Csaba Asztalos, președintele Consiliului pentru combaterea discriminării, despre așezarea în bănci pe clase a elevilor de la Colegiul „Vladimirescu” din Târgu Jiu, la Evaluarea Națională: Nu e discriminatorie, dar corect ar fi să existe norme metodologice foarte clare care să se aplice peste tot în mod unitar

2.089 de vizualizări
Csaba Asztalos / Foto: Facebook.com
Președintele Consiliului Național de Combatere a Discriminării, Csaba Asztalos, spune că “e nevoie de precizări clare privind desfășurarea unui examen atât de important cum este Evaluarea Națională”. Reacția vine după ce Edupedu.ro a scris despre faptul că așezarea elevilor în sălile de examen doar cu colegi din clasă, la Evaluarea Națională a fost considerată legală de Inspectoratul Școlar Gorj, în urma unei anchete făcute la Colegiul Național „Tudor Vladimirescu” din Târgu Jiu, la sesizarea părinților.

Practic, în lipsa unor precizări clare în acest an privind așezarea în bănci a elevilor la examene, instituția a interpretat două articole din metodologie, unul dintre ele având în plus formularea „pe clase”. Secretarul de stat Florian Lixandru susține că interpretarea ISJ Gorj și a comisiei de examen din liceul respectiv este conformă cu metodologia.

Președintele Consiliului Național de Combatere a Discriminării, Csaba Asztalos, a spus pentru Edupedu.ro despre așezarea în bănci pe clase a elevilor de la Colegiul “Tudor Vladimirescu” din Gorj, la Evaluarea Națională, că “nu e discriminare, dar trebuie să existe norme clare care să nu lase loc de interpretări, în desfășurarea Evaluării Naționale”. Răspunsul președintelui CNCD vine după ce Inspectoratul Județean Școlar Gorj a interpretat două articole din metodologia de desfășurare a examenului privind așezarea elevilor în sălile de examen la Colegiul Național „Tudor Vladimirescu” și a decis că elevii pot fi așezați în bănci ca la clasă, nu în ordine alfabetică.

“Corect ar fi să fie norme metodologice foarte clare care să se aplice peste tot în mod unitar. Pentru a fi într-o situație de discriminare ar trebui să avem un dezavantaj pentru unii sau un dezavantaj sau un avantaj pentru alții. Dar există un sistemul securizat cu camere, lucrările sunt anonimizate, sunt trimise în alte centre de corectare, elevii tot nu au voie să vorbească între ei. Nu e un viciu de procedură care să ducă la fraudarea examenului. Poate ar fi un confort psihologic mai mare dacă sunt în aceeași clasă cu colegii lor, dar e un element foarte subiectiv”, spune Csaba Asztalos.

Informații de context

Concluzia anchetei demarate marți de Inspectoratul Școlar Gorj, în urma sesizării unui părinte, este că elevii care au susținut Evaluarea Națională la limba română luni au fost așezați în bănci doar cu colegi de clasă, și nu în ordine alfabetică pe școală, este conform metodologiei organizarea examenului de Evaluare Națională din 2010-2011Practic, Inspectoratul Școlar Județean Gorj a interpretat două articole din metodologie, unul dintre ele având în plus formularea „pe clase”.

Inspector general școlar Marcela Mrejeru a spus că în mai multe școli cele două articole au fost interpretate diferit pentru că în acest an nu au venit de la minister precizări clare legate de așezarea în bănci, așa că “s-a mers pe metodologia din 2010-2011”.

Ce prevede metodologia

Potrivit metodologiei privind organizarea examenului de Evaluare Națională din 2010-2011, pe baza căreia sunt aprobate și regulile de desfășurare a examenului și în acest an școlar, 2022-2023, la articolul 11, alineatul 7, se precizează:

„Comisiile din unitățile de învățământ au următoarele atribuții:

(7) repartizează candidații pe săli, în ordine alfabetică, și afișează pe lista fiecărei săli, lista nominală cu elevii”.

Al doilea articol cu care a fost coroborat de către Inspectoratul școlar este articolul 17(1):

Sălile în care se susţine Evaluarea Naţională sunt, în prealabil, adaptate prin:a) amenajarea acestora, astfel încât elevii să fie aşezaţi câte unul în bancă, în ordine alfabetică, pe clase;, alineatul a:

Inspector general școlar Marcela Mrejeru spune că în fiecare an se fac proceduri privind organizarea, pentru diverse spețe. “Anul acesta nu am găsit nimic despre așezarea în bănci. Dar elevii au fost supravegheați, cu camere de luat vederi”, conform regulamentului.

În 31 august 2022 a fost publicat în Monitorul Oficial ordinul de ministru privind organizarea și desfășurarea evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2022—2023 dar care în cele 4 pagini, nu face referire la cum ar trebui așezați în bancă elevii la examen.

Sursa: Monitorul Oficial

Întrebat de Edupedu.ro dacă interpretarea Inspectoratului Școlar Județean Gorj este corectă, secretarul de stat în ministerul Educației, Florian Lixandru, președintele Comisiei Naționale de Organizare a Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a a susținut că este o interpretare conformă cu metodologia și că așezarea în bănci pe clase, cu colegii de clasă „nu poate reprezenta un motiv de contestare a desfășurării corecte a Evaluării Naționale”, spune Florian Lixandru.

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com /  Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Așezarea elevilor în sălile de examen doar cu colegi din clasă, la Evaluarea Națională, considerată legală de Inspectoratul Școlar Gorj, după sesizarea unui părinte privind încălcarea procedurii la Colegiul Național „Tudor Vladimirescu” din Târgu Jiu / Secretarul de stat Lixandru susține că ar fi o interpretare conformă cu metodologia
Anchetă a Inspectoratului Școlar Gorj la Colegiul Național “Tudor Vladimirescu” din Târgu Jiu, după ce părinții au reclamat încălcarea regulamentului la proba de limba română a Evaluării Naționale / Elevii nu ar fi fost puși în bănci în ordine alfabetică, ci așa cum erau în clasă

1 comment
  1. Cum să obțină copilașii mahărilor note mari dacă nu sunt ajutați de către sistemul politrucilor? Fiind așezați ca la cursurii, copilașii au putut colabora foarte bine; fără ca vreun intrus să-i toarne. Și tov. politrucă, șefa inspectoratului cunoaște cum merge șpăguiala, nu?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Universitățile vor putea preda online de anul viitor, spune ministrul Educației. Sorin Cîmpeanu: Activitățile online și ponderea lor pe fiecare domeniu și diferențiat la licență, master sau doctorat vor fi prevăzute în noi standarde care vor fi elaborate de ARACIS într-un termen de 90 de zile

Universitățile vor putea preda online începând de anul viitor, spune ministrul Educației, care a declarat pentru Edupedu.ro că pentru ca aceste cursuri online să fie recunoscute și finanțate de stat…
Vezi articolul

OFICIAL Calendarul de înscriere la clasa pregătitoare, etapa a II-a, a fost modificat la o zi după ce s-a încheiat perioada de depunere a cererilor. Listele finale vor fi afișate pe 29 iunie, cu 19 zile mai târziu decât termenul inițial

Calendarul de înscriere la clasa pregătitoare, etapa a II-a, pentru anul școlar 2022-2023 a fost modificat, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Astfel, validarea cererilor-tip de înscriere la unitatea…
Vezi articolul
Dragos Iliescu / Foto: Facebook

Top 5 măsuri educaționale cu impact. Dragoș Iliescu, expert în testare: Sunt școli care ignoră știința și merg pe o ideologie de genul “să lăsăm copiii să devină ce vor, să nu îi forțăm și anxietăm”

Măsurile care au cel mai mare impact la clasă, în procesul de învățare, și care sunt validate de cercetările științifice ca investiții cu eficiență maximă au fost publicate, ca bază…
Vezi articolul

Gabriela Noveanu, coordonator Național PISA 2022 de la Institutul de Științe ale Educației: Foarte mulți dintre elevii neșcolarizați sau care veneau mai greu la școală au fost aduși să dea testul PISA. În România decalajele de performanță sunt mai pregnante și performanța dintre elevi la matematică este mult afectată de statutul socio-economic

Datele PISA 2022 arată că în România rezultatele de la matematică – care au stagnat față de 2018, la ultima evaluare PISA – sunt legate de statutul socio-economic. “În România…
Vezi articolul