum predă digital profesorul Bogdan Enescu, chiar din prima zi în care s-au închis școlile / Plus: cum să folosești cu elevii aplicația Zoom, pas cu pas
-
Școala online, exemplu de practică. Ciprian Ittu, profesor de matematică și TIC: Nu este un șoc că facem teme online, este ce făceam și înainte de epidemia de coronavirus / Plus: cum folosește cu elevii platforma Digitaliada