Diferențe de până la 13 puncte la Olimpiada Națională de Fizică, etapa din Sectorul 1 al Bucureștiului, apar în rezultatele finale obținute de Edupedu.ro, care au fost afișate pe site-ul competiției din 2 martie. Inspectorul de fizică din Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB), Victor Stoica, spune că rezultatele corecte sunt cele de după contestații și trage un semnal de alarmă legat de penuria de profesori de științe din Capitală, unde ar fi peste 80 de posturi titularizabile, neocupate, în acest an școlar.
- Diferențele apar în contextul în care punctajul maxim la această olimpiadă este de 30 de puncte, conform structurii subiectelor și baremelor aprobate prin regulamentul specific.
Mai exact, este cazul unui elev de clasa a VII-a de la Colegiul Național Tudor Vianu care a obținut inițial 3,5 puncte la subiectul I, 2,75 la subiectul II și 3,25 la subiectul al III-lea. În total, 9,5 puncte. După contestații, acesta a primit 7,5 puncte la Subiectul I, apoi 9,5 la subiectul al II-lea și 5,5 la subiectul al III-lea. În total, 22,5 puncte, cu 13 mai multe decât la prima corectare.
După contestații, au mai fost și alți elevi cu diferențe de puncte mari, după cum le cataloghează profesorii consultați de Edupedu.ro. Un alt elev de clasa a VI-a, de la același liceu, a primit 8,9 puncte față de nota inițială (poziția 51 în documentul de mai jos).
Un elev de clasa a IX-a, de la același liceu, a primit 3,5 puncte în plus la subiectul al II-lea după contestații și 2,5 puncte la subiectul III – o diferență de 6 puncte față de nota inițială.
Altă diferență de punctaj a fost pentru un elev de clasa a X-a, tot de la liceul Vianu, care a primit 5,5 puncte după contestații (poziția 35 în document). Un elev de clasa a VIII-a, tot de la Colegiul Național Vianu, a primit după contestații 3,5 puncte, mai arată rezultatele.
Inspectorul ISMB Victor Stoica: Nu poți să culpabilizezi profesorii. Noi nu mai avem posibilitatea să ne alegem oamenii
Contactat de Edupedu.ro, inspectorul Victor Stoica de Fizică, de la Inspectoratul școlar București (ISMB), spune că este vorba de mai mulți factori care au provocat diferențele și că nu este prima dată când există. Printre aceștia – stresul, timpul limitat de evaluare, lipsa de profesori, lucrul cu profesorii care se apropie de pensionare, dar și rezolvările atipice ale elevilor, de altfel corecte, pe care nu toate cadrele didactice au știut să le interpreteze și noteze.
„Din păcate asta s-a întâmplat. Lucrurile la contestații au fost evaluate corect. Sunt foarte multe lucrări, profesori care… avem 80 și ceva de catedre titularizabile la Fizică în București, adică libere. E volumul mare, nu mai sunt profesori. Vă dați seama, dacă doar în București sunt atâtea. Se mai adaugă numărul mare de copii, se termină corectarea la 12 noaptea.
De aceea este bine că există instituția contestației, copiii au reglat problemele prin contestații. În fiecare an au fost lucruri de acest gen, nu e ieșit din comun. Asta este problema, nu e nimic altceva”, a spus inspectorul.
Inspectorul Stoica a confirmat că a doua corectare este cea corectă. Cu alte cuvinte, elevii ar fi fost nedreptățiți major dacă acceptau prima corectură și ar fi putut rata calificarea la etapa națională, pentru că acum unii dintre ei, după contestații, merg la națională și au fost olimpici și în anii trecuți.
„În Sectorul 1 sunt foarte mulți copii, profesori nu sunt atât de mulți. Sunt școli foarte bune, cu tradiție în Sectorul 1, de aici apar posibile probleme (…) La unele comisii au corectat și dintre autorii de subiecte pentru că s-au întâmplat să fie, chiar am avut corectori avizați”, a adăugat inspectorul școlar.
Stoica ia în calcul ca anul viitor să nu apeleze la profesorii care au greșit prima notare ala olimpiadă, dă acesta asigurări pentru Edupedu.ro:
- „Bineînțeles. Profesorii aceia nu vor mai evalua la anul. Dar până la urmă o facem de nevoie, perioada e scurtă, cu olimpiade suprapuse, și atunci pentru 400 de copii… Bucureștiul înseamnă aproximativ șase județe, sectorul 1 – patru județe”. S-a suprapus și cu pregătirile pentru simulare la BAC”.
„Subiectele sunt și atipice, nu este ca la un examen național, și copiii rezolvă atipic, atunci trebuie făcută o compatibilizare, să nu tai elevului chiar dacă n-a rezolvat într-un fel. Nu poți să culpabilizezi profesorii, o fac total benevol. Chiar nici asta n-ar fi problema, că așa e dintotdeauna. Noi nu mai avem posibilitatea să ne alegem oamenii. (…) Cei care au greșit am grijă ca la anul să nu mai evalueze”, a continuat Stoica.
„Unii profesori au fost ok, alții mai puțin ok, eu i-am identificat. Oameni nu mai sunt. Avem cel mai mare deficit de resursă umană, peste 80 de catedre titularizabile. Și nu numai în București, și în țară. Încep să iasă la pensie oamenii care știau și erau obișnuiți cu modul de lucru, alții tineri nu vin în loc. Nici măcar pentru orele obișnuite. E o disciplină mai puțin facilă. Termină mai puțini și nici aceia nu sunt atrași de cariera didactică. Și la Matematică se simte, și la Chimie. Copii buni sunt, dar nu mai avem profesori”, atrage atenția Victor Stoica.
„Când aveam resursă lucrurile se împărțeau mai bine. Sunt posibile erori, lumea e obosită, sâmbătă, profesorul nu are niciun beneficiu”, a mai remarcat inspectorul ISMB.
În prezent, rezultatele nu mai sunt pe site-ul competiției, dar Edupedu.ro le-a obținut și le prezentăm mai jos, anonimizate.
FOTO DOCUMENT Rezultatele de după contestații pentru elevii care au depus cerere – ONF 2024 Sector 1:
Peste 110 elevi din București, de clasele VI-XII, vor merge la etapa națională a Olimpiadei de Fizică, potrivit centralizatorului cu elevii calificați, publicat pe portalul olimpiadafizicabucresti.weebly.com.
Foto: © Maurice Van Den Bosch | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
14 comments
Este interesant cum notele la contestație au crescut pentru elevii de la Tudor Vianu, aceeași instituție in care atat dl inspector cat si sotia dansului (profesor de fizica, cu elevi in competitie) activează. Conflict de interese! Dar cu siguranță rezultatele bune ajută la creșterea cotei de piata a doamnei, care oferă cursuri in mediul privat!
Ce criterii de evaluare folosește inspectoratul pentru a nu mai trimite aceeasi profesori in anii urmatori la corectare? O rata de eroare de peste 50% la o lucrare mi se pare inadmisibil si in orice alt domeniu astfel de greseli sunt luate in considerare si sanctionate! (Ptr o stiinta exacta cum este fizica profesorii presupun ca stiu deja ca o rata de eroare de microni duce la pierderi de vieti )
Daca profesorii nu sunt plătiți de stat ptr sesiunile de corectare se pot gasi variante de finanțare alternativă (ex: o taxa de participare la olimpiadă ptr fiecare elev sub forma unei reviste, sponsorizare companii private etc.) e normal ca un profesor adus cu forta in week-end, fara sa fie răsplătit nu va oferi prea mult in schimb
Peste 3-4 ani vor fi f multi profesori din reconversii. Eu stiu multe cazuri. Evident nu au habar nici de probleme usoare.
Stați sa vedeți ce urmează.
În 10 ani o sa predea portarul sau se recalificare vreun polițist local 🤣
colega, nu vorbi idioțenii, nu examenul de titularizare e problema , ci salariul mic. ai vrea sa fii titular cu examen de Spiru’, aka șpagă?
Amice, dacă nu știi despre ce vorbești, taci și lasă impresia că ești înțelept.
Fă un mic efort, doar așa, din curiozitate și compară subiectele de la fizică, chimie și biologie din ultimii 3-4 ani (ca să nu fim răi și să mergem cu 20 de ani în urmă) de la CNU, cu cele care au fost date, în aceiași ani, candidaților la posturi de profesor inginer (domeniul tehnic), învățători/educatori, profesori de franceză/engleză. Eventual, și pe cele de la definitivat sau gradul II. Doar ca să înțelegi cât de mare e diferența în grade de dificultate. Și ei, și cei care vor un post de profesor de științe tot 4 ore au la dispoziție în CNU.
Văd că știi totul despre șpăgi, presupun că nu degeaba ți-ai ales ”numele” pe care-l folosești. Tot hoțul îi crede pe ceilalți hoți…
amice, ești idiot? te sperie examenul de titularizare?cât despre “nume”,iar, ești idiot?
Amice, sunt titular prin CNU de peste 20 de ani. Ia-ți cercul și du-te.
Aha, asta o fi vina. Nu faptul ca Fizica, de exemplu, este o materie care nu conteaza prea mult la Bacalaureat, prin urmare nu i se acorda niciun fel de atentie. Nu faptul ca orele au devenit tot mai putine, dotarile laboratoarelor au ramas la nivel de ani ’80, chiar daca pe hartie s-au luat tot felul de truse de fizica.
Si nici faptul ca anumite licee au sesizat oportunitatea de a “vinde” vise unor copii care performeaza in numele lor, si ca, de regula, de acolo se culeg laureatii, pentru ca ei au inventat reteta “succesului” (in cardasie cu reprezentantii ministerului, desigur).
ia să mergem puțin prin scoli și să vedem cum catedre întregi sunt împărțite între aceleași persoane de ani de zile și cum aceiași pensionari au ore cu duiumul!!! Sa ne uitam și la continuitatea cu mult peste vârsta de pensie acordată acelorași persoane!!! cum sa vina tinerii daca NU sunt catedre și ei știu asta?!
La nivel teoretic,știm …practic NU se dorește o schimbare….
Foarte corect punctat! Nu ne mai facem bine niciodată și în plus, politicul intră peste tot….grav, foarte grav!
Ardei sa predea cei din minister!
Ați îndepărtat tinerii de predarea științelor prin concursul unic de titularizare – DOAR la științe sunt subiecte atât de LUNGI (în primul rând), grele (două probleme, și nu ușoare, consumatoare de timp pentru rezolvarea corectă și completă), la care se adaugă alt subiect foarte lung de metodică/pedagogie…
Doar comparați cu ce fel de subiecte se dau la profesori ingineri (sunt glume, în comparație), sau la limbi străine (cel puțin la cele uzuale – franceza, engleza) sau cele de la învățători/educatori!
Nu e de mirare că oamenii nu mai vin să predea științe. Vreți Luna de pe cer și oferiți praful de pe tobă. Cei care-am intrat în sistem acum 20 de ani începem să regretăm – NU-MI POT FACE meseria fără laborator! Iar laboratorul meu a fost dotat ultima oară acum 30 de ani! Din ce-mi pot eu permite am mai cumpărat unele lucruri – dar de ce din banii mei? Până când?
Pe cine să mai atrag spre studiul științelor? CU CE? Iar acum începeți să amenințați că desființați efectiv studiul științelor, prin comasare, trecerea spre facultativ, spre bucuria tuturor descreieraților care habar n-au pentru ce trebuie studiate științele, ei cred că tehnologia și progresul vin de pe Marte. Și nici matematica nu le place, deci nu pot înțelege mare lucru din punct de vedere logic… Toate-s ”grele” pentru creierele netede și mințile odihnite.
Înțeleg așa: dacă se va da ușor la titularizare atunci vor intra în învățământ profesori de științe foarte buni!
Nu, de înțeles e altceva: de zeci de ani subiectele de CNU la științe sunt PREA LUNGI și chiar cei bine pregătiți nu au timp să termine (ca urmare nu iau notele pe care le-ar lua dacă subiectele ar fi rezonabile). Și în consecință, pe lângă toate celelalte probleme cu catedrele de științe (lipsa dotărilor în laboratoare, ore puține și împrăștiate pe miri unde, salarii mici pentru începători), se adaugă și organizarea CNU.
Și am tot invitat lumea să compare genul de subiecte date la alte discipline (evident, nu conținutul, ci structura) cu cele date la științe. Ca să înțeleagă toată lumea DE CE nu mai avem și nu vom mai avea profesori de științe – când ești bine pregătit, de ce te-ai duce în învățământ, dacă te mână doar pasiunea și vocația? Acum 20+ de ani eram prea naivi, dac-am putea da timpul înapoi nici unul dintre noi nu ar mai veni în învățământ doar pentru pasiune și vocație. Iar tinerii bine pregătiți știu asta încă din liceu, pentru că ne au pe noi modele în față. Iar ministerul se plânge că situația se înrăutățește fără să vină cu nicio măsură reală. Nici măcar nu dotează laboratoarele existente, ca să nu pierdem măcar elevii interesați…