În țările europene se face simțită tot mai acut o criză de personal ce determină multe sisteme educaționale să ia măsuri precum mărirea numărului de elevi în clase sau reducerea standardelor de angajare, scrie Financial Times într-o amplă analiză recentă, în care vorbește despre zeci de mii de locuri de muncă ce așteaptă să fie ocupate în școlile de pe continent. Printre principalele cauze invocate – salariile reduse, după standardele țărilor respective, precum și epuizarea produsă de pandemie.
Potrivit sursei citate, care atinge doar tangențial situația din Italia, una dintre cele mai grave de pe continent, în cinci țări europene este nevoie de profesori care să ocupe peste 80.000 de posturi. Este vorba de Germania, Ungaria, Polonia, Austria și Franța, unde sindicatele avertizează că această criză erodează calitatea educației.
În unele țări, situația devine și mai complicată în contextul războiului din Ucraina: în Polonia, guvernul estimează ca peste 400.000 de copii ucraineni refugiați să înceapă noul an școlar de pe băncile școlilor acestei țări, ceea ce pune presiune suplimentară pe resursele existente.
Între problemele semnalate de FT:
- În Franța, peste 4000 dintr-un total de 27.300 posturi nou înființate rămân neocupate. În această țară, președintele a promis o creștere a salariilor și a apelat la programe de instruire accelerată a profesorilor
- În Germania, se estimează că este nevoie de 40.000 noi profesori, raportat la un număr total de 800.000 de cadre didactice, iar un sindicat avertiza luna trecută că școlile se confruntă cu o stare de urgență din cauza situației existente.
- În Austria, autoritățile estimează că aproximativ 1.500 de posturi de profesor sunt neocupate
- Situația afectează inclusiv Finlanda, țară care are printre cele mai bune rezultate educaționale pe continent, unde problema se simte mai acut, potrivit unei asociații profesionale, în special în educația timpurie.
- Și în Irlanda multe posturi au rămas neocupate, un sindicat din această țară invocând drept cauze folosirea contractelor cu normă parțială și numărul foarte limitat al locuințelor disponibile.
- Iar în Ungaria un sindicat al profesorilor estimează că aproximativ 16.000 de locuri de muncă rămân neocupate, raportat la un total de 117.000 de cadre didactice, motivul principal fiind nivelul scăzut al salariilor (comparabil cu cel din România). Alte motive invocate de experți și de Opoziție: politici dure aplicate de partidul de guvernământ Fidesz, prin care sunt supraîncărcați elevii, limitează incluziunea și se pune accentul pe naționalism.
FT îl citează pe David Edwards, secretar general al federației sindicale internaționale Education International, potrivit căruia “Toată lumea este foarte îngrijorată de deficitul [din Europa și din alte părți ale lumii]. Este o criză reală”.
Foto: © Robert Kneschke | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.