Evaluatorii care vor decide ce manuale vor avea pe bănci de anul viitor elevii de clasa a VIII-a, selectați de către Consiliul Național de Evaluare și Examinare în urma unei proceduri lansate anul trecut, sunt pe cale să fie expuși public, deși normele aprobate de ministerul Educației interzic asta. Prin nota nr 22 din 7 ianuarie 2020, publicată pe site-ul CNEE, instituția arată că viitorii profesori evaluatori de manuale vor fi chemați la acest curs, la ora 9:00 în acest weekend. Centrul Național de Evaluare și Examinare este instituția care se ocupă de evaluarile din sistemul de învățământ din România, inclusiv Bacalaureat, Evaluarea Națională și evaluările de manuale.
Evaluatorii de manuale sunt profesori care au participat la procedura de selecție, deschisă prin apel public din 1 octombrie 2019, și în urma căreia au fost selectați cel puțin câte 5 evaluatori pentru fiecare manual scos la licitație, potrivit normelor metodologice. Numărul exact al acestora nu este cunoscut, nici numele lor, tocmai pentru ca aceștia să nu poată fi identificați și asupra lor să nu poată fi făcute presiuni pentru a evalua favorabil sau devaforabil anumite manuale propuse de editurile care participă la licitație.Tot procesul este confidențial, iar dacă un profesor nu respectă regulile, este înlocuit.
În joc sunt contractele scoase la licitație pentru 3,7 milioane de manuale școlare.
Evaluatorii sunt pe cale să fie expuși de o procedură nouă, inedită, anunțată încă de la începutul anului, prin care acești evaluatori urmează să fie formați chiar de către organizatorul licitației pentru manuale, de către CNEE. Motivul a fost făcut public de ministrul Monica Anisie într/un interviu la Radio România Actualități pe 10 ianuarie: „tocmai pentru că îmi doresc să fie o evaluare corectă a manualelor, să realizăm şi o formare a acelor evaluatori, pentru că în anii trecuţi contestaţiile, am observat că aceste contestaţii s-au… de fapt, au fost tocmai din cauza evaluatorilor, pentru că au fost evaluatori care, vă spun sincer, am constatat că nici nu cunoşteau programa după care ei trebuiau să evalueze acele manuale şi atunci este strigător la cer, adică cum, tu, evaluator de manual, ai venit şi ai evaluat ceva de care de fapt nici nu aveai cunoştinţă. Prin urmare, am solicitat CNEE-ului ca în momentul în care ajungem la etapa aceasta a evaluării să facem o formare cu acei evaluatori şi să le prezentăm structura programei şi ce anume trebuie să evalueze, care sunt grilele, care sunt…”
Așa că în perioada 6-16 februarie profesorii selectați ca să fie evaluatori au putut să se înscrie la aceste cursuri de formare. Cursuri care au fost acreditate OMEC 5612/19.12.2019 și care se numesc „Program de formare continuă pentru experții evaluatori de manuale – CEEM”.
Formarea aceasta are loc pentru maximum 25 de formatori/CCD, în același timp, între aceleași ore la Casele Corpului Didactic. Concret, în zilele de 18 și 19 ianuarie sunt cursurile față în față, în intervalul 09:00-18:30 sămbătă și 09:00-14:15 duminica, la Casele Corpului Didactic din București, Bacău, Brașov, Constanța, Cluj, Dolj, Iași și Timiș. Aceste institutții au adresele publice, iar oricine vrea să îi „cunoască” pe evaluatorii manualelor de anul viitor se pot duce la întâlnirea „aranjată” de minister și de CNEE.
Pentru această „expunere” publică profesorii care vor evalua manuale au fost nevoiți să plătească o taxa de 350 de lei în contul CNEE pe aceste cursuri.
Debirocratizare de formă: înscrierea online ascunde un dosar offline
Deși procedura înscrierii pentru a fi evaluator s-a desfășurat online pe site-ul CNEE, profesorii evaluatori sunt obligați să aducă un dosar al cărui termen era 16 ianuarie ora 13, la Casa Corpului Didactic de care aparține. Conținutul dosarului, potrivit precizărilor făcute de CNEE:
- cerere de înscriere,
- copie CI,
- copie certificat de căsătorie, după caz,
- copie acte de studii,
- copie certificat grad didactic/OM doctorat,
- adeverință eliberată de angajator din care să rezulte nivelul de învățământ de predare,
- dovada achitării taxei de curs.
Context: Procedurile de licitație pentru manualele școlare pentru elevii claselor a VIII-a în anul școlar 2020-2021 au fost lansate pe 5 decembrie de Ministerul Educației și Cercetării. Procedura este derulată prin Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE), în calitate de autoritate contractantă. Este cea mai rapidă lansare de licitație din ultimii ani pentru aceste manuale noi, după ce în repetate rânduri ministerul a lansat cu întârziere aceste proceduri, manualele pentru elevii care sunt acum clasa a VII-a ajungând mereu cu întârziere foarte mare în școli.
De asemenea, a fost anunțată și licitația pentru manualele școlare de la o serie de discipline (clasele I-VII), care nu au avut oferte eligibile în cadrul procedurii derulate anul trecut.
În total, este vizată achiziția de manuale pentru 66 de titluri/discipline, inclusiv pentru elevii minorităților naționale (58 de titluri pentru clasa a VIII-a și 8 titluri pentru clasele I-VII). Numărul total de exemplare pentru aceste discipline este de 3.739.522 (3.697.917 exemplare – clasa a VIII-a, respectiv 41.605 exemplare – clasele I-VII).
Calendarul licitației destinate achiziției de manuale pentru disciplinele prevăzute în planul-cadru aferent clasei a VIII-a are ca termen de încărcare a ofertelor în SEAP data de 3.02.2020, în timp ce pentru a doua licitație, termenul-limită a fost fixat inițial pentru data de 6.01.2020. Organizatorul licitației a prelungit apoi data de depunere a proiectelor până pe 14.02.2020.
FOTO: pexels.com
2 comments
Ma intreb daca s-ar putea ca manualele sa fie realizate de cei mai buni profesori din tara. Profesorii sa trimita lectiile personale (scrise cu pix sau la calculator) considerate ca fiind cel mai bine explicate si intelese de copii, unei anume institutii, care ulterior sa aleaga pe tara ce e mai bun. Ideal, nu? Si sa-i remuneram in plus pe cei ce reusesc aceasta performanta.
Personal, apreciez în mod deosebit activitatea celor de la Edupedu și faptul că încearcă să prezinte aspecte importante din educație într-un mod nu foarte comod celor de la putere, indiferent de partid.
De data aceasta, însă, nu pot fi de acord 100% cu dl. Peticilă, deoarece:
1. nu a condiționat nimeni, în mod oficial, calitatea de evaluator de manuale de absolvirea acestui curs organizat de CNEE;
2. nu toți participanții la curs au fost, sunt sau vor fi evaluatori de manuale;
3. taxa de 350 lei este normală pentru un asemenea curs și acoperă, cel puțin parțial, costurile de organizare;
4. creditele profesionale obținute în urma absolvirii cursului le vor folosi profesorilor din preuniversitar, în actualul sistem păcătos de promovări și gradații, deci aceștia vor vedea cei 350 lei ca o investiție.
Potențiala problema pe care o sesizez, legată de subiect, o reprezintă calitatea (și, implicit, eficiența) acestui curs, care nu știu dacă se va ridica la standardele așteptate sau nu va depăși pragul bunelor intenții declarate. Oricum, instruirea era necesară!
Un alt aspect, fără legătura directă cu instruirea evaluatorilor, dar mai important, îl constituie modalitatea de evaluare, adică acea grilă nefericită care te obligă să “pici” un manual foarte bun și să “treci” unul mai puțin bun. Dacă nu au modificat cei de la CNEE și grilele de evaluare din anii trecuți (cei implicați în elaborarea, editarea sau evaluarea manualelor știu despre ce vorbesc), poți să ai și pe mama evaluatorilor, că e degeaba!