Începerea grădiniței este, de departe, cea mai importantă etapă a socializării, copiii aflându-se atunci în acel moment al vieții lor în care încep să exploreze și să înțeleagă relațiile cu alți copii și să își dezvolte abilități de comunicare.
Un bun start în acest moment ajută copiii să privească lumea ca fiind un loc plăcut și interesant, iar pe ceilalți oameni și relațiile cu ei ca fiind frumoase, necesare și amuzante. De multe ori, separarea de căminul cald și familiar poate aduce cu sine o mulțime de trăiri, de la curiozitate și entuziasm, până la teamă de necunoscut.
În cele din urmă, este un prim test al încrederii și al independenței, un moment în care copilul își începe drumul către lumea mai largă, iar părintele trebuie să își găsească echilibrul între protecție și încurajare. De aceea, pregătirea este esențială – nu doar pentru ca cel mic să se simtă în siguranță într-un mediu nou, ci și pentru ca voi, ca familie, să faceți acest pas împreună, cu încredere și optimism.
- “Chiar dacă despărțirea de dimineață este grea, să știți că în acele ore petrecute la grădiniță, copiii voștri învață să socializeze, să împartă, să descopere și să creeze. Își fac prieteni noi, își dezvoltă imaginația și abilitățile, și mai ales, vor avea mereu la îndemână brațele calde și deschise ale doamnelor educatoare. Cu fiecare zi ce trece, devin mai adaptabili și mai pregătiți pentru aventurile ce vor urma. Cu toată dragostea și încrederea, O doamnă educatoare!”
Grădinița – mai mult decât un simplu loc de joacă
Grădinița nu este doar un loc unde copiii se joacă, ci reprezintă o etapă importantă în dezvoltarea lor. Aici, cei mici își formează primele abilități esențiale pentru viață, într-un mediu sigur și bine structurat.
În timpul activităților desfășurate la grădiniță, copiii:
- Descoperă ce îi pasionează și ce le place cu adevărat;
- Învață jucându-se, experimentând lucruri noi și explorând lumea din jurul lor;
- Își îmbunătățesc abilitățile de comunicare și învață cum să interacționeze cu ceilalți;
- Își dezvoltă inteligența emoțională, învățând să își gestioneze propriile sentimente, dar și să le înțeleagă pe ale celor din jurul lor;
- Se pregătesc treptat pentru marele pas către școală.
Un element esențial în această etapă a dezvoltării copilului îl constituie resursele educaționale. Materialele alese cu grijă, cum ar fi jucăriile educative, cărțile, jocurile interactive și instrumentele de artă. Acestea nu doar că fac învățarea mai plăcută și distractivă, dar facilitează și înțelegerea conceptelor mai complexe, prin intermediul jocului. Astfel, copiii își pot explora și dezvolta potențialul într-un mod firesc și creativ. În cadrul proiectului „Start în educație”, cel mai amplu program de educație timpurie din România, derulat de World Vision România în parteneriat cu Fundația OMV Petrom, 1500 de grădinițe au 1500 de grădinițe au primit kituri ABC Grădi, care includ materiale didactice pentru dezvoltarea psiho-motrică și abilităților cognitive.
De asemenea, 120.000 de preșcolari au primit câte un „Ghiozdănel cu viitor”, un pachet complet cu rechizite, cărți, caiete de lucru, materiale educative STEAM, jocuri pentru dezvoltarea motricității și produse de igienă personală.
Pregătirea copilului pentru grădiniță poate părea o provocare, dar cu puțină planificare și răbdare, poate fi o experiență plăcută atât pentru micuț, cât și pentru părinți.
Iată câteva sugestii care pot ajuta la o tranziție mai ușoară:
- Vorbește deschis cu copilul tău: Explică-i ce se va întâmpla atunci când va începe grădinița. Povestește-i despre activitățile interesante, despre prieteniile care se pot forma și despre lucrurile frumoase pe care le va descoperi acolo.
- Asigură-l că vei reveni: Una dintre cele mai mari temeri ale copiilor atunci când încep grădinița este teama de abandon. Reamintește-i că vei veni întotdeauna să-l iei la ora stabilită și că este important să aibă încredere că tu vei fi acolo pentru el.
- Vizitați grădinița împreună înainte de a începe, pentru a-i permite să se familiarizeze cu noul mediu și să cunoască educatoarele. Acest lucru poate reduce anxietatea și îi poate oferi un sentiment de control.
- Stabilește o rutină: Începe să introduci în rutina zilnică activități regulate, cum ar fi trezirea la o oră fixă și alte obiceiuri de igienă personală. Acest lucru îl va ajuta să se adapteze mai ușor la programul de grădiniță.
- Exersați activități de zi cu zi: Învățați împreună cu copilul cum să se îmbrace singur, cum să își lege șireturilesau alte activități de auto-îngrijire. Acest lucru nu doar că îi dezvoltă independența, dar îl ajută să se simtă mai încrezător în propriile abilități.
- Adoptă o atitudine pozitivă: Copiii sunt foarte sensibili la emoțiile părinților lor. Dacă tu ești calm și entuziast, copilul va percepe grădinița ca pe o oportunitate pozitivă și va fi mai deschis către această experiență.
- Implicați alți membri ai familiei: În primele săptămâni, prezența altor membri ai familiei poate fi de mare ajutor. Aceștia pot oferi suport emoțional și pot contribui la o tranziție mai ușoară, în special dacă separarea de părinți este dificilă pentru copil.
O pregătire adecvată și o tranziție blândă pot face din prima experiență la grădiniță una pozitivă și plină de succes pentru copilul tău (pentru mai multe informații utile și sugestii detaliate, consultă Ghidul părinților pentru educația timpurie a copiilor cu vârste între 3 și 6 ani).
Educația timpurie joacă un rol esențial în dezvoltarea viitorului unui copil, având un impact profund atât asupra abilităților cognitive și sociale imediate, cât și asupra succesului său educațional și profesional pe termen lung.
Conform studiilor de specialitate, mersul la grădiniță are următoarele beneficii pentru copii:
- Sporește atractivitatea școlii, făcându-i mai dornici să participe la activitățile educaționale;
- Egalizează șansele de reușită educațională, oferind tuturor copiilor oportunități egale;
- Reducere rata abandonului școlar, contribuind la menținerea elevilor în sistemul educațional până la finalizarea studiilor.
- Facilitează procesul de învățare și îmbunătățește performanțele, pregătind copiii pentru provocările educaționale viitoare și pentru obținerea unor rezultate mai bune.
- Pregătește copiii pentru cariere mai bine remunerate, echipându-i cu competențele necesare pentru locuri de muncă mai bine plătite și oportunități de succes profesional.
Programul „Start în educație” sprijină atât părinții, cât și educatorii în procesul de a le oferi copiilor preșcolari o educație de calitate. În cei 2 ani de proiect, 24.000 de părinți au participat la atelierele „Școala Părinților”,iar 3.300 de cadre didactice din învățământul preșcolar au beneficiat de programul pentru dezvoltare personală și abilitare funcțională „Bune practici în educația parentală”.
De asemenea, în cadrul programului, au fost dezvoltate tutoriale pentru părinți:
și tutoriale pentru educatori pentru a sprijini și mai bine aceste eforturi.
Continuăm să le fim alături copiilor din mediile defavorizate ale României, dar și familiilor acestora, pentru a le oferi șansa unui viitor mai bun, mai însorit!
Cum trăiesc părinții emoția începerii grădiniței
“Așteptăm cu emoție și cu nerăbdare prima zi de grădiniță pentru copilul nostru. Am fost în vizită la grădiniță și am încercat să îi explicăm ce se va întâmpla acolo pentru o acomodare cât mai rapidă. Avem încredere în experiența doamnei educatoare și suntem convinși că grădinița va fi o experiență grozavă!” (Părinte, Vaslui)
„ Când mă gândesc că fetița mea va merge la grădiniță, mi-e frică de multe lucruri: se va învăța să stea la grădiniță? O să plângă mult? Am dus-o de câteva ori în luna iunie, a fost foarte fericită! Şi acum e nerăbdătoare, dar ce va face când va vedea că eu plec şi o las acolo?” (Părinte, jud. Iași)
…și ce sfaturi primesc ei din partea educatorilor
“Procesul de adaptare a unui copil de 3 ani la grădiniță are anumite particularități. Mulți dintre ei găsesc adaptarea la grădiniță mult mai ușoară dacă li se permite să ia cu ei o jucărie preferată sau dacă în trecut au experimentat mersul la creșă. Pe măsură ce trece timpul și ei se obișnuiesc cu noul mediu, copiii vor accepta să lase jucăria într-un loc anume și o vor înlocui cu alte jocuri de societate pentru copii ori vor învăța jocurile copilăriei, alături de ceilalți colegi.” (Educatoare, Vaslui)
“Oferiți-le suportul emoțional de care au nevoie. Le explicați ce reprezintă grădinița, cat timp vor petrece acolo și că imediat ce programul se sfârșește, veniți și îi luați acasă. Învățați-i să ceară ajutor. Amintiți-le mereu de punctele lor forte, cât de minunați și de capabili sunt. Celebrați toate reușitele lor. Aderarea la un nou grup, întâlnirea cu oameni noi, frecventarea unui mediu nou și învățarea unor moduri distincte de a face lucrurile sunt realizări importante pentru copil. Când sărbătoriți aceste realizări, le dezvoltați copiilor încrederea și sentimentul de competență.” (Educatoare, Iași)
“Prima dată la grădiniță este un eveniment foarte important pentru copil, dar și pentru întreaga familie. Încă din perioada înscrierii am purtat mai multe discuții cu mulți dintre părinți în legătură cu felul în care trebuie pregătit copilul pentru adaptarea la trecerea în colectivitate. Nouă ne revine sarcina de ne concentra pe crearea unui spațiu atractiv și funcțional astfel încât experiența preșcolarilor să fie una cât mai frumoasă și mai productivă.” (Educatoare, Vaslui)
“Chiar dacă despărțirea de dimineață este grea, să știți că în acele ore petrecute la grădiniță, copiii voștri învață să socializeze, să împartă, să descopere și să creeze. Își fac prieteni noi, învață lucruri fascinante și își dezvoltă imaginația și abilitățile și mai ales, vor avea mereu la îndemână brațele calde și deschise ale doamnelor educatoare. Cu fiecare zi ce trece, devin mai adaptabili și mai pregătiți pentru aventurile ce vor urma. Și nu uitați, voi sunteți cei mai mari susținători ai copilului vostru. Împreună cu doamnele educatoare, veți trece peste orice dificultate, iar această perioadă de adaptare va deveni, în curând, doar o amintire frumoasă, plină de realizări și de creștere. Cu toată dragostea și încrederea, O doamnă educatoare!” (Educatoare, Iași)
Nota redacției: Acest articol a fost scris de echipa Fundației World Vision Romania și trimis pe adresa redacției.