Cum pot adolescenții să-și protejeze sănătatea mintală, în timpul pandemiei de coronavirus. Psihoterapeuta Lisa Damour, pentru UNICEF: Ne putem depăși sentimentele dureroase trăindu-le și înfruntându-le direct

3.301 de vizualizări
Cum pot adolescenții să-și protejeze sănătatea mintală
Lisa Damour / Foto: Captura Youtube.com
UNICEF publică 6 strategii pentru tinerii care se confruntă cu noua normalitate temporară: izolarea în case alături de părinți și închiderea școlilor. Experții organizației pentru copii au contactat-o pe Lisa Damour, psihoterapeută specializată în consilierea adolescenților, directoarea Centrului de Cercetări asupra Psihologiei Fetelor din cadrul Liceului “Laurel” din Shaker Heights, Ohio, editorialistă la New York Times, pentru a afla cum pot trece mai ușor adolescenții peste izolarea și schimbările de rutină aduse de pandemi de coronavirus (COVID-19).

Cu școli închise și evenimente anulate, mulți adolescenți ratează activități importante, dar și interacțiuni obișnuite, de zi cu zi, cum ar fi discuțiile cu prietenii sau participarea la clasă, scrie UNICEF, în materialul dedicat adolescenților. 

Cum pot adolescenții să-și protejeze sănătatea mintală

1. Acceptați că anxietatea este absolut normală

Dacă închiderea școlilor și titlurile alarmiste vă provoacă neliniște, să știți că nu sunteți singurii care simt asta. De fapt, aceasta este reacția normală“, notează organizația.

Psihoterapeuta Lisa Damour spune că anxietatea este o funcție normală și sănătoasă, care ne alertează în caz de pericol și ne ajută să luăm măsuri de protecție”. „Anxietatea te ajută să iei deciziile necesare în situația actuală: să nu îți petreci timpul cu alte persoane sau în grupuri mari, să te speli pe mâini și să nu îți atingi fața”, susține aceasta, precizând că tot acesta este și mecanismul care ne face să „avem grijă de ceilalți oameni din comunitatea noastră, să ne gândim și la cei din jurul nostru.

2. Diversificați-vă activitățile

Psihologii știu că, atunci când ne aflăm în situații dificile de durată, este bine să împărțim problemele în două categorii: cele în privința cărora putem face ceva și cele în privința cărora nu putem face nimic,” spune dr. Damour.

În condițiile actuale, există o modalitate care ne ajută să facem față situației: să ne ocupăm timpul cu diverse activități: să ne facem temele, să vedem un film preferat sau să citim o carte înainte de culcare.

3. Găsiți noi căi să țineți legătura cu prietenii

Dacă vreți să vă petreceți timpul cu prietenii, menținând totodată distanța socială, rețelele de socializare sunt canale de comunicare excelente. Fiți creativi: acceptați o provocare Tik-Tok, cum este #safehands. „Sub nicio formă nu aș subestima creativitatea adolescenților”, spune dr. Damour. „Intuiția îmi spune că vor găsi căi de a ține legătura online unii cu ceilalți diferite ce cele folosite până acum.”

Dar psihoterapeutul avertizează că „accesul nelimitat la ecrane și la rețele sociale nu este o idee bună. Nu este sănătos, nu este inteligent și îți poate amplifica anxietatea”.

4. Faceți lucruri pentru voi înșivă

V-ați dorit vreodată să învățați ceva nou, să citiți o carte sau să studiați un instrument muzical? Acum este momentul! Concentrându-vă asupra voastră și găsind modalități de a folosi timpul nou-găsit, reușiți să vă protejați sănătatea mintală în mod productiv.

Am făcut o listă cu toate cărțile pe care vreau să le citesc și cu lucrurile pe care am tot spus că le voi face”, spune dr. Damour.

Când vine vorba de sentimentele dureroase, singura cale de ieșire este să le simțim pentru a le putea depăși

5. Dați frâu liber sentimentelor

Este teribil de frustrant să ratăm evenimente cu prietenii, hobby-uri sau meciuri. „Acestea sunt pierderi importante. Pentru adolescenți sunt, pe bună dreptate, foarte supărătoare”, spune Damour.

Cea mai bună cale de a face față acestor dezamăgiri? Dați-vă voie să le simțiți. „Ne putem depăși sentimentele dureroase doar trăindu-le și înfruntându-le direct. Dați-i înainte și fiți triști, iar dacă veți reuși să vă lăsați să simțiți tristețea, veți începe rapid să vă simțiți mai bine.”

Fiecare își manifestă sentimentele în felul său. „Unii copii se vor exprima prin artă, alții vor dori să vorbească cu prietenii și să se folosească de tristețea comună ca mijloc de legătură într-o vreme când nu pot fi alături fizic, iar alți copii vor dori să afle cum pot contribui la băncile de alimente”, spune Damour.

6. Fiți buni cu voi și cu ceilalți

Unii adolescenți au fost supuși bullyingului și abuzurilor la școală din cauza coronavirusului. „Reacția martorilor la abuz este cea mai bună modalitate de a sancționa orice formă de bullying”, spune Damour. „Nu trebuie să ne așteptăm ca cei vizați, copii și adolescenți, să-i înfrunte pe agresori, ci trebuie să îi încurajăm să caute ajutor și sprijin la prieteni sau adulți”, susține aceasta.

Dacă vedeți că un prieten este supus intimidării, abordați-l și încercați să-i oferiți sprijin. Dacă nu faceți nimic, victima va simți că toată lumea este împotriva sa sau că nimănui nu îi pasă. Cuvintele voastre pot schimba lucrurile în bine.

Acum, mai mult ca niciodată, trebuie să fim atenți să nu distribuim sau să postăm lucruri care îi pot răni pe ceilalți, avertizează psihoterapeutul.

Foto: Captură Youtube.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Bullying-ul la grădiniță – identificat de aproape toți specialiștii participanți la un sondaj Salvați Copiii / Peste jumătate dintre ei semnalează creșterea fenomenului de izolare socială în rândul preșcolarilor

Cei mai multi dintre specialiștii în învățământ preșcolar participanți la un studiu al Salvați Copiii România afirmă că preșcolarii cu care lucrează se întâlnesc cu situații de bullying. Iar mai…
Vezi articolul

Tabloul dezastrului din învățământul superior: România – pe ultimele locuri din Europa la numărul de tineri cu studii superioare, rata de înscriere la universitate, personal academic – Raport Bologna 2020

România se află pe ultimul loc în Europa când vine vorba despre procentul persoanelor cu studii superioare în categoria 25-34 de ani, pentru care-și propusese o creștere substanțială până în…
Vezi articolul

ANALIZĂ Mircea Miclea, despre “România Educată”: Prevalența examenului direct la liceu și transformarea Evaluării Naționale în opțională sunt o soluție total greșită. BAC-ul unitar cu trunchi comun va fi o uniformizare în jos / Raportul e plin de „banalități solemne”

Raportul final “România Educată” lansat de președintele Klaus Iohannis în urmă cu o zi și asumat de Guvern ca bază pentru crearea unui pachet legislativ în educație este compus din…
Vezi articolul
Curriculumul pentru grădiniță

Se vor închide și after school-urile și școlile private, după intrarea Bucureștiului în roșu? Ministrul Educației: Toate școlile și grădinițele vor rămâne închise pentru 14 zile, cu ore în online, indiferent dacă sunt de stat sau private

Odată ce Comitetul Municipal pentru Situații de Urgență va constata depășirea pragului de infectări de 3 la mie pentru București, interdicția de a veni fizic la școală sau grădiniță li…
Vezi articolul
Învățământul primar

Naveta copiilor din București spre școlile din Ilfov – nestingherită de scenariul roșu din Capitală. Prefectul de Ilfov: Sunt 3 școli în scenariul roșu, DSP nu a tras un semnal de alarmă / Orban: Va trebui să adoptăm o legislație referitoare la arealul metropolitan

Sute de elevi din București continuă să meargă în fiecare dimineață la școală sau la grădiniță, la cursuri față în față, deși în Capitală toate școlile sunt închise de marți,…
Vezi articolul