Copiii și orașele care îi cresc – Cum pot învăța elevii de clasele pregătitoare, I și a II-a să-și descopere cartierul, istoria locului și să-i respecte pe ceilalți, prin kiturile „Am grijă de orașul meu” create de grupul civic de părinți Grow Up Romania și oferite gratuit în școli din București / Dana Ostacie: Am pornit de la simțul de apartenență la oraș, dorința ca ei să nu fie izolați în drumul acasă-școală

935 de vizualizări
Kitul 'Am grijă de orașul meu', distribuit în școli din București / Foto: Grow Up Romania
Kitul ‘Am grijă de orașul meu’, distribuit în școli din București / Foto: Grow Up Romania
Cum învață un copil să-și dezvolte simțul de apartenență la oraș, să se comporte atunci când iese afară, să-și descopere cartierul și istoria locului în care s-a născut? Zeci de învățătoare din București au primit gratuit, pentru elevii lor de clasa pregătitoare, clasa I sau clasa a II-a un kit cu informații, activități și sugestii de “cucerit” cartierul împreună cu cei mici, toate realizate de grupul de părinți care a constituit grupul civic Grow Up Romania. Contactată de Edupedu.ro, Dana Ostacie, fondatoare a grupului, a povestit că învățătoarele folosesc kitul cu copiii fie la orele de dezvoltare personală, fie în Săptămânile Altfel și Verde, ca ajutor pentru a crea bazele educației civice, care formal începe a fi predată în clasa a III-a.

“Am pornit aici de la simțul de apartenență la oraș, dorința aceasta ca ei să-și cunoască comunitatea, cartierul, orașul, să nu fie izolați în drumul acasă-școală sau acasă și activități extracurriculare, să-i îndemnăm tot mai mult să se plimbe prin oraș, să meargă pe jos prin oraș, cu bicicletele, trotinetele, să învețe despre locurile istorice sau locurile de patrimoniu din oraș, să descopere lucruri interesante, să vină cu idei de cum ar putea îmbunătăți locurile în care se joacă, în care se plimbă. Și să îndrăznească să facă asta”, a declarat Dana Ostacie, pentru Edupedu.ro.

Foto: Grow Up Romania

Aceasta a precizat că “educația civică își pune bazele încă de la vârstele cele mai mici. (…) Ne-am așezat la nivelul copiilor noștri, având toate copii exact în targetul acesta de vârsta de 4-10 ani pentru care am făcut kitul. Am încercat să creăm mesaje și activități pentru ei, ca să le spunem regulile de trai în comun, dar într-un mod jucăuș”.

În total, 1.500 de kituri au fost distribuite copiilor din București, în cadrul proiectului „Am grijă de orașul meu”, după cum a declarat pentru Edupedu.ro Dana Ostacie, reprezentant Grow Up Romania: „Am încercat să creăm mesaje și activități pentru ei, ca să le spunem regulile de trai în comun, dar într-un mod jucăuș”.

„Ele sunt față-verso. Pe față este o poveste care conține un subiect: reguli de circulație, poluare, reciclare, grija față de mediu, de plantele și animalele din oraș, grija față de locurile de joacă și tot ce găsim în oraș, de bună purtare. Sunt destul de variate și ating foarte multe teme. Pe spate este o activitate care întărește efectiv subiectul lecției”, a povestit Dana Ostacie.

Copiii pot să citească lecția singuri sau cu părinții: „Ei citesc singuri lecția sau alături de părinți, apoi fac activitatea respectivă, care poate fi făcută și în oraș. Unele activități sunt de explorare, altele pot fi făcute și acasă. Multe pot fi făcute și în clasă. De aceea, am mers pe direcția de a oferi prin învățători aceste kituri”.

Foto: Grow Up Romania
Declarațiile integrale ale Danei Ostacie, fondatoare Grow Up Romania:
Foto: Facebook.com/Dana Ostacie

Edupedu.ro: De unde a venit ideea să faceți kituri pentru copii?

Dana Ostacie: Lucrăm la această idee de mai mult de doi ani. Noi am avut tot felul de campanii de educație civică destinate adulților. Am avut un proiect care se numește „Kitul cetățeanului” în care le puneam la dispoziție tot mai multe materiale și informații cu îndemn civic pentru orașul lor. Ne-am dat seama că impactul ar fi mult mai mare dacă vorbim direct copiilor și ne adresăm lor. Educația civică își pune bazele încă de la vârstele cele mai mici. (…) Am pornit de la experiența aceasta pentru adulți, ne-am așezat la nivelul copiilor noștri, având toate copii exact în targetul acesta de vârsta de 4-10 ani, pentru care am făcut kitul. Am încercat să creăm mesaje și activități pentru ei, ca să le spunem regulile de trai în comun, dar într-un mod jucăuș.

Edupedu.ro: Ce conțin kiturile?

Dana Ostacie: Conțin 30 de carduri cu lecții și activități. Ele sunt față-verso. Pe față este o poveste care conține un subiect: reguli de circulație, poluare, reciclare, grija față de mediu, de plantele și animalele din oraș, grija față de locurile de joacă și tot ce găsim în oraș, de bună purtare. Sunt destul de variate și ating foarte multe teme. Pe spate este o activitate care întărește efectiv subiectul lecției. Ei citesc singuri lecția sau alături de părinți, apoi fac activitatea respectivă, care poate fi făcută fie în oraș. Unele activități sunt de explorare, altele pot fi făcute și acasă. Multe pot fi făcute și în clasă. De aceea, am mers pe direcția de a oferi prin învățători aceste kituri.

Edupedu.ro: Unde pot fi folosite kiturile?

Dana Ostacie: Am vrut să fie combinate: și în casă, și în afara casei, tocmai pentru a se plimba în oraș, pentru a-și cunoaște orașul, cartierul. Când cunoști ceva, îți este mai mare drag de el și ai grijă mai multă de el. Acesta este scopul nostru, să aibă grijă de orașul lor. Cumva se simt parte din oraș, făcând aceste activități. Învață că și ei au un cuvânt de spus, acțiunile lor contează foarte mult, ceea ce zic, ceea ce fac.

Edupedu.ro: Cum îi ajută pe elevi aceste kituri?

Dana Ostacie: Am pornit aici de la simțul de apartenență la oraș, dorința aceasta ca ei să-și cunoască comunitatea, cartierul, orașul, să nu fie izolați în drumul acasă-școală sau acasă și activități extracurriculare, să-i îndemnăm tot mai mult să se plimbe prin oraș, să meargă pe jos prin oraș, cu bicicletele, trotinetele, să învețe despre locurile istorice sau locurile de patrimoniu din oraș, să descopere lucruri interesante, să vină cu idei de cum ar putea îmbunătăți locurile în care se joacă, în care se plimbă. Și să îndrăznească să facă asta – momentan, să fie cu ajutorul unui adult, dar pe viitor singuri.

Edupedu.ro: Dacă o școală sau un părinte dorește kitul, ce trebuie să facă?

Dana Ostacie: Momentan, ne apropiem de finalul proiectului pilot, pe care l-am desfășurat cu fonduri nerambursabile de la Primăria Municipiului București. Există un proiect prin Legea 350, în care am aplicat și am reușit să primim această finanțare. Cu ajutorul acestor fonduri, am printat 1.500 de kituri pe care le-am oferit gratuit către elevii din școlile de stat din Capitală. Cele mai multe au fost distribuite prin învățători, mai mult de 1.200 de kituri s-au dus direct în școli, restul fiind distribuite prin comunitățile de părinți și comunitățile partenere Grow Up Romania. În momentul de față, kiturile sunt epuizate, nu mai avem kituri gratuite de oferit. Din ianuarie, noi vrem să continuăm acest proiect, să-l creștem, să-l îmbunătățim și căutăm în continuare finanțări și resurse pentru a-l duce mai departe. Cine dorește, se poate înscrie pe un formular și noi îi contactăm imediat ce avem resurse.

Ne dorim foarte mult să ajungem la nivel național, pentru că se potrivesc pentru orice oraș cardurile. În momentul de față, kitul-pilot cu Primăria București este focusat pentru București, având și un caz introductiv despre Capitală, însă el, ca material, se poate scala ușor pentru alte orașe. Scopul nostru este să ajungem în cât mai multe orașe, în viitor.

Edupedu.ro: Cum au reacționat copiii când au primit kitul?

Dana Ostacie: Am primit poze de la profesori și cuvinte foarte frumoase, chiar ne-au impresionat extrem de plăcut, ne-au emoționat. Ne-au arătat poze cu activitățile făcute de copii, în clasă. Mulți le-au folosit în orele de dezvoltare personală, ca proiect extra, am văzut hărți ale cartierelor, afișe cu îndemnuri pozitive, foarte frumos au lucrat alături de cartonașe. Am încercat să avem texte prietenoase pentru copii, să fie atractive pentru ei. (…) Proiectul a validat faptul că este nevoie de materiale extra, pe care copiii să lucreze, în zona aceasta de educație civică. În cadrul orelor de dezvoltare personală, nu se fac lucruri atât de specifice pentru copilăria în oraș, nu se ating atât de importante. El a venit cu o completare foarte bună la curriculumul școlar, având în vedere că, de obicei, în clasa a III-a începe educația civică la școală. Am suplinit exact această perioadă pentru clasele pregătitoare, I și a II-a.

Grow Up Romania este formată din 5 tinere care și-au stabilit ca obiectiv transformarea Bucureștiului într-un oraș child-friendly.

Membrii Grow Up România:

  • Iulia Groves – design grafic (ea este în spatele identității Grow Up Romania și a tuturor materialelor grafice – concepte și design website, design flyere și postere)
  • Alma Cazacu – montaj, motion graphics & producție video, print (a realizat video-urile de promovare ale campaniilor “Obstacole Urbane” și “Strânge după câinele tău”)
  • Dana Ostacie – project management (organizare task-uri, comunicare)
  • Adelina Oane – sales, marketing online, organizare evenimente, networking
  • Cristina Cioabă – PR, comunicare (blog, social media, promovare campanii)
Citește și:
2019 – Părinții care schimbă Bucureștiul: Grow Up Romania a lansat o campanie de înlocuire a panourilor “comuniste” din parcuri. Răspunsul autorităților: Să spună cetățenii că afișele nu sunt bune

1 comment
  1. Din pacate, copiii nu isi preiau exemplele personale din astfel de activitati. Va dau 3 exemple din liceul meu. Dupa o campanie impotriva bullying-ului, numarul cazurilor de bullying a crescut ametitor in doar cateva zile. Dupa campania “O Scoala Curata”, administratorul a mai cumparat inca 1000 de saci de gunoi pentru ca elevii indesau intentionat gramezi de ambalaje in banci. Unii le aduceau special de acasa. Dupa campania “Spune NU Drogurilor”, politia ne-a adus la cunostinta ca avem inca 19 cazuri de consumatori doar printre elevii de la clasele a XI-a.
    Haideti sa plusez si cu o a 4-a campanie, cea impotriva sarcinilor nedorite la adolescente (cu caracter optional). S-a soldat, in numai cateva zile, cu 6 cazuri de sex in incinta scolii (2 gimnaziu si 4 liceu), care putin mai tarziu s-au imbogatit cu 1 caz de sifilis la o fata si 22 de cazuri de sifilis la baietii mai multor clase.
    Campaniile astea cu desene, compuneri si expuneri libere fac mai mult rau decat bine. Ascut curiozitatile elevilor. Singura solutie cu adevarat functionala este RESPECTAREA LEGII si RESPECTAREA REGULAMENTELOR DE ORDINE INTERIOARA, prin aplicarea directa si imediata a SANCTIUNILOR.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Alexandru Rafila, despre redeschiderea școlilor: Am propus să înceapă întâi cu studenții și elevii de liceu / E bine să nu depășim grupuri de 15 elevi într-o clasă, să fie decalate pauzele

Şeful Societăţii Române de Microbiologie, medicul Alexandru Rafila, spune că reluarea cursurilor în unităţile de învăţământ ar putea fi făcută “gradual”, potrivit G4Media.ro. Acesta a declarat că a propus, împreună…
Vezi articolul

BAC 2024 Competențe la Limba franceză. Sfaturi pentru candidați de la profesoara Mihaela Bondoc: La proba audio, dacă nu reușiți să răspundeți la o întrebare, rămâneți concentrați pe firul discuției

Candidații la examenul de Bacalaureat 2024 pot extrage informații care să le vină în sprijin, pentru rezolvarea probei de competențe la limba franceză, din contextul prezentat în textele suport sau…
Vezi articolul