Cum îi facem pe copii să nu mai copieze eseuri făcute cu ChatGPT pentru temele de la școală? Sorin Ion: Rezolvarea acestei situații stă în formarea profesorilor. Mai mult de jumătate din aceștia din România vor fi formați să aibă competențe digitale, prin PNRR

3.869 de vizualizări
Foto: captură – Youtube.com
Soluția pentru ca elevii să nu își mai rezolve temele cu ajutorul platformelor de inteligență artificială precum ChatGPT este formarea profesorilor, care să își dea seama care texte sunt generate online și care sunt creație proprie, spune secretarul de stat din Ministerul Educației Sorin Ion, la o conferință organizată marți, 26 septembrie, de Ministerul Cercetării (MCID). Formarea ar urma să se realizeze prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru 100.000 de profesori, mai mult de jumătate din totalul acestora, potrivit oficialului.

Întrebat la dezbatere de secretarul de stat Eduard Mititelu din Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID) despre combaterea fenomenului „copy-paste de elemente generate de inteligența artificială” în Educație, Sorin Ion, responsabil cu învățământul preuniversitar, a răspuns că recent a discutat despre acest aspect la o dezbatere cu directori, profesori de informatică și reprezentanți ai industriei de software, unde un părinte a ridicat această problemă:

„(…) Una din întrebări a fost, de fapt, a fost o poveste: „Copilul meu a avut un eseu de făcut despre apă”, asta este era tema. „A întrebat ChatGPT, i-a făcut un eseu foarte frumos, pe care a luat și o notă foarte bună”. Și întrebarea sau îndoiala omului era „să fiu fericit că a luat o notă foarte bună sau să fiu profund nefericit pentru că într-un fel sau altul a copiat, adică a folosit o copiuță mai avansată”. Acum răspunsul ar fi cam următorul: în acest moment evaluăm cu instrumente de ieri și răspundem cu instrumente de mâine.

E clar că principala problemă în această în rezolvarea acestei situații este formarea oamenilor. Și iarăși revin la subiectul care pe noi ne… sau care nouă ne face mare plăcere să-l pomenim de fiecare dată – finanțările din PNRR. Avem acolo formare pe competențe digitale pentru 100.000 de profesori. Ca să ne facem o idee ce înseamnă 100.000 de profesori, înseamnă mai mult de jumătate din cei existenți și cred că asta este soluția, să formăm oamenii să încerce să nu trateze inteligența artificială ca pe un inamic și să și-l facă aliat”, a spus Sorin Ion.

„Cum vom face asta? Rămâne de văzut, pentru că, așa cum elevii învață să folosească ChatGPT și știu deja, trebuie să-i învățăm și pe profesori să facă același lucru și, eventual, să și recunoască un text produs de inteligență artificială, ceea ce nu-i deloc ușor”, a adăugat acesta.

Secretarul de stat din Educație a continuat: „E o provocare pentru noi și, atunci când ne-am propus formarea pe competențe digitale a mai mult de jumătate din profesorii din România, acesta este unul dintre obiective, să-i învățăm să utilizeze inteligența artificială în scopul ușurării muncii și să nu o privim exclusiv ca pe o un mijloc de a copia”.

Context. Și ministra Ligia Deca a declarat recent pentru Edupedu.ro la lansarea raportului „Education at a Glance” 2023 că profesorii din țară vor fi formați pentru predarea pe noile planuri-cadru și cu noile programe școlare de liceu până în toamna anului viitor când ar urma să fie gata. Întrebată în ce fel, având în vedere că prin programul CRED a format 47.000 de profesori în 5 ani, Deca a spus:

  • „Vorbim de un an la dispoziție și vorbim și despre fonduri disponibile și în Programul Operațional Educație și Ocupare și în Planul Național de Redresare și Reziliență, deci practic există și fondurile pentru a face aceste formări. Există și modificarea sistemului de formare continuă în așa fel încât o treime să fie decisă formarea în funcție de prioritățile pe care statul le are, iar abilitarea curriculară este clar una dintre aceste priorități.”

VIDEO Intervenția secretarului de stat Sorin Ion, de la minutul 27:20:

Citește și:
Elevii din statele care performează la testele PISA au mai multe ore de științe decât media OCDE – raport Education at a Glance 2023 / Ligia Deca: În noile planuri-cadru ar fi de dorit să găsim niște formule în care să creștem apetitul pentru știință și curiozitatea copiilor. Proiectul care vizează predarea fizicii în mod experimental ajută enorm pentru alegerile pe care elevii le fac mai târziu
BREAKING Peste 2.000 de școli vor fi tăiate din țintele și jaloanele PNRR, de la dotarea laboratoarelor de informatică sau de la dotarea pentru reducerea abandonului școlar, după cererea de modificare făcută de Guvern / Jumătate din microbuzele școlare verzi dispar din plan / Reforma guvernanței sistemului amânată aproape 2 ani
Noile planuri-cadru pentru liceu ar fi gata în doar 3 luni și jumătate, în această iarnă, susține Ministerul Educației, care a pus în dezbatere „calendarul reformei curriculare”, după ce a întrerupt-o în urmă cu doi ani

9 comments
  1. Deci, practic, solutia nu e sa-i invatam pe copii sa gandeasca singuri si sa le placa asta, pentru ca sa nu mai dea click pe chatgpt. Solutia e sa-i invatam pe profesori sa-i vaneze. Tipic romanesc. Eficienta maxima cu efort minim. De ce sa inveti profesorii sa educe copiii, nu e mai usor sa-i inveti sa dea cu biciul in ei?

  2. PS: Se stie ca există programe (multe chiar “la liber” pe Internet) pt detectare de copy-paste si/sau plagiate. Cei din minister nu au aflat de aceste programe?!🤔🙃😶 Sau asa gandesc ei, asa se tot scarpina cu mana dreapta la urechea stanga si cu cate un curs (pe bani grei!) la fiecare noua-veche problema a invatamantului?!

  3. De ce nu ia Scoala din România o Pauza de un an?!
    Toți copiii sa aiba o vacanta MAAREE, pana in toamna viitoare, sa stea cu ChatGPT in brate si sa nu mai dea pe la scoala, dar sa primeasca toti burse “de merit.”
    Iar in acest timp toți profesorii sa tot învețe tot ce se tot planifica de la minister de catre oameni care de la o mare distanta judeca lucruri pe care nu le pot vedea, nici atinge sau percepe in vreun fel si nu le pot intelege …de la distanta, din realitatea lor paralela cu cea a scolii.
    In acest “an sabatic” al scolii sa faca toți profesorii cursuri (conform imensei “intelepciuni” ministeriale rupte de realitate) ca sa învețe odata si sa stie toți profesorii:
    -sa testeze copilul si sa detecteze si sa-l trateze de Covid, gripa, lene, violenta, lipsa de bun simt etc;
    -sa detecteze consumul/posesia de droguri si sa-l vindece pe elev definitiv de aceasta … problema;
    -sa ia masuri anti-bullying si anti-cyberbullying;
    -sa învețe karate, kung-fu si, eventual, manuirea sabiei jedi etc pt a sti sa pareze lovitura de cutit sau altele asemenea;
    -sa poata detecta fumul si tigarile din narile si buzunarele elevilor, cu privire cu raze X, de tip Superman;
    -sa poata detecta plagiatul si temele de tip copy-paste din caietele elevilor, chiar si fara a mai deschide caietele;
    -sa nu-i mai deranjeze pe elevi cu predarea materiei si/sau teste ori teme
    si asa mai departe, iar din septembrie 2024 scolile sa se redeschida – cu prezenta fizica sau online, cu WC in curte, de tip “talpici” sau deeeloc, cu tabla Smart sau cu creta, dar neaparat cu IA, iar profii sa faca drepti si elevii sa le dea calificative de trecere in anul urmator sau nu, dupa cum ii simpatizeaza sau nu.

  4. Iar profesorilor din Romania, de cele mai multe ori, nu le pasa.
    Cel putin acum referatele au cap si coada. In urma cu 3-4 ani elevii luau note prea mari pentru referate prea proaste, preluate integral din surse nesigure. Reactia profesorilor? Nimic. Cel mai probabil, au notat greutatea realizarilor. La propriu: peste 100g, nota 10.

  5. cum ii facem pe unii profesori sa nu mai stea pe scaun și să dicteze ? cum ii facem pe profesori (pe unii) sa nu mai jignească elevii? cum ii facem pe unii directori sa nu mai calce cu bocancii peste unii profesori sau peste unii părinți?
    tot prin pnrr?
    întreb,pentru un prieten ..

  6. Pentru orice fac elevii, statul sau parintii prost sau gresit ori imoral, ilegal, este cate un fraier de profesor care sa mai fie format intr-ale ceva ca sa rezolve problema. Mai bine faci un soft,treci tema prin el si-ti spune daca e copiat. Cum se face la lucrarile de doctorat. E ca si cum, in loc sa folosim Google maps sa urmarim diverse chestii, am antrena oameni sa alerge odata cu masinile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Guvernul premiază cu fast medaliaţii de la Geneva. “Salonul este o maşinărie de făcut bani pentru organizatori, un mod de a-și cumpăra o medalie pentru participanţi”, susţin alţi cercetători

Premierul şi ministrul Cercetării au premiat joi medaliaţii Salonului Internaţional de Inventică de la Geneva. Într-un eveniment organizat la Palatul Victoria, eveniment care a început cu intonarea Imnului de Stat,…
Vezi articolul

Consilierul prezidențial Ligia Deca: “platforma educațională ucraineană a făcut lucruri minunate” pentru elevii refugiați, dar “din nefericire înseamnă și că mulți dintre copiii ucraineni care sunt în România nu merg la școli românești. Am vrea să putem să-i folosim mai mult pe profesorii ucraineni care au statut de refugiat pe teritoriul României”

Mulți dintre copiii ucraineni aflați în România nu merg, “din nefericire”, la școli din România, chiar dacă acestea le pun la dispoziție educație în limba ucraineană, deoarece ei optează pentru…
Vezi articolul

Elevii, profesorii şi părinţii de la două licee din Odorheiul Secuiesc sunt consiliați psihologic după tragedia de la internat / ”Ca aceşti copii să nu rămână cu traumă, trebuie să lucrăm în permanent”

Consilierea psihologică a elevilor, profesorilor şi părinţilor, după tragedia prăbuşirii unui zid de la internatul din Odorheiu Secuiesc, în urma căreia doi elevi au murit, va continua atât timp cât…
Vezi articolul