Situația meteorologică nu este un excepțională, care să poată duce la adoptarea unui orar excepțional, potrivit purtătorului de cuvânt al Ministerului Educației, Corina Popa. Aceasta a declarat pentru Edupedu.ro că așa-zisul “program de iarnă“ aprobat de câteva școli pentru a scurta orele de curs la 40-45 de minute, în loc de 50, sau pauzele la 5 minute, în loc de 10, nu are susținere în motivele invocate de unitățile de învățământ.
Școlile care adoptă “programul de iarnă“, despre care Ministerul Educației spune că este “o interpretare discreționară sau cutumiară a cadrului legal“, invocă Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ, care prevede că “în situații speciale, cum ar fi epidemii, intemperii, calamități, alte situații excepționale, pe o perioadă determinată, durata orelor de curs și a pauzelor poate fi modificată, la propunerea motivată a directorului, în baza hotărârii consiliului de administrație al unității de învățământ, cu informarea inspectoratului școlar“.
Întrebată care sunt acele situații excepționale prevăzute de acest regulament, purtătorul de cuvânt al Ministerului Educației, Corina Popa, spune că “noi înțelegem calamități, înțelegem condiții meteorologice extreme, o inundație, dar în contextul de față cum orarul este denumit “de iarnă“ și în condiții în care vedem cu toții că suntem aproape în condiții de vară, nu de iarnă…
Mai e un punct de vedere pe care noi îl înțelegem și anume că există într-adevăr licee în cazul cărora elevii trebuie să vină de la distanțe mari, depinde de ce distanță au de parcurs și într-adevăr au nevoie de un anumit interval orar pentru a ajunge la tren sau autobuz, microbuz, la orice mijloc de transport. Dar orarul mijloacelor de transport nu se schimbă, asta pe de o parte, pe de altă parte întuneric este și la 7:00, după cum întuneric este și la 8:00.
În aceste cazuri trebuie să spunem că înțelegem o modificare de orar în sensul în care elevii să începe mai devreme, dar la 7:00, nu la 8:00 și să termine cu o oră mai devreme“.
Nu există nicio justificare în condițiile actuale pentru a reduce durata orei de curs
Corina Popa mai spune că predarea este afectată, iar parcurgerea programei la fel, în cazul în care durata orelor de curs este redusă.
“Fiecare minut de școală contează și dacă adunăm cinci minute de la matematică, cinci minute de la română și așa mai departe și facem un total, la final de săptămână ne dăm seama că oricât ar vrea profesorul să se încadreze și să parcurgă toate elementele din programă, în mod inevitabil trebuie sacrificate fie cinci minute de interacțiune cu elevii, cinci minute de întrebări, cinci minute de întrebare și așa mai departe. Noi nu credem că există o justificare în condițiile actuale pentru a reduce ora“, mai spune reprezentanta ministerului.
Edupedu.ro: Și atunci ce se întâmplă cu aceeași materie pierdută în cazul școlilor care au programul în trei schimburi și unde de la începutul până la finalul anului școlar, de cele mai multe ori, elevii au parte de ore de 35 – 40 de minute – în cazul acestora este valabilă această recomandare a ministerului de a nu reduce orele?
Corina Popa: “Noi ne-am referit în adresă la școlile care au schimbat și care au anunțat programul de iarnă, dar dacă ei de la începutul anului școlar au învățat în schimburi și situația este de așa natură, normal că înțelegem, cu mențiunea că ne dorim pe viitor ca și ministerul să depune toate eforturile și toți cei implicați, în așa fel încât să nu mai existe astfel de situații în care unele de școli să aibă trei schimburi“.
Reamintim că Ministerul Educației a trimis marți dimineață o adresă semnată de secretarul de stat Bogdan Cristescu prin care anunță că descurajează trecerea la „programul de iarnă” a școlilor, concretizat prin reducerea duratei orelor de curs și a pauzelor. În documentul obținut de Edupedu.ro, instituția precizează că activarea articolului 11, alineatul 8, din ROFUIP ar trebui făcută doar „fundamentat pe condiții meteorologice justificate sau pe avertizări publice comunicate de instituțiile abilitate și nu pe interpretarea discreționară sau cutumiară a cadrului legal”.
Președintele Consiliului Național al Elevilor a declarat pentru Edupedu.ro că astfel de propuneri de a trece la “orarul de iarnă”, aprobate de Consiliul de administrație al școlilor, vin de obicei de la directorul școlii, nu de la elevi, iar cadrele didactice sunt majoritare și votează în acord cu directorul.