Profesoara și cercetătoarea Dana Jalobeanu arată marelui public suportul său de curs, după ce ministrul Educației Sorin Cîmpeanu, acuzat că și-a însușit prin plagiat cursul de specialitate, și-a justificat plagiatul spunând că “în colective de mai multe cadre didactice care predau aceeași disciplină, aceste lucruri se partajează la nivelul colectivului”.
“Aș vrea să îi arăt dlui ministru și colaboratorilor săi cum arată un suport de curs. Am muncit un an la el cu o echipă de cinci colaboratori. Cum ar fi să îl public anul viitor doar sub numele meu? A propos, sper ca din cursul de anul acesta să iasă și vol. 2″, a scris pe Facebook profesoara Dana Jalobeanu.
Suportul de curs folosit de Dana Jalobeanu pentru a le preda studenților a fost publicat la Editura Universității din București, iar tirajul este epuizat, precizează aceasta.
Profesoară la Facultatea de Filosofie a Universității din București, directoare de programe la centrul de cercetare Fundamentele Modernităţii Europene al Universității Bucureşti şi co-organizatoare a Bucharest-Princeton seminar in early modern philosophy, membră a Centrului de logica, istoria şi filosofia ştiinţei CELFIS, Facultatea de Filosofie, Universitatea Bucureşti și directoare a secției umaniste a Institutului de Cercetare al Universității din București (ICUB), Dana Jalobeanu a studiat fizică și filosofie la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, și-a obținut doctoratul în filosofia științei la Universitatea din București, după care a urmat o serie de specializări post-universitare la Oxford University (Balliol College), New Europe College (Bucureşti), Warburg Istitute (University of London), Princeton University și Max Planck Institute for History of Science, Berlin, potrivit prezentării de pe site-ul Facultății de Filosofie din București. A urmat și cursuri de jurnalism BBC şi în 2001-2008 a fost science editor la BBC România.
Reacția Danei Jalobeanu vine după ce jurnalista Emilia Șercan a arătat într-o anchetă publicată în pressone.ro că Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, și-a însușit prin plagiat – într-un curs de specialitate – 13 capitole publicate anterior în mod repetat sub semnătura altor doi profesori de la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din București (USAMV-B). Jurnalista Emilia Șercan scrie că cei doi profesori semnaseră cele 13 capitole plagiate de Cîmpeanu în 2006 în alte patru ediții anterioare ale cursului, datate 1987, 1990 și 1993 și 2000.
Sorin Cîmpeanu și-a însușit în mod fraudulos și paternitatea creației celor 13 capitole, trecându-se drept autor al respectivelor secțiuni din cursul universitar, potrivit jurnalistei. Conform sursei citate, numele autorilor originali a fost înlocuit cu numele actualului ministru al Educației în ediția din 2006 în care a descoperit plagiatul, dar și într-o variantă ulterioară, din 2009, publicată în aceeași formă.
În apărarea sa, Sorin Cîmpeanu a declarat că materiale legate de lucrări practice “se partajează la nivelul colectivului” în “colective de mai multe cadre didactice care predau aceeași disciplină”. În declarații de presă susținute inopinat, luni, la Minister, conferință care nu a fost anunțată oficial către toată presa, Sorin Cîmpeanu a fost întrebat și în legătură cu subiectul acuzațiilor de plagiat, fără ca declarațiile sale să fie redate pe principalele televiziuni.
Întrebat luni, în conferința de presă, în legătură cu aceste acuzații, el a menționat rapid că ar fi vorba despre un material “fără ISBN” și a acuzat din nou – cum făcuse și în prima parte a zilei – o intenție politică pentru respectiva anchetă, anume “blocarea” legilor educației: acțiunile “au un unic obiectiv, dacă sunt puse în balanță: blocarea legilor educației”, a spus el.
La insistența unuia dintre jurnaliștii prezenți, el a spus că ar fi vorba despre un “material suport”, sugerând că în cazul unor astfel de materiale nu s-ar aplica regulile plagiatului. Deși articolul Emiliei Șercan semnala existența unor semnături pe capitole și schimbarea acestora, precum și folosirea acelorași elemente de conținut – inclusiv de imagini – și de structură, ministrul a spus că ar fi vorba despre “lucruri” care “se partajează la nivelul colectivului”:
- “Modul de lucru în colective pe discipline pentru lucrări practice care se adresează unor grupuri bine definite de câteva zeci de studenți în general, pentru anumite discipline, deci nu sunt (…), nu sunt nicidecum manuale, cursuri universitare, monografii, articole științifice, niște opere științifice, sunt un simplu suport, foarte necesar, foarte util în lucrul cu studenții, pe care îl asumă cadrul didactic ce lucrează în acel moment cu studenții. În colective de mai multe cadre didactice care predau aceeași disciplină, aceste lucruri se partajează la nivelul colectivului.”