Cseke Attila denunță o presiune publică pentru introducerea testelor de salivă în școli și acuză comportamentul unor „pedagogi”, părinți și elevi, care acum nu se mai implică: Avem acest sport, fuga de răspundere / Aceste teste de salivă au fost considerate un fel de miracol. Nu sunt acte medicale, școala trebuie să decidă cine le face

3.275 de vizualizări
Cseke Attila / Foto: gov.ro – Radu Bădoiu
Ministrul interimar al Sănătății, Cseke Attila, a acuzat de fugă de răspundere „foarte mulți participanți în domeniul educațional, fie că vorbim de pedagogi, fie că vorbim de elevi, fie că vorbim de părinții elevilor”, care mai întâi ar fi făcut „o presiune publică”, iar când au fost cumpărate testele și sistemul ar fi trebuit pus la punct cu sprijinul acestora, „toți s-au retras imediat, nimeni nu a mai vrut să-și asume răspunderea cine să facă aceste teste de salivă”. Oficialul a vorbit într-un interviu pentru Digi24 despre faptul că testele pe bază de salivă nu au efecte medicale și juridice, ele „pot fi făcute de oricine”, iar școlile se pot organiza să dezvolte un sistem de testare, fie prin părinți, fie prin „pedagogi” sau prin personalul școlii.

„În primul rând – și eu îmi permit, iar dacă se supără cineva, atunci se supără pe ministrul interimar al sănătății – nu vreau să-mi dau cu părerea legat de procesul educațional sau de ceea ce gestionează Ministerul Educației, nu-i atributul Ministerului Sănătății, chiar dacă pe pandemie, categoric, și Ministerul Sănătății are niște atribuții care nu sunt legate de procesul educațional, ci de gestionarea pandemiei.

Legat de introducerea acestor teste de salivă: am văzut de-a lungul timpului foarte mulți din domeniul educațional, foarte mulți participanți în domeniul educațional, fie că vorbim de pedagogi, fie că vorbim de elevi, fie că vorbim de părinții elevilor, s-au exprimat și a fost o presiune, dacă vreți și publică, pe care am observat-o legată de necesitatea de a testa cu teste de salivă copiii și elevii. În urma acestei discuții, care a fost destul de aprinsă, Ministerul Educației a decis introducerea acestor teste de salivă”, a explicat Cseke Attila.

Mesajul vine în contextul în care în nenumărate apariții publice Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a fost susținătorul acestor teste de salivă încă din primăvara anului 2021. Acesta a repetat cererea de a introduce teste de salivă în școli aproape zilnic, până în 29 aprilie, când a anunțat că renunță la ideea de a avea teste non-invazive în școli, spunând că a înțeles argumentele INSP, fără să spună care sunt acestea.

Ministrul Cseke Attila a spus miercuri seara că „a fost propunerea Ministerului Educației care a trecut prin CNSU și așa mai departe. Noi, Ministerul Sănătății, la treaba aceasta suntem un minister de suport”.

  • Legat de procedura de testare și de solicitarea ca și părinții să poată face aceste teste, ministrul Sănătății a declarat că „am discutat și cu domnul ministru Cîmpeanu legat de acest aspect: testul de salivă nu este un act medical. El, din punct de vedere al efectelor pe care le produce, strict, testul de salivă nu produce niciun efect medical sau juridic. Chiar dacă este pozitiv, testul de salivă el trebuie validat confirmat, pentru a fi urcat în Corona Forms, în sistemul de evidență a infectărilor printr-un test PCR și sau printr-un test antigen rapid. El este o metodă de screening, folosită și în alte țări, de prevenție, care poate să-ți arate o anumită situație care oricum trebuie confirmată pentru că, încă o dată, nu este un act medical.
  • Și dacă nu este un act medical, și aici am dat astăzi metodologia de aplicare, noi am spus că este la dispoziția Ministerului Educației, a sistemului educațional, cum face aplicarea acestuia, adică cine aplică testul de salivă, cine îl folosește. Și din acest punct de vedere, evident nu există nicio restricție juridică sau de orice fel ca testele de salivă, de exemplu, să se facă de către părinți. Dacă la nivelul sistemului educațional sau la nivelul unei școli se decide această metodă, se poate organiza și este treaba lor să organizeze ca părinții să facă aceste teste de salivă. Dacă se decide ca pedagogii să facă, la fel”.

„Cei de la Institutul Național de Sănătate Publică spun, și sunt de acord cu această afirmație, că după o aplicare de 2 – 3 săptămâni, când sistemul mai câștigă o anumită experiență, sigur că în afară de vârsta preșcolară sau vârsta din învățământul primar, unde s-ar putea totuși să nu fie atât de eficient, și auto-testarea, până la urmă, a elevilor, dacă vorbim de gimnaziu sau liceu, poate fi luată în considerare.

Sigur, cea mai bună variantă pe lângă acestea este aceea în momentul în care ai personal medical în școala respectivă. Dar aici hai să discutăm foarte sincer, nici în perioada regimului comunist, când am avut în fiecare școală câte un medic sau asistent, nu puteam să acoperim. Astăzi nu mai suntem în acea situație, rețeaua este mult mai redusă, pentru că la o școală cu 300 – 400 de elevi vă dați seama că degeaba am un medic sau chiar și cu încă un asistent, hai să zicem că sunt doi, ei nu pot testa dimineața toți cei 400 de elevi în mod eficient. Și atunci decizia este a unității școlare, cum se organizează, că fac pedagogii sau personalul propriu al unității de învățământ.

Încă o dată vorbim despre test de salivă care nu este un act medical. Poate să-l facă oricine – îl face acasă și la școală se poate face, sau poți să organizezi, dacă aceasta este decizia școlii, să dai aceste teste de salivă părinților și părinții să raporteze dacă sunt situații, evident atunci nu mai trimit nici copilul, și va există un sistem de raportare pe care-l vom stabili cel târziu vineri prin ordinul comun Ministerul Sănătății, Ministerul Educației. Și vom implica imediat atunci DSP-urile, care vor avea obligația de a asigura testare a copilului care a fost pozitiv”.

Moderator: Întrebarea este dacă recomandarea este ca testele acestea să fie făcute acasă numai copiilor mici sau în cazul tuturor copiilor unde care învață într-o școală mare și care nu se poate organiza în altfel?

Este decizia, până la urmă, a școlii cum se organizează. Pot fi tot felul de situații și noi credem că din acest punct de vedere fiecare speță s-ar putea să fie diferită. Și înc-o dată, pentru că nu avem un efect medical și juridic imediat în aceste teste de salivă, chiar dacă ar ieși pozitiv, el poate fi efectuat de către oricine și această metodă prin testare de către părinți este o metodă la fel de viabilă ca și metoda prin pedagogi sau personal medical sau personal propriu.

Moderator: În Franța, unde este folosit sistemul acesta, a existat o perioadă pilot în care medicii au ajuns în școli și au testat doar pe copiii care își doreau să fie testați, le-au explicat, există filmulețe care explică în ce constă testul, de ce se face, ce caută să determine, cum se execută manevrele în așa fel încât (…) toată lumea a înțeles despre ce este vorba. De ce vă spun asta, pentru că sunt mulți profesori care spun “eu nu vreau să mă contaminez, de ce să-i fac eu, am o clasă de 30 de copii, sunt diriginte dar nu vreau să mă contaminez?”

Aici, scuzați-mă, nu am dus ideea până la capăt, voiam să spun ceea ce s-ar putea să supere pe unii: deci legat de testele de saliva am avut așa – cel puțin sistemul educațional privit din afară de ministrul sănătății – foarte multe presiuni din toate părțile, de introducere a acestor teste de salivă și foarte puțină răbdare de a înțelege ce înseamnă și ce mecanisme presupune ulterior, în aplicare, aceste teste de salivă.

Aceste teste de salivă au fost considerate un fel de miracol prin care noi o să rezolvăm ca copiii care poate sunt infectați să nu mai ajungă în sistemul educațional. În momentul în care s-a introdus destul de salivă, s-a reglementat și sigur trebuie să vină la un moment dat fizic și să se pună în aplicare, toate categoriile profesionale, și eu îmi permit și dacă voi fi criticat îmi asum, care au propus, fie că e o parte a pedagogilor, o parte nu toți, o parte a părinților, o parte a asociațiilor elevilor, toți s-au retras imediat, nimeni nu a mai vrut să-și asume răspunderea cine să facă aceste teste de salivă, toată lumea a invocat, cei care au spus până atunci că e absolut necesar, „să vină statul se rezolve”.

Dar statul suntem noi, noi suntem cu toții, nu sunt alții, nu e cineva de sus care vine și îți aduce 3.000 de medici și 3.000 de asistenți în școli, nu avem. Nu avem de unde să avem acești medici acești asistenți. Noi trebuie să ne rezolvăm, dacă ne-am dorit aceste teste în sistem și înc-o dată, nu vreau să mă pronunț pe partea educațională, dar dacă sistemul educațional și-a dorit acest sistem, atunci sistemul educațional trebuie să-și dezvolte această chestiune: cum putem să folosim aceste teste de salivă pentru care plătim, plătește statul român din banii noștri ai tuturor și ai părinților și a pedagogilor și așa mai departe.

Sigur e valabil și pe partea de sănătate, înc-o dată nu vreau să par că încerc să dau lecții sau așa mai departe, deci noi în societate avem acest sport de fuga de răspundere. Lansăm niște idei, vrem să facem ceva, vrem ca statul să vină să ne rezolve niște lucruri, chestiuni care unele dintre ele sunt absolut legitime, dar atunci când trebuie să pun și eu munca mea, puțin o jumătate de oră, cinci minute, atunci nu, atunci unii fug imediat de această răspundere”, a spus ministrul interimar al Sănătății.


5 comments
  1. Pai da! Era si greu de inchipuit ce faci cu testele astea??? Tehnologia de aplicare era un mister grozav ca sa poti sa prevezi de la bun inceput si riscurile si cine le va face… Serios? Cert e ca s-au cumparat desi si sindicatele si ilustrul ministru stiau ca ne vom sterge undeva cu.ele! Dar deh, banul public ce mai conteaza cita vreme intra in buzunarul cui trebuie! Acum s-au trezit ametitii de profesori ca ei nu vor sa le faca…

  2. Singurul doritor de a face teste de saliva a fost Campeanu.Ministerul Sanatatii stie ca nu avea rost cheltuirea banilor publici pe aceste teste, neomologate si ineficiente, dar nu s-a opus. Ministru Campeanu a facut presiune cu aceste teste, probabil avand de castigat ceva.Toate ideile ilustrului ministru nu merg pana la capat, nu exista corelatia cauza-efect. Acum sa vina el sa testeze!

  3. Toate țările testează, era firesc să dorească și românii testare. Cine știa, totuși, că testele achiziționate presupun un asemenea risc de contaminare – 30 de copii scuipă într-o sală de clasă, simultan, în recipiente – și atâta timp pierdut din orele de curs? Eu credeam că testul se face cu un bețișor pe care copilul îl bagă în gură, așa că mi se părea rezonabil, posibil de realizat în școli. Testele achiziționate pot fi făcute acasă de către părinți, de ce nu? Autoritățile pornesc de la ideea că majoritatea părinților sunt refractari la testare? Dacă e așa, acei părinți nu își vor trimite deloc copiii la prima oră când se testează, sau copiii vor mânca înainte de testare, ceea ce va invalida rezultatul testului.
    E clar că nu suntem capabili să acționăm logic, coerent, eficient în pandemie, suntem o societate nefuncțională și în vremuri normale, acum cu atât mai mult. Dar deciziile autorităților sunt la fel de incoerente și strică și puținul echilibru pe care îl mai avem.

  4. Presiunea a fost facuta de tractorist & Co. Dupa inceperea imunizarii de turma in scoala masura a fost luata ca sa inchida gura unora.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ligia Deca anunță ca a găsit soluția tehnică la problema notelor diferite acordate la grilă, la Evaluarea Națională 2024. Platforma de evaluare va semnaliza profesorilor corectori diferențele de notare, potrivit ministrului Educației

Ministrul Educației, Ligia Deca, anunță, pe pagina de socializare, că a găsit soluția tehnică în cazul în care există diferențe de notare la grile, la Evaluarea Națională 2024. Potrivit acesteia,…
Vezi articolul

Ministerul Educației începe alegerea viitorilor membri CNATDCU, instituție lăsată prin Legea Deca-Iohannis fără rolul principal în analiza plagiatelor și transformată în Comisie coordonată ministerial / Selecția membrilor pentru mandatul 2024-2028 are loc în pline dispute privind standardele minimale pentru titluri academice

Ministerul Educației a lansat, luni, procedurile pentru desemnarea membrilor viitoarei Comisii Naționale de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare – fostul CNATDCU transformat, prin Legea învățământului superior din 2023,…
Vezi articolul