Creșele rămase la primării sunt unități de învățământ cu personalitate juridică. După un an, Ministerul Muncii propune Guvernului eliminarea creșelor din lista serviciilor sociale, deși ar fi trebuit să facă acest lucru în octombrie 2021

2.349 de vizualizări
Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com
Creșele care au rămas în administrarea autorităților locale și nu au fost preluate de Ministerul Educației sunt unități de învățământ cu personalitate juridică, potrivit unui răspuns al Ministerului Muncii transmis pentru Edupedu.ro. Acest lucru este prevăzut în Ordonanța de Urgență nr. 100 din 10 septembrie 2021: „Creșele fac parte din sistemul național de învățământ preuniversitar și oferă copiilor antepreșcolari cu vârste cuprinse între 0 luni și 3 ani servicii integrate de educație, îngrijire și supraveghere”. Conform unui proiect al Ministerului Muncii, creșele ar putea fi scoase din Nomenclatorul serviciilor sociale.

Amintim că trecerea creșelor în subordinea Ministerului Educației este prevăzută în Ordonanța de Urgență nr. 100 din 10 septembrie 2021. Menționăm că ordonanța a fost publicată în Monitorul Oficial pe 15 septembrie 2021, iar Ministerul Muncii ar fi trebuit să dea, în termen de 30 de zile, Guvernului pentru aprobarea proiectul pentru eliminarea creșelor din Nomenclatorul serviciilor sociale. Săptămâna trecută, proiectul s-a aflat pe ordinea de zi a Plenului Consiliului Economic și Social.

Iată ce prevede articolul IV al Ordonanței de Urgență nr. 100 din 10 septembrie:

În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență:

a) Ministerul Educației înaintează Guvernului spre aprobare hotărârea privind Metodologia de organizare și funcționare a creșelor și a altor unități de educație timpurie antepreșcolară;

b) Ministerul Muncii și Protecției Sociale supune spre aprobare Guvernului proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de organizare și funcționare a serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare, în sensul eliminării creșelor din Nomenclatorul serviciilor sociale.

Întrebat dacă primăriile vor mai putea să administreze creșele după ce acestea vor fi eliminate din lista serviciilor sociale, Ministerul Muncii a transmis că „în cazul în care autorităţile administraţiei publice locale nu solicită arondarea creșelor unităţilor de învăţământ care au nivel preşcolar cu program prelungit cu personalitate juridică sau unităţilor de învăţământ care au în structură învăţământ preşcolar, acestea devin unităţi de învăţământ cu personalitate juridică”.

Autorităţile administraţiei publice locale pot contribui la finanţarea acestora, în limita bugetului aprobat. În această situaţie, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti asigură coordonarea metodologică a respectivelor creşe”, potrivit sursei citate.

Ministerul Muncii a mai precizat următoarele: „Creşele fac parte din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar, conform prevederilor OUG nr. 100/2021 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi abrogarea unor acte normative din domeniul protecţiei sociale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.17/2022, cu modificările și completările ulterioare”.

Articolul 27 alin. (3) din Legea Educației Naționale stabilește că „asigurarea personalului necesar desfășurării educației antepreșcolare, didactic, nedidactic și auxiliar, se face de către Ministerul Educației, conform art. 104 alin. (2) lit. a), cu respectarea standardelor de calitate și a legislației în vigoare”.

Amintim că trecerea creșelor la Ministerul Educației a dus la nemulțumiri din partea angajaților, deoarece le-a fost micșorat salariul și au o altă încadrare. Nu este clar dacă angajații din creșele rămase în administrarea autorităților locale vor trece la grila de salarizare a Ministerului Educației.

În acest moment, pe funcții similare sunt diferențe între salariile personalului din creșele aflate în subordinea primăriilor și cele aflate în subordinea Ministerului Educației. Salariile angajaților din creșele din Capitală care au fost preluate de Ministerul Educației au scăzut, în plină criză, cu 30%, potrivit documentelor consultate de Edupedu.ro. 

Răspunsul complet al Ministerului Muncii:

Creşele fac parte din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar, conform prevederilor OUG nr. 100/2021 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi abrogarea unor acte normative din domeniul protecţiei sociale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.17/2022, cu modificările și completările ulterioare.

De asemenea, în actul normativ amintit se specifică că, în cazul în care autorităţile administraţiei publice locale nu solicită arondarea creșelor unităţilor de învăţământ care au nivel preşcolar cu program prelungit cu personalitate juridică sau unităţilor de învăţământ care au în structură învăţământ preşcolar, acestea devin unităţi de învăţământ cu personalitate juridică. 

Autorităţile administraţiei publice locale pot contribui la finanţarea acestora, în limita bugetului aprobat. În această situaţie, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti asigură coordonarea metodologică a respectivelor creşe.

Totodată, la art. II din OUG nr. 100/2021 se menționează faptul că salariile de bază ale funcţiilor specifice din creşe se vor stabili cu respectarea prevederilor art. 28 alin. (1) şi (2) şi ale art. 36 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.

Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru modificarea anexei la HG nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale, în sensul eliminării creşelor din Nomenclatorul serviciilor sociale, a fost elaborat de către Ministerul Muncii şi Solidarității Sociale în conformitate cu prevederile art. IV din OUG nr. 100/2021.

Informații de context

O parte din creșele de stat au trecut de la autoritățile locale în administrarea Ministerului Educației. Edupedu.ro a scris că doar puțin peste o treime din creșele existente au trecut sau sunt în curs de preluare de către Ministerul Educației. Astfel, 247 au rămas la primării, iar 148 sunt în subordinea Ministerului Educației. În jumătate din județele din România nu existau anul trecut educatori în creșele preluate de minister.

Pentru anul școlar 2021-2022, cele 247 de creșe rămase la primării cuprind 1.075 de grupe de copii, 16.096 de copii și 4.531 de posturi ocupate, potrivit Ministerului Educației.

Edupedu.ro a scris că părintele sau reprezentantul legal are dreptul să stea cu copilul la creșă, pentru a-l acomoda, cel mult 2 săptămâni după înscriere, potrivit Metodologiei privind funcționarea creșelor publice și a altor unități de educație antepreșcolară.

Dacă înainte se puteau înscrie copiii cu vârste între 11 luni și 3 ani, acum grupa de vârstă acceptată este 0 luni – 3 ani, împărțirea nemaifiind într-o singură grupă cu 7 copii, în medie, dar nu mai mult de 9 și nu mai puțin de 5, ci în felul următor:

  • grupa mică: 7 copii, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 9;
  • grupa mijlocie: 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 15;
  • grupa mare: 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 20.

Doar creșele cu program prelungit vor funcționa pe tot parcursul anului, inclusiv în timpul vacanțelor școlare, perioadă în care se organizează activități educaționale recreative, potrivit metodologiei.

Unitățile de educație timpurie antepreșcolară, indiferent de tipul de program al acestora își pot suspenda temporar activitatea, cu acordul inspectoratului școlar și cu informarea părinților, cel mult 30 de zile pe an, pentru curățenie, reparații sau dezinsecție.

Anul trecut, au fost scoase la concurs pe site-ul Titularizare 2022 peste 140 de posturi de educator-puericultor, potrivit Ministrului Educației.

Articolul 59 din Metodologia de organizare și funcționare a creșelor stabilește următoarele:

„(1) În vederea asigurării personalului didactic de predare necesar în unitățile de învățământ preuniversitar cu nivel antepreșcolar, pentru ocuparea pe perioadă determinată a funcției didactice de educator-puericultor se acceptă și absolvenți ai liceului pedagogic sau ai unei școli echivalente, cu specializarea educatoare, care au urmat sau vor urma, până la 1 septembrie 2025, cursuri de educație timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educației cu terți, absolvenți cu diplomă de licență, specializarea pedagogia învățământului preșcolar și primar care au urmat sau vor urma, până la 1 septembrie 2025, cursuri de educație timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educației cu terți, precum și absolvenți ai programelor de masterat didactic cu specializarea educație timpurie.

(2) Educatorii-puericultori din structura unităților de învățământ preuniversitar cu nivel antepreșcolar pot ocupa, până la data de 1 septembrie 2025, funcția de educator-puericultor, cu condiția îndeplinirii cerințelor specifice din Metodologia de recunoaștere și atestare a competențelor profesionale pentru ocuparea funcției de educator-puericultor, elaborată de Ministerul Educației.”

Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Creșele ar putea fi eliminate din lista serviciilor sociale, potrivit unui proiect al Ministerului Muncii – document
Salarii scăzute cu 30%, în plină criză, pentru angajații creșelor din București care au trecut în subordinea Ministerului Educației / Angajații susțin că grădinițele care au preluat creșele ar fi fost obligate de Inspectoratul Școlar să angajeze infirmierele pe posturi mai prost plătite, de îngrijitoare
Tensiuni în creșele din Sectorul 2 al Capitalei transferate doar pe hârtie la Ministerul Educației, dar care își continuă activitatea fără ca angajații să-și știe salariul și funcția / Vlad Drinceanu, șeful Inspectoratului București: Salarizarea va fi conform legislației în vigoare / Lider sindical: sindicatul va ataca în instanță instituția, dacă se scad drepturi salariale

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

UPDATE Ateliere de aplicare de uleiuri esențiale, prezentare de parfumuri și „reconectare cu copilul interior”, în orarul Bibliotecii Prichindeilor din Praga, finanțată de Departamentul pentru Românii de Pretutindeni al Guvernului României. Secretar de stat: E pentru prima dată când aud. Mi se pare straniu că fac publicitate unor uleiuri / Biblioteca Prichindeilor susține că activitățile cu uleiuri nu sunt ale sale, ci ale spațiului în care are și ea sediul

Printre activitățile desfășurate la Biblioteca Prichindeilor din Praga, Cehia, parte dintr-o rețea de biblioteci susținute financiar de un departament al Guvernului României, se află și două ateliere care au stârnit…
Vezi articolul

Scriitorul Kamel Daoud, cu romanul „Houris” de la editura Gallimard – câștigătorul premiului literar Goncourt 2024 / Cartea lui, o ficțiune despre masacrele din „deceniul negru” algerian

Premiul Goncourt pe anul 2024 a fost atribuit luni scriitorului franco-algerian Kamel Daoud pentru romanul „Houris” (editura Gallimard), o ficţiune despre masacrele din „deceniul negru” algerian (1992-2002), informează AFP, scrie…
Vezi articolul

Constantin Șerban, fostul învățător înregistrat abuzând elevii săi și sancționat pentru lovirea unei fete de clasa a II-a, este acuzat de hărțuire în timpul probei de interviu pentru funcția de director al Școlii Populare de Arte din Iași

Constantin Șerban, fostul învățător ieșean acuzat de abuzuri îndreptate împotriva elevilor săi, este acuzat de acte de hărțuire în timpul probei de interviu din cadrul concursului pentru funcția de manager…
Vezi articolul