Profesoara Florina Rogalski este de părere că „foarte mulți oameni din inspectorate și din Ministerul Educației creează această birocrație, ca să-și justifice locurile lor acolo”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info. Florina Rogalski predă Limba și literatura română la Școala Centrală din București.
Florina Rogalski: Nu e foarte simplu la o anumită vârstă să faci față sistemului cu toate pretențiile lui și cu tot ceea ce trebuie să faci. Altfel, locul tău nu mai poate fi acolo.
Moderatoare: Și cu toate neajunsurile.
Florina Rogalski: Nu mai vorbim despre neajunsuri, care sunt multiple. În primul rând, o birocrație de nedescris, pentru că eu cred că foarte mulți oameni din inspectorate și din Ministerul Educației creează această birocrație, ca să-și justifice locurile lor acolo.
Profesorii cer ministerelor Educației, Muncii și Familiei, printr-o petiție, ca bursele sociale să fie gestionate de serviciile de asistență socială: În loc să se concentreze pe educarea și sprijinirea elevilor, profesorii sunt nevoiți să se ocupe de formalități birocratice.
Petiția vine după ce Edupedu.ro a lansat un apel public către toate instituțiile din Educație și către Guvernul României: Lăsați profesorii să fie profesori! Calitatea actului didactic și calitatea învățării nu crește prin amplificarea corvoadei birocratice de pe umerii profesorilor, ci din contră.
Informații de context
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, că „nu o să putem renunța de tot la documente într-o școală”, „este iluzoriu”.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a spus, referitor la activitatea profesorilor, că „nu mai contează cât de bun ești în fața elevilor, contează cât de multe hârtii poți să aduni pentru a obține ceva în plus la salariu”.
Președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” (FSE-SH) lansează un apel puternic privind debirocratizarea meseriei de profesor. „Categoric vom face tot ceea ce depinde de noi și le transmitem colegilor noștri că vom susține ca și federații sindicale din învățământul preuniversitar ca actul educațional să fie debirocratizat”, a spus Marius Nistor miercuri, la Prima News.
Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – este apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze munca cadrelor didactice.
O directoare de școală a trimis adresa redactie@edupedu.ro o propunere ce vizează „nevoia unui post în plus in cadrul direcțiunii”:
„Ceea ce se vede foarte clar, din punctul meu de vedere, este nevoia unui post în plus in cadrul direcțiunii. Se pare ca acest Minister, care trimite aceste directive, are nevoie sa realizeze că un post în plus (= niște bani în plus alocați către educație…) ar ajuta procesul de predare și implicit întreg procesul educațional. O funcție intermediară între director, secretară și profesori, o funcție care să nu fie făcută de profesori în plus, deoarece secretarele sunt deja peste cap de hârtii”, se arată în propunerea cadrului didactic.
Amintim apelul lansat la începutul anului școlar de către cercetătoarea Thea Ionescu, coordonatoarea grupului Cogniţie Ancorată din Laboratorul de Psihologia Dezvoltării al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. „Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat”, a declarat aceasta, într-un amplu interviu acordat Edupedu.ro despre modul în care învață copiii și condițiile de lucru ale profesorilor de astăzi.
- Vom publica articole detaliate cu toate tipurile de hârtii și documente care încarcă nefiresc și nepermis activitatea cadrului didactic. Facem un apel către cadrele didactice să ne scrie pe adresa redactie@edupedu.ro și în comentarii, mai jos, care sunt documentele și procedurile pe care le consideră inutile și fără de care ar funcționa mult mai bine ca profesori.
Foto: © Dmitry Goygel-sokol | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
8 comments
Cadrele didactice ar trebui sa aibă doar atat: programa scolara, planificarea anuala ( în format electronic, doar facem atâta tam – Tam pe tema salvării planetei!🤬😡), catalogul și condica.
Amintiți sin de munca titanica de la departamentele Secretariat și Contabilitate! Trantorii nesimtiti din ME și din inspectorate
au întrecut masura cu câte sarcini, situații le cer.
acum vreo 7 ani când m-am înscris la definitivat am fost la inspectoratul școlar să iau o decizie în original, nu am putut depune copie la dosar, a fost nevoie să mă întorc la 50km la mine ne în oraș să facă copie conform cu originalul cu ștampila unității școlare, iar să mă duc la inspectoratul școlar județean din alt oraș să depun copia “conform cu originalul”
Au mai fost și alte drumuri in plus de astea pentru motive absolut absurde
Mi se spunea că sunt la inceput și ” mă antrenez “, trebuie să “mă încarc cu răbdare” , “așa e sistemul”
ati cautat vreodata pe profilul lor de facebook sau alte retele sa vedeti caror partide apartin aceste cohorte fara exsmen care vin doar sa redacteze procese_ verbale in scoli?
asta meritam ca acceptam bataia lor de joc…
nu era evident??
Asa este. Vin cererile de hartoage pt a justifica posturi in inspectorat si minister si TOATE pe capul unui singur om, profesorul. Nu exista timp fizic si nici logica pentru a rezolva toate cererile urgente de sus, pt ca ei doar asta au de facut. Menirea prof nu este acesta, de a sustine zeci de alte posturi cu hartoage. Trist, f trist ce a ajuns invatamantul. Dirigintele primeste sute de cereri de hartii de peste tot: pt ces(psi si pip pe fiecare modul, fise psihopeda), pt burse, pt cercuri(inspectorii nu mai contenesc sa spuna ca trebuie si musai f interesante, dupa directiva de sus), pt comisii(numeroase si fiecare cu un dosar ff stufos), de la inspectorat(groanznic de multe si absurde) , de la director, de la minister, toate imperativ si urgent pt ca multi oameni doar aduna hartiile facute de prof si primesc bani grasi. Aceste situatii absurde trebuie sa inceteze!
Cu siguranta !!!
Si nici macar nu se coordoneaza cat de cat, iar aceasta este cauza principala pentru care se rostogolesc intr-un ritm infernal peste scoli cerinte absurde de statistici, situatii, tabele, multe existente deja, multe dublate sau triplate, eventual cu formate usor diferite….Fiecare nou angajat cere noi hartii, pentru a-si justifica postul.
Si cum numirile sunt politice, sustinatorii lor sunt presati de sponsori pentru a crea noi nevoi de neinlaturat pentru profesori si elevi, pentru care acestia vor trebui sa scoata sume concrete din buzunar, in flux continuu, pentru cursuri, credite, certificate, simpozioane, concursuri pe te miri ce teme…S-a tot vorbit in ultimul timp si aici, campania diluându-se in ultimul timp, as zice …ne gandim multi si la niste cauze, dar nu voi dezvolta.
“Scoala ca o pradă…” cum spunea cineva, adaptand un titlu celebru.☹️
Cu siguranta asta se intampla!
Tot pe spatele profesorului diriginte pică (cu sens propriu!) procedura prevenirii și combaterii violenței!
Pentru fiecare incident, dirigintele completează o fișă de management al cazului de cel puțin 10 pagini unde trebuie să se încadreze în termene (5 zile de la incident, 30 de zile, 6 luni… deci un caz de lovire/ îmbrâncire/ invective… durează până la 6 luni…). Dacă agresiunea se repetă cu aceleași victime, devine bullying… dacă se repetă cu alte victime, nu e bullying, dar în fiecare situație se mai completează o fișă. Deci, termenele se vor suprapune, extinde, astfel că dirigintele are mintea ocupată. Instituțiile pot dormi liniștite, profesorul diriginte veghează! (completează, gestionează, răspunde!)
Pașii sunt foarte stricți: să anunțe directorul, să discute situația cu consilierul școlar, cu părinții în prezența consilierului școlar, să facă plan de măsuri cu termene clar specificate, activități specifice în orele de dirigenție, activități extrașcolare, să-i întrețină pe elevi și în pauze ca să devină cooperanți, empatici…, iar, dacă trebuie implicate si alte instituții, distracția atinge cote de invidiat…
În tot acest timp, dirigintele e profesor, trebuie să-și pregătească lecțiile, să corecteze testele, fișele, să gândească, să organizeze, să evalueze proiecte în cadrul disciplinei predate.
A, și profesorul mai are și familie!
Cele 8 ore de muncă sunt depășite cu mult și nici nu se vede (!) pentru că munca lui nu se face doar la școală (părinții sună seara, dimineața, termenele sunt până la ora 23,59…). Pentru corectat sau proiectat, nu e spațiu fizic în școală, (în multe școli de-abia e loc pentru elevi!). Etc.