Cuantum minim al burselor elevilor reglementat prin Hotărâre de Guvern – solicitat de 12 organizații într-o scrisoare deschisă adresată Guvernului

2.356 de vizualizări
Foto: CNE
Bursele pentru elevi ar trebui să aibă un cuantum minim care să fie respectat în toate localitățile, spun 12 organizații, care cer Guvernului, printr-o scrisoare dechisă, aprobarea unei Hotărâri de Guvern care să reglementeze un prag minim. Consiliul Național al Elevilor susține că sunt localități unde bursele sunt de doar 8 lei pe lună și argumentează că o sumă minimă trebuie impusă autorităților publice locale, anual, prin Hotărâre de Guvern, pentru a contribui la impunerea echității în sistemul de educație.

Propunerile celor 12 organizații sunt următoarele, în funcție de grupul țintă al fiecărui tip de bursă:

  • bursa socială: lunar, 30% din salariul minim net pe economie;
  • bursa de studiu: lunar, 32,5% din salariul minim net pe economie;
  • bursa de merit: lunar, 35% din salariul minim net pe economie;
  • bursa de performanță: lunar, 37,5% din salariul minim net pe economie.

Scrisoarea deschisă adresată Guvernului Orban este semnată de Consiliul Național al Elevilor, Uniunea Liceenilor Maghiari din România (MAKOSZ), Salvați Copiii, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), Consiliul Tineretului din România (CTR), Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile (FDSC), Consiliul Tinerilor Instituționalizați (CTI), Federația organizațiilor neguvernamentale pentru Copil (FONPC), World Vision Romania, Asociația Studenților Romi din București Terni Godi, Funky Citizens, Declic România.

Textul integral al scrisorii deschise

“Scrisoare deschisă adresată Guvernului României – societatea civilă solicită cuantumul minim pentru garantarea burselor în toate localitățile din România!

Consiliul Național al Elevilor, structura de reprezentare a tuturor elevilor din România, alături de organizațiile: Uniunea Liceenilor Maghiari din România (MAKOSZ), Salvați Copiii, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), Consiliul Tineretului din România (CTR), Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile (FDSC), Consiliul Tinerilor Instituționalizați (CTI), Federația organizațiilor neguvernamentale pentru Copil (FONPC), World Vision Romania, Asociația Studenților Romi din București Terni Godi, Funky Citizens, Declic România, solicită, prin prezenta scrisoare deschisă adresată Guvernului României, aprobarea unei Hotărâri de Guvern care să reglementeze cuantumul minim de acordare a burselor, precum și includerea finanțării corespunzătoare pentru îndeplinirea acestui deziderat în bugetul de stat proiectat pentru anul 2020. Credem cu tărie că această Hotărâre de Guvern este importantă în vederea garantării echității în sistemul de acordare a burselor în România, legea impunând această datorie a guvernanților, prin prevederile Legii nr. 38/2019.

Demersurile Consiliului Național al Elevilor s-au orientat către superficialitatea cu care sunt tratate bursele școlare de către autorități încă de la începutul anului 2017. Ce se presupunea a fi o intervenție simplă în sensul reglementării nu doar a obligativității, dar și a unei sume minime pentru acordarea burselor, s-a dovedit a fi o luptă împotriva persoanelor aflate la cârma sistemului educațional.

Conform Legii Educației Naționale, educația este o prioritate națională care urmărește dezvoltarea liberă și armonioasă a individului, dar și încurajarea participării active în societate și asigurarea incluziunii sociale și pe piața muncii. Cu toate acestea, elevii înfruntă zilnic probleme cauzate de lipsa echității din sistem. Echitatea în educaţie a fost de-a lungul timpului definită de mai multe organizaţii din domeniu în moduri diferite. De exemplu, din perspectiva Convenţiei cu privire la drepturile copilului, echitatea poate fi definită ca fiind “dreptul tuturor copiilor de a se dezvolta şi de a-şi atinge întregul potenţial, indiferent de rasă, culoare, sex, limbă, religie, opinie politică sau altă opinie, de naţionalitate, apartenenţă etnică sau originea socială, de situaţia materială, incapacitatea fizică, de statutul la naştere sau de statutul dobândit al copilului ori al părinţilor sau al reprezentanţilor legali ai acestuia.” Totuși, toate organizațiile care activează în acest domeniu sunt de acord cu faptul că un sistem educaţional echitabil este de dorit, deoarece echitatea urmăreşte redistribuirea resurselor şi a serviciilor astfel încât persoanele care au mai puţin să primească mai mult pentru a putea fi reduse decalajele. Există studii care ilustrează faptul că economiile care investesc în capitalul uman reușesc să inoveze și să absoarbă inovația într-un ritm mult mai accelerat decât economiile care nu o fac, ceea ce face ca aceste economii să crească tot mai mult pe termen mediu și lung. Pornind de la premisa că sprijinirea dezvoltării sistemului educațional, astfel încât acesta să răspundă cerințelor de actualitate, dar și să permită incluziunea a unui procent cât mai ridicat de copii în vederea atingerii dezideratului unei societăți prospere, ar trebui să constituie o prioritate pentru Parlamentul României, dorim să punctăm o serie de aspecte îngrijorătoare, care impun măsuri urgente.

Consiliul Național al Elevilor consideră prioritar ca, pentru a evita cazurile în care bursele sunt oferite în cuantumuri mult prea mici, chiar și în cazul burselor sociale, unde cuantumurile nu reflectă nevoile de subzistență (burse de 8 lei pe lună, în localități din județul Arad), cuantumul minim să fie impus autorităților publice locale, anual, prin Hotărâre de Guvern. Această măsură ar contribui la impunerea echității în sistemul de educație, dar și la diminuarea diferențelor drastice în ceea ce privește situația acordării burselor în mediul rural comparativ cu mediul urban, de exemplu.

Proiectul propus de către Consiliul Național al Elevilor în 2017 prevedea că nevoile financiare ale elevilor nu sunt constante, ci depind direct proporțional de situația economică a țării. Analizând studiile efectuate de către Institutul Național de Statistică pentru anul 2018, putem observa că suma medie cheltuită lunar într-o gospodărie pentru alimente și utilități însumează 1125 lei. Considerând media de 2,6 persoane într-o gospodărie, ajungem la concluzia că este nevoie de aproximativ 432 de lei pentru a împlini nevoile minime de trai. Cu o valoare de 100 de lei, bursa socială nu va putea satisface nici măcar aceste nevoi pe care elevii le au.

Același studiu al INS arată că, din totalul cheltuielilor de consum ale unei gospodării, lunar, în medie, se investesc doar 9 lei (0,4% din totalul cheltuielilor de consum aferente pentru o gospodărie), pentru educație. În aceste condiții, bursa de studiu, respectiv cea de merit sau performanță reprezintă un stimulent pentru elevii care au potențial în a se dezvolta pe plan profesional, chiar dacă situația financiară nu le permite acest lucru. Astfel, noi propunem calculul cuantumului pentru fiecare dintre cele patru tipuri de bursă ca fiind un procentaj din salariul minim net pe economie, o practică des utilizată în unele state ale Uniunii Europene.

Ținând cont de grupul țintă al fiecărui tip de bursă, propunem următoarele sume:

  • bursa socială: lunar, 30% din salariul minim net pe economie;
  • bursa de studiu: lunar, 32,5% din salariul minim net pe economie;
  • bursa de merit: lunar, 35% din salariul minim net pe economie;
  • bursa de performanță: lunar, 37,5% din salariul minim net pe economie.

De asemenea, solicităm ca, de îndată ce noul Guvern va realiza planul de măsuri necesare în domeniul educației, va centraliza, prin ministerul de resort, o analiză privind modul în care se acordă bursele în fiecare localitate și va interveni direct și punctual în cazurile în care autoritățile publice locale refuză să acorde, din bugetul local prin finanțarea complementară, burse elevilor.

CONSILIUL NAȚIONAL AL ELEVILOR”

Descarcă de aici, în format .pdf., Scrisoarea deschisă adresată Guvernului României – societatea civilă solicită cuantumul minim pentru garantarea burselor

Criteriile de acordare a burselor în învăţământul preuniversitar de stat

Ordinul ministrului educației nr. 5576/2011 stabilește criteriile generale de acordare a burselor pentru elevii din învăţământul preuniversitar de stat. Acesta prevede că “elevii de la cursurile cu frecvență din învăţământul preuniversitar de stat pot beneficia de burse acordate din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat”.

Bursele se acordă din bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale de care aparțin școlile. Același ordin statuează următoarele: “Cuantumul unei burse acordate din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat și numărul acestora se stabilesc anual prin hotărâre a consiliului local, respectiv a consiliului județean/consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti”.

Bursele de care pot beneficia elevii de la cursurile cu frecvență din învățământul preuniversitar de stat sunt: burse de performanță, burse de merit, burse de studiu şi burse de ajutor social, prevede articolul 5 al OMECTS nr. 5576/2011.

Bursele de performanță se acordă elevilor care se încadrează în cel puțin unul din cazurile următoare:
  • a) au obținut locurile I, II sau III la etapele naționale ale olimpiadelor și concursurilor şcolare naționale organizate de Ministerul Educației
  • b) s-au calificat în loturile de pregătire organizate de Minister pentru competițiile internaționale
  • c) au obținut locurile I, II sau III la etapele naționale ale competițiilor/concursurilor cultural-artistice, cu caracter sportiv sau cu caracter tehnico-științific, de nivel național, organizate de Minister

Bursele de performanță se acordă pe perioada anului școlar următor celui în care elevii au obținut rezultatele.

Elevii pot pierde bursa, dacă nota la purtare într-un semestru este mai mică de 10, prevede ordinul.

Bursele de merit se acordă elevilor care se încadrează în cel puțin unul din cazurile următoare:
  • a) au obținut media generală de cel puţin 8,50 și nota 10 la purtare în anul şcolar anterior, respectiv în primul semestru al anului școlar, pentru elevii aflaţi în clasele de început ale învăţământului gimnazial, liceal sau profesional
  • b) au obținut locurile I, II sau III la etapele județene ale olimpiadelor și concursurilor școlare naționale organizate de Ministerul Educației
  • c) au obținut locurile I, II sau III la etapele județene ale competițiilor/concursurilor cultural-artistice, cu caracter sportiv sau cu caracter tehnico-științific, de nivel național, organizate de Minister

Bursele de merit se acordă începând cu semestrul al II-lea, pentru elevii aflați în clasele de început ale învățământului gimnazial, liceal sau profesional, respectiv începând cu semestrul I, pentru elevii aflață în celelalte clase ale învăţământului gimnazial, liceal sau profesional.

Bursele se acordă în fiecare an şcolar, pe perioada cursurilor şcolare, inclusiv pe timpul pregătirii şi susținerii examenului de bacalaureat, examenului de certificare a calificării profesionale și pe perioada pregătirii practice, se arată în actul normativ.

Elevii nu pot primi două burse simultan, dar au dreptul să opteze pentru cea cu valoare mai mare sau care se acordă pentru o mai mare perioadă de timp. Excepție fac elevii care beneficiază de burse de studiu și pot primi şi burse de performanță sau burse de merit. Vezi toate detaliile despre burse aici

 


1 comment
  1. Nu am inteles niciodata de ce copiii din invatamantul particular nu au dreptul la aceste burse – cel putin la cele de merit si performanta, caz pe care il cunosc direct, prin fiul meu. El si-a castigat singur dreptul de a fi inscris fara taxa la un asemenea liceu datorita rezultatelor la olimpiade. Sunt multi ca el acolo, multi care nu si-ar fi permis niciodata taxele din invatamantul privat; asa ca argumentul “daca ai bani de privat, inseamna ca nu iti trebuie bursa” nu e doar inechitabil, ci si fals.
    Acum fiul meu invata gratuit, ca si cei de la stat, insa spre deosebire de acestia, pierde an de an bursa de performanta.
    Va termina anul acesta, deci pentru el nu prea mai e nimic de facut, insa pe multi altii dintre cei mici i-ar putea ajuta repararea acestei inechitati, de aceea m-am gandit sa o semnalez.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Inspector general școlar Dolj

“Ăstea sunt condițiile de care dispunem la momentul de față”, spune inspectorul școlar general Dolj, cel care a decis cazarea elevilor de la Olimpiada Națională de Franceză într-unul dintre cele trei cămine nerenovate din Craiova, toate celelalte fiind noi / Ministrul Educației susține că e o problemă de management

Organizarea Olimpiadei de limba franceză din perioada 18-22 aprilie este deja în vizorul ministerului Educației. Sorin Cîmpeanu anunțat deja că așteaptă explicații de la inspectorii școlari județeni privind organizarea tutor…
Vezi articolul

Cătălin Nicușor, inspectorul școlar adjunct din Călărași: Suntem unul din județele cu deficit de cadre didactice. Dacă elevii pornesc cu cadre necalificate de la clasele mici, evident că vor merge la nivel gimnazial cu probleme de învățare

Cătălin Nicușor, inspectorul școlar adjunct din județul Călărași, a declarat pentru Radio România Actualități că „suntem unul din județele cu deficit de cadre didactice, în sensul că suntem nevoiți să…
Vezi articolul

Majoritatea profesorilor bulgari ar susține proteste dacă vaccinarea lor ar fi obligatorie – sondaj / Rata de vaccinare printre profesori e foarte mică, chiar dacă e mult peste media națională, cea mai scăzută din Europa

Un studiu național, dar nereprezentativ, realizat de Sindicatul din Educație de la Confederația Muncii „Podkrepa” arată o puternică rezistență în cazul unei posibile vaccinări obligatorii impuse profesorilor bulgari, relatează Duma.bg,…
Vezi articolul