Consiliul Național al Elevilor (CNE) semnalează, într-un comunicat de presă de vineri seară, 25 august, după ce Ministerul Educației a pus în consultare publică noile criterii de acordare a burselor școlare, faptul că există mai multe discordanțe la nivelul metodologiei în ceea ce privește calculul acestor stimulente lunare pentru elevi și premiile care să fie luate în considerare la bursele de merit și de excelență olimpică, potrivit unui comunicat de presă primit la redacție.
Organizația vine cu aceste observații după ce recent a anunțat că s-a întâlnit cu reprezentanții Ministerului Educației la instituție să discute propunerile și după ce „a venit constant cu propuneri privind bursele școlare în contextul reformei legislative, precum creșterea cuantumurilor minime, administrarea fondurilor direct din bugetul Ministerului Educației, noile criterii de acordare și stabilirea unui termen-limită până la care bursele trebuie să fie plătite lunar”, scrie în comunicat, redat integral mai jos. „Astfel, se poate observa cum implicarea activă a elevilor reprezentanți poate face diferența, toate aceste propuneri fiind integrate fie în noua lege, fie în metodologia-cadru”, continuă elevii.
- Edupedu.ro a scris despre proiectul de ordin de ministru privind modalitatea de acordare a burselor școlare, începând din acest an școlar, 2023-2024, pus în consultare publică de Ministerul Educației vineri seară, 25 august, până pe 4 septembrie. Printre noutăți este faptul că dispare pragul mediei pentru acordarea burselor de merit la gimnaziu și liceu care, anul școlar trecut, era de de 9,50. Vor primi burse de merit primii 30% dintre elevii unei clase, indiferent de medie, în ordinea descrescătoare a acestora. Condiția este ca elevii să aibă media 10 la purtare, prevede proiectul.
Prima remarcă a CNE este legată de faptul că în proiectul de metodologie „este explicat algoritmul de calcul pentru acordarea burselor în lunile din anul școlar în care sunt vacanțe. Acest lucru arată că ele nu s-ar acorda integral, fapt ce reieșea până acum din legea educației”.
Reprezentanții elevilor solicită „reintroducerea elevilor participanți la loturile internaționale restrânse ale olimpiadelor școlare pe lista beneficiarilor bursei de excelență”. Edupedu.ro a semnalat într-un articol recent acest aspect, dar și pe celelalte legate de bursele pe care le-ar putea primi elevii pentru premiile la olimpiade și concursuri școlare, în funcție de locurile obținute, conform proiectului de metodologie.
Alte observații sunt legate de faptul că doar premiile I la concursurile școlare naționale sunt luate în considerare pentru bursa de merit și că, spre deosebire de criteriile aplicate în anul școlar trecut, premiile la competițiile școlare județene – olimpiade naționale și concursuri naționale, nu apar nicăieri în document:
- „Se poate observa cum elevii participanți la concursurile naționale nu mai beneficiază de bursă de excelență, ci doar de merit, iar aceasta numai în cazul obținerii premiului I. De cele mai multe ori, diferențele de punctaje la astfel de competiții sunt extrem de mici, nivelul de pregătire a elevilor fiind foarte apropiat, poate chiar identic. Astfel, considerăm imperioasă introducerea elevilor care au obținut și premiile II și III la concursurile școlare pe lista de beneficiari. Mai mult, solicităm și reintroducerea elevilor care au obținut premiile I, II și III la olimpiadele școlare județene pe lista elevilor beneficiari ai bursei de merit”, se arată în comunicat.
CNE mai anunță că va trimite amendamente către Ministerul Educației legate de bursele care au la criterii și rezultatele la competițiile școlare.
În ceea ce privește măsura ca 30% dintre elevii unei clase să primească burse de merit, indiferent de medie, în ordinea descrescătoare a acestora, CNE nu a scris dacă susține acest mod de acordare și a menționat că vor primi bursa și cei cu medii egale de pe ultima poziție, listele fiind extinse. În februarie, pe marginea legilor educației atunci în dezbatere și nefăcute publice, organizația încuraja prevederea invocând „echilibrul perfect dintre principiul meritocrației și cel al echității” ca argument. Federația Națională a Părinților, în schimb, s-a dezis de această propunere a Ministerului Educației, președintele federației susținând într-o postare de sâmbătă dimineață, 26 august, că „nu ne aparține”.
FOTO DOCUMENT Comunicatul CNE din 25.08.2023: