„Cu un salariu de 2.500 de lei, să fim serioși, nu va veni niciun IT-ist să predea într-o unitate de învățământ. Nici măcar „bună ziua” nu-i va da directorului”, a declarat Iulian Cristache, președintele Federației Asociațiilor de Părinți, în cadrul dezbaterii „Evaluarea eficacității politicilor în domeniul educației. Perspective europene și naționale”.
Acesta a vorbit și despre faptul că cei mai mulți profesori de TIC care predau elevilor sunt cei care au făcut reconversie: „Majoritatea profesorilor care vin și predau TIC, unii dintre ei care au făcut reconversie, s-au restrâns niște ore la catedre, sunt profesori care, în faza inițială, nu au nimic cu acest domeniu, vin și vor să predea copiilor noștri”.
Iulian Cristache a menționat că Guvernul României „trebuie să aloce banii necesari”, pentru atragerea de resursă umană: „Trebuie să acționăm, Ministerul Educației trebuie să vină cu o politică publică, și nu neapărat ministerul, Guvernul României care trebuie să aloce banii necesari, astfel încât sa atragem resursă umană calificată nu doar aici, în toate domeniile”.
Iulian Cristache: „Există, în momentul acesta, o dispută, un adevărat război, și nu mă feresc de acest cuvânt, între școală și familie, între familie și școală, între părinți și părinți, între profesori și părinți, între părinți și profesori, nu știu dacă ne vom mai opri vreodată. Atunci, avem nevoie de aceste instituții care să lucreze atât pe orizontală, cât și pe verticală. Acolo unde familia nu este responsabilă, trebuie să ne asigurăm că școala vine în ajutorul copilului. Ne putem baza doar pe modul de acțiune al unui profesor sau automat trebuie să existe niște pârghii prin care să ne asigurăm că acel elev care nu are parte de o educație și de sprijin la nivelul familiei va fi sprijinit de școală? De aceea, spun întotdeauna că familia este baza, ceea ce nu este 100% în regulă. Avem nevoie de o educație complementară, plecând de la familie, continuând cu școala. (…) Până acum, vă spun că nu văd o conexiune între aceste instituții, însemnând direcțiile de asistență socială, însemnând protecția copilului și tot ceea ce ține de acest fapt. (…)
Dacă tot vorbim de spațiul european, pentru că ne dorim să ajungem acolo în sistemul educației, m-am uitat la abordările bazate pe învățătura mixtă, exact ceea ce spunea și doamna Andreea, pe acele laboratoare. Avem nevoie de o abordare clară, la nivel de planuri- cadru, astfel încât să putem să venim în sprijinul acestor copii și, mai departe, de o resursă umană capabilă să implementeze, pentru că ne vom uita la aceste ustensile care pot fi SF-uri pentru unii dintre profesori. Majoritatea profesorilor care vin și predau TIC, unii dintre ei care au făcut reconversie, s-au restrâns niște ore la catedre, sunt profesori care, în faza inițială, nu au nimic cu acest domeniu, vin și vor să predea copiilor noștri. Trebuie să acționăm, Ministerul Educației trebuie să vină cu o politică publică, și nu neapărat ministerul, Guvernul României care trebuie să aloce banii necesari, astfel încât să atragem resursă umană calificată nu doar aici, în toate domeniile. Cu un salariu de 2.500 de lei, să fim serioși, nu va veni niciun IT-ist să predea într-o unitate de învățământ. Nici măcar „bună ziua” nu-i va da directorului.”
Informații de context
Săptămâna trecută, președinta Comisiei de învățământ din Camera Deputaților, Natalia Intotero, a vorbit despre salarizarea concurențială a profesorilor “pe bază de reușite”:
„Nu este suficientă investiția doar în partea de infrastructură, ce înseamnă clădiri, construcții. Investiția în capitalul uman trebuie să fie în egală măsură o prioritate, inclusiv partea de salarizarea. Și pe partea de salarizare, știm cu toții, în momentul de față, undeva peste 50-60 % dintre cadrele didactice titulare în învățământ au vârsta de la 50 de ani spre înainte. Deci, să aducem cadre didactice bine pregătite”, declara Intotero.
Pentru salariul din ianuarie, profesorii vor primi între 3% și 8.5% în plus în luna februarie, în timp ce personalul nedidactic va avea creșteri de 10%, potrivit surselor Edupedu.ro.
La sfârșitul anului trecut, Ligia Deca a anunțat că, pentru anul 2023, creșterile salariale ale profesorilor sunt moderate. De asemenea, Deca a mai anunțat creșteri salariale de până la 24% pentru personalul din școli. Nu e clar dacă aceste creșteri sunt prinse deja în bugetul pentru 2023 sau sunt planuri pentru următoarea lege a salarizării.
Potrivit Hotărârii de Guvern privind majorarea costului standard per elev în anul 2023, salariile în învățământ vor crește, în medie, cu 7% anul acesta. – Detalii aici
În iunie 2022, Marcel Ciolacu spunea că ar trebui introduse criterii de performanţă pentru o mărire de salariu: „Nu sunt adeptul sporurilor, sunt adeptul, în schimb, al criteriilor de performanță, cum s-au introdus cele de la PNRR. În cazul în care ai performanță, vei primi o mărire de salariu. Eu aș introduce toate sporurile în salariul de bază”.
Video la 01:33:24:
Foto: © Tyler Olson | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
7 comments
Ioana Lazărai mai este prin Minister?
Ce să-i faci, trebuie ciubucuri din PNRR.
Logic! Cand ei castiga sute de milioane neimpozabile…🤣🤣🤣🤣🤣🤣 In curând, nici profesorii nu vor mai sta in sistem…sunt alte joburi cu mai multe satisfactii si mai multi bani…si fara atâta stres…👎👎👎👎👎👎👎
,,Mulțumim din inimă”…sindicatelor care au ,,negociat”legea unitară a salarizării !!!
Angajații din educație, de fapt nici n-au nevoie de …salarii ,sunt ,,fericiți” să fie retribuiți prin liderii federațiilor naționale,a căror fericire ne încălzește inimile precum o făcea Stalin !
Tot înainte…tovarăși”,către construirea societății sociopate multilateral dezmățate.
Este punctat foarte bine aspectul privind conexiunea între instituții….!
Guvernul creează această bulă a programatorilor cu salarii foarte mari prin subvenționarea locurilor la facultățile care produc șomeri!
Dacă s-ar crește numărul de locuri la facultățle de informatică, n-ar mai avea programatorii așa salarii mari!
Știți care este starea științelor în învățământul românesc? Cum stau copiii cu matematica, informatica? Facultățile ar trebui să își scadă și mai mult standardele. Am avea mai mulți absolvenți, dar ce folos?
Un profesor de TIC mai plateste si impozit pe venit, iar IT-istul cu un salariu mai mare de 5-7 ori nu-l plateste.