Cum introducem inteligența artificială în școli și licee? „Primul lucru la care se va gândi un profesor când îi vei spune că poate folosi inteligența artificială pentru învățare personalizată va fi cum rămâne cu volumul meu de muncă? Nu am timp să fac altceva în fiecare zi”, spune profesoara Yiran Zhao, expert OECD, de la Xi’an Jiaotong-Liverpool University, într-un interviu pentru Edupedu.ro. Soluția este ca „atunci când promovăm tehnologiile AI, să încercăm cu adevărat să le dăm putere profesorilor. Cheia este să gândești din perspectiva profesorului”, susține Yiran Zhao.
În ceea ce privește formarea profesorilor, Yiran Zhao crede că „ar trebui să fie o învățare experiențială, o învățare bazată pe proiecte, care să fie ghidată de interesele profesorului sau o modalitate de a ajuta profesorii să-și înțeleagă nevoile. Nu poate fi o formă de dezvoltare profesională tradițională în care experții merg în clasă și îi spun profesorului: acum o să te învăț de ce AI este important pentru tine”.
Yiran Zhao a explicat cum poate un asistent virtual de învățare să îi ajute pe studenți să înțeleagă textele pe care le au de citit înainte de un curs și cum este folosită inteligența artificială în Universitatea la care predă.
Interviul integral:
Rep.: Cum credeți că se pot introduce noi tehnologii și inteligența artificială în școlile primare sau licee? Dacă avem în vedere perspectiva unui profesor, ce credeți că se poate întâmpla?
Yiran Zhao: Această întrebare este foarte complexă și cred că profesorul Bologa face o treabă foarte bună ajungând la atât de multe școli din România, în special școlile rurale și defavorizate.
Nu cred că există o cale ușoară, dar un aspect important este empatia. De multe ori, când promovăm noi tehnologii sau inovații în educație, în școli, nu ne uităm cu adevărat la bunăstarea profesorilor. Le spunem că un lucru este important, trebuie să îl utilizeze, dar la ce impact ar putea avea asupra profesorilor ne gândim mai puțin.
Indiferent dacă este sectorul privat sau sectorul public, atunci când promovăm aceste tehnologii AI, să încercăm cu adevărat să le dăm putere profesorilor și atunci profesorii vor fi mai dispuși să accepte să ne asigurăm că tot sprijinul de care au nevoie profesorii este de fapt implementat înainte de aplicarea măsurii.
Primul lucru la care se va gândi un profesor când îi vei spune că poate folosi inteligența artificială pentru învățare personalizată va fi cum rămâne cu volumul meu de muncă? Nu am timp să fac altceva în fiecare zi. Lucrez ore suplimentare și acum îmi ceri să învăț o nouă tehnologie? Dacă mai adaugi la volumul de muncă, ce suport am?
Nu poate fi o formă de dezvoltare profesională tradițională în care experții merg în clasă și îi spun profesorului acum o să te învăț de ce AI este important pentru tine.
Rep.: Și atunci ce metode credeți ca ar putea fi potrivite, având în vedere și bunăstarea profesorilor?
Yiran Zhao: Ar trebui să fie o învățare experiențială. Poate ar trebui să fie o învățare bazată pe proiecte, care să fie ghidată de interesele profesorului sau o modalitate de a ajuta profesorii să-și înțeleagă nevoile.
Un alt lucru important cred că este interesul profesorilor pentru AI. Unii profesori s-ar putea să nu folosească AI în predare, deoarece nu au avut ocazia să o încerce și nu știau ce lucruri uimitoare poate face pentru ei. Nu au experimentat direct beneficiile. De exemplu, cu AI îmi pot face un PowerPoint de 10 ori mai repede decât înainte. Nu trebuie să-mi fac griji prea mult cu privire la designul grafic, trebuie doar să mă gândesc la conținut.
Profesorii se află în partea de jos a ierarhiei decizionale. De multe ori, perspectivele lor nu sunt luate suficient în considerare atunci când se iau decizii și atunci cheia este să gândești cu adevărat din perspectiva profesorului.
Rep.: Ne puteți spune practic cum folosesc studenții și profesorii inteligența artificială la Xi’an Jiaotong-Liverpool University, unde predați?
Yiran Zhao: În ceea ce privește utilizarea AI de către studenți, o pot folosi în mod evident pentru a-i ajuta să traducă, pentru că suntem o instituție de predare în limba engleză și mulți dintre studenții noștri nu sunt vorbitori nativi de engleză. AI poate să-i ajute să traducă materialele de curs atât înainte de oră, când citesc, cât și în timpul orei, traducând în timp real ceea ce spun profesorii, pentru a-i ajuta să ia notițe.
De asemenea, traduc ceea ce gândesc în limba maternă și apoi exprimă în limba engleză în clasă. De fapt, facilitează participarea la clasă a unora dintre studenți care sunt mai puțin fluenți în limba engleză.
Celălalt domeniu în care studenții noștri probabil folosesc AI este reprezentat de evaluări și aici există moduri constructive de a folosi AI, dar și modalități distructive.
Modurile constructive ar fi atunci când studenții folosesc AI ca instrument de brainstorming sau ca motor de căutare a informațiilor mai eficient, pentru că, spre deosebire de vechile motoare de căutare, poți folosi limbajul uman pentru a cere informații.
Este mai eficient și face o treabă mai bună în obținerea informațiilor de care ai nevoie, în timp ce un motor de căutare tradițional îți oferă doar o listă și nu știi exact ce informație din acea listă este relevantă. Trebuie sa dai click pentru a vedea ce informații sunt acolo. Apoi, poate deschizi pagina respectivă, stai acolo timp de 10 minute și nu înțelegi care parte a acelei pagini este relevantă.
Am observat, de asemenea, că unii studenți ar putea folosi AI într-un mod distructiv și că există preocupări legate de plagiat. Nu există momentan o modalitate fiabilă de a detecta dacă un articol este scris complet de AI sau nu. Există unele instrumente de detectare, dar nu sunt cu adevărat precise și, în special, nu sunt exacte pentru vorbitorii care nu sunt nativi
În ceea ce privește predarea, în semestrul următor, voi folosi o aplicație, Philosophie AI, care încearcă să folosească instrumente AI pentru a revoluționa experiența noastră de învățare. Filozofia de bază este următoarea: conținutul generat de AI ar putea să nu fie la fel de bun ca și conținutul educațional pe care l-am folosit de ani de zile, făcut de experți. Poate ceea ce avem nevoie în această etapă a dezvoltării AI nu este conținutul de învățare în sine generat de AI, ci cum să folosim AI pentru a ne îmbunătăți experiența de învățare.
Este un fel de asistent virtual de învățare în formatul unui chatbot care îi ajută pe studenți să înțeleagă textele pe carea le au de citit înainte de un curs.
Rep.: Cum funcționează practic?
Yiran Zhao: Te îndruma înainte de a citi, îți poate oferi câteva întrebări care să te ajute să reflectezi asupra relevanței textului raportată la propria experiență, pentru a genera interes pentru textul respectiv.
Apoi, în timpul lecturii, poți pune întrebări despre fragmentul specific de lectură și te poate ajuta să îl înțelegi
La sfârșitul sesiunii de lectură, asistentul virtual de învățare îți poate cere din nou să reflectezi asupra a ceea ce ai citit și învățat și te poate testa în mod formativ. Evaluează dacă ai înțeles textul respectiv.
Rep.: Nu consumă mai mult timp?
Yiran Zhao: Cred că de fapt va consuma mai puțin timp, pentru că suntem la nivel de absolvenți de facultate. Studenții noștri sunt masteranzi și multe dintre materialele de curs sunt extrem de dense. Pentru că pot proveni de la studii de licență diferite, este posibil să nu aibă toți același nivel de cunoștințe anterioare de care au nevoie pentru a înțelege materialul respectiv. Așa că, ar putea fi, de fapt, mai eficient să parcurgă acest proces, decât să citească ei, pentru că ceea ce vedem adesea este un student care se uită la un articol care are poate 10 pagini, o zi întreagă sau chiar 3 zile și nu-l înțelege.
Altă problemă este că au o mulțime de lecturi și texte la diferite cursuri. Toate aceste pot însemna mai multă presiune pentru un student și atunci se poate organiza mai bine.
Citirea in profunzime, găsirea ideilor cheie dintr-un text sunt abilități care se predau. În programul meu de master de la Universitatea Harvard, exista un curs pentru a forma această abilitate specifică de a citi rapid și corect un text care conține o cantitate mare de informații. Cu acest sistem, probabil studenții nu trebuie să urmeze un curs, AI-ul îi poate ajuta să facă asta.
Un alt mod în care folosesc AI în clasa mea, pentru că suntem specializați în educație, este să invit studenții să integreze aceste instrumente tehnologice în propriul design de lecție. Au libertatea de a decide cum doresc să folosească AI în propriile planuri de lecție.
- Yiran Zhao este profesor asistent la Academy of Future Education Xi’an Jiaotong-Liverpool University. Și-a obținut doctoratul în Teorie și Politici Educaționale la Universitatea de Stat din Pennsylvania, SUA și masterul în Politici Internaționale Educaționale la Harvard Graduate School of Education din SUA. A lucrat în proiectul OCDE Future of Education and Skills 2030 și are interese de cercetare în domenii precum dezvoltarea competențelor secolului 21, în special creativitatea, procesele psihologice care permit învățarea autonomă, tehnologia în educație, echitatea educațională și inovațiile educaționale.
- Yiran Zhao a participat la masă rotundă internațională “AI în educație”, moderată de profesorul Răzvan Bologa, CEO al companiei Cyberllence Inovație și fondator al NEXTLAB.TECH, prima platformă de învățare cu inteligență artificială din România. El este profesor la Facultatea de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică din cadrul ASE București.
Foto: © 118190185 | Olena Yakobchuk | Dreamstime.com/ Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.