UPDATE Cum arată debirocratizarea în cercetare cerută de premierul Ciucă: firmele care vor să se acrediteze pentru inovare şi transfer tehnologic trebuie să depună 17 acte în loc de 7 / Precizările Ministerului Cercetării

236 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Guvernul discută în ședința de miercuri un proiect de hotărâre pentru aprobarea Normelor metodologice privind acreditarea și funcţionarea entităţilor din infrastructura de inovare şi transfer tehnologic. Deși în nota de fundamentare vorbește de debirocratizare, proiectul crește de la 7 la 17 numărul de documente birocratice pe care o firmă trebuie să le depună la stat pentru acreditare, scrie G4Media.ro. Ministerul Cercetării a transmis, miercuri, redacției o serie de precizări pe această temă – vezi mai jos.

UPDATE 2, 12 aprilie: Guvernul a adoptat proiectul de hotărâre de Guvern, după cum anunță Ministerul Cercetării

  • Premierul Nicolae Ciucă îi ceruse luni public lui Sebastian Burduja, ministrul Cercetării, ca în 3 luni să debirocratizeze gestionarea granturilor pentru cercetare. Invitat la o conferință de profil, Ciucă a declarat că „nu este acceptabil ca un cercetător german să poată achiziționa un reactiv în 5 ore, iar un cercetător român în 5 luni”.

Proiectul guvernului Ciucă abrogă Hotărârea Guvernului nr. 406/2003 și aprobă noile normele metodologice privind constituirea, funcţionarea, evaluarea şi acreditarea entităţilor din infrastructura de inovare şi transfer tehnologic, precum şi modalitatea de susţinere a acestora.

Printre modificările substanțiale din noile norme se numără și creșterea de la 7 la 17 documentelor pe care o entitate (firmă, institut de cercetare, ONG etc.) trebuie să le depună pentru a cere acreditarea de la statul român.

UPDATE Ministerul Cercetării a transmis redacției următoarele precizări:

“Actuala propune de reglementare (Proiect de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea, funcționarea, evaluarea şi acreditarea entităților din infrastructura de inovare şi transfer tehnologic, precum şi modalitatea de susținere a acestora) face procesul de acreditare mai ușor de înțeles, mai simplu și mai eficient, atât din prisma calității documentelor care trebuie prezentate, cât și a dispoziției conform căreia depunerea se face exclusiv prin mijloace electronice.

Documentele care erau solicitate entităților prin H.G. nr. 406/2003 sunt și acum solicitate prin proiectul de act normativ supus aprobării Guvernului, doar că acum conținutul documentelor este diferit prin precizări importante, detaliate și simplificate, cum ar fi aceea că solicitantul transmite autorității de stat pentru cercetare-dezvoltare documentele prin mijloace electronice, cu semnătură electronică calificată, on line, fără a fi necesară depunerea în format fizic a documentelor la registratura ministerului, astfel cum se procedează în prezent conform prevederilor legale în vigoare.

De asemenea, faptul că se solicită conform proiectului de act normativ nou un acord de prelucrare a datelor, aceasta se datorează modificării legislației privind prelucrarea datelor cu caracter personal și nu dorinței de îngreunare a procesului de depunere a documentelor.

De observat că propunerea de HG aduce îmbunătățiri semnificative în procesul de gestionare a relației cu entitățile care solicită acreditarea, respectiv:

– reglementează solicitarea, de către MCID, a certificatului de înregistrare fiscală a solicitantului de la organul competent.

– numărul de misiuni de verificare pentru care solicitantul acoperă costurile a fost limitat la maximum 5 pentru întreaga perioadă de acreditare. Totodată, în scopul reducerii costurilor pentru solicitant, s-a instituit posibilitatea efectuării misiunilor de verificare și prin mijloace electronice, nu doar la sediul entității.

– stabilește o singură perioadă minimă de 5 ani pentru folosirea spațiului în care își desfășoară activitatea entitatea, față de o perioadă minimă de 10 ani pentru incubatoarele tehnologice şi de afaceri și de 5 ani pentru alte entități ale infrastructurii.

– reglementează posibilitatea prelungirii perioadei de acreditare și a valabilității titlului de entitate a infrastructurii ReNITT pentru o perioadă de 5 ani într-o manieră simplificată și accelerată.

– se reduce perioada de evaluare și verificare în vederea acreditării, prin parcurgerea a 2 etape, față de 4 etape, în prezent.

Este important de menționat faptul că proiectul de HG pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea, funcționarea, evaluarea şi acreditarea entităților din infrastructura de inovare şi transfer tehnologic, precum şi modalitatea de susținere a acestora își propune creșterea gradului de precizie și claritate cu privire la domeniile de activitate pentru care se solicită acreditarea, prin: 

  • clarificarea rolului fiecărui tip de entitate prin circumscrierea sferei de activitate și precizarea categoriilor de servicii specifice, precum și precizarea explicită a numărului maxim permis de domenii pentru care se acordă acreditarea  și corelarea acestora cu domeniile de specializare inteligentă stabilite prin Strategia Națională pentru Cercetare Dezvoltare Inovare și Specializare Inteligentă.

În încheiere, menționăm și faptul că documentele sunt solicitate doar în vederea acreditării inițiale, urmând ca pentru prelungirea acreditării, setul de documente necesar să fie diminuat.”


1 comment
  1. De parcă, la ordin, toată birocrația lui ciucă se predă; parcă el nu este șeful acestor închipuiți ajunși la conducerea statului prin concurs, de împrejurări.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

LIVE VIDEO TEXT Monica Anisie: Putem începe anul școlar pe 14 septembrie, dacă situația epidemiologică nu este gravă. Dezbatere online World Vision România, cu ministrul Educației, vicepremierul, consilierul prezidențial pe educație și specialiști din domeniu. Ce urmează din toamnă?

În ultimii 30 de ani, numărul și ritmul schimbărilor din sistemul educațional au generat un sentiment constant de confuzie în rândul elevilor, profesorilor și părinților. Care au fost cele mai…
Vezi articolul

Elevii și profesorii din Călărași se pot înscrie la cursurile Centrului Județean de Excelență până pe 20 septembrie, la Fizică, Matematică, Română, Informatică, Geografie și Dezbateri – model cerere înscriere în anul școlar 2024-2025

Elevii se pot înscrie și reînscrie la cursurile Centrului Județean de Excelență (CJEx) Călărași de luni, 9 septembrie, până pe 20 septembrie, potrivit unui anunț de pe excelentacl.ro. Și profesorii…
Vezi articolul

Analiză a rezultatelor după simularea Evaluării Naționale. Bogdan Rațiu, profesor de limba română: Elevii înțeleg cuvintele, pot localiza informația, problema e la cunoștințe. Cred că ar trebui să provocăm mai mult gândirea critică a elevului

“Elevii înțeleg cuvintele și localizează informația, dar problema e la cunoștințe de teorie literară și lingvistică, dar și la punctuație și gramatică”, spune Bogdan Rațiu profesor de limba și literatură…
Vezi articolul