Diferențe de până la 13 puncte la Olimpiada Națională de Fizică, etapa din Sectorul 1 al Bucureștiului, apar în rezultatele finale obținute de Edupedu.ro, care au fost afișate pe site-ul competiției din 2 martie. Inspectorul de fizică din Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB), Victor Stoica, spune că rezultatele corecte sunt cele de după contestații și trage un semnal de alarmă legat de penuria de profesori de științe din Capitală, unde ar fi peste 80 de posturi titularizabile, neocupate, în acest an școlar.
- Diferențele apar în contextul în care punctajul maxim la această olimpiadă este de 30 de puncte, conform structurii subiectelor și baremelor aprobate prin regulamentul specific.
Mai exact, este cazul unui elev de clasa a VII-a de la Colegiul Național Tudor Vianu care a obținut inițial 3,5 puncte la subiectul I, 2,75 la subiectul II și 3,25 la subiectul al III-lea. În total, 9,5 puncte. După contestații, acesta a primit 7,5 puncte la Subiectul I, apoi 9,5 la subiectul al II-lea și 5,5 la subiectul al III-lea. În total, 22,5 puncte, cu 13 mai multe decât la prima corectare.
După contestații, au mai fost și alți elevi cu diferențe de puncte mari, după cum le cataloghează profesorii consultați de Edupedu.ro. Un alt elev de clasa a VI-a, de la același liceu, a primit 8,9 puncte față de nota inițială (poziția 51 în documentul de mai jos).
Un elev de clasa a IX-a, de la același liceu, a primit 3,5 puncte în plus la subiectul al II-lea după contestații și 2,5 puncte la subiectul III – o diferență de 6 puncte față de nota inițială.
Altă diferență de punctaj a fost pentru un elev de clasa a X-a, tot de la liceul Vianu, care a primit 5,5 puncte după contestații (poziția 35 în document). Un elev de clasa a VIII-a, tot de la Colegiul Național Vianu, a primit după contestații 3,5 puncte, mai arată rezultatele.
Inspectorul ISMB Victor Stoica: Nu poți să culpabilizezi profesorii. Noi nu mai avem posibilitatea să ne alegem oamenii
Contactat de Edupedu.ro, inspectorul Victor Stoica de Fizică, de la Inspectoratul școlar București (ISMB), spune că este vorba de mai mulți factori care au provocat diferențele și că nu este prima dată când există. Printre aceștia – stresul, timpul limitat de evaluare, lipsa de profesori, lucrul cu profesorii care se apropie de pensionare, dar și rezolvările atipice ale elevilor, de altfel corecte, pe care nu toate cadrele didactice au știut să le interpreteze și noteze.
„Din păcate asta s-a întâmplat. Lucrurile la contestații au fost evaluate corect. Sunt foarte multe lucrări, profesori care… avem 80 și ceva de catedre titularizabile la Fizică în București, adică libere. E volumul mare, nu mai sunt profesori. Vă dați seama, dacă doar în București sunt atâtea. Se mai adaugă numărul mare de copii, se termină corectarea la 12 noaptea.
De aceea este bine că există instituția contestației, copiii au reglat problemele prin contestații. În fiecare an au fost lucruri de acest gen, nu e ieșit din comun. Asta este problema, nu e nimic altceva”, a spus inspectorul.
Inspectorul Stoica a confirmat că a doua corectare este cea corectă. Cu alte cuvinte, elevii ar fi fost nedreptățiți major dacă acceptau prima corectură și ar fi putut rata calificarea la etapa națională, pentru că acum unii dintre ei, după contestații, merg la națională și au fost olimpici și în anii trecuți.
„În Sectorul 1 sunt foarte mulți copii, profesori nu sunt atât de mulți. Sunt școli foarte bune, cu tradiție în Sectorul 1, de aici apar posibile probleme (…) La unele comisii au corectat și dintre autorii de subiecte pentru că s-au întâmplat să fie, chiar am avut corectori avizați”, a adăugat inspectorul școlar.
Stoica ia în calcul ca anul viitor să nu apeleze la profesorii care au greșit prima notare ala olimpiadă, dă acesta asigurări pentru Edupedu.ro:
- „Bineînțeles. Profesorii aceia nu vor mai evalua la anul. Dar până la urmă o facem de nevoie, perioada e scurtă, cu olimpiade suprapuse, și atunci pentru 400 de copii… Bucureștiul înseamnă aproximativ șase județe, sectorul 1 – patru județe”. S-a suprapus și cu pregătirile pentru simulare la BAC”.
„Subiectele sunt și atipice, nu este ca la un examen național, și copiii rezolvă atipic, atunci trebuie făcută o compatibilizare, să nu tai elevului chiar dacă n-a rezolvat într-un fel. Nu poți să culpabilizezi profesorii, o fac total benevol. Chiar nici asta n-ar fi problema, că așa e dintotdeauna. Noi nu mai avem posibilitatea să ne alegem oamenii. (…) Cei care au greșit am grijă ca la anul să nu mai evalueze”, a continuat Stoica.
„Unii profesori au fost ok, alții mai puțin ok, eu i-am identificat. Oameni nu mai sunt. Avem cel mai mare deficit de resursă umană, peste 80 de catedre titularizabile. Și nu numai în București, și în țară. Încep să iasă la pensie oamenii care știau și erau obișnuiți cu modul de lucru, alții tineri nu vin în loc. Nici măcar pentru orele obișnuite. E o disciplină mai puțin facilă. Termină mai puțini și nici aceia nu sunt atrași de cariera didactică. Și la Matematică se simte, și la Chimie. Copii buni sunt, dar nu mai avem profesori”, atrage atenția Victor Stoica.
„Când aveam resursă lucrurile se împărțeau mai bine. Sunt posibile erori, lumea e obosită, sâmbătă, profesorul nu are niciun beneficiu”, a mai remarcat inspectorul ISMB.
În prezent, rezultatele nu mai sunt pe site-ul competiției, dar Edupedu.ro le-a obținut și le prezentăm mai jos, anonimizate.
FOTO DOCUMENT Rezultatele de după contestații pentru elevii care au depus cerere – ONF 2024 Sector 1:
Peste 110 elevi din București, de clasele VI-XII, vor merge la etapa națională a Olimpiadei de Fizică, potrivit centralizatorului cu elevii calificați, publicat pe portalul olimpiadafizicabucresti.weebly.com.
Foto: © Maurice Van Den Bosch | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.