Copilul este anxios din cauza întoarcerii la școală, după vacanța de vară? Șapte sfaturi de la specialiști în psihologie

9.097 de vizualizări
Munca de acasă și îngrijirea copiilor
Foto: © Dreamstime.com
Revenirea la școală, după vacanța de vară, poate fi motiv de stres sau anxietate pentru unii copii, din diverse motive, iar acești copii au nevoie de sprijin. Cum? Două experte din Irlanda oferă, într-o analiză pentru The Conversation șapte sfaturi prin care, structurat, elevii aflați în astfel de situații să primească ajutorul necesar pentru o întoarcere la clasă cât mai lină.
  • În analiza citată, Trudy Meehan și Jolanda Burke, specialiste în psihologie la RCSI University of Medicine and Health Sciences din Dublin, arată că pot exista numeroase motive pentru care un copil poate manifesta un nivel sau altul de anxietate în momentul revenirii șa coală. Poate fi vorba despre “anticiparea rutinei plictisitoare” pe care trebuie să o ia de la capăt, poate fi faptul că se mută într-o nouă clasă sau poate va avea un nou profesor, poate fi presiunea învățării sau vreun caz de bullying. 

De aceea, spun cele două, copiii au nevoie să primească susținere în mod structurat de la părinți, care să înceapă cu identificarea problemelor care produc anxietate. Primul pas, însă, este altul: copilul să știe că este auzit și că teama sau problema lui este luată în serios. Potrivit analizei citate, nu este potrivit ca părintele să dea asigurări succinte de tipul “totul va fi bine”. Copilul trebuie să înțeleagă faptul că este ascultat și că părintele îl crede și îi va oferi sprijinul necesar, lucru care îl va ajuta să-și depășească emoțiile negative.

Al doilea pas: Identificarea problemei care produce îngrijorare. Părintele trebuie să adapteze sprijinul în funcție de natura acestei probleme: dacă este vorba despre bullying, despre un mediu dificil creat de profesori sau de altcineva de la școală, de presiunea să învețe, de tulburări ale copilului, sau pur și simplu depărtarea de mediul de vacanță sau separarea de părinte. În funcție de natura problemei, părintele poate oferi ajutor singur sau împreună cu un profesor sau consilier.

Al treilea pas: Familia trebuie să îl ajute pe copil să înțeleagă faptul că teama pe care o resimte este normală, în situația dată, lucru care îi va întări rezistența și încrederea în sine.

  • O revenire temporizată în mediul școlar ar putea fi de ajutor. A patra fază de sprijin pentru copil: în loc să intre direct în contactul cu tot ce înseamnă școală – să-și vadă toți colegii deodată, toți profesorii etc. – ar putea fi de folos, înaintea începutului școlii, o întâlnire cu un grup restrâns de prieteni din clasă sau să viziteze o clasă.

Pasul al cincilea: Copiii au nevoie să revină la rutina de somn din timpul anului școlar, care de obicei se schimbă substanțial în timpul vacanțelor, mai ales vine vorba despre adolescenți. Chiar și dacă se culcă mai devreme cu 15 minute, timp de o săptămână, înaintea revenirii la școală poate fi util.

Un al șaselea element de care părintele trebuie să țină seama este propria stare de spirit: să fie atent să evite discuțiile negative despre revenirea la școală și la rutina aferentă și să aibă o atitudine în general pozitivă.

  • În acest fel, părintele va putea oferi al șaptelea element de sprijin, scriu cele două autoare ale analizei din The Conversation: să îl ajute pe copil să gândească optimist, așa încât să producă un echilibru în raport cu emoțiile negative ce însoțesc revenirea la școală. Aceasta se poate realiza chiar și prin discuții, înainte de culcare, despre lucruri pozitive care se pot întâmpla a doua zi – revederea cu prieteni, o activitate plăcută care are loc după școală, o mâncare preferată etc..

Foto: © Elmirex2009Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Ligia Deca, odă înflăcărată șefului de partid: Aduceți-vă aminte că domnul președinte Ciucă nu a făcut ceea ce spuneau angajamentele politice și a rămas până când a crescut salariile dascălilor / În realitate, guvernul Ciucă și premierul au sfidat în repetate rânduri, timp de 3 săptămâni, solicitările profesorilor ieșiți în stradă, pe care i-a mințit, iar Ciolacu a fost cel care condiționat preluarea mandatului de încheierea grevei

Ligia Deca aduce laude șefului său de partid care, în opinia ministrei Educației, ar fi „rămas până când a crescut salariile dascălilor” la conducerea Guvernului. Deca a făcut această declarație…
Vezi articolul

Miza blocării doctoratelor de la publicare – Finanţări de peste 240 milioane de lei pe an, indemnizaţie de 50% din salariul minim brut pe lună / Plus: restituirea banilor în instanță, dacă sporul este primit în urma unui doctorat plagiat

Universităţile au primit în anul 2018 finanţări pentru granturi doctorale de peste 240 milioane de lei, potrivit raportului Consiliului pentru Finanţarea Învăţământului Superior (CNFIS). Publicarea tuturor tezelor de doctorat, anunțată…
Vezi articolul

În jumătate dintre localitățile fără niciun caz de Covid-19 raportat, elevii nu pot merge la clasă pentru că școlile au sub 60% dintre angajați vaccinați / În 3 comune, semnalul de telefonie necesar școlii online e slab sau inexistent

Un număr de 46 de localități din România au fost identificate de Edupedu.ro ca având zero cazuri de Covid-19 raportate (rată de infectare 0,00 la mie), conform datelor agregate de…
Vezi articolul
Foto: adevărul.ro/ Silviu Iordache

EXCLUSIV Noul președinte al ARACIP va fi Silviu Iordache. Fost manechin de lenjerie intimă pentru Botezatu, profesor de religie și geografie, fondator Pro România Iași, director al Casei Corpului Didactic, și-a pus în CV că a organizat timp de nouă ani „Balul Bobocilor” la două licee

Noul președinte interimar al ARACIP – instituția cheie care acreditează și autorizează toate școlile și grădinițele de stat și particulare – va fi șeful Casei Corpului Didactic Iași, fost fondator…
Vezi articolul

Critici dure într-un raport al Parlamentului European la adresa regulilor din Legea Deca-Iohannis privind verificarea plagiatului și mandatele rectorilor / Monitorizarea dă exemplu cazurile Cîmpeanu, Ciucă, Bode și invocă „influența și abuzul de putere politică” ca principale amenințări pentru libertatea academică

Influența politicului și abuzul de putere politică, precum și problema conducerii instituționale sunt principalele probleme cu care se confruntă România, când vine vorba despre mediul său academic, potrivit unui raport…
Vezi articolul