Corectare digitalizată la Bacalaureat. Parcursul unei lucrări de la predarea ei către profesorii asistenți și până la urcarea în platformă. Documentele trebuie șterse de pe laptop la final – procedură

18.681 de vizualizări
Foto: captură – ghidul profesorului asistent
Operațiuni cu text în limba engleză, grija ca pe prima pagină să nu scrie candidații și atenția pentru ștergerea lucrărilor de pe desktopul computerului la finalul scanărilor sunt câteva din cerințele pentru profesorii asistenți la Bacalaureat 2023 – sesiunea de toamnă, începând de miercuri, 16 august. Instrucțiunile se regăsesc în „Ghidul profesorului asistent” de la sesiunea de pilotare a corectării digitalizate din iunie 2022. Procesul se realizează și anul acesta pe o platformă aproape identică celei folosite în județele Dâmbovița (EN VIII) și Călărași (BAC), numai că aceasta a fost și cumpărată de Ministerul Educației.

Este pentru prima dată când toate lucrările de la un examen național vor fi evaluate digitalizat, după cum au susținut ministrul Educației, Ligia Deca și secretarii de stat Florian Lixandru și Sorin Ion. Probele scrise din această sesiune se vor desfășura în 137 de centre de examen în toată țara.

Concret, profesorii asistenți din centrele de examen stabilite în fiecare județ, mai puține la număr decât în sesiunea de vară, vor folosi în clase scannere conectate la câte un calculator/laptop pe care este instalată aplicația de evaluare digitalizată. Platforma este nouă și cumpărată de la Softwin, compania care a realizat și Intuitext, folosită în pilotările de până acum, explica secretarul de stat Sorin Ion la finalul lunii iunie pentru Edupedu.ro. Demnitarul mai spunea că atât scannerele ca parte de hardware, cât și platforma ca software vor putea fi folosite și, de exemplu, la olimpiade și concursuri școlare.

Etapa Scanării

În această fază, profesorii care se ocupă de scanarea lucrărilor vor fi nevoiți să știe sau să înțeleagă mai multe comenzi în limba engleză, conform procedurii de anul trecut: toate setările scanerului folosit sunt, conform prezentării, în engleză. Astfel, ei trebuie să selecteze opțiuni pentru setări precum “cropping”, “finger hiding”, “edge fixing”, să înscrie ca “prefix” o serie de informații separate cu liniuță, dar și cu o liniuță la final. 

Profesorii care se ocupă de scanare, fază de final a probelor de examen, sunt informați repetat că lucrarea se scanează cu prima pagină nesecretizată și că aceasta va fi eliminată în momentul evaluării. Drept urmare, abia în această fază de final ei sunt îndemnați să le spună candidaților să nu utilizeze prima pagină: “Vă rugăm să informați candidații să nu utilizeze prima pagină pentru rezolvarea de subiecte”.

Pentru scanări, profesorul va trebui să creeze, pe desktop, un folder care trebuie șters “obligatoriu” (“atât de pe desktop cât și din Recycle bin/coș de gunoi”) după încheierea procesului de scanare. Prima pagină a lucrărilor se scanează nesecretizat – platforma de evaluare va elimina această primă pagină a lucrării.

Încărcarea lucrărilor pe platformă și verificarea lucrărilor

Profesorii primesc mai multe instrucțiuni despre cum trebuie încărcate lucrările scanate și ce trebuie făcut în momentul în care apar erori sau inadvertențe.

Ghidul de anul trecut precizează că încărcarea lucrărilor s-ar face pe pagina examene.edu.ro, asociată Ministerului Educației, dar care duce și la ora publicării acestui articol la o pagină de logare pe Viitoriolimpici.ro, aparținând platformei Intuitext.

[editare ulterioară] Potrivit informațiilor noastre, platforma este ev.edu.ro.

Foto: captură – examene.edu.ro – viitoriolimpici.ro (august 2023)

Ulterior logării, deci pe platforma Intuitext, profesorii care încarcă documente trebuie să facă mai multe operațiuni. Acestea presupun căutarea elevului după CNP (dată personală), după cum a remarcat Edupedu.ro de anul trecut, verificarea numelui elevului și a codului SIIIR, pentru a încărca lucrarea. Pe platforma privată Intuitext se pot face, astfel, asocieri directe între datele personale ale elevilor. În plus, profesorii trebuie să îi marcheze, în platformă, inclusiv pe cei absenți, precum și pe cei eliminați din examen.

Corelatia Nume – CNP – cod SIIIR va putea fi făcută pe platforma Intuitext – captura Ghidul Profesorului Asistent

În privința verificării lucrărilor după încărcare, documentul precizează sumar, făcând din nou trimitere la datele personale ale elevului: “După încărcare, verificați din nou numele elevului, CNP-ul și deschideți fișierul încărcat pentru a vă asigura că în platformă este corectă asocierea între lucrare și elev. Platforma elimină primele 2 pagini ale fișierului încărcat, astfel încât lucrările să fie anonimizate în momentul evaluării”.

Iar ghidul reia, în final, avertismentul că folderul cu lucrări scanate trebuie, la final, șters de pe desktop și din Recycle bin.

DOCUMENT Procedura pentru profesorii asistenți la examenele cu corectare digitalizată:

Pe 16 iunie, în grevă generală a profesorilor, Ministerul Educației s-a răzgândit cu privire la județele în care să corecteze lucrările în format digital pentru Evaluarea Națională și pentru sesiunea de vară a Bacalaureatului. Corectarea s-a făcut până la urmă în aceleași două județe de anul trecut, Dâmbovița și Călărași, și nu în 6 județe, cum se stabilise oficial cu o săptămână în urmă. Schimbarea venea cu trei zile înainte de prima probă scrisă de la Evaluarea Națională 2023.

Motivele pentru această decizie au fost resursa umană insuficientă pentru a face acest tip de corectare și faptul că profesorii nu au fost formați în timp util, potrivit surselor Edupedu.ro. Lucrările de Bac ale candidaților din Călărași au fost corectate și anul trecut, și anul acesta, doar în București, unde profesorii sunt formați.

Potrivit ultimului ordin de ministru al Educației care reglementează, astfel, sumele pentru profesorii evaluatori ai lucrărilor candidaților înscriși la Bacalaureat din Călărași, cei care scanează lucrările ar primi 200 de lei pe zi:

  • „cadrele didactice, asistenți în centrul de examen cu atribuții privind scanarea lucrărilor scrise: 200 lei/zi;
  • profesor evaluator în format digital din cadrul evaluării naționale: 18 lei/lucrare corectată;
  • profesor evaluator în format digital din cadrul examenului național de bacalaureat — 2023: 23 lei/lucrare corectată”, scrie în ordinul 4.480 din 15 iunie 2023.

Amintim că profesorii care nu au primit încă banii pentru lucrările corectate la examene vor fi plătiți după sesiunea de toamnă a Bacalaureatului, spune secretarul de stat Sorin Ion din Ministerul Educației pentru Edupedu.ro. „Unele județe așteaptă să facă plata la pachet”, potrivit acestuia.

Aproape 12.000 de scannere, cumpărate de Ministerul Educației printr-un program cu obiectivele atinse în 2021

Până la 12.000 de scannere au fost achiziționate de Ministerul Educației prin licitația lansată în primăvară, potrivit calculelor Edupedu.ro. O firmă din Timișoara a fost aleasă să livreze scannere de 2,5918 milioane de euro, conform datelor de pe platforma Băncii Mondiale. Potrivit informațiilor noastre, prețul unui scanner este de 216 euro, ceea ce înseamnă că la finalul lunii iulie ar fi ajuns în școli și licee 11.990 de astfel de aparate.

Scannerele pentru școli au fost cumpărate de la aceeași companie care a vândut prin proiectul ROSE și laptopuri pentru elevii de liceu, în perioada pandemiei. Cumpărarea de platformă de corectare digitalizată nu apare în niciunul dintre obiectivele proiectului ROSE care și-a atins majoritatea indicatorilor încă din 2021, dar care a fost prelungit în al doilea mandat de ministru al lui Sorin Cîmpeanu la Ministerul Educației.

Foto: captură – Youtube

Deși ROSE se adresează exclusiv liceelor cu abandon școlar crescut și rate de promovare mai mici la Bacalaureat, scannerele cumpărate, în teorie pentru acestea, după specificul programului, vor fi folosite și în școlile gimnaziale, după cum a arătat Edupedu.ro într-o analiză.

Simulările examenelor naționale – Evaluarea Națională la clasa a VIII-a și Bacalaureatul din anul școlar 2023-2024 vor fi următoarele sesiuni de corectare digitalizată, după cum a anunțat ministra Ligia Deca pe 5 iulie.

Platforma de corectare digitalizată de la examenele naționale este cealaltă achiziție făcută de Ministerul Educației, tot prin proiectul ROSE, de la o companie care în 2022 a oferit gratuit aceeași platformă ministerului pentru o pilotare în două județe, Călărași și Dâmbovița, a acestei evaluări digitalizate.

Este vorba despre un contract de 1,44 de milioane de lei, semnat în aprilie 2022 pe o durată de 19 luni cu Softwin SRL, companie IT co-fondată acum 30 de ani de Florin Talpeș și Măriuca Talpeș. Licitația a avut loc tot fără alți concurenți în privința ofertelor, conform site-ului Băncii Mondiale, și scorul obținut a fost tot de 100 de puncte. Achiziția este pentru dezvoltarea unei aplicații software pentru evaluarea lucrărilor în examenele și competițiile naționale.

Citește și:
Ligia Deca, despre corectarea digitalizată la BAC 2023 – sesiunea de toamnă: Se reduce considerabil riscul producerii unor erori în momentul transcrierii notelor de pe borderou pe lucrare sau de pe lucrare în aplicație
Ambele companii care au pus la dispoziție servicii „gratuite” pentru evaluare școlară în mandatul lui Sorin Cîmpeanu au obținut contracte cu Ministerul Educației în mandatul Ligiei Deca
Răzgândire la Ministerul Educației. Corectarea digitalizată a lucrărilor de la Evaluarea Națională și BAC 2023 se face în aceleași două județe de anul trecut, Dâmbovița și Călărași, și nu în 6 județe, cum se stabilise oficial săptămâna trecută
Evaluarea digitalizată a lucrărilor la examenele naționale va fi făcută, de acum încolo, pe o platformă achiziționată de Ministerul Educației de la compania care a anul trecut a pus gratuit la dispoziție platforma folosită în pilotare / Secretarul de stat Sorin Ion: Sistemul poate fi utilizat în orice fel de examene, iar partea hardware – inclusiv în activități didactice
Ministerul Educației a achiziționat o platformă pentru evaluarea digitalizată, care se va face la nivel național începând cu sesiunea de bacalaureat din toamnă – secretarul de stat Florian Lixandru
DOCUMENT Datele personale ale elevilor din Dâmbovița – CNP, nume și prenume – care dau Evaluarea Națională 2022 vor fi accesibile pe platforma companiei private care se ocupă de digitalizarea-pilot a corecturii examenelor naționale, arată un “ghid al profesorului asistent”
Elevii din Dâmbovița vor avea lucrările corectate digitalizat la Evaluarea Națională 2022, iar cei din Călărași, la Bacalaureat. Sorin Ion: Vom folosi platforma privată Intuitext, pe bază de parteneriat / Dacă va fi diferență de peste un punct între primii doi profesori evaluatori, lucrarea merge automat la alți doi corectori

14 comments
  1. o idee absolut infioratoare! o catastrofa pentru profesorii asistenti, evaluatori si o bataie de joc la adresa copiilor, care pot fi pusi in situatia de a pierde examenul sau a fi evaluati gresit din cauza erorilor umane firesti cauzate de o procedura aiuritoare si absurd de grea!

  2. Pe lângă cele menționate mai sus, pentru predarea lucrărilor se poate așteapta peste 3h ca să vină comisia să ridice lucrările. Nu contează dacă ai terminat în timp util treaba ca asistent, ci ești obligat să aștepți degeaba, fără să fi pus în temă de acest aspect. Asistenți-profesori chemați de la ora 06:30 care stau până la 15:30, fără să li se comunice în prealabil un asemenea program, fără să li se garanteze-ofere o pauză de masă .
    Cei 200 lei alocați pe zi, este suma brută, care urmează să fie impozată și care nici măcar nu se știe când o iei.
    O mizerie de organizare, bătaie de joc față de cadrele didactice care au conștiință și vin la aceste examene, care din respect pentru centrele în care predau pe parcursul anului le este jenă să refuze asemenea condiții.
    Oricum suntem doar o masă de lucru, care se poate oricând înlocui.

  3. Comisii complet nepregatite, puse pe critica, dar incapabile sa dea doua informatii care sa se lege. Un profesor scaneaza, celalalt se ocupa de hartogaraie, cine supravegheaza? Cinci oameni pe hol stau degeaba si povestesc. Comisia intra in sala si se plange ca elevii nu sunt supravegheati. Asistentul 1 preia si hartogaraia si scanatul, ca celalalt sa poata supraveghea, iar comisia se plange ca dureaza prea mult. Tanti din comisia abia poate folosi ea scanerul/explica anumite chestiuni, dar are pretentii de viteza/eficienta. O bataie de joc marca romaneasca.

  4. 1. Verifică cineva dacă toate calculatoarele implicate în această procedură au programe antivirus, dacă sunt securizate, dacă rețelele școlare sunt protejate?
    2. Simpla ștergere a directorului și golirea cutiei de reciclare nu garantează deplina eliminare a informațiilor de pe hdd. Oricine poate recupera și reconstitui ulterior datele, cu softuri gratuite. Se asigură cineva că există suprascriere a blocurilor de memorie alocate acelor documente?
    3. Este auditată platforma de organizații independente de Ministerul Educației sau de firmele interesate/colaboratoare, astfel încât rezultatele evaluării să nu fie alterate în mod rău intenționat sau neintenționat ?
    4. Informaticienii/politicienii care gestionează baza de date, ce nivel de integritate au, cum sunt verificați?
    5. Ce instituții din sfera securității naționale sunt implicate în monitorizarea accesului la baza de date? Cu ce garanții că nu pot favoriza fenomenele infracționale?
    6. Unde incepe și unde se finalizează colaborarea dintre public și privat în domeniul accesului la informațiile sensibile (borderourile de notare, cataloagele electronice)?
    7. Cum garantează ministerul că rezultatele evaluării “digitale” vor fi ferite de tentația corupției?
    8. Având proaspete în memorie “scurgerile” de subiecte de la sesiunea din vară, caietele de sarcini trucate, refuzul ministerului de a recunoaște și trata corect problemele de integritate ale propriilor angajați, persistența în negare, cine mai are încredere că soluțiile tehnice care centralizează, care întăresc monopolul ministerului asupra informațiilor, pot avea alt scop decât o exercitare preferențială, deci vulnerabilă la corupție, a puterii?

    1. 😄 Colegii mei au spus că nu mai calcă niciodată la niciun examen. Eu am văzut ce înseamnă prostia asta de examen cu evaluare digitală și le-am spus că e o mare aiureală, dar au zis că au nevoie de bani. Acum au spus că nu se mai duc nici dacă le plătește 500 lei/zi și 100 lei /lucrare. După părerea mea trebuia să facă exact după testarea pentru permis auto. Nu mai aveau nevoie nici de așa mulți asistenți, nici de evaluatori.

  5. Din cate aud a fost cu peripetii azi la bac. Unii supraveghetori nu au stiut sa scaneze. Au avut noroc cei cu un prof de IT in clasa.

    Regulile de scanat sunt diferite in functie de numarul de pagini scrise, cu sot sau fara. La a doua foaie, la care trebuie lipit coltul, scannerul scaneaza ce stie el nu ce vrea proful. Daca proful e creativ gaseste solutii, daca nu a incurcat-o :)).

    Asa cum am anticipat procesul dureaza mai mult ca inainte. Unii profi sunt nemultumiti de banii primiti.
    Pana la urma asa zisa revolutie digitala din capul habarnistilor pesede-penele o sa coste mai mult fara sa elimine neajunsurile de pana acum.

    1. >> Unii supraveghetori nu au stiut sa scaneze.

      Nici nu mă mir 😀 UNDE au fost pilotate chestiile astea, în două-trei județe? Iar acum se așteptau să funcționeze și la cei care habar n-au cu ce se mănâncă tehnologia asta, așa, prin osmoză, sau cum?

      Cei care vor avea de suferit vor fi, din nou, elevii, iar cei care vor fi înjurați pentru problemele practic așteptate vor fi, din nou, profesorii. Madam Deca va ieși să declare triumfal un succes milenar al noului sistem și apoi toată lumea se duce cuminte înapoi în bancă și ne vedem fiecare de viață.

      Dacă te pui cu ăștia, îți omoară sistemul nervos. Mai bine nici nu te mai amesteci în organizarea și desfășurarea examenelor naționale. E mai sănătos pe termen lung.

    2. Supraveghetorii ca supraveghetorii, dar comisia, adica aia care s-au oferit tocmai ca ar putea sa fie de ajutor, este formata din niste incapabili care habar nu au, dar vor sa iasa totul bine ca sa nu aiba ei probleme la inspectorat sau unde mai ling ei blide.

  6. A fost groaznic si o mareee prostie!!!! Scanerul iti anuleaza lucrarea pentru ca nu ai scris drept? Chiar roboti nu putem fi ! O mare prostie care baga bete in roate! Plus ca se pierde timp aiurea! Daca tot se introduc lucrarile prin scanare atunci da-ti copiilor foi liniate ca sa se poata incadra in prostiile voastre sau faceti in asa fel incat sa se dea grila si ce este de scris, sa fie scris pe laptopuri! Luati laptopuri in scoli daca tot scanati lucrarile care sunt scrise stramb si uman!!! Aia trebuia sa faceti prima data si sa se poata trimite direct la evaluatori asa cum se trimite acuma!Si asa noua generatie asa functioneaza de mici iar voi aveti pretentii sa fie clasici si ii taxati daca nu se pot incadra!!!Si la incadrarea numelui au fost probleme!O mareee prostie neadaptata decat partial vremurilor si inceputa invers! Horrrorrr!!!

  7. Atata timp cat nu se va schimba nimic in ce priveste evaluarea si examenele se vor inventa solutii din astea cu proceduri greoaie, manuale, care pot duce la greseli. Digitalizare fara modernizare si simplificare e o aiureala. Se va pierde mult timp cu scanarea, fittingul, cropingul si alte prostii. Foaia putea avea un cod de bare sau un cod QR si nu ar mai fi fost nevoie sa asociezi manual CNP-ul. Putea avea un chenar si sistemul facea automat crop si cartofi prajiti.

    Ar fi putut exista o foaie cu raspunsuri pe care elevul o introduce singur intr-un scanner si se printeaza imediat nota. Asta e o procedura foolproof cu erori minime, stiute dinainte, calculate statistic.

    Dar pana la simplificarea examenelor si pana la eliminarea erorilor habarnista Deca mai introduce examene in plus si cot la cot cu traktoristul plagiator si pesedistul privatizat mai cheltuie niste bani pe software si hardware de digitalizare a examenelor. Nu stiu de ce Mariuca Talpes a intrat in jocul asta. Ar fi trebuit sa isi foloseasca influenta sa schimbe evaluarea mai intai, sa vina cu o viziune.

    1. Nu se poate cu grilă și x și zero din două motive majore:

      1. la umane, nu mai poate fi folosită întrebarea ”ce a vrut să spună autorul?” Nu putem renunța la tradiții seculare. Unde pui că n-ar mai citi nimeni Lostrița, Enigma Otiliei sau Ion. Vă dați seama?!

      2. La reale, elevul ar putea folosi niște metode verificate și să cadă pe rezultat de trecere, din greșeală – gen, aruncatul gumei ca să selectezi răspunsul la alegere sau mai rău, să răspundă gen 1-a, 2-b, 3-c, 4-d, 5-c, 6-b, 7-a, 8-b…. (sau alte modele geometrice, în funcție de simțul estetic) etc. Și termină de rezolvat în 5 minute, în funcție de câte întrebări sunt. Păi așa ceva? 😀

      1. Cand ai asa numitul test grila, adica un test standardizat, pui in el doar itemi single answer si multiple answer. Nu pui raspunsuri deschise.

        Daca vrei raspuns deschis ceri eseu, ceri o discutie de grup sau altceva.

        Si, da, la testele standardizate exista si raspuns gen aruncatul zarului sau gumei sau sticlei de Cola. Se si recomanda in instructiuni daca intri in criza de timp, pentru mai multe sanse sa nimeresti raspunsuri corecte se bifeaza raspunsurile pe aceiasi coloana, nu in zig zag :).

        1. N-am dat teste standardizate, dar am dat odată CNU tip grilă, prin 2003. Am avut 30 probleme cu câte 4 opțiuni de răspuns (evident trebuia să rezolvi tot, și corect, ca să găsești răspunsul corect, și unele răspunsuri erau foarte apropiate, o cifră lăsată în urmă strica tot rezultatul). Și încă 15 întrebări de metodică, tot grilă.

          Nu știu cum e, statistic vorbind, mai probabil să nimerești rezultate corecte la întâmplare. Dar am spirit de aventură și dacă mă plictisesc mai degrabă aș marca în modele frumoase răspunsurile la alegere, decât pe o singură coloană 😀 Să lăsăm copiilor opțiunea să se joace pe pagina de răspunsuri 😀

          Dar nu, fără ”ce a vrut să spună autorul” și ”încadrați opera în curentul literar” și ”caracterizați personajul X din opera lui Y” nu se poate 😀 Ce creativitate, ce eseu structurat sau nestructurat, ce libertate de exprimare – cum dom’ne să nu mai scrie acolo pe de rost două-trei rânduri din criticul literar agreat de barem?! Blasfemie 😀

          Oricum, nu vom vedea prea curând ceva făcut cu cap în România – ni se cer Luna și stelele la oră iar la evaluare elevii primesc aceleași subiecte obosite, pe modele nemodificate din 2009 încoace (la bacalaureat cel puțin).

  8. Se pune CNP și se caută după CNP… se ASOCIAZĂ CNP la fiecare lucrare, și apoi se șterg primele două pagini (unde apar numele și liceul)…

    Nu mai spun nimic. A, ba da.

    NU UITAȚI SĂ ȘTERGEȚI FOLDERUL CU LUCRĂRI, de pe desktop și din coșul de gunoi… (că altfel, CE?)

    Digitalizare, nene, marca RO.

    Cropping, straight fitting 😀 Îi și văd 😀

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

(P) Jocuri STEM, jocuri de codare prin care copiii învață limbajul programării, board games și seturi pentru călătorii – pe magazinul online Mara and Tom. Antreprenoarea Iulia Mizgan spune povestea magazinului ce reunește jucării educative, concepute de cercetători cu dorința de a învăța prin joacă

Jocuri de logică, jocuri cu circuite de electricitate, cu magneți sau lasere și lumini – perfecte pentru toate călătoriile cu mașina sau cu avionul, dar și board games care aduc…
Vezi articolul