Cum a găsit Guvernul încă 700 de milioane de lei pentru salariile din Educație, după al treilea miting major de protest, în București, deși premierul și toți miniștrii implicați în negocieri mințeau public populația și profesorii spunând că nu sunt bani / Declarațiile integrale de la briefingul de presă cu Ligia Deca

6.765 de vizualizări
Foto: gov.ro
Guvernul a mai găsit circa 700 de milioane de lei pentru a crește salariile cadrelor didactice și cadrelor didactice auxiliare, de la 1 iunie, cu câteva procente, conform declarațiilor făcute la Guvern de ministra Educației Ligia Deca. Asta deși în ultimele săptămâni toate declarațiile publice sau în discuțiile cu sindicatele, ale oficialilor guvernamentali, sunt pe principiul „nu avem mai mult”, „nu avem bani să mai dăm la Educație”, „ne interzice PNRR-ul sau Comisia Europeană”. Guvernul prelungește astfel, conștient, această criză din Educație, deși are resurse să ofere ceea ce cer angajații din școli, iar în același timp deplânge situația elevilor.

Impactul bugetar a fost anunțat în briefingul de presă de la Palatul Victoria, după ședința de Guvern de duminică: „De la 18-25%, cât era în funcție de, mă rog, funcție, grad didactic ș.a.m.d. până la 25% efortul bugetar este în jur de 700 de milioane de lei în plus față de cele 2,2 miliarde care au fost deja aduse ca impact de Ordonanța 53.”

Întrebată de unde au fost găsiți totuși bani, Deca a vorbit despre „evoluția” solicitărilor sindicatelor.

Reporter: Dacă la buget sunt, totuși, bani pentru aceste majorări pe care le-au cerut profesorii, de ce nu au fost ele date mai devreme și ați așteptat trei săptămâni?

Ligia Deca: „Discuțiile cu reprezentanții sindicali au evoluat, așa cum știți, de la o săptămână la alta, la fel și unele dintre revendicări. Este clar pentru toată lumea că trebuie să facem tot ceea ce ne stă în putință pentru ca elevii să-și poată susține examenele naționale și pentru ca procesul educațional în acest an să se finalizeze cu bine. Așa cum bănuiți, Ministerul Educației, alături de întreg Guvernul, a căutat soluții în tot acest timp și mă bucur că au fost identificate soluții pentru această creștere suplimentară, care a fost avansată astăzi, în discuțiile cu federațiile sindicale”.

Reamintim că impactul bugetar pe Ordonanța 53/2023, cea care a magorat cu 1.000 de lei brut salariile cadrelor didactice și auxiliare și cu 400 de lei brut pe cele ale personalului nedidactic din Învățământ a fost de 2,1 miliarde de lei pe următoatele 6 luni.

Pe de altă parte, ministrul Finanțelor, Adrian Câciu, a declarat la rândul său, la precedentul briefing de la Guvern, că de fapt a acordat majorări salariale de peste 4 miliarde de lei, în luna, adică cheltuieli duble față de cele pentru salariile din Învățământ. Asta arată că celelalte majorări valorează tot circa 2 miliarde de lei, astfel că în final dublează impactul bugetar, așa cum spune ministrul Câciu. Astfel de majorări au fost fie aprobate de Parlament, fie cele promise de miniștrii de Interne, de la Sănătate, de la Transporturi și alții.

În acest timp, în care Guvernul încearcă vizibil să dea bani tuturor bugetarilor, deși doar sindicatele din Educație sunt în grevă generală, reprezentanții Executivului spuneau săptămâna aceasta că „nu avem de unde să dăm mai mult la educație”, arătau surse guvernamentale citate de Economenia.ro.

Minciunile s-au ținut lanț în aceste aproape trei săptămâni de grevă în Educație, chiar la nivel înalt.

Președintele Klaus Iohannis le-a spus, la Palatul Cotroceni, sindicaliștilor cu care s-a întâlnit în timpul protestului cu peste 20.000 de angajați din Educație mărșăluind prin București, că nu se pot face majorări de salarii de la 1 iunie. Ordonanța adoptată după două zile și cea de acum este fix despre majorarea de la 1 iunie a tuturor salariilor din Educație.

Premierul României, Nicolae Ciucă, a mințit public când a declarat pe 22 mai, în prima zi de grevă generală în Educație, că „dacă noi venim cu alte decizii în momentul în care suntem foarte aproape să elaborăm noua lege a salarizării, nu facem altceva decât să producem o altă inechitate pe care trebuie s-o luăm de la capăt și pe care trebuie să o reglăm ulterior în noua lege“. Ordonanța 53/2023 și cea promisă acum, pusă în dezbatere, nu duc la nicio inechitate și nu trebuie reluată nicio prcedură.

Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru, a spus că „Nu suntem la piață și, ca atare, nu operăm cu oferte, nici măcar la mall“, și că Executivul pe care-l reprezenta va rămâne pe ceea ce propusese. De fapt, Cărbunaru a mințit public, de la momentul respectiv fiind făcute încă cel puțin alte 8 oferte de către Guvern către corprul profesoral și al angajaților din Învățământ.

Marian Neacșu, secretarul general al Guvernului, a mințit public atunci când a ieșit de la ședința cu sindicatele din Educație, care a avut loc la sediul FSLI, și a anunțat că PNRR nu ar permite creșteri de salarii sau sporuri pentru profesori, aflați în grevă generală.

Marius Budăi, ministrul Muncii, a mințit public spunând că „nu tratăm Educația ca la piață, mai pune tu, mai dau eu și vedem unde am ajuns. Dacă am majora salariile în Educație, se pune în pericol atragerea fondurilor din PNRR“. Ca dovadă, ordonanța 53/2023, adoptată deja și cea actuală, propusă în dezbatere, ambele cu aplicare din 1 iunie, nu mai pun în pericol nici PNRR și nici altă reformă.

Amintim că săptămâna aceasta ministra Educației, Ligia Deca, a mințit public, de la pupitrul Guvernului, că documentul aprobat de Guvern, numit „declarație”, este un act normativ, conform cerinței sindicatelor. Confruntată de jurnaliștii care i-au demonstrat că memorandumul sau declarația pentru salariile profesorilor nu sunt acte normative, așa cum a pretins ea Deca a încercat să iasă din situația jenantă, iar intervenția purtătorului de cuvânt Dan Cărbunaru a salvat-o.

Redăm declarațiile integrale de la Briefingul de presă de duminică, 11 iunie 2023:

Dan Cărbunaru: „Bună ziua! Bine v-am regăsit la briefing-ul de presă al Guvernului, un briefing organizat la finalul ședinței extraordinare de Guvern pe care astăzi Executivul a ținut-o pentru a venit în sprijinul copiilor afectați de protestele, de greva în care au intrat cadre didactice. Sigur, și pe acest fond, înainte de ședința de Guvern, domnul prim-ministru Nicolae-Ionel Ciucă, alături de președintele Camerei Deputaților, domnul Marcel Ciolacu, dar și de secretarul general al Guvernului, domnul Marian Neacșu, ministrul Educației, doamna Deca, aflată acum alături de mine, și ministrul muncii, Marius Budăi, au purtat noi discuții cu reprezentanții sindicatelor din învățământ, într-un format extins de această dată, în care au fost prezentate punctele rămase ca solicitări din perspectiva sindicatelor. Ca atare, în baza acestei discuții, doamna ministru va fi în măsură să prezinte nu doar ceea ce astăzi Guvernul a aprobat în ședință, ca măsuri necesare pentru buna derulare a finalului de an școlar și a evaluărilor naționale și examenului de Bacalaureat, dar și măsurile pe care Guvernul și le-a asumat pentru a închide acest conflict și pentru ca profesorii să se întoarcă la ore.

Desigur, ne dorim, cu toții, ca acest lucru să se întâmple cât mai curând, astfel încât copiii noștri, dascălii noștri, să revină la școală și să finalizeze anul școlar cu deplin respect față de demnitatea meseriei de dascăl, vocații asumate și nevoii ca întreaga societate să recunoască meritele pe care dascălii noștri au tot dreptul să le resimtă ca recunoaștere publică. Cu aceste cuvinte, doamna ministru, o să vă invit să prezentați măsurile pe care, la propunerea dvs., Executivul le-a adoptat, și, desigur, detaliile înțelegerii care s-a desprins în urma discuțiilor de astăzi cu reprezentanții sindicatelor din educație.

Ligia Deca: Bună ziua! Mulțumesc pentru prezență! În primul rând, aș dori să subliniez că întreg guvernul, dar sigur că da, Ministerul Educației, ca minister de linie, am căutat să luăm toate măsurile în așa fel încât să reușim ca procesul educațional și procesele de evaluare să rămână într-un calendar care să permită tuturor elevilor să-și urmeze potențialul și opțiunea pe care au făcut-o. Am văzut cu toții semnalul de alarmă tras de către personalul din învățământ și ultimele 3 săptămâni ne-au dat măsura demnității oamenilor care ne construiesc viitorul, educându-ne copiii. Prioritatea noastră, la Ministerul Educației, a fost să continuăm garantarea dreptului la educație. Sigur, nu am negat în niciun moment dreptul cadrelor didactice de a cere un sprijin mai mare din partea statului și considerăm că îl merită cu prisosință. Așa cum știți, conform calendarului actual, pe 13 iunie ar fi trebuit să se termine perioada de încheiere a situațiilor școlare pentru clasa a VIII-a și pentru clasa a XII-a sau clasa a XIII-a la seral și frecvență redusă. Această dată se va prelungi până pe 16 iunie.

În cazul celorlalte clase, nu se impun în acest moment modificări, ele având cursuri până pe 16 iunie; deci, practic, în acest moment toate clasele, toți elevii, până pe 16 iunie, trebuie să aibă situația școlară încheiată. La fel, înscrierile pentru Bacalaureat și pentru Evaluarea Națională se vor prelungi până pe 16 iunie.

Astăzi, în ședința de guvern, s-a adoptat o ordonanță de urgență care este necesară, având în vedere cele 3 săptămâni afectate de protest. Această ordonanță este necesară și dacă mâine toți profesorii ar reveni în clase. Ea include trei măsuri. Prima se referă la echivalarea probelor de competențe din cadrul examenului de Bacalaureat cu mediile la disciplinele relevante din anii de liceu. Proiectul de metodologie de echivalare a competențelor, care se va adopta prin ordin de ministru, este publicat deja în transparență pe site-ul Ministerului Educației de vineri, 9 iunie. Perioada în care se va desfășura acest proces de echivalare este prevăzut a fi între 12 și 21 iunie. Și rămâne valabil faptul că aceste probe de competențe pot fi echivalate cu certificate obținute la examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine şi la examene cu recunoaștere europeană pentru certificarea competențelor digitale, așa cum era prevăzut și înainte.

Modificarea la care facem referire se referă la faptul că, în lipsa acestor certificate, echivalarea se face pe baza mediilor din timpul liceului. De exemplu, pentru nivelul de competență digitală, echivalarea se va face în baza mediei aritmetice obținute la disciplina tehnologia informației și a comunicațiilor, adică TIC, în clasele a IX-a, respectiv a X-a. Dacă au studiat doar un an, echivalarea se face în baza mediei din anul respectiv. Pentru cei care nu au studiat TIC, echivalarea se face în baza mediei obținute de elevi la o disciplină echivalentă, dacă vorbim despre elevii din promoții anterioare. De exemplu, matematici aplicate în tehnica de calcul tehnologic, pe computer, calculatoare, algoritmi de calcul și așa mai departe.

În ceea ce privește probele scrise, așa cum spuneam, nu se impune în acest moment modificarea calendarului acestora, nici pentru examenul de Bacalaureat, nici pentru Evaluarea Națională. Pentru examenul de Bacalaureat, probele scrise sunt programate în perioada 26-29 iunie, iar pentru Evaluarea Națională, între 19 și 22 iunie. Am primit extrem de multe mesaje de la elevi și părinți care ne subliniază nevoia ca aceste examene să-și păstreze datele anunțate. De asemenea, am fost înștiințați de o petiție cu peste 40.000 de semnături în sprijinul echivalării probelor de competențe de la examenul de Bacalaureat cu medii, așa cum ordonanța de urgență statuează.

Un al doilea punct al ordonanței se referă la concursul de ocupare a posturilor didactice – concursul de Titularizare. Așa cum știți, în această perioadă s-au desfășurat, acolo unde resursa umană a permis acest lucru în școli, inspecțiile la clasă. Dat fiind contextul, am prevăzut modificarea structurii probelor în cadrul concursului de Titularizare, astfel încât în acest an, concursul constă doar în susținerea probei scrise, renunțându-se la inspecția la clasă sau la proba practică. Similar, modalități în care acest concurs s-a desfășurat în perioada pandemiei. O să mă întrebați de ce a fost necesar această măsură. Știm și am primit și noi mesaje de la cadrele didactice care au reușit să desfășoare această inspecție la clasă. Problema este că, din informațiile de la inspectoratele școlare, vineri, 9 iunie, erau neefectuate peste 18.000 de inspecții din totalul de aproximativ 31.000. Asta înseamnă că aproximativ 60% dintre inspecțiile anunțate nu se pot efectua. Nu mai este timp fizic în cele cinci zile de școală rămase, începând de luni, pentru ca ele să fie efectuate. Acestora li se adaugă cele peste 1.500 de probe practice neefectuate, care reprezintă aproape 70% din totalul probelor practice. Înțelegem nemulțumirea celor care au susținut inspecția la clasă și celor care au făcut eforturi ca aceste inspecții să se poată desfășura. În ansamblu însă, dacă nu modificăm structura probelor, examenul de titularizare, cei 60% dintre candidații care nu au reușit să-și desfășoare aceste inspecții nu s-ar fi putut prezenta la concurs, iar consecința pe care am fi suportat-o fără această măsură adoptată, astăzi, prin ordonanța de urgență, am fi văzut-o în toamnă, când riscam un blocaj la nivelul resursei umane din școli.

Al treilea punct al ordonanței de urgență vizează faptul că Evaluarea Națională de la sfârșitul clasei a VI-a, evaluarea de sistem, cea de diagnostic, care ar fi trebuit să aibă loc pe 12 și pe 13 iunie, nu se va susține în acest an. Vă mulțumesc frumos și aștept întrebările dvs.

Reporter: Bună ziua Doamna ministru, dacă la buget sunt, totuși, bani pentru aceste majorări pe care le-au cerut profesorii, de ce nu au fost ele date mai devreme și ați așteptat trei săptămâni?

Ligia Deca: Discuțiile cu reprezentanții sindicali au evoluat, așa cum știți, de la o săptămână la alta, la fel și unele dintre revendicări. Este clar pentru toată lumea că trebuie să facem tot ceea ce ne stă în putință pentru ca elevii să-și poată susține examenele naționale și pentru ca procesul educațional în acest an să se finalizeze cu bine. Așa cum bănuiți, Ministerul Educației, alături de întreg Guvernul, a căutat soluții în tot acest timp și mă bucur că au fost identificate soluții pentru această creștere suplimentară, care a fost avansată astăzi, în discuțiile cu federațiile sindicale.

Reporter: Care este impactul bugetar pentru această nouă ofertă a Guvernului?

Ligia Deca: Dacă vă referiți la creșterea…

Reporter: Cu 25%.

Ligia Deca: Da. De la 18-25%, cât era în funcție de, mă rog, funcție, grad didactic ș.a.m.d. până la 25% efortul bugetar este în jur de 700 de milioane de lei în plus față de cele 2,2 miliarde care au fost deja aduse ca impact de Ordonanța 53.

Reporter: Care va fi procedura legislativă? Abrogați ordonanța pe care ați adoptat-o cu puțin timp în urmă și veniți cu o alta?

Ligia Deca: Lucrează colegii noștri de la Departamentul tehnic pentru a elabora proiectele de acte normative care vor fi puse astăzi în transparență; încă discută la nivel tehnic.

Reporter: Aș vrea să vă rog să ne spuneți și dacă banii vor fi primiți de la 1 iunie, aceste majorări pe care le adoptă Guvernul?

Ligia Deca: Majorările se adoptă de la data în care actul normativ intră în vigoare. Legea nu retroactivează. Deci, ele vor fi acordate de la momentul în care actul normativ se publică în Monitorul Oficial.

Reporter: Ce se întâmplă cu posibilitatea profesorilor de a recupera orele care nu au fost efectuate în timpul grevei? Orele care se pot recupera…

Ligia Deca: Orele care se pot recupera în cele 5 zile de cursuri rămase, se vor recupera printr-o planificare realizată la nivelul unității de învățământ.

Reporter: Cum ar putea să fie recuperate în 5 zile aceste ore?

Ligia Deca: Se vor recupera atâta cât se pot recupera în mod firesc și legal.

Reporter: Bună ziua. Puteți să ne spuneți, vă rog, doamna ministru, câte ordonanțe vor fi publicate în transparență astăzi și ce cuprinde fiecare ordonanță?

Ligia Deca: La momentul la care vorbim, la nivel tehnic, se discută despre două acte normative, un act normativ care să vizeze acele sume pentru cariera didactică, care vin din fonduri europene, este un act normativ inițiat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și un alt act normativ, o altă ordonanță care vizează celelalte solicitări, cele cu creșterile salariale.

Reporter: Adică o creștere de 25% la toate salariile, plus o primă tranșă de 50% din diferență?

Ligia Deca: Adică o creștere până la 25% pe medie, pe același sistem pe care l-am utilizat la OUG 53. Adică, dacă acum, pe OUG 53, creșterea era la nivel de  în jur de 20% pe medie, ea va ajunge la 25% – aceasta a fost înțelegerea și, sigur, garantarea faptului că  pe noua grilă de salarizare, în viitoarea lege a salarizării, se va pleca de la salariul mediu brut pentru debutant sau asistent universitar și că prima tranșă și care se va acorda din această creștere va consta în 50% din creștere şi se va acorda de la 01 ianuarie 2024.

Reporter: Restul de 50% când va fi acordat?

Ligia Deca: Aceasta este o discuție pe care trebuie s-o avem cu toții la Ministerul Muncii, atunci când se discută legea salarizării.

Reporter: Adică ar putea fi mai mult de o tranșă? În 2024, acest rest de 50% să fie ulterior împărțit în două tranșe, în trei, să se întindă în 2025?

Ligia Deca: Aceste detalii trebuie stabilite în funcție de discuțiile și de impactul bugetar al noii legi a salarizării.

Reporter: Și legat de elevii de clasa a VIII-a care trebuie să participe la Evaluarea Națională. Înscrierile, prelungite până pe 16 iunie. Nu e puțin ciudat ca elevii să afle vineri dacă susțin examen, luni?

Ligia Deca: Eu sper ca să știm când vom da examen, mâine, după ce se va ieși din grevă și în fiecare școală vor reveni atât cadrele didactice, cât și elevii, și atunci este timp suficient.

Reporter: Aveți această informație că se iese mâine din grevă?

Ligia Deca: Ceea ce noi am discutat astăzi cu liderii federațiilor sindicale este îmbucurător. Ei spun că sunt semnale pozitive.

Reporter: Aș vrea să vă întreb care este impactul bugetar în ceea ce privește noua grilă a salarizării? Și o acordare a unei prime tranșe de 50% din noua grilă de la 01 ianuarie 2024, așa cum cer sindicaliștii.

Ligia Deca: Asta va depinde de cum va arăta noua grilă a salarizării. Deci, negocierile vizavi de coeficienții de creștere pe fiecare funcție, pe fiecare tip de post didactic, se vor definitiva la Ministerul Muncii. În funcție de cum arată această grilă, se poate face un impact bugetar. Nu are rost să speculăm pe ceva ce nu este încă stabilit.

Reporter: Deci, prin această ordonanță de urgență puteți garanta că salariul profesorului debutant va ajunge la salariul mediu pe economie de puțin peste 4.000 lei? Pentru că știu că până acum erau discuții că nu se poate face acest lucru printr-o ordonanță de urgență.

Ligia Deca: Acest principiu a fost deja statuat în nota de fundamentare a Ordonanței 53, unde se specifică clar că noua grilă de salarizare în învățământ va pleca de la salariul mediu brut pe economie. Acest angajament politic este reluat în declarația privind salarizarea personalului din învățământ preuniversitar, care are ca anexă un memorandum, și acolo este negru pe alb faptul că noua grilă de școlarizare în învățământul preuniversitar și în învățământul superior va pleca de la acest principiu: salariul minim al debutantului, salariul de intrare este salariul mediu brut pe economie. Deci acest principiu a fost asumat în diferite forme și se va regăsi și în proiectul de ordonanță care va fi pus astăzi în transparență. Reporter: Mulțumesc!

Reporter: Aș vrea să vă întreb dacă ați primit garanții, măcar principiale, de la liderii de sindicat, cum că, în ipoteza dorită de toată lumea, în care greva va fi oprită, deci, decizia anunțată pentru mâine, această hotărâre va fi respectată de către toți membrii de sindicali de sindicat, deoarece există un curent destul de important al oamenilor, care spun cum că interesele și modul în care aceștia conduc negocierile nu i-ar mai reprezenta.

Ligia Deca: Liderii sindicali au spus că oamenii vor decide, însă, având în vedere faptul că aceste solicitări au fost puse pe masă de către reprezentanții acestora și având în vedere importanța faptului că examenele trebuie să se desfășoare pentru ca această generație de elevi din clasa a VIII-a și din clasa a XII-a care, să nu uităm, a trecut și prin 2 ani de pandemie, să nu sufere mai mult din punct de vedere educațional, ei și familiile lor, cred că avem semnale pozitive. Nu îmi doresc să cred că, în ciuda faptului că am ajuns într-un punct în care tot ceea ce am discutat public vis-a-vis de ceea ce își doresc cadrele didactice este îndeplinit, prin angajamente ferme legislative de către Guvernul României, avem o desconsiderare a dreptului la educație al elevilor. Eu cred că avem nevoie, cu toții, să ne gândim, în primul rând, la ei. Nu cred că discuțiile de natură sindicală trebuie să le afecteze în vreun fel parcursul. Și acesta este efortul pe care noi toți l-am făcut.

Reporter: Semnalul este că pe măsură ce timpul a trecut și au fost zeci de proteste în toată țara și oamenii deja au primit fluturașii de salariu pentru luna mai, cu sumele tăiate, opt zile, 30% din salariu, deja speranța este că se va merge și mai sus, și mai sus.

Ligia Deca: Inclusiv liderii sindicali, în primele zile de grevă, au afirmat că oamenii și-au asumat consecințele legale ale protestului, și anume faptul că zilele în care nu se lucrează nu se primește salariul. Este logic, se poate plăti numai activitatea efectuată. Sigur că, prin ceea ce am agreat că vor primi cadrele didactice, pentru a le sprijini activitatea și pentru a le recunoaște meritul în societate, eu cred că există în acest moment suficiente motive pentru a se reîntoarce în clasă. Și, din nou, nu putem recupera decât ceea ce se poate întâmpla legal, în calendarul asumat.

Reporter: Doamna ministru, am văzut acest du-te-vino al negocierilor. Sindicaliștii au cerut și mai mult, și mai mult de fiecare dată, au ieșit la înaintare cu “colegii vor decide dacă încetează sau nu încetează greva”. Este această ofertă pe care vor să o vadă pusă într-un act normativ. Am mai văzut răspunsuri negative din partea sindicaliștilor. Dacă mâine răspunsul sindicaliștilor este nu, ce va face Guvernul pe mai departe?

Ligia Deca: Eu cred că trebuie să așteptăm ziua de mâine și să vedem situația concretă din fiecare școală. Am mare încredere, din nou, în rațiunea și în empatia cadrelor didactice, mai ales știind miza pe care întoarcerea la școală o are, și anume finalizarea cu succes a examenelor naționale și posibilitatea ca elevii să poată merge mai departe.

Reporter: Doamna ministru, încă o dată vreau să înțeleg foarte clar – sindicatele, din prima zi, în momentul în care au venit la Guvern să negocieze un pachet de măsuri, acel pachet de atunci, din prima zi, se regăsește după trei săptămâni, adică și în dimineața asta sau s-a trecut de la o cerere la alta, la alta, la alta?

Ligia Deca: Negocierile au evoluat și…

Reporter: Concret, au evoluat, în sensul în care cererile au fost mai mari din partea lor decât în prima zi, când au ieșit?

Ligia Deca: Să spunem că s-au detaliat pe parcurs.

Reporter: Bun. Și a doua întrebare. În momentul în care dumneavoastră, în această dimineață, ați negociat, ați avut discuții cu liderii de sindicat, eu nu înțeleg de ce așteaptă până mâine. Presupun că liderii de sindicat au agreat în interiorul sindicatelor aceste cereri cu care au venit în această dimineață sau nu? Adică le-ați negociat acum, fără ca ei să vină cu o cerere concretă?

Ligia Deca: Ei au spus că au nevoie ca oamenii din teritoriu să vadă proiectele de acte normative și că, în urma analizării acestora, după ce astăzi vor fi în transparență, ne vor da un răspuns mâine dimineață, în așa fel încât să știm dacă mâine, în ședința de guvern, adoptăm actul normativ sau nu.

Reporter: Încă o precizare, vă rog. Ce spune legea în ceea ce privește posibilitatea de a prelungi anul școlar? În ce condiții se poate face, pentru că vineri, 16 iunie, este ultima zi a acestui an școlar. Dacă până atunci nu se întoarce toată lumea la școală, nu poate fi închis.

Dan Cărbunaru: Haideți să avem răbdare până mâine dimineață, să respectăm ceea ce liderii sindicatelor din educație au comunicat public astăzi la Guvern, și anume că vor oferi un răspuns mâine dimineață. Odată ce lucrurile pe care le-au pus pe masa Guvernului se regăsesc în proiectele de acte normative despre care doamna ministru deja v-a vorbit, lucru care se întâmplă în cursul acestei zile, și dați-ne voie să avem, totuși, motive de optimism, deoarece Guvernul, încă din prima zi de negociere, cu bună credință, a urmărit toate elementele pe care reprezentanții sistemul educațional, mă refer la reprezentanții sindicali le-au așezat pe masa Executivului și, în acest context, în care aceste evoluții ale negocierilor s-au regăsit și într-o evoluție a, dacă vreți, a concluziilor…

Reporter: … dar sunt informații de interes public în acest moment, cu tot respectul.

Dan Cărbunaru: Ne raportăm la o realitate și realitatea pe care o avem acum este că mâine dimineață, la ora 10:00, vom avea un răspuns din partea sindicatelor. În funcție de răspunsul lor vom veni, desigur, și cu alte elemente.

Reporter: Atunci, legat de înscrierile la grădiniță, la creșă și de admiterea la clasa a V-a ce se întâmplă cu aceste aspecte?

Ligia Deca: Admiterea la clasa a V-a se desfășoară la nivelul fiecărei unități de învățământ și nu am primit informații că ar fi fost probleme în acest sens. În ceea ce privește înscrierea la învățământul primar, vom prelungi termenul în așa fel încât să se poată primi toate solicitările. Noi am cerut și o analiză în sistem, să vedem în câte unități de învățământ s-a făcut deja această înscriere și în ce măsură mai este nevoie să prelungim calendarul, cu cât. În ceea ce privește alte chestiuni, trebuie să ne aducem aminte că motivul pentru care școala se termină în jur de 15 iunie, urmată de examenele naționale, într-un calendar destul de strâns, este legat de modul în care se desfășoară activitatea de învățământ în toată țara, atunci când temperaturile cresc. Pentru binele nostru, al tuturor, și mai ales pentru binele copiilor, este bine ca perioada cu temperaturi ridicate să nu fie o perioadă în care se desfășoară activități școlare, mai ales acolo unde infrastructura nu permite răcirea temperaturilor în școli. Din acest motiv, din nou, pentru binele elevilor, este bine să rămânem în calendarul școlar asumat. Nu mai vorbesc că dacă am avea o situație de prelungire, s-ar suprapune cu datele examenelor naționale, context în care multe unități de învățământ devin centre de evaluare. Deci nu este de dorit pe niciun palier, să prelungim calendarul școlar.

Reporter: Mulțumesc.

Reporter: Mai am o singură întrebare. Profesorii care au făcut grevă nu au fost plătiți. Vreau să vă întreb dacă îi veți sancționa și într-un alt mod pentru faptul că nu s-au prezentat la muncă?

Ligia Deca: În primul rând că nu este vorba despre o sancțiune. Este vorba despre o prevedere legală asumată și în scris de către federațiile sindicale în informările pe care le-au făcut către membrii de sindicat. În acest context, legal, noi nu am făcut decât să rămânem în statul de drept pe care-l avem și să aplicăm legea, adică am solicitat ca plățile să se facă în funcție de numărul de zile lucrate pentru fiecare cadru didactic. Toți cei care au fost la școală, vor fi plătiți în conformitate cu zilele lucrate. Cei care au ales o formă de protest, la fel, vor fi plătiți în funcție de zilele lucrate. Nu există niciun fel de altă sancțiune, n-am făcut niciodată presiune asupra cadrelor didactice care protestează și am rugat să nu existe niciun fel de presiune nici asupra cadrelor didactice care au ales să continue procesul educațional. Este normal să ne respectăm punctele de vedere și opțiunea de a ne face publice anumite doleanțe.

Reporter: În regulă, mulțumesc.

Dan Cărbunaru: Existând însă disponibilitatea de a putea oferi un cadru de recuperare, în măsura în care există o perioadă care permite acest lucru, lucru pe care Ministerul Educației l-a comunicat în timp util și îl reiterează inclusiv acum”.

Citește și:

BREAKING Creșterea salariului de la 1 ianuarie 2024, cerută de profesori, nu este în proiectul de ordonanță de urgență publicat de Guvern, ci tot în nota de fundamentare / Majorarea promisă de 25% reprezintă de fapt 300 de lei brut pentru toate cadrele didactice și auxiliare, față de nivelul din OUG 53/2023

4 comments
  1. Ce interesant! Banii necesari erau ascunsi in tot acest timp si uite ca dintr-o data au fost gasiti. Nu stiam ca s-a ajuns intr-un joc de-a baba oarba dintre profesori si fonduri pentru educatie! Ghinion.

  2. Astia mint așa cum respiră!
    Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru, a spus că „Nu suntem la piață și, ca atare, nu operăm cu oferte, nici măcar la mall“… Oferta făcută acum este exact ca la piata.
    Penalii la care făcea referire președintele Iohannis cu ceva vreme in urma sunt mici copii. Guvernantii actuali sunt mai periculoși decât acei penali!

  3. Din banii rezultați din grevă și din plata examenelor de competențe care nu se mai susțin. Practic, eu personal la cât am pierdut voi vedea o mărire abia în octombrie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Informatica – studiată mai mult de fetele din România comparativ cu alte țări europene, dar nivelul de interes al tinerelor față de acest domeniu rămâne scăzut la nivel european, comparativ cu cel al băieților – studiu Google

România înregistrează, comparativ cu alte țări europene, un procent mai ridicat de fete/femei care studiază informatica, însă, la nivel european, nivelul interesului pentru informatică este, în rândul tinerelor, mult sub…
Vezi articolul

REZIDENȚIAT 2021 Record de absolvenți de medicină înscriși – concurență de doi pe loc la concursul de anul acesta, care are loc duminică. Ministerul Sănătății a anunțat regulile de desfășurare

Concursul de intrare în Rezidențiat are un număr record de înscriși în acest an, peste 12.500, a anunțat Ministerul Sănătății vineri dimineață, într-un comunicat de presă. Este un număr „mai…
Vezi articolul

Platforma de inteligență artificială ChatGPT “poate fi o binecuvântare pentru educație”, pentru că scoate școala din confortul compunerilor – profesorul Adrian Hatos / Plus: O aplicație care încearcă să identifice frauda cu ajutorul ChatGPT

ChatGPT, sistemul de inteligență artificială bazat pe întrebări și răspunsuri, lansat la sfârșitul anului trecut și care poate fi folosit de oricine, “poate fi o binecuvântare pentru educație”, consideră Adrian…
Vezi articolul

Un nou sistem solar din galaxia noastră, descoperit de astronomi cu date de la telescopul Kepler. Cele șapte planete sunt „arse” de steaua în jurul căreia orbitează și nu pot susține viața – simulare video

În sistemul nostru solar, mica şi stâncoasa planetă Mercur este cea care orbitează cel mai aproape de Soare, fiind în permanenţă “prăjită” de radiaţiile acestuia, de şapte ori mai intense…
Vezi articolul