Rezultatele de la Evaluarea Națională sunt un mare câștig, a declarat pentru EduPedu.ro Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar. Acesta a spus că, după aceste rezultate, ar trebui schimbată și evaluarea de la Bacalaureat, în opinia sa, astfel încât subiectele să fie formulate tot ca la Evaluarea Națională, „cu itemi de tip obiectiv”.
Reprezentantul FNAP a spus că nu ar trebui ca autoritățile să aștepte schimbarea curriculară la liceu pentru a introduce acest tip de evaluare, pentru că profesorii pot preda și îi pot testa pe elevi cu teste de tipul celor folosite acum la Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a. „Vom avea câștiguri pentru că se pare că aceasta abordare și această structură este pe placul copiilor”, a mai spus Cristache.
Procentul mediilor peste 5, înregistrat la Evaluarea Națională 2021, a fost de 76,8% înainte de contestații. Ministerul Educației anunță că este o ușoară creștere a acestui procent față de anul trecut.
Iulian Cristache: „Văzând contextul pandemic, la începutul anului școlar 2020-2021, nu aveam mari speranțe, pentru că am pierdut practic un semestru din anul trecut, fiind școala suspendată, cu ceva activități online și fără activități față în față. În toamna noului anului școlar știți foarte bine că s-a ținut cont de rata incidenței și cel puțin 50% constant au continuat activitatea în mediul online și nu față în față. Un prim plus a apărut la simularea Evaluării Naționale. Acolo am avut o creștere de 20% raportat la simularea din 2019 și, dacă luăm în calcul contextul, actualul context pandemic, mai ales că sunt copii care nici măcar 50% nu au fost în școală față în față, dacă luăm în calcul o schimbare de paradigmă și de evaluare la nivel de subiecte și de o structură abordată, asemănătoare cu ceea ce reprezintă testele PISA, eu cred că este un mare câștig. Nu trebuie să ne uităm la mediile de 10 pentru că acele medii erau înșelătoare. Un mare plus aici merită Centrul Național de Evaluare și Examinare (n. red. actualul CNPEE) care a înțeles că trebuie să elaboreze niște subiecte care să vină în sprijinul copiilor, nu neapărat ținând cont de contextul pandemic, ci ținând cont de ceea ce se întâmplă la nivel european. Niște subiecte care să fie transpuse cu ceea ce ne dorim noi în viața reală, cu aplicabilitate, să încurajeze un învățământ de tip organic și nu mecanic, nu o reproducere la nivel de text, în special la limba și literatura română.
Deci eu zic că este un prim semnal că, cel puțin evaluarea la nivel de Bacalaureat trebuie schimbată astfel încât să introducem același tip de evaluare, prin itemi de tip obiectiv și să încurajăm și aici același lucru. Există o posibilitate pentru a face asta și nu cred că trebuie să așteptăm pentru ca actuala generație de clasa a VIII-a să ajungă la finalul liceului pentru a face această schimbare. Ea trebuie să fie începută de anul viitor, cu condiția ca elevii care vor intra în clasa a XII-a să fie testați și să li se predea și să fie instruiți și evaluați prin actuala structură de subiecte de tip PISA.
Vom avea câștiguri pentru că se pare că aceasta abordare și această structură este pe placul copiilor și trebuie să susținem acest lucru. Practic, este un trend europeană la care noi am întârziat, din păcate.
Atenție, trag un semnal de alarmă! Pentru că știți foarte bine că s-a prorogat, noi aveam un alt tip de evaluare în mod normal, conform Legii Educației (n. red. evaluare transdisciplinară la finalul clasei a VIII-a). Actuala generație de clasa a V-a, care a terminat, trebuie să intre peste 4 ani în noul sistem de evaluare. Dar din păcate, nici acum profesorii nu sunt pregătiți pentru acest tip nou de evaluare, nu se constituie portofolii cum scrie în Legea Educației Naționale și din nou vor fi surprinși, peste trei ani de zile, atunci când elevii vor trebui să susțină evaluarea conform Legii educației naționale și conform prorogării. Deci, ori în toamnă ministerul, prin elaborarea unei noi Legi a educației prorogă din nou sau anulează acest tip de Evaluare Națională, care trebuie să fie ținută peste trei ani de zile, pentru elevii care acum au trecut într-a VI-a, ori dacă nu, atenție, trebuie pregătit, trebuie predat, trebuie instruit învățat și evaluat astfel încât copiii să nu mai fie surprinși”.
Foto: gov.ro