Cum a încălcat prevederile Constituției legea privind școala online pe perioada școlii de urgență – motivarea deciziei CCR

6.724 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Când a adoptat legea inițiată de PSD ce prevedea că învățământul preșcolar, școlar, preuniversitar și universitar se poate desfășura și online, pe perioada stării de urgență sau de asediu, Senatul a încălcat, în calitate de cameră decizională, principiul bicameralismului, se arată în motivarea deciziei CCR de a admite sesizarea președintelui Iohannis privind neconstituționalitatea acelei legi.

Pe 27 mai, judecătorii CCR au decis în unanimitate că respectiva Lege e neconstituțională. Legea fusese trimisă de către Parlament șefului statului, pentru promulgare, cu o lună înainte. Ea modifica un proiect anterior de lege și, prin completările făcute, urmărea crearea cadrului normativ pentru școala online.

În motivarea sa, CCR arată:

“Analizând parcursul legislativ al legii criticate și comparând formele acesteia din momentul inițierii și de la momentul adoptării, se poate observa că în Camera Deputaților, ca primă Cameră sesizată, textul și soluțiile adoptate de Senat nu au fost dezbătute, legea dedusă controlului fiind semnificativ modificată de către Camera decizională față de forma inițiatorului și a primei Camere sesizate. Prin urmare, prima Cameră sesizată nu a avut ocazia să analizeze, să dezbată și să hotărască asupra soluțiilor legislative nouintroduse de Camera decizională, iar Senatul a realizat o modificare de ordin cantitativ, care, prin ea însăși, este de natură să determine încălcarea principiului bicameralismului, deoarece aceasta este însoțită de modificări de concepție a reglementării. Astfel, în Camera decizională s-a produs o schimbare de esență, contrară expunerii de motive, reflectată în forma inițiatorului și în cea adoptată de prima Cameră sesizată.”

“În concluzie, în cazul de față, Senatul, adoptând în calitate de Cameră decizională Legea pentru completarea Legii educației naționale nr.1/2011, a sustras dezbaterii și adoptării primei Camere sesizate toate completările, care vizează aspecte importante ale legii, precum modul de desfășurare a activității educaționale ori organizarea examenelor de admitere pentru anul universitar 2020-2021, ceea ce contravine art.61 alin.(2) și art.75 alin.(1) din Constituție, astfel cum au fost interpretate în jurisprudența Curții Constituționale, prezentată în continuare.”

“26. În concluzie, pentru verificarea respectării principiului bicameralismului trebuie avute în vedere următoarele: „(a) scopul inițial al legii, în sensul de voință politică a autorilor propunerii legislative sau de filosofie, de concepție originară a actului normativ; (b) dacă există deosebiri majore, substanțiale, de conținut juridic între formele adoptate de cele două Camere ale Parlamentului; (c) dacă există o configurație semnificativ diferită între formele adoptate de cele două Camere ale Parlamentului.” (a se vedea Decizia Curții Constituționale nr.63 din 13 februarie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.373 din 2 mai 2018, par.63).

(…) 27. În ceea ce privește scopul inițial al legii, așa cum rezultă din expunerea de motive, se constată că vizează reglementarea modului în care sunt exprimate rezultatele evaluării – la nivelul ciclului de achiziții fundamentale (clasa pregătitoare, clasa I, clasa a II-a); la nivelul claselor a III-a și a IV-a, la nivelul ciclului gimnazial secundar și în învățământul terțiar nonuniversitar. (…)”.

29. Examinând conținutul juridic al formei legii adopate de Camera decizională, Curtea constată deosebirea majoră de conținut în raport cu forma propunerii legislative adoptată de Camera de reflecție. Astfel, se observă că a fost eliminată modificarea legislativă propusă de inițiatori, fiind introduse și aprobate cu totul alte dispoziții, cuprinzând soluții legislative diferite, fără legătură cu intenția de legiferare și, implicit, cu forma inițială a legii. (…)

30. Este evidentă lipsa oricărei legături a formei legii adoptate de Camera decizională cu inițiativa legislativă și forma legii adoptată de Camera de reflecție. Cele două forme constituie, practic, două legi diferite, aceasta fiind o situație tipică în care o singură Cameră a Parlamentului a legiferat. (…)”

În plus, CCR arată că, legea stabilind că trebuie să intre în vigoare din momentul publicării în Monitorul Oficial, încalcă regula potrivit căreia o astfel de lege trebuie să intre în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară.

Citește motivarea completă aici 

Foto: Pixabay.com


1 comment
  1. Aceeași Curte Constituțională coruptă. Școala on-line este legală, Curtea Constituțională nu este legală și ar trebui desființată.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școlile și primăriile să nu includă pe liste,în programul „Școli Sigure și Sănătoase”, clădiri abandonate sau care au fost închise deja din alte cauze decât „acțiuni seismice recente” – adresă a Ministerului Educației

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a transmis o notă către inspectoratele școlare prin care le cere să transmită școlilor și autorităților locale să nu includă în programul pentru consolidarea clădirilor…
Vezi articolul

OFICIAL Din anul școlar 2024-2025, elevii claselor primare ar trebui să știe să salveze informații, adrese web pe dispozitive portabile, cu sprijinul adultului. Care sunt competențele digitale pentru elevii de gimnaziu și liceu

Din anul școlar 2024-2025, elevii de clasele primare ar trebui să identifice conținutul digital pe diverse medii de stocare digitale (de exemplu, regăsirea unui film pe o platformă video publică,…
Vezi articolul

Facultățile de Litere și Limbi străine din țară cer absolvirea masteratului drept condiție pentru ca profesorii să poată preda la liceu, plus un cadru național pentru integrarea AI în predare, după o întâlnire a decanilor și prodecanilor la Sibiu – DOCUMENT

Decani și prodecani din facultățile de litere din țară propun modificarea legii care permite predarea în liceu doar cu diplomă de licență și pregătire psihopedagogică, fără masterat în domeniu, și…
Vezi articolul

Noaptea Muzeelor 2022. Activități pregătite în aproape 170 de muzee și obiective culturale din toată țara, sâmbătă noapte, 14 mai / Recomandările pentru vizitatori din partea Inspectoratului pentru Situații de Urgență

Cea de a 18-a ediţie a Nopţii Muzeelor va avea loc sâmbătă, 14 mai, la nivel naţional. Aceasta propune publicului expoziţii, intervenţii şi experimente artistice, proiecţii, spectacole, ateliere, concerte, tururi…
Vezi articolul

Ligia Deca, aviz favorabil în Parlament pentru un nou mandat de ministru al Educației: Media creșterilor salariale de luna aceasta este de 30,5% pentru personalul didactic, respectiv 33,9% pentru personalul nedidactic / Ca priorități, ministrul nu anunță nicio noutate, doar evocă obiectivele din PNRR

Audierea în comisia parlamentară a miniștrilor propuși, pentru ocuparea portofoliilor din Cabinetul Ciolacu, a început cu ministrul Educației, Ligia Deca. Aceasta a avut un discurs în care și-a prezentat prioritățile,…
Vezi articolul