Cred că în ultima vreme s-au pus foarte multe lucruri în sarcina școlilor, spune ministrul Educației: Dacă ne uităm, de exemplu, la atribuțiile diriginților, în regulamentul de organizare și funcționare, o să vedem pagini întregi

3.079 de vizualizări
Foto: Alex Tudor/ Agerpres Foto
„Cred că în ultima vreme s-au pus foarte multe lucruri în sarcina școlilor”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, într-un interviu pentru Școala 9. Aceasta a spus că „dacă ne uităm, de exemplu, la atribuțiile diriginților, în regulamentul de organizare și funcționare, o să vedem pagini întregi.”

Ligia Deca este om de decizie și atribuie aceste sarcini prevăzute în regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, prin ordinul de ministru pe care îl semnează. Aflată la al doilea mandat de ministru al Educației, aceasta doar constată că atribuțiile diriginților sunt numeroase.

„Cred că în ultima vreme s-au pus foarte multe lucruri în sarcina școlilor. Dacă ne uităm, de exemplu, la atribuțiile diriginților, în regulamentul de organizare și funcționare, o să vedem pagini întregi. Acum, eu nu zic că nu ar trebui să fie. Cred că e foarte important ca un cadru didactic să știe, în amănunțime, situația fiecărui copil și să semnaleze atunci când ceva pare în neregulă. Însă, în același timp, trebuie să ne amintim că profesorii, în primul rând, fac partea de educație.

Ce se poate schimba, într-adevăr, este deschiderea lor către a înțelege fiecare copil și a-l încuraja, a-l face să se simtă acceptat, asta se face tot cu formare, a apela la instituțiile care trebuie să rezolve alte tipuri de probleme.

Și aici cred că unele din practicile pe care le aveam înainte – de exemplu, recensământul pe circumscripția școlară – se băteau, da, blocurile, casele, pentru a vedea care sunt copiii de vârstă școlară, cine trebuie înscris, pentru a înțelege un pic despre ce familii vorbim. Lucrurile astea nu se mai întâmplă în toate locurile din țară, nu mai sunt obligatorii. Procedural, au apărut alte atribuții ale cadrelor didactice. Unele lucruri s-au birocratizat, pentru că vrem cât mai multe date. Orice, de exemplu, metodologie de desegregare a școlilor presupune o sumedenie de date colectate. La fel, reducerea abandonului școlar vine cu o metodologie care presupune colectarea unor sumedenii de date. Și atunci ziua tot 24 de ore are. Și cumva cred că trebuie să ne hotărâm ce este important, ce este prioritar în preocupările cadrelor didactice, unde este esențial să avem personal de sprijin, de suport”, a declarat Ligia Deca.

  • Până la această oră, ministra, ea însăși membră PNL, nu și-a anunțat încă o candidatură. Întrebată de Edupedu.ro dacă va candida la alegerile parlamentare din iarnă (n. red 1 decembrie) și dacă va rămâne în funcție pe perioada campaniei electorale, în cazul în care ar candida, Ligia Deca a spus că “deocamdată nu am această preocupare.”
Informații de context

Pe 3 iulie, Ministerul Educației a organizat o dezbatere ce a vizat Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar – ROFUIP 2024 și Statutul Elevului. Instituția a anunțat că dezbaterea publică se prelungește până pe 5 iulie pentru aceste acte normative.

Proiectul privind Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, document propus de Ministerul Educației, are 84 de pagini și ar fi trebuit să intre în vigoare pe 2 mai 2024, conform calendarului aprobat de ministra Ligia Deca, care și-a încălcat astfel propriul ordin de ministru, după cum am semnalat de mai multe ori.

Iată ce prevede proiectul în privința atribuțiilor profesorilor diriginți:

ART. 68 – „Profesorul diriginte are următoarele atribuţii:

1. organizează şi coordonează:

a) activitatea colectivului de elevi;

b) activitatea consiliului clasei;

c) întâlniri la care sunt convocaţi părinţii sau reprezentanţii legali la începutul şi la sfârşitul anului şcolar şi ori de câte ori este cazul;

d) acţiuni de orientare şcolară şi profesională pentru elevii clasei;

e) activităţi educative şi de consiliere;

f) activităţi extracurriculare şi extraşcolare în unitatea de învăţământ şi în afara acesteia, inclusiv activităţile realizate prin intermediul tehnologiei şi al internetului;

g) acțiuni pentru prevenirea consumului de droguri în rândul elevilor, inclusiv cele în colaborare cu centrele de prevenire, evaluare si consiliere antidrog;

h) activități de cunoaștere, intercunoaștere și teambuilding/dezvoltare a coeziunii de grup în vederea formării unei culturi bazate pe respect, încredere și susținere reciprocă la nivelul clasei.

2. monitorizează:

a) situaţia la învăţătură a elevilor;

b) frecvenţa la ore a elevilor;

c) participarea şi rezultatele elevilor la concursurile şi competiţiile şcolare și extrașcolare;

d) participarea și comportamentul elevilor în timpul activităţilor şcolare, extraşcolare şi extracurriculare;

e) participarea elevilor la programe sau proiecte şi implicarea acestora în activităţi de voluntariat;

3. colaborează cu:

a) profesorii clasei şi coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare pentru informarea privind activitatea elevilor, pentru soluţionarea unor situaţii specifice activităţilor şcolare şi pentru toate aspectele care vizează procesul instructiv-educativ, care îi implică pe elevi;

b) cabinetele de asistenţă psihopedagogică, în activităţi de consiliere şi orientare a elevilor clasei;

c) directorul unităţii de învăţământ, pentru organizarea unor activităţi ale colectivului de elevi, pentru iniţierea unor proiecte educaţionale cu elevii, pentru rezolvarea unor probleme administrative referitoare la întreţinerea şi dotarea sălii de clasă, inclusiv în scopul păstrării bazei materiale, pentru soluţionarea unor probleme sau situaţii deosebite, apărute în legătură cu colectivul de elevi;

d) asociaţia şi comitetul de părinţi, părinţii sau reprezentanţii legali pentru toate aspectele care vizează activitatea elevilor şi evenimentele importante la care aceştia participă şi cu alţi parteneri implicaţi în activitatea educativă şcolară şi extraşcolară;

e) profesorii logopezi, pentru referirea și susținerea participării preșcolarilor/elevilor la activități de logopedie;

f) profesorii itineranți și de sprijin pentru incluziunea elevilor cu CES în colectivul clasei și pentru organizarea activităților de stimulare, compensare, recuperare și consolidare a competențelor acestora la grupă/clasă sau în afara ei;

g) CJRAE/CMBRAE pentru referirea și orientarea școlară a elevilor cu CES;

h) asistenții sociali/psihologii din cadrul SPAS/DAS/DGASPC pentru referirea cazurilor de violență asupra minorilor, abandon școlar și alte situații care constituie o încălcare a drepturilor copiilor;

i) alţi parteneri implicaţi în activitatea educativă şcolară şi extraşcolară;

j) compartimentul secretariat, pentru acordarea burselor și întocmirea documentelor şcolare şi a actelor de studii ale elevilor clasei;

k) persoana desemnată pentru gestionarea SIIIR, în vederea completării şi actualizării datelor referitoare la elevi;

4. informează:

a) elevii şi părinţii sau reprezentanţii legali despre prevederile regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ;

b) elevii şi părinţii sau reprezentanţii legali cu privire la reglementările referitoare la evaluări şi examene şi cu privire la alte documente care reglementează activitatea şi parcursul şcolar al elevilor;

c) părinţii sau reprezentanţii legali despre situaţia şcolară, comportamentul elevilor, frecvenţa acestora la ore; informarea se realizează în cadrul întâlnirilor cu părinţii sau reprezentanţii legali, precum şi în scris, ori de câte ori este nevoie;

d) părinţii sau reprezentanţii legali, în cazul în care elevul înregistrează absenţe nemotivate; informarea se face în scris; numărul absențelor se stabileşte prin regulamentul de organizare şi funcţionare a fiecărei unităţi de învăţământ;

e) părinţii sau reprezentanţii legali, în scris, referitor la sancţionările disciplinare, neîncheierea situaţiei şcolare, situaţiile de corigenţă sau repetenţie;

f) elevii şi părinţii sau reprezentanţii legali cu privire la prevederile procedurii de management a cazurilor de violență.

5. îndeplineşte alte atribuţii stabilite de către conducerea unităţii de învăţământ, în conformitate cu legislaţia în vigoare sau fişa postului.

ART. 69 – Profesorul diriginte mai are şi următoarele atribuţii:

a) completează catalogul clasei cu datele de identificare şcolară ale elevilor (nume, iniţiala tatălui, prenume, număr matricol);

b) motivează absenţele elevilor, în conformitate cu prevederile prezentului regulament şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ;

c) propune, în cadrul consiliului clasei şi în consiliul profesoral, nota, respectiv media la purtare a fiecărui elev, în conformitate cu reglementările prezentului regulament;

d) aduce la cunoştinţa consiliului profesoral, pentru aprobare, sancţiunile elevilor propuse de către consiliul clasei;

e) propune/pune în aplicare sancţiunile elevilor stabilite în conformitate cu prevederile prezentului regulament şi ale statutului elevului;

f) încheie situaţia şcolară a fiecărui elev la sfârşitul anului şcolar şi o consemnează în catalog şi în carnetul de elev;

g) realizează ierarhizarea elevilor la sfârşit de an şcolar pe baza rezultatelor acestora;

h) sprijină elevii majori, părinții/tutorii/reprezentanții legali ai elevilor minori, prin activități de informare și consiliere în procesul de depunere a documentelor necesare pentru acordarea burselor.

i) completează documentele specifice colectivului de elevi şi monitorizează completarea portofoliului educaţional al elevilor;

j) întocmeşte calendarul activităţilor educative extraşcolare ale clasei;

k) la finalizarea învăţământului gimnazial şi liceal, profesorul consilier şcolar şi dirigintele emit câte o recomandare consultativă de încadrare într-o formă de învăţământ de nivel superior, având caracter de orientare şcolară pentru fiecare elev în parte. Pentru absolvenții de învăţământ liceal se poate realiza şi o recomandare sub forma unei orientări vocaţionale de încadrare pe piaţa forţei de muncă;

l) centralizează opţiunile pentru CDEOȘ exprimate de către elevi şi părinţi/reprezentanţii legali ai acestora la nivelul fiecărei clase.

ART. 70 Dispoziţiile art. 66 – 69 se adaptează și aplică în mod corespunzător şi personalului didactic din învăţământul preşcolar şi primar.”

Citește și:
Ligia Deca: Dacă te-ai titularizat pe un post într-o școală, în primul an nu te poți transfera, rămâi acolo

7 comments
  1. Citez:

    ,, Acum, eu nu zic că nu ar trebui să fie. Cred că e foarte important ca un cadru didactic să știe, în amănunțime…”

    Deci doar lansează o temă lacrimogenă doar doar o mai păcăli câțiva debutanți cum moare ea de grija profesorilor.

    Eventual până in decembrie până se vede senator.

    Are tot atâta empatie față de profesori cât a avut idolul ei Iohannis, adică zero.

  2. Deca pare bipolară…

    Cum adică ,,s-au pus” așa la reflexiv că și cum ar fi fost îngrămădite toate aceste sarcini accidental.

    Cine a girat, încurajat și exagerat toate aceste sarcini?
    Ministerul
    Cine pune termene aberante?
    Ministerul

    Cine acceptă statistici si proiecte propuse de toate instituțiile si ong urile pe care le cere de azi pe mâine diriginților?

    Ministerul

    Cine a extins obligațiile diriginților prin ROFUIP?

    Ministeul

    Deca, ești mitomană!
    Demisia!

  3. De aceea multi nu mai vor dirigentie. Puneti la calcul si o clasa de profesionala, unde nu vin neaparat cu vreo educatie inalta si trebuie invatati reguli de baza… Adaugati si 3,4 copii cu ces… Numai invatarea si mentinerea disciplinei intr o astfel de clasa cere un efort suprauman din partea dirigintelui… Adugati 1000 de hartoage inutile si fara finalitate pentru fiecare copil, statistici, dosare de burse… Cand mai e timp pentru actul didactic de calitate la celelalte 10 cls spre ex? Un diriginte face uneori ce ar trebui sa faca 10 oameni…

      1. Numai o ora?? Nu le da idei.
        Tot ei au introdus birocratia si tot ei comenteaza.
        Sa desființeze toate ineptiile. Dirigintele nu e polițist, jandarm, contabil, statistician, secretar. Punct.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii de liceu ar putea primi și ei lapte și fructe din fonduri europene, până în 2029, prin extinderea Programului pentru școli. „Aceasta este ținta noastră. Avem deja acceptul Comisiei Europene să asigurăm pentru toți elevii din sistemul de școlarizare”, spune Gheorghe Lăcătușu, șef serviciu la Direcția Generală Politici Agricole a Ministerului Agriculturii

Programul pentru școli al României prin care copii de grădiniță și elevii de clasele primare și gimnaziu primesc în prezent lapte și fructe ar putea fi extins și la elevii…
Vezi articolul

Un bacalaureat care “să verifice competențele de bază la toate disciplinele, cel puțin din trunchiul comun”, menționat ca soluție de ministrul Cîmpeanu / În prezent, trunchiul comun include peste 10 materii în fiecare an, inclusiv Religia

“Un bacalaureat adaptat, care să verifice competențele de bază, dar să verifice competențele de bază la toate disciplinele, cel puțin din trunchiul comun, alături de posibilitatea de a-și manifesta fiecare…
Vezi articolul