Criteriile folosite de profesori pentru alegerea manualelor școlare – studiu de piață al unei edituri / Întrebate ce ar vrea să regăsească în plus, în manualele de gimnaziu, mai multe cadre didactice au indicat itemi asemănători celor de la Evaluarea Națională pentru clasa a VIII-a, evaluări inițiale și o evaluare sumativă mai scurtă, plus idei pentru Școala Altfel

803 vizualizări
Licitația de manuale pentru clasa a VIII-a
Foto: © Eugene_Put | Dreamstime.com / https://www.dreamstime.com/stack-textbooks-black-backpack-wooden-floor-education-school-holidays-back-to-concept-copy-space-image150640578
Corectitudinea științifică și actualitatea informațiilor sunt cele mai importante criterii din punctul de vedere al profesorilor atunci când vine vorba despre manualele școlare pentru elevii de gimnaziu, potrivit unui studiu de piață făcut de Editura Art Klett, după cum se arată într-un comunicat de presă. Acesta a fost făcut în perioada februarie-mai 2024, consultând opiniile a 2.500 de cadre didactice din toată țara, echivalentul a 2% din profesorii de gimnaziu din România, conform sursei citate. De menționat, 3 din 5 participanți sunt utilizatori ai manualelor editurii care a realizat sondajul.

Astfel, conform studiului, 83,8% dintre respondenți consideră că este importantă corectitudinea științifică a informațiilor.

Pentru 71% dintre cei care au participat la studiu, actualitatea informațiilor prezentate este importantă, iar 69,9% susțin că este esențială adaptarea conținutului pentru fiecare grupă de vârstă a elevilor.

53% dintre cadrele didactice participante la studiul de piață au în vedere stilul și claritatea limbajului folosit în manual, iar 43% sunt interesați de conceptul didactic.

De asemenea, 39% dintre respondenți sunt interesați de gradul de dificultate al itemilor de evaluare, iar 21,74% sunt atenți la ușurința de navigare în interiorul unităților de învățare și al lecțiilor.

Alte date relevante din studiul menționat:

73,8% din profesorii care au participat la cercetare utilizează atât manualul digital, cât și cel tipărit în clasă și consideră că această abordare generează o predare mult mai eficientă. Profesorii au evaluat diferite aspecte ale manualelor digitale în funcție de gradul de importanță:

  • 79,4% apreciază activitățile multimedia interactive; 
  • 78,8% pun accent pe modul de navigare și pe activitățile multimedia de învățare animate;
  • 77,2% sunt interesați de modul de afișare comutare automată și de activitățile multimedia interactive de învățare statice;    
  • 75,8% susțin importanța modului de navigare și a modului de afișare pagină lată.
  • 58,78% apreciază modul de afișare de tip carte;   
  • 56,69% sunt interesați de structura meniului;  
  • 30,3% pun accentul pe secțiunea AJUTOR.

Comunicatul are și câteva recomandări anonime ale profesorilor chestionați pentru viitoarele manuale utilizate în actul de predare-învățare -evaluare:

„Este importantă introducerea, în fiecare capitol dedicat lecturii, a itemilor asemănători celor de la Evaluarea Națională pentru clasa a VIII-a. De asemenea, ar fi util dacă s-ar pune accent pe valorile pe care textele le transmit. Lecțiile de interculturalitate au nevoie de mai multe informații la repere. Mai mult decât atât, proiectele de grup sau individuale propuse ar trebui să fie mai atractive, să facă apel la creativitatea elevilor și la conținuturi/corelări cu alte discipline/arte (muzică, istorie, geografie, cinematografie, jocuri video sau implicarea tehnologiei)” – profesor de limba și literatura română, Iași.

„Pentru mine, atunci când aleg un manual sunt importante aspecte precum formatul, calitatea conținutului și posibilitatea de al parcurge în întregime pe parcursul anului, plus posibilitatea de a avea și un auxiliar” – profesor de limba și literatura română, Iași.

„De fiecare dată când aleg manualul potrivit pentru elevii mei țin cont de lexic, gradul de dificultate al exercițiilor, informațiile explicite, elementele de intertextualitate, varietatea provocărilor ce le potențează gândirea critică și le dezvoltă creativitatea” – profesor de limba și literatura română, București.

„Actualizarea sau adăugarea unor probleme care să urmărească teme de evaluare națională în manualele de matematică. Sunt foarte potrivite cele care sunt acum, dar câte unul în plus pe ici pe colo, nu strică. În teste adăugarea de itemi care să urmărească evaluare națională acolo unde se pretează, iar în manualul digital – poate un pic mai multe animații” – profesor de matematică, Codăești.

„Introducerea unor teste de evaluare inițială. Introducerea unor exerciții și probleme de recapitulare la sfârșitul fiecărei unități de învățare” – profesor de matematică, Botoșani.

„Aș simplifica teoria, aș pune accent pe principiile de bază (legi, formule de calcul, constante fizice, unități de măsură). Rubrica Stiati că? este foarte importantă dar elevii nu o citesc pentru că nu fac corelații cu axa timpului, aș introduce teste de autoevaluare, un pic aș scurta proba de evaluare sumativă, aș introduce idei de activități distractive pe care să le poată realiza în săptămâna verde sau școala altfel sau acasă”, spune un profesor de chimie din București.

Foto: © Eugene_Put | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. Au întrebat profesori care aleseseră deja manualele Art Klett… Când vezi acolo că aproape 74% folosesc manualul digital îți dai seama că nici n-au înțeles despre ce este vorba acolo. 90% șanse să fi priceput că dacă folosesc un pdf, ceva, e digital. (Ce, eu n-am voie să pun procentaje din top?!)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like