Material susținut de Coca-Cola România

Cristina Radu, profesoară pentru învățământ primar și directoare adjunctă, coordonator al proiectului Azi pentru Mâine: Dacă până acum mai vedeam câte o hârtiuță în curtea școlii, acum nu mai e niciun gunoi nelalocul lui / I-am făcut pe elevi să înțeleagă colectarea selectivă mai ales prin exemplul nostru, al profesorilor, explicându-le că viața Planetei depinde de noi

8.541 de vizualizări
Școala respiră mult mai bine fără urmă de deșeuri, iar comunitatea întreagă s-a prins în această activitate educativă pentru mediu și pentru viitor, spune Cristina Radu, profesor pentru învățământ primar, coordonatorul proiectului Azi pentru Mâine și directorul adjunct al Școlii Gimnaziale „Nicolae Titulescu” Călărași. Cadrul didactic a declarat că elevii sunt cei care au înțeles cel mai repede mesajele profesorilor, iar mai departe tot cei mici, elevii din clasele primare, au răspândit și în familiile lor, către părinți și bunici, comportamentul responsabil în privința colectării selective a deșeurilor. 

„Putem spune că școala noastră, Școala Gimnazială Nicolae Titulescu este chiar parte din Azi pentru mâine pentru că noi am spus „prezent” încă de la lansare, în anul 2019. Suntem o școală cu statut de „școala Eco”. Suntem singura Școală europeană gimnazială din județul Călărași, o școală care se implică în absolut tot ce înseamnă proiect la nivelul comunității, la nivel național și chiar internațional pentru Erasmus+. Programul s-a instalat firesc, în anul 2019, noi am luat la început legătura cu cei din Consiliul Elevilor, acest proiect a fost prezentat de reprezentanții CNE, copiii au povestit la clasă și de aici dorința de a ne implica. Prima dată am obținut un premiu de 6.000 de lei, anul trecut am luat premiul cel mare, de 10000 de lei, premiu din care am dotat viitoarele clase pregătitoare cu table și videoproiectoare. 

  • Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu” din Călărași a câștigat anul trecut premiul pentru cea mai mare cantitate de deșeuri pe care elevii le-au colectat și selectat, în cadrul proiectului „Azi pentru Mâine în Școală” – concurs făcut pe platforma administrată de Asociația CSR Nest și dezvoltată cu finanțare de la Fundația Coca-Cola. Un instrument prin care este încurajată economia circulară la nivel național

Anul acesta proiectul a continuat la nivelul școlii și al claselor, iar noutatea este că ne-am cântărit singuri cantitățile colectate separat pe care le depozităm în containerul exterior. Am implicat și personalul administrativ din școală, ei sunt cei care ne-au ajutat cu cântărirea și, pe un bilețel, au scris cantitățile de deșeuri colectate.

Beneficiem și de platformă digitală, chiar acum o am deschisă în față și văd că avem o clasă cu 1.400 kg de hârtie, în jur de 200 kg de mase plastice și 8 kg de doze. De departe va fi o clasă fruntașă, o clasă pregătitoare, chiar clasa mea, pentru că printre altele sunt și învățător, spune directoarea adjunctă.

Cristina Radu spune că efectele cultivării responsabilității față de mediu și comunitate asupra copiilor se văd la tot pasul.

„Prin acest proiect încercăm să modelăm comportamentele elevilor. Vreau să vă spun că părinții vin aproape o dată pe săptămână cu ce au strâns în casă și aduc plastic, doze, hârtie. Dacă până acum mai vedeam câte o hârtiuță în curtea școlii, acum la fiecare clasă există câte o pungă în care orice hârtiuță, cât de mică ar fi, fie ea decupată sau o ciornă, se pune în punguță și se duce la containerul cu hârtie”, explică profesoara.

Profesorii au fost cei care au dat tonul, iar comportamentul elevilor a început să se modeleze încet-încet.

I-am făcut să înțeleagă importanța reciclării și a colectării selective chiar prin exemplul propriu. Ne-au văzut de foarte multe ori, pe noi, profesorii, cu sticla terminată de apă mergând la containerul galben sau cu hârtiuțe la cel albastru. În același timp le-am și explicat viața planetei depinde de noi și că noi suntem cei care trebuie să o protejăm, nu neapărat pentru noi, ci pentru cei care vor urma. Și că putem prelungi miracolul vieții pe pământ prin aceste acțiuni. 

De obicei cei mici sunt foarte receptivi, mai precizează cadrul didactic.

Ce presupune din punct de vedere logistic pentru o școală administrarea acestui program? „Eu mă ocup și de platformă, într-adevăr necesită foarte multă muncă și timp pentru că într-o școală mare, dacă vin 20 de copii într-o zi cu deșeuri colectate, de 20 de ori trebuie să fac lista de preluări. Dar, pentru că mi-am asumat rolul de coordonator, eu până la ora 18:00 nu plec din școală”

Deșeurile sunt puse în containerul de exterior, care are compartimente de colectare separată marcate grafic prin culorile specifice și sunt apoi preluate de operatorii de salubritate. Cristina Radu explică faptul că recent, pentru că în comunitatea lor a existat o „producție” foarte mare de deșeuri printr-o colectare responsabilă, s-a înființat chiar un operator zonal care își axează acum activitatea pe preluarea deșeurilor selectate de elevi.

„Fiind atâta cerere, a apărut recent și o firmă de colectare în localitatea noastră. Iar cei care vin să ridice sunt uimiți de ce cantități ridică și cum sunt așezate. Le așezăm în saci speciali, nu mai necesită o triere suplimentară. Astăzi, de exemplu, am predat 376 kg de hârtie, 58 kg de plastic și 4,6 kg de doze”, spune directoarea adjunctă, care punctează faptul că acest exercițiu zilnic este benefic și pentru mentalitate și pentru comportament.

Participă la proiect 44 de clase din Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu din Călărași și sunt implicate peste 80 de cadre didactice, personal auxiliar și chiar personalul nedidactic. „Practic, toată școala”, spune Cristina Radu.

„Cred că proiectul acesta a impulsionat foarte mult școala noastră și gradul de implicare la nivelul școlii este foarte mare. Dacă la început fiecare clasă ar mai fi lăsat pe cealaltă clasă, „lasă că poate aduc cei mici și noi mai stăm pe loc”, de data aceasta, când premiul se dă la nivelul fiecărei clase, ne urmărim unii pe ceilalți”, spune zâmbind profesoara.

„Este un proiect pe care școala noastră l-a implementat cu bucurie și dacă ar continua, cu siguranță vom fi și noi încă o dată parte din acest proiect.

Cei mici îi vor învăța și îi vor educa pe cei mari pentru că sunt câteva voci aici în clasă, chiar dacă sunt mici, sunt atât de convingătoare și atât de hotărâte în ceea ce spun încât cu greu pot să le reziste cei mari. Aceste 3-4-5000 kg pe care le colectăm sunt kilograme care s-ar fi transformat într-un munte de mizerie”, încheie Cristina Radu.

Asociația CSR Nest, prin intermediul platformei Azi pentru Mâine, finanțată de Fundația Coca-Cola, dezvoltă un program dedicat școlilor în cadrul căruia oferă informații copiilor din ciclul primar și gimnazial despre colectarea separată a deșeurilor și cum un astfel de obicei simplu, pe care îl poate face fiecare dintre noi, poate avea, în timp, un impact major asupra mediului. 

În acest program, s-a desfășurat și un concurs organizat în 53 de unități de învățământ din 6 județe ale țării (Constanţa, Călăraşi, Dolj, Vâlcea, Dâmboviţa şi Ilfov), până la finalul semestrului doi. Clasa din fiecare școală care a reușit să colecteze, până la sfârșitul acestei perioade, cele mai mari cantități de hârtie/carton, plastic şi aluminiu primește câte un premiu. Competiția s-a desfășurat între clasele aceleiași școli, pentru a stimula și mai mult implicarea elevilor și a profesorilor. În acest moment, sunt analizate rezultatele concursului pentru stabilirea câștigătorilor care vor fi anunțați în perioada imediat următoare. Clasele care au reușit să adune cele mai mari cantități de deșeuri sunt recompensate cu premii totale în valoare de 53.000 de lei.

Concursul se organizează deja pentru al treilea an consecutiv, la edițiile anterioare fiind adunate peste 100 tone de deşeuri, colectate pe două fracţii: hârtie/carton şi plastic/PET + aluminiu/can. 

Cum contribuie colectarea separată la dezvoltarea competențelor elevilor

Prin componenta educațională, elevii, alături de părinții și profesorii lor, sunt informați cu privire la modalitățile de colectare separată a deșeurilor, dar și cu privire la importanța colectării separate a acestora. Copiii află că acesta este un prim pas în punerea bazelor unei noi forme de economie, și anume  economia circulară. Adică în loc să folosim resursele planetei, ca până acum, iar majoritatea produselor să fie fabricate pentru o singură utilizare, pe viitor să adoptăm un model de producție și consum care implică partajarea, reutilizarea, repararea, renovarea și reciclarea materialelor și produselor existente cât mai mult posibil. Putem face asta în primul rând prin reducerea la minimum a deșeurilor. Când un produs ajunge la sfârșitul duratei sale de viață, materialele din care este făcut sunt păstrate în cadrul economiei de câte ori este posibil. Acestea pot fi folosite din nou și din nou, creând astfel o valoare suplimentară. 

Trecerea la o economie circulară ar putea aduce beneficii cum ar fi reducerea presiunii asupra mediului, îmbunătățirea aprovizionării cu materii prime, creșterea competitivității, stimularea inovării, stimularea creșterii economice, crearea de locuri de muncă. În plus, consumatorii ar putea avea parte de produse mai durabile și inovatoare, care vor spori calitatea vieții și îi vor ajuta să economisească bani pe termen lung, potrivit Ghidului de colectare separată lansat de Asociația CSR Nest, tot în cadrul platformei Azi pentru Mâine.  

Acest ghid oferă detalii concrete despre cum se face colectarea separată și, mai mult decât atât, explică pe larg pașii prin care fiecare comunitate își poate implementa propriul sistem de colectare selectivă: “Sunt încă foarte multe necunoscute în jurul acestui concept de colectare separată, tocmai de aceea ne-am dorit să strângem laolaltă informații pentru cele mai frecvențe întrebări pe care majoritatea oamenilor le au în jurul acestui concept, și să le punem la dispoziția tuturor, într-un ghid care oferă nu doar răspunsuri, ci și soluții și exemple de urmat.” – a declarat Anda Sebesi, de la Asociației CSR Nest. 

Platforma Azi pentru Mâine a fost lansată de CSR Nest în 2019, și are sprijinul Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor. Este finanțată de Fundația Coca-Cola și se înscrie în demersurile de sustenanbilitate ale Sistemului Coca-Cola în România, reunite în cadrul platformei Dupa Noi. La început, Azi pentru Mâine a fost un program cu două direcții de acțiune: 

  • în primul rând pentru informarea, conștientizarea și educarea publicului în privința importanței colectării separate a deșeurilor, dublată de acțiuni de ecologizare 
  •  și în al doilea rând, infrastructură – asigurarea resurselor necesare pentru colectarea separată a deșeurilor care vor fi reciclate. 

În timp însă, programul s-a transformat într-o platformă națională, cu o abordare 360, care oferă astăzi sprijin tuturor entităților care trebuie să lucreze împreună pentru a face posibilă colectarea separată a deșeurilor: cetățeni, asociații de locatari, autorități, organizații non-guvernamentale. Concret: Azi pentru Mâine aduce la aceeași masă toți factorii de decizie, inclusiv autorități locale și operatori de salubritate, care să colaboreze și să găsească soluții pentru implementarea unui sistem de colectare separată mai eficient de care să beneficieze întreaga comunitate locală dar și sectorul de business activ în acea comunitate.


You May Also Like

Manualul „Istoria evreilor. Holocaustul”, pentru clasele a XI-a, a XII-a, structurat pe unități de învățare, cu zece studii de caz și o sută de fișiere multimedia, este pregătit de Booklet pentru anul școlar 2024-2025 (P)

Editura Booklet anunță că manualul „Istoria evreilor. Holocaustul”, pentru clasa a XI / XII-a a fost evaluat de experții Ministerului Educației și este gata să îi însoțească pe liceeni în…
Vezi articolul

Material susținut de Platforma de management organizațional VIVA

Sute de schimbări vizează școlile în următoarea perioadă. Platforma instalată deja în 1.700 de școli, care dă acces instantaneu la toate modificările, documentele esențiale și procedurile de care directorii și profesorii au nevoie

Autoritățile au anunțat deja că următorii doi-trei ani urmează peste 380 de acte normative pentru aplicarea legilor Educației. Deja începutul acestui an școlar arată împânzit de schimbări și reguli noi…
Vezi articolul

Structura anului școlar 2019-2020 – Semestrul al II-lea să înceapă după vacanța de iarnă sau o vacanță mai scurtă – printre planurile ministrului Educației

Structura anului școlar 2019-2020 aduce modificări față de structura acestui an, a anunțat Ecaterina Andronescu. Semestrul al II-lea să înceapă imediat după vacanța de iarnă, iar examenele din vară –…
Vezi articolul

Un manual nu poate să fie prietenul profesorului fără ca elevii săi să-l perceapă ca atare / Cum se nasc manualele? Povestea nespusă a cărților care fac legătura dintre cele trei universuri: catedră, bancă și acasă (P)

Cât de faină e prima săptămână de școală! Povești din vacanță, aventuri de împărtășit, haine noi de admirat, frizuri și coafuri noi, telefoane și alte gadgeturi pe care unii le…
Vezi articolul