Csaba Asztalos: Vindem iluzii cu notele. Discriminarea nu ar rezulta din anularea examenelor din cauza pandemiei, ci din faptul că nu există un sistem de notare unitar / Soluția ar fi să se introducă teze unice

Csaba Asztalos / Foto: Facebook.com

“Discriminarea nu ar rezulta din faptul că nu organizezi examenele naționale din cauza pandemiei COVID-19. Discriminarea ar rezulta din faptul că nu există un sistem de notare unitar, în practică, și asta ar genera inegalități și distorsiuni în calcularea mediei la Bacalaureat și Evaluarea Națională. La examenul de la finalul clasei a VIII-a este chiar mai grav, pentru că pe baza mediei din gimnaziu, în pondere de 20%, se realizează admiterea la liceu, în interiorul învățământului obligatoriu”, a declarat pentru Edupedu.ro președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării.

“Iar soluția ar fi să se introducă teze unice naționale sau un tip de evaluarea unică la nivel național. Asta ar asigura o egalitate în evaluarea și notarea elevilor”, a precizat Csaba Asztalos.

Contactat de Edupedu.ro, președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), Csaba Asztalos, a declarat că, “în interpretarea mea, anularea celor două examene nu ar fi discriminatorie în raport cu generațiile trecute, pentru că absolvenții din acest an nu sunt într-o situație comparabilă, ci de fapt sunt într-o situație diferită raportat la absolvenții din anii anteriori. Și această diferență rezultă din situația generată de pandemia COVID-19. O astfel de soluție a adoptat Franța, de exemplu, și Slovacia”.

“Mai mult, în interpretarea mea, statul nu ar fi obligat să adopte această soluție pentru absolvenții din anii anteriori care nu au promovat BAC-ul. Ar putea limita echivalarea doar la absolvenții din acest an. Poate fi limitată, pentru că avem o situație specială și asta o justifică o astfel de limitare; iar cei care au dat în anii precedenți au avut șansele lor”, a explicat Csaba Asztalos, pentru Edupedu.ro.

Analiza realizată pentru Edupedu.ro de președintele CNCD, Csaba Asztalos, cu privire la ipoteza anulării examenelor în pandemie COVID-19

Eu, personal, susțin organizarea examenelor naționale, atât de clasa a VIII-a cât și de Bacalaureat, în siguranță. Sunt pentru susținerea Bacalaureatului. Dar dacă s-ar ajunge la o concluzie că nu se vor susține, nu ar fi o discriminare și nici nu ar fi obligatoriu să se facă această echivalare pentru toți cei care nu și-au luat Bacalaureatul anii anteriori.

Cei care spun că celelalte state care au anulat examenele au avut o evaluare standard în timpul anului uită că și noi avem un curriculum standard, modalități de evaluare standard la nivel național. Eu nu cred că Colegiul X predă după alt curriculum decât Liceul Y. 

Dar dezbaterea este doar de suprafață. Așa cum COVID a scos la suprafață multe probleme sociale, și în sistemul de educație scoate la suprafață problema lipsei de substanță a notării în clasele V-XII și neîncrederea în aceste notări. Noi avem curriculum unic la nivel național, sistem de notare unic la nivel național, dar el in practică nu se aplică în mod unitar, ceea ce creează diferențieri și discriminări între elevi în funcție de școli. Adică nota 10 dintr-o școală, prin comparație cu nota 6 dintr-o altă școală nu redă nivelul de studiu corect.

De fapt, asta vedem încă de la înscrierile pentru clasa pregătitoare și apoi la alocarea profesorilor la clasa a V-a.

Rata redusă de promovare de la Bacalaureat reflectă tocmai falimentul acestui sistem inegal de evaluare. Vindem iluzii, în foarte multe situații, cu notele.

Dacă am avea un sistem de notare obectiv și unitar național, nimeni nu ar mai avea aceste frici să echivalezi Bacalaureatul cu notele din liceu sau examenul de Evaluare Națională cu mediile V-VIII, pentru că ar reflecta un nivel obectiv al cunoștințelor.

De aici ar veni efectul negativ al anulării Bacalaureatului și Evaluării Naționale, din faptul că nu te poți baza pe notele din V-VIII și din liceu, pentru o ierarhie corectă la intrarea în ciclul următor. Școlile care evaluează mai exigent dau note mai mici și elevii lor ar fi nedreptățiți la accederea în ciclul următor.

O altă problemă o reprezintă curriculumul paralel. În toți anii de studiu, în pregătirea normală a elevilor, ei trag tare la materiile de examen. De asta ar fi gravă echivalarea examenului cu mediile din timpul anului, pentru că noi nu avem acest sistem unitar aplicat în practică. Pe hârtie îl avem.

Dar, din punct de vedere legal, dacă s-ar ajunge la concluzia să nu se organizeze aceste examene, nu este o chestiune de discriminare în raport cu elevii din alți ani, pentru că nu sunt în situație comparabilă elevii de anul acesta cu elevii din anii trecuți. Situația deosebită este dată de COVID.

O soluție ar putea fi un sistem de evaluare național cel puțin o dată pe semestru sau anual, de tipul tezelor unice. Ar fi și o modalitate prin care elevul să se obișnuiască cu testarea națională și acolo vezi diferențele încă din clasa a V-a, nu ajungi la clasa a VIII-a să vezi realitatea.

Din punctul meu de vedere, ar avea beneficii enorme un sistem de evaluare national incepand de la clasa a V-a. Dacă tu vezi că din 30 de copii, la clasă ți-au luat notă de trecere doar 10, îți reevaluezi și modalitatea de predare, înseamnă că poate ai o problemă și tu, ca profesor.

Ar putea fi o speță de discriminare care să stea în picioare cea referitoare la inexistența unui standard în notarea de la clasă. Dacă iau un absolvent din mediul rural de VIII clase, unde are 10 pe linie, și un absolvent de la cea mai bună școală din București care are medii mai mici pentru că notarea este mai aspră, între ei se creează discrepanțe. Deși Ministerul Educației are standarde, ele în practică nu se aplică. Or examenul exact acest lucru face: un standard de evaluare și notarea. Toată lumea are aceleași subiecte de rezolvat, în același timp, cu aceleași standarde de evaluare și notare. Or aceasta examinare standard națională ar trebui să aiba loc și în acest interval de V-VIII și IX-XII.

Deci aici e discriminarea, nu prin comparație cu generațiile de anul trecut. În ciclul în sine.

Deși avem norme, ele în practică nu se aplică și de aici rezultă inegalități. Valoarea unei note dintr-o școală diferă de valoarea unei note dintr-o altă școală.

Dacă aș avea încredere în notarea din liceele din România, atunci nu aș avea nicio problemă să nu organizez Bacalaureatul. Dar cum nu am încredere, am o problemă.

Va trebui să lucrăm la acest aspect, pentru că aici se nasc inegalități.”

 

Exit mobile version