Cum află finlandezii ce fel de calificări sau angajați au nevoie în viitor

1.284 de vizualizări
Anticiparea cererii de calificări sau competenţe în Finlanda este prezentată într-un raport CEDEFOP făcut în anul 2015. Sistemul finlandez este dat ca exemplu de bună practică de către specialiștii Comisiei Europene. Așadar nu numai învățământul este de excepție în această țară nordică, ci și cel de formare și dezvoltare a pieței muncii. Iată cum fac finlandezii:

La fiecare patru ani, Guvernul Finlandei adoptă Planuri de dezvoltare pentru învăţământ şi cercetare, numit VOSE, cum este acesta aflat acum în vigoare. Planurile cuprind obiective în domeniul învăţământului şi formării profesionale, precum şi politici structurale cheie pentru diferite sectoare ale învăţământului.

Ministerul Educaţiei şi Culturii stabileşte ţinte pentru învăţământul şi formarea profesională, pe baza anticipării cantitative şi calitative a cererii de calificări.

Responsabilitatea pentru realizarea previziunilor revine Comisiei Naţionale pentru Învăţământ a Finlandei
(Finish National Board of Education), o agenţie subordonată Ministerului Educaţiei şi Culturii.

Sub aspect cantitativ, FNBE determină nevoile de formare profesională pe baza datelor culese la nivel regional, sub supravegherea consiliilor regionale, precum şi pe baza proiecţiilor privind piaţa forţei de muncă realizate de Institutul de Cercetare în Economie.

FNBE menţine un serviciu de date online (ENSTI), care sprijină activitatea persoanelor care utilizează şi care introduc date de prognoză.

Prognozele calitative se referă la impactul schimbărilor în conţinutul muncii asupra competenţelor forţei de muncă şi, astfel, asupra calificărilor şi programelor. În acest domeniu, FNBE colaborează cu Comitetele Naţionale pentru Învăţământ şi Formare Profesională, organisme de experţi în domeniul prognozării calitative în învăţământ.

Acestea sunt organisme tripartite cu rol consultativ, desemnate de a Ministerul Educaţiei şi Culturii pentru a asigura legătura dintre sistemul de învățământ profesional și tehnic şi sectoarele economiei naţionale.

Din anii 1990, responsabilitatea pentru realizarea prognozelor şi pentru a răspunde provocărilor legate de calificări şi competenţe a fost delegată universităţilor, politehnicilor şi furnizorilor de învățământ profesional și tehnic.

FOTO: Pixabay.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesor anonim. Completarea și validarea dosarelor pentru definitivat: Umilința continuă, cel puțin pentru o parte dintre cadrele didactice care au beneficiat de „depunerea formularelor online la etajul doi”

Într-o societate dezvoltată, liderii coordonează și pun umărul la schimbare, stimulează gândirea critică și descentralizează cât mai mult cu putință. În România, în multe momente, mentalitatea celor care descurajează orice…
Vezi articolul