Pe 17 iunie 2020 ministrul Educației semnează un ordin prin care suspendă Titularizarea, concursul național de angajare în sistemul de învățământ, cu doar câteva ore înainte ca acesta să înceapă. Anul trecut 27.724 de candidaţi, dintre care 4.740 debutanți, au participat la acest concurs. Anul acesta prezența ar fi putut să fie cel puțin la fel de numeroasă.
Pe 18 iunie 2020 era programat debutul etapei de înscriere – profesorii depuneau cererile și dosarele la inspectorate, conform calendarului Titularizării.
Revenim pe 17. Ministrul nu spune nimic despre acest act normativ semnat, nici Monica Anisie, nici Ministerul nu anunță modificarea, ordinul nu este publicat în Monitorul Oficial. Profesorii semnalează Edupedu.ro apariția actului respectiv și așa ajunge să fie publicat la ora 20:00.
După 3 ore, la ora 23:00, ministrul Monica Anisie publică pe contul său de Facebook următorul mesaj:
„Art 27 alin (3) din Legea 55/2020, alin. introdus de parlamentarii PSD, obligă autoritățile/ instituțiile publice să nu mai organizeze concursuri!
Asta înseamnă că nici concursul de titularizare în învațămant nu s-a putut organiza! Măsura de a suspenda concursul era singura pe care MEC a putut să o ia până la încetarea stării de alertă.
,,Art.27 3) Pe durata stării de alertă, în instituțiile și autoritățile publice se suspendă orice tip de concurs pentru ocuparea posturilor sau funcțiilor vacante și temporar vacante, cu excepția celor prevăzute la alin. (1) și (2), precum și la art. 11 și 12.”
Aceasta postare cu mesaj politic este prima comunicare publică în care ministrul Educației, organizatorul concursului de Titularizare 2020, vorbește despre acest examen și despre legea care l-a blocat. Spune impersonal că „nu s-a putut organiza”. Asta deși legea a fost adoptată pe 13 mai, promulgată pe 15 mai și este în vigoare de atunci. Au trecut din acel moment 34 de zile, iar ministrul spune cu două ore înainte de începutul primei zile de înscrieri la Titularizare că suspendarea concursului „a fost singura măsură pe care MEC a putut să o ia”.
Care este cronologia acestui eveniment istoric: suspendarea Titularizării
Legea 55/2020 a fost aprobată rapid, în procedură de urgență de către Parlament, la cererea Guvernului, pentru că introducea starea de alertă, după două luni de stare de urgență. Dezbătută la foc automat: Senatul o adoptă pe 12 mai, iar în Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi a Camerei Deputaților au loc pe 13 mai două ședințe, una dimineața și una după-amiaza, conform sintezei publicate de Legislativ. Într-una dintre aceste ședințe apare un amendament la articolul 27 al Legii. Este vorba despre alineatul 3, care e propus de „Grupul PSD”.
„Art.27 3) Pe durata stării de alertă, în instituțiile și autoritățile publice se suspendă orice tip de concurs pentru ocuparea posturilor sau funcțiilor vacante și temporar vacante, cu excepția celor prevăzute la alin. (1) și (2), precum și la art. 11 și 12.”
Ședința s-a desfășurat online, așa că nu există înregistrare video sau stenogramă a ședinței, ci doar raportul cu amendamente, care a ajuns în aceeași zi la votul final din Plen și legea a fost adoptată. Autorul colectiv numit generic „Grup PSD” poate fi oricare dintre membri PSD ai comisiei, prezenți la dezbaterile online:
Nicușor Halici, Aida Cristina Căruceru, Fulgeanu–Moagher Laura–Mihaela, Florin Iordache, Costel Neculai Dunava, Alina Elena Tănăsescu, Axinte Vasile, Claudia Gilia, Macovei Silviu Nicu, Eugen Nicolicea, Ştefan Ovidiu Popa, Șerban Ciprian – Constantin.
Amendamentul în sine interzice orice concurs de angajare în instituțiile publice pe perioada stării de alertă, perioadă care inițial ar fi durat 30 de zile.
Luni, pe 15 mai, președintele a promulgat-o. Niciun oficial, nicio autoritate, niciun jurist din minister sau vreun ministru ori secretar de stat nu a schițat nicio îngrijorare. Mai erau din acel moment 34 de zile până la prima zi de concurs.
Pe 25 mai noul calendar pentru Titularizare, semnat de ministrul Educației, este publicat în Monitorul Oficial. Mai erau încă 24 de zile până la prima zi de concurs.
Marți pe 9 iunie, președintele Iohannis iese în conferință de presă și anunță prelungirea stării de alertă. Edupedu.ro publică în aceeași zi, pe 9 iunie, o analiză care arată că dacă starea de alertă se prelungește, iar Legea 55 nu este modificată, titularizarea nu poate avea loc legal. Mai erau încă 9 zile până la prima zi din concurs.
Sămbătă, pe 13 iunie, când premierul Ludovic Orban a anunțat că starea de alertă se va prelungi cu 30 de zile, Edupedu.ro a scris din nou despre cum concursul național de angajare în învățământ, numit titularizare, este suspendat dacă legea rămâne în forma actuală. Mai erau încă 5 zile până la prima zi de concurs.
Miercuri, 17 iunie, ora 23:00 Ministrul Educației anunță pe Facebook că #ĂstaEstePSD. Anunțul oficial că Titularizarea a fost suspendată a venit cu o oră înaintea primei zile a concursului. Și a venit în cheie politică, dând vina pe un amendament introdus în lege acum 34 de zile, pentru care nimeni din minister sau din Guvern nu a făcut nimic, timp de o lună, ca să-l modifice. Asta deși Guvernul a cerut stare de urgență, după care a prelungit-o, implicațiile asupra Titularizării fiind cunoscute public.
Circa 27 de mii de profesori și viitori profesori sunt acum lăsați de izbeliște. Nu știu ce se va întâmpla după 16 iulie, dacă va mai urma sau nu încă o lună de stare de alertă. Ar fi trebuit să se angajeze, ca să poată să predea elevilor și în anul școlar următor, pentru că pentru ei asta înseamnă Titularizarea.
Ce este titularizarea?
Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – candidații trebuie să obțină minimum nota 7 (șapte) atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată, candidații trebuie să obțină minimum nota 5 (cinci) atât la proba scrisă, cât și inspecția în profilul postului.
Foto: gov.ro
18 comments
Doamnei Anisie, colegii ei din minister, inspectorii de specialitate și toți ceilalți din inspectoratele școlare sunt (sau au fost cândva) profesori. Dar stand în fotolii de conducere prin inspectorate și ministere, au uitat cum este sa fii în linia întâi n învățământ. Ca majoritatea “comandanților”, ei își bat joc de profesorii practicanți, adică cei din linia întâi. Ii disprețuiesc și sub pretextul ca le pasa enorm de elevi și de părinți, au dat elevilor numai drepturi, fără obligații, iar profesorilor numaj obligații, fără drepturi.
Și i-a ajutat și Avocatul diavolului (ea se crede a poporului “, care este entuziasmata pana la delir ca unii elevi certați cu legea își bat profesorii, ii maimutaresc, ii înjunghie în fata cancelariei. De aceea, cu cruzime, a fost împotriva măririi pedepsei elevilor delincvenți care își ataca profesorii.
Acum li se ia și dreptul la titularizare. Sunt ținuți în emoții profesori tineri cu copii mici de întreținut, care nu știu dacă la 1 septembrie vor avea ce sa le pună acestora pe masa.
În schimb, doamna Anisie a organizat 4(PATRU) sesiuni de examene pebtru elevi, expunând în mod dezastruos profesorii supraveghetori.
Nu tot în stare se alerta se dau forțat aceste patru examene? Cu ajutorul profe orbilor timorați ca vor fi dați afară din serviciu dacă refuza participarea.
De ce aceste patru examene, care trebuiau anulate, s-au organizat împotriva voinței a trei pătrimi din populația școlară, părinți și cadre didactice, iar concursul de titularizare nu se poate da în timp util?
Cu cine vor face orele de curs în septembrie, clasele cele multe cu elevi putini?
Va convin suplinitorii, ca sunt mai supuși și ii călcați mai ușor în picioare…
Invatat cu responsabilitate nu se face la nicaieri in tara asta.Elevi si studenti nepregatiti sunt atat la invatamantul de stat cat si privat.Profesori nestiutori de carte sunt la stat ,doua exemple :1)d-na Anisie care face dezacorduri cand vorbeste liber si este profesoara titulara la Liceul Tudor Vianu unul dintre liceele de top din Bucuresti,scolile ,,de top”au rezultate mai bune pentru ca parintii elevilor au bani,fac meditatii copiii de la clasa pregatitoare pana la clasa a XIIa.
2)d nul rector la SNSPA ,,universitate de top”,fost ministru al invatamantului Remus Pricopie care atunci cand era ministrul invatamantului si nu stia cate tari fac parte din UE.Trageti concluziile ce corp profesoral valoros avem,va dati seama ce catastrofa este in unitatile de invatamant si ganditi cine îi învata pe elevi carte.
Ce este mai important? Să-ți faci meseria, indiferent la ce școală sau să te bați orbește pe două locuri la 2 școli bune? Orele suficiente pe care se bat atâția profesori nu vor fi niciodată titularizabile, pentru că vor fi veșnic risipite sub normă la restul școlilor. Situația menținerii veșnice ca suplinitori a unui procent uriaș de oameni care dau de mulți ani concursul, cu note peste 7, este absurdă. Am repetat de trei ori “veșnice”, că poate se înțelege odată și odată. Datorită distribuției pe profiluri diferite, a disciplinelor în școli, vor fi mereu multe ore, cu nevoie de profesori dar niciodată fiecare cu normă întreagă. Înțelegeți odată că termenul titularizabil la o singură școală este imposibil pentru toți cei care dau acest concurs de mulți ani, nu pentru că sunt proști și incompetenți profesori ci pentru simplul motiv că titular înseamnă “profesor la o singură școală”, și asta în sistemul actual nu mai e posibil din punct de vedere practic.
Bravo!!!
Degeaba le explicați, unii nu înțeleg, pur și simplu!
Înțelegem.Dar…ne e frica de trădare ca în Caragiale.
Nu e o idee rea dar nu are o forma concretă.In baza căror criterii vă gândiți să fie finalizată aceasta idee?
dezastru in presa
daca un copil mic suge acadeaua singur e o catastrofa pentru sinea lui.
cand ajunge mare iar o suge singur, face catastrofe altora.
La tutularizare de obicei participă si tineri absolvenți ce vor sa intre i sistem.
La ei nu se gândește nimeni.
E adevărat ca există putine posturi titularizabile dar asa e de peste 15 ani.
Titularizarea este singura piedică in fata coruptiei ce ar putea impiedica pe cineva sa obtina un post exclusiv pe baza meritelor sale.
Aroganța mai trebuie tunsă. Guvernul va deconta toate aceste decizii aberante.
Un an să muncească în altă parte, nu e o tragedie!
Dacă viața e bătaie de joc atunci…
Bravo Ministerului!!!
Nu sunt de izbeliște. Majoritatea profesorilor au avut intervalul de timp pentru depunerea dosarului de continuitate, ceea ce au și făcut. Așa și-au dat seama “cei de sus” că acest concurs a devenit inutil pentru că cei care încă se gândeau să depună dosarul și pentru titularizare sunt prea putini. Mai exact: cei cărora le este frică de instabilitatea sistemului și de pierderea orelor necesare pentru normă. Așa că, fără repetarea acestui concurs de “titularizare fără titularizare” ( pentru cei cu note peste 7 de mulți ani), el a rămas deschis cu adevărat doar celor noi care ar intra în sistem. Cred că numărul lor este atât de mic încât organizarea obișnuită, cu tam-tamul și importanța tipică, a devenit penibil.
Greșită abordare. Cine e titular și nu a fost la o ședință publică vorbește pe lîngă subiect. In primul rând catedre titularizabile sunt foarte puține in raport cu nr. de candidați care obtin nota 7.Și de aici complicațiile. Sunt discipline care nu au nici un post titularizabil(chimie,cultură civică, etc.)
Cand a fost vorba sa vina la scoala sa predea sau sa supravegheze examenele multi s au codit si au venit cu motivari sa nu vina la scoala . Inclusiv sindicatele din invatamant au avut comunicari privind pericolul la care sunt supusi profesorii .
Acum vor sa dea examen de titularizare ?se pot prezenta ? nu mai e pericol ?
Pe perioada starii de alerta nu se poate da concurs de titularizare conform legii in vigoare .
La modificarea ( aparuta in timpul desfasurarii examenelor de capacitate !!! ) de a se anonimiza numele cu rezultatele aferente vad ca nu se reactioneza .Ca sa nu se stie numele ? si asa Google , Facebook etc stiu tot ce faci .
Nu este o idee rea să se dea concurs în baza căruia sa devii titularul sistemului.
Fără alte condiționări.Ai luat examenul,devii titular.
Scrisoare deschisă pentru cititori implicați în educație
Mesajul de mai jos l-am pus inițial pe pagina de Facebook…nu mai contează care.
Urmăresc de ceva timp știrile de pe site-ul edupedu.ro. Am încercat uneori să comentez, uneori s-a postat, alteori nu. Subiectul pe care îl urmăresc în mod special este legat de Examenul de titularizare. Personal, l-am dat de 4 ori. Motivul acestui mesaj este susținerea mea legată de anularea examenului de titularizare pentru toți cei care l-au dat deja de mai mult de trei ori și au abținut note peste 7. Realmente nu se justifică, nici măcar în condiții normale dar mai ales acum. Și iată de ce: pentru disciplinele care se predau o oră pe săptămână, nu va putea exista niciodată titularizare efectivă. Multe școli nu au suficiente discipline de o oră pe săptămână care să poată fi predate de un singur profesor. Prin urmare, termenul de titularizare este o formă care nu va avea niciodată un fond complet. Nu se mai justifică în sensul că un profesor e titular “la o singură școală”. Cred că titular trebuie să însemne, de fapt, “titular” al postului de profesor pur și simplu, indiferent câte școli sunt pe norma lui. S-a ajuns la situația în care un profesor cu doctorat este încă suplinitor și susține în neștire examenul de titularizare doar pentru că nu are orele toate la o singură școală. Este aberant. Acest examen se justifică doar o singură dată pentru o persoană: când intră în sistem. Apoi, repetarea examenului mai are sens doar dacă nu s-a obținut nota 7. În rest, chiar și în condiții obișnuite, nu are sens. Pe de altă parte, schimbarea unui profesor, de la o școală la alta, face ineficientă munca lui, căci nu are când să se obișnuiască cu elevii, nici nu îi poate urmări în evoluția lor dincolo de un an ( și asta este necesar), nu poate gândi proiecte de lungă durată care ar face mai consistentă evoluția profesională ca personal didactic. Ca să nu mai spun că poziția de outsider permanent influențează afectiv acești veșnic suplinitori care sunt priviți ca având un statut inferior celorlalți colegi, ei neprimind același facilități… nici materiale, nici didactice, nici salariale. Ca atare, vă rog, dacă este posibil, inițiați o anchetă prin care profesorii să fie întrebați: vor sau nu anularea examenului de titularizare. O ultimă idee: nebunia de la inspectorate, din toată perioada care cuprinde înscrierea și examenul efectiv, nu fac decât să încalce regulile pe timpul restricțiilor fie și relaxate de după carantină. Personal cred că reînscrierile sunt o pierdere de timp, de bani, de muncă inutilă. În sistem există aceleași date, cu prea puține schimbări pentru mulți, acestea putând fi actualizate ușor dacă s-ar face doar on line. Practic până nu ar fi gata un sistem de înscriere on line la Examenul de titularizare, nu ar trebui dat “undă verde”. Inspectoratele ar putea să-și centreze activitatea pentru cei care intră în sistemul de învățământ prima dată și pentru a asigura competența inițială ( nota de cel puțin 7 drept condiție pentru exercitarea profesiei ca titular, indiferent de câte școli sunt în normă). De asemenea, este nevoie de programe pentru susținerea reală, peste tot, a elevilor cu nevoi speciale, atât în sensul ridicării randamentului școlar dar și al susținerii celor cu performanțe în sensul că sunt dintre cei considerați supradotați. Acești copii ai nevoie de programe speciale, gratuite, în cadrul școlilor. În acest sens am o experiență de 7 ani in afara României și vorbesc în cunoștință de cauză.
Și atunci criteriile de departajare or să fie notele de la facultate.Unii or sa vina cu 10 alții cu 5.Se poate compara un 10 luat la o particulară cu un 5 luat la stat?
Bineinteles ca se poate compara. Nota 5 reflecta prostia si lenea oriunde ar fi luata. Nota 10 se obtine greu si la peivat,nu doar la stat.
Înțeleg.
Faceți parte din categoria celor care neaga adevăruri evidente,bazându-se pe un raționament aparent corect.