Copilul este anxios din cauza întoarcerii la școală, după vacanța de vară? Șapte sfaturi de la specialiști în psihologie

9.153 de vizualizări
Munca de acasă și îngrijirea copiilor
Foto: © Dreamstime.com
Revenirea la școală, după vacanța de vară, poate fi motiv de stres sau anxietate pentru unii copii, din diverse motive, iar acești copii au nevoie de sprijin. Cum? Două experte din Irlanda oferă, într-o analiză pentru The Conversation șapte sfaturi prin care, structurat, elevii aflați în astfel de situații să primească ajutorul necesar pentru o întoarcere la clasă cât mai lină.
  • În analiza citată, Trudy Meehan și Jolanda Burke, specialiste în psihologie la RCSI University of Medicine and Health Sciences din Dublin, arată că pot exista numeroase motive pentru care un copil poate manifesta un nivel sau altul de anxietate în momentul revenirii șa coală. Poate fi vorba despre “anticiparea rutinei plictisitoare” pe care trebuie să o ia de la capăt, poate fi faptul că se mută într-o nouă clasă sau poate va avea un nou profesor, poate fi presiunea învățării sau vreun caz de bullying. 

De aceea, spun cele două, copiii au nevoie să primească susținere în mod structurat de la părinți, care să înceapă cu identificarea problemelor care produc anxietate. Primul pas, însă, este altul: copilul să știe că este auzit și că teama sau problema lui este luată în serios. Potrivit analizei citate, nu este potrivit ca părintele să dea asigurări succinte de tipul “totul va fi bine”. Copilul trebuie să înțeleagă faptul că este ascultat și că părintele îl crede și îi va oferi sprijinul necesar, lucru care îl va ajuta să-și depășească emoțiile negative.

Al doilea pas: Identificarea problemei care produce îngrijorare. Părintele trebuie să adapteze sprijinul în funcție de natura acestei probleme: dacă este vorba despre bullying, despre un mediu dificil creat de profesori sau de altcineva de la școală, de presiunea să învețe, de tulburări ale copilului, sau pur și simplu depărtarea de mediul de vacanță sau separarea de părinte. În funcție de natura problemei, părintele poate oferi ajutor singur sau împreună cu un profesor sau consilier.

Al treilea pas: Familia trebuie să îl ajute pe copil să înțeleagă faptul că teama pe care o resimte este normală, în situația dată, lucru care îi va întări rezistența și încrederea în sine.

  • O revenire temporizată în mediul școlar ar putea fi de ajutor. A patra fază de sprijin pentru copil: în loc să intre direct în contactul cu tot ce înseamnă școală – să-și vadă toți colegii deodată, toți profesorii etc. – ar putea fi de folos, înaintea începutului școlii, o întâlnire cu un grup restrâns de prieteni din clasă sau să viziteze o clasă.

Pasul al cincilea: Copiii au nevoie să revină la rutina de somn din timpul anului școlar, care de obicei se schimbă substanțial în timpul vacanțelor, mai ales vine vorba despre adolescenți. Chiar și dacă se culcă mai devreme cu 15 minute, timp de o săptămână, înaintea revenirii la școală poate fi util.

Un al șaselea element de care părintele trebuie să țină seama este propria stare de spirit: să fie atent să evite discuțiile negative despre revenirea la școală și la rutina aferentă și să aibă o atitudine în general pozitivă.

  • În acest fel, părintele va putea oferi al șaptelea element de sprijin, scriu cele două autoare ale analizei din The Conversation: să îl ajute pe copil să gândească optimist, așa încât să producă un echilibru în raport cu emoțiile negative ce însoțesc revenirea la școală. Aceasta se poate realiza chiar și prin discuții, înainte de culcare, despre lucruri pozitive care se pot întâmpla a doua zi – revederea cu prieteni, o activitate plăcută care are loc după școală, o mâncare preferată etc..

Foto: © Elmirex2009Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Pandemia, traversată „sub deviza mediocrității” / “Aceste măsuri modeste, unele gestionate iresponsabil, sunt în contrast cu discursurile triumfaliste” ale României Educate – analiza unui ONG asupra primelor șase luni din mandatul ministrului Cîmpeanu

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, al doilea cel mai vizibil ministru, după premierul Cîțu, are un mandat care pentru început poate fi asociat, între altele, cu “cel mai mic procent din…
Vezi articolul

VIDEO Mircea Miclea, despre alocarea a 2,5% din PIB Educației: Prioritățile se văd exact în timp de criză, Educația este prioritate când în criză îi aloci ceea ce trebuie. Cei care alocă un buget atât de redus sabotează principala resursa națională

Prioritățile se văd exact în timp de criză, Educația este prioritate când în criză îi aloci ceea ce trebuie, a declarat Mircea Miclea, profesor universitar și fost ministru al Educație,…
Vezi articolul

Andreas Schleicher, fondatorul PISA: 40% din statele OCDE au sisteme de bonusuri pentru a stimula performanța profesorilor / Dacă vreți să impuneți criterii de performanță în salarizarea cadrelor didactice, folosiți cât mai multe criterii posibil, pentru că dacă puneți unul singur, acela va fi corupt

Salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“, a spus Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, unul…
Vezi articolul