“S-au regândit orarele, pauzele nu sunt în același timp, fiecare clasă are pauză într-un moment diferit, nu ies toți în același timp în curtea școlii, care a fost împărțită” a explicat Anca Emandii, asistent de limba engleză la o școală primară din Franța, în cadrul conferinței online SuperTeach, Revoluția mentalităților – Despre predare și învățare în secolul 21.
- Conferința SuperTeach face parte din proiectul “Vreau să fiu Profesor în România“, proiect susținut de Telekom Romania.
- Edupedu.ro este partener media al acestui eveniment și a transmis LIVE Video și principalele declarații și concluzii ale dezbaterilor.
Anca Emandii, asistent de limba engleză la o școală primară din Franța, cele mai importante declarații:
- “Normal că și în Franța, e o mare temere atât din partea părinților cât și din partea cadrelor didactice. Atât eu, cât și colegii mei simțim acest început de an ca și cum am merge prin ceață. Ce fac? Mă adaptez, cer ajutor, mă bazez pe colegi. Marți am început școala, au intrat în clase toți copiii de la grădiniță și de la învățământ primar și au intrat fără măști, gradual. Aici masca este obligatorie de la 11 ani, o poartă toată lumea în exterior, interior, fără niciun comentariu. La nivel de școală există minumum două intrări, elevii intră gradual în școală pe grupe începând cu ora 7:50. Părinții nu intră în curtea școlii și nici în școală.
- La intrare, la prima oră, au fost așteptați doar părinții și elevii de clasa pregătitoare. Ceilalți elevi au fost supravegheați de la distanță de părinți și au intrat singuri. Fiecare profesor aștepta la poarta școlii, își lua colectivul și pleca în școală cu elevii. Toată lumea din școală poartă mască obligatoriu.
- S-au regândit orarele, pauzele nu sunt în același timp, fiecare clasă are pauză într-un moment diferit, nu ies toți în același timp în curtea școlii, care a fost împărțită, terenul de baschet, terenul de fotbal, toate au fost delimitate. Fiecare clasă iese în pauză la un anumit interval orar și elevii se joacă între ei fără mască, dar doar colegii de clasă. E adevărat că ne permit spațiile și colectivul de 24-26 de elevi, la nivel primar.
- La gimnaziu și la liceu, copiii au intrat tot gradual. Marți dimineața, doar clasa a V-a a intrat, au avut două ore tur cu dirigintele de școală și organizare. Tot marți, la nivel de liceu, tot așa, au intrat doar elevii de clasa a IX-a. Miercuri au intrat clasele a VI-a, a VIII-a și a XII-a. Noi am avut și experiența 11 mai – 6 iunie când am avut școală, am intrat în școală tot așa gradual, aveam ghid de bune practici, reguli, copiii știau ce și cum să respecte, știau că trebuie să se dezinfecteze pe mâini când intră în clasă. Au acceptat toate astea, la primar a fost mai greu, dar au înțeles, nu fac schimb de obiecte. Săptămâna aceasta s-au făcut ore cu program normal la grădiniță și ciclul primar.
- În rest, la gimnaziu și la liceu, copiii nu au intrat la ore, vor intra la ore de luni. Nu avem învățământ hibrid, nu am avut nici în perioada mai-iunie, nu avem nici acum. Au schimbat orarele și au lucrat foarte bine la conținut. Ei au o atitudine destul de relaxată, nu-și doresc să fie super eroi, drept urmare, ei au amânat Bac-ul, aici nu s-a păstrat nici distanțarea socială.
- Ne întâlnim și discutăm cum să aibă toți copiii egalitate de șansă, așa a fost și când învățau online. E adevărat că au început să se închidă și școli, dar e mai simplu aici pentru că atâta timp cât ai o clădire doar pentru primar și una pentru gimnaziu, alta pentru liceu, în momentul în care au apărut două-trei cazuri au închis doar acea clădire, a fost foarte ușor.
- Materia nu s-a redus foarte mult, ce ne ajută este contextul digital pe care Franța în stăpânește foarte bine. Ca autonomie, am stabilit ca pe limba engleză proiectele să înceapă pe 1 octombrie, deci am decalat, am amânat, nu am redus 50% din conținut. Aici au baza bine stabilită la nivel primar, nu au competiții ca la noi, se concentrează ca toți copiii să citească bine, să facă bine primele calcule. La limba engleză, accentul se pune pe comunicare, va fi greu să le explic cum să pronunțe cu mască, dar asta este.
- Noi folosim mult manualele digitale în clasă, copiii au tablete, dacă le ai le poți folosi, îți adaptezi materialele și resursele.
- Mesaj pentru colegii din țară: Să abordeze această perioadă puțin mai relaxați, să aibă încredere că pot să facă lucruri interesant pentru elevi și să se gândească în primul rând la alev. Eu nu sunt o expertă în IT, dar m-am adaptat în continuu și am învățat. Trebuie să avem o mentalitate deschisă ca să facem lucrurile astea, să ne propunem să învățăm noi. Stă în noi să lucrăm împreună, să găsim soluții și să fim acolo alături de elevi”.
Conferința online SuperTeach are loc cu o săptămână înaintea debutului celui mai emoționant început de an școlar: 14 septembrie 2020 înseamnă revederea după 6 luni dintre profesori și elevi.
Niciodată în istoria recentă a școlii, în viața elevilor sau a profesorilor actuali, nu a mai existat o perioadă atât de lungă în care să nu se întâlnească.
Iar anul care începe va fi plin de provocări, pentru că nimic din ceea ce se întâmplă acum în România și în lume nu mai seamănă cu ce era înainte, nici măcar școala.
Totul va fi schimbat, iar oportunitatea dată de această criză sanitară poate modifica fundamental, în bine, comportamentele de învățare și metodele de predare, iar asta depinde doar de profesori și de managerii sistemului de învățământ.